تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از مرد يا زن مسلمانى غيبت كند، خداوند تا چهل شبانه روز نماز و روزه او را نپذ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820916763




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

افتتاح پل ميانگذر درياچه اروميه در هاله اي از ابهام


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: افتتاح پل ميانگذر درياچه اروميه در هاله اي از ابهام
استاندار آذربايجان غربي در زمينه زمان افتتاح پل كه وزير راه وعده افتتاح باند اول آن را قبل از عيدفطر داده است، گفت: مديريت آذربايجان غربي مسئول اجراي پل ميانگذر درياچه اروميه نيست.
افتتاح پل ميانگذر درياچه اروميه كه 30 سال پيش كلنگ زني شده همچنان در ابهام است. اين در حالي است كه وزير جديد راه چندي پيش در مصاحبه اي تلويزيوني وعده افتتاح يك باند از اين پل قبل از عيدفطر را داد.

به گزارش خبرنگار مهر، پل ميان گذر درياچه اروميه كه از آرزوهاي ديرين مردم دو سوي درياچه بود، در قالب بزرگراه شهيد كلانتري طراحي شده و عمليات اجرايي آن از سال ‪ ۱۳۵۸‬آغاز شده است.

اين طرح از ‪ ۲۹‬سال گذشته تاكنون فراز و نشيب‌هايي داشته و در برخي از سالها اعتباراتي به آن تخصيص يافته و در برخي از سالها اصلا هيچ اعتباري نداشته است.

با پايان يافتن مطالعات اين طرح كه از سال ‪ ۱۳۷۷‬آغاز شده بود در اواخر سال ‪ ۸۱‬مجري طرح انتخاب و در سال ‪ ۱۳۸۱‬عمليات خاكي و يكسال بعد عمليات آبي طرح توسط شركت صنعتي دريايي ايران ( صدرا) آغاز شد.

مسائل پيش بيني نشده افتتاح پل را تحت تاثير قرار داده است

پل ميان گذر درياچه اروميه كه در نوع خود اولين تجربه متخصصان و مهندسان كشور در شرايط اقليمي، جغرافيايي و آب و هوايي متفاوت از جنوب كشور بود، مسائل پيش بيني نشده‌اي نيز در طول زمان اجرا به وجود آمد كه اجراي سريع پروژه را تحت تاثير قرار داد.

نبود شناورهاي متناسب با حجم سنگين كار در درياچه اروميه، بستر به شدت لغزنده و لجني بستر درياچه در مسير اجراي پل، وزش بادهاي تند و سرماي زير ‪ ۲۰‬درجه سانتي گراد منطقه، تردد همزمان شناورهاي مسافري با شناورهاي عظيم اجرايي پل از جمله مشكلاتي بود كه به گفته ي مسئولان شركت صدرا موجب كندي كار شده است.

اين پل ‪ ۱۲۷۶متر طول دارد كه در قسمت پرنشده جاده داخل درياچه اروميه و با استفاده از سازه‌هاي آهني و بتني ساخته مي‌شود.

حداكثر ارتفاع پل از سطح آب دريا ‪ ۱۲‬متر، عرض پل ‪ ۲۷/۷‬متر كه داراي دو مسير رفت و برگشت هر كدام با ‪ ۹/۵‬متر عرض و يك مسير عبور راه آهن با پنج متر عرض و دو مسير پياده رو هر كدام با يك متر عرض طراحي و در حال ساخت است.

عرشه اين پل كه تركيبي از سازه آهني و بتني است بر روي ‪ ۴۲۴‬پايه قرار گرفته كه در اصطلاح فني به آنها شمع گفته مي‌شود.
متوسط ارتفاع هر شمع ‪ ۸۱‬متر است كه با استفاده از پيشرفته‌ترين تجهيزات دريايي در دل بستر درياچه قرار داده شده اند.

شمع‌ها نيز تركيبي از سازه‌هاي آهني و بتن مخصوصي است كه اين بتن در مقابل خوردگي و آب به شدت شور درياچه مقاومت دارد.

قطر هر يك از شمعها ‪ ۳۲‬اينچ است كه با يك شيب ‪ ۱/۲‬درصدي به طرف قسمت مياني بالا رفته و با همين شيب در طرف ديگر پايين مي‌آيد.

اين پل داراي ‪ ۱۹‬دهانه است كه ‪ ۹‬دهانه آن در شرق و ‪ ۹‬دهانه ديگر در غرب قرار گرفته كه هر يك از اين دهانه‌ها حدود ‪ ۷۰‬متر طول دارند.

دهانه مياني پل كه پيچيده‌ترين و سخت‌ترين قسمت پل به لحاظ اجرايي است ‪ ۱۰۰‬متر طول دارد كه با استفاده از يك سازه قوسي بر روي عرشه قرار داده شده است.

قطر طولي اين سازه ‪ ۱۰۰‬و ارتفاع آن از روي عرشه ‪ ۲۵‬متر است كه پس از ساخت در خشكي، در سه مرحله در بالاي عرشه مونتاژ شده است.

اين سازه كه در نوع خود يكي از سازه‌هاي فلزي عظيم محسوب مي‌شود، يكهزارو ‪ ۴۰۰‬تن وزن دارد كه توسط شركت تراكتورسازي ساخته شده است.

پل ميانگذر آذربايجان غربي را به قطب مهم تجارت خارجي تبديل مي كند

مسئولان اجرايي و كارشناسان اقتصادي از پل ميانگذر درياچه اروميه به عنوان پل توسعه آذربايجان غربي و كشور ياد مي‌كنند و معتقدند با بهره برداري از اين طرح آذربايجان غربي به يكي از قطب‌هاي مهم تجارت خارجي و ترانزيت كالا بين شرق و غرب تبديل خواهد شد.

اين طرح علاوه بر اينكه مسافت شهرستان اروميه با مركز كشور را بيش از ‪۱۰۰‬كيلومتر كاهش مي‌دهد، مسير ترانزيت كشور را از طريق درياچه اروميه به مرزهاي زميني تمرچين در پيرانشهر، سرو در اروميه، كيله در سردشت، بازرگان و پلدشت در شهرستان ماكو وصل خواهد كرد.

مديريت آذربايجان غربي مسئول اجراي پل ميانگذر درياچه اروميه نيست

استاندار آذربايجان غربي در زمينه زمان افتتاح پل كه وزير راه وعده افتتاح باند اول آن را قبل از عيدفطر داده است، گفت: مديريت آذربايجان غربي مسئول اجراي پل ميانگذر درياچه اروميه نيست.

رحيم قرباني در جريان بازديد از روند اجراي طرح ميانگذر شهيد كلانتري اروميه، در مورد اظهارت اخير وزير راه و ترابري درباره پايان عمليات اجراي باند اول پل ميانگذر تا عيد سعيد فطر اظهارداشت: مديريت استان مسئول اجراي پروژه نيست و ما براي تسريع در اجراي طرح اقدام كرده ايم و تا كنون نيز مشكل اعتباري پروژه را حل كرده و براي رفع مشكلات فني و اجرايي آن به وزارت راه و ترابري كمك كرده ايم.

وي در ادامه اين بازديد روند اجرايي پروژه را خوب ارزيابي كرد وبيان داشت: مسئوليت اين پروژه بر عهده وزارت راه و ترابري است و ما نيز در خصوص اظهار نظر اخير وزير راه به نظر وي احترام گذاشته و منتظر مي مانيم تا ببينيم اين وعده وزير راه محقق مي شود يا نه.

مجري پروژه ميانگذر درياچه اروميه نيز در اين بازديد، با اعلام اينكه از 1300 متر طول عرشه پل ميانگذر، تا كنون كار بتن ريزي 750 متر به حجم سه هزار و 800 متر مكعب به پايان رسيده است گفت: كل حجم بتن ريز بر روي عرشه پل شش هزار متر مكعب است كه با سرعت در حال اجرا هستيم.

علي اصغر ضميري افزود: به دنبال اين هستيم كه طبق برنامه زمان بندي شده در اولين فرصت باند اول ميانگذر را براي عبور و مرور مردم آماده و تحويل دهيم.

وي به روند عمليات نصب عرشه باند دوم پل بر روي پايه هاي بتني نيز اشاره و خاطرنشان كرد: تا كنون بيش از 400 متر از طول عرشه بر روي پايه هاي بتني نصب شده است.

نظر ما همان اظهارات وزير راه و ترابري است

مشاور وزير راه وترابري و مجري طرح ميانگذر درياچه اروميه نيز طي گفتگويي تلفني با خبرنگار مهر در خصوص زمانبندي افتتاح باند اول اين طرح اظهارداشت: نظر ما همان اظهارات وزير راه و ترابري است.

وزير راه وترابري طي گفتگويي پس از برگزاري جلسه هيئت دولت اعلام كرده است: باند اول ميانگذر شهيد كلانتري درياچه اروميه تاعيد سعيد فطر و ودو باند آن تا پايان سالجاري آماده بهره برداري مي شود.

اين اظهارات در حالي صورت مي گيرد كه وعده هاي تمامي مسئولان كشور از جمله رئيس جمهوري، وزير راه قبلي و برخي مسئولان استاني در خصوص اتمام اين طرح تاكنون محقق نشده است.
 سه شنبه 26 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 146]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن