تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه نيّت درست داشته باشد، دل سالم و پاك دارد، زيرا سالم داشتن دل از وسوسه هاى شيط...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820975423




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جزئيات نظام پرداخت ماليات برارزش افزوده واحدهاي‌توليدي‌


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: جزئيات نظام پرداخت ماليات برارزش افزوده واحدهاي‌توليدي‌


سرويس اقتصادي: تمام فعالان اقتصادي كشور از هفته آينده بايد حساب‌هاي مالياتي خود را بر مبناي نظام جديد ماليات برارزش افزوده تنظيم و ساماندهي كنند.‌

نادر آريا معاون ماليات برارزش افزوده سازمان امور مالياتي كشور ديروز در جمع خبرنگاران گفت: از اول مهرماه تمام فعالان اقتصادي ايران اعم از عرضه‌كنندگان كالاها و خدمات موظفند عملكرد اقتصادي خود را در صورت‌هاي مالياتي جديد ثبت كنند.

در صورت‌هاي جديد وضعيت مالياتي، تمام خريداران كالا و خدمات بايد ميزان ماليات مشمول را به فروشندگان پرداخت كنند و رقم دقيق پرداختي را در ستون ويژه ماليات‌هاي پرداختي در مقابل هركالا يا خدمت درج كنند.

همچنين تمام فروشندگان كالا و خدمات موظفند ماليات مشمول را از مشتريان خود اخذ كنند و رقم دقيق آن را در مقابل هركالا يا خدمت عرضه شده درج نمايند.

وي گفت: پرداخت و دريافت ماليات براي تمام كالاها و خدماتي كه از اين قانون معاف نشده‌اند، اجباري است.‌

آريا گفت: آن گروه از مؤديان مالياتي كه صورتحساب مالياتي خود را از ابتداي سال جاري چاپ يا تهيه كرده‌اند تا پايان سال 1387 مهلت دارند كه از صورت‌هاي قديمي استفاده كنند مشروط برآنكه در ذيل هر معامله رقم دقيق ماليات پرداختي و دريافتي ذكر شود.

به گفته وي نظام جديد ماليات بر ارزش افزوده از هفته آينده به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد و در گام نخست نحوه عملكرد اقتصادي تمام واردكنندگان و صادر كنندگان كالا و خدمات و نيز فعالان اقتصادي كه مجموع فروش كالا و خدمات آنها در سال 1386 سه ميليارد ريال يا بيشتر بوده است، براساس اين نظام ارزيابي خواهد شد.

همچنين در اين مرحله تمام فعالان اقتصادي كه مجموع فروش كالا و ارائه خدمات آنها در پنج ماهه نخست سال جاري يك ميليارد و 250 ميليون ريال يا بيشتر بوده است براساس اين نظام، عملكرد مالياتي خود را بايد گزارش دهند.

آريا گفت: افراد واجد شرايط فوق اعم از حقيقي يا حقوقي بايد هر سه ماه يكبار گزارش مشروحي از ماليات‌هاي پرداختي و دريافتي خود به سازمان امور مالياتي ارائه دهند.

بديهي است مابه‌التفاوت ماليات پرداخته شده به فروشندگان و همچنين ماليات دريافت شده از خريداران كالا و خدمات از سوي هر فعال اقتصادي بايد به عنوان ماليات عمومي و ديوان دولت به حساب خزانه‌داري كل كشور واريز شود و چنانچه ميزان مابه‌التفاوت مذكور، رقمي منفي باشد به عنوان ديون مؤديان از سوي دولت به آنها پرداخت خواهد شد.‌

معاون ماليات برارزش افزوده سازمان امور مالياتي كشور گفت: در اين مرحله براي 80 هزار فعال اقتصادي كشور دعوت‌نامه ثبت‌نام ارسال شده است. ثبت‌نام از تمام مشمولان و مؤديان اين مرحله بصورت غيرحضوري و اينترنتي است ولي امكان ثبت‌نام از طريق دفاتر پستي نيز مهيا شده است.

وي گفت: عدم دريافت دعوتنامه براي فعالان اقتصادي تابع شرايط فوق، موجب سلب تكليف آنان از عمل به قانون ماليات برارزش افزوده از ابتداي مهرماه نيست. همچنين اگر فعالان اقتصادي كه براي آنها دعوت‌نامه ارسال شده تابع شرايط فوق نيستند، نيازي به ثبت‌نام در اين طرح ندارند.

اضافه مي‌شود فراخوان ثبت‌نام در اين طرح براي تمام فعالان اقتصادي تابع شرايط نامبرده از امروز در رسانه‌هاي گروهي منتشر مي‌شود.

آريا ادامه داد: اعمال اين قانون جديد باعث مي‌شود كه دهك‌هاي پايين درآمدي تنها ماليات 30 درصد از كالاها و خدمات مصرفي خود را پرداخت كنند و عملاً 70 درصد از كالا و خدمات آنها از پرداخت ماليات معاف خواهد شد.

در مقابل، دهك‌هاي بالاي درآمدي كه عمدتاً مصرف‌كننده كالاهاي لوكس و بادوام هستند بابت 70 درصد از مصارف خود ماليات مي‌پردازند.به عبارت ديگر اين شيوه مالياتي، اخذ عوارض از مصرف‌ است. لازم به ذكر است كه تمام كالاهاي اساسي و مايحتاج عمومي و نهاده‌هاي كشاورزي از پرداخت ماليات برارزش افزوده معاف هستند.‌

محمد قاسم پناهي معاون فني و حقوقي سازمان امور مالياتي كشور نيز به خبرنگاران گفت: از هفته آينده محاسبه ميزان ماليات غيرمستقيم و عوارض فعالان اقتصادي كشور صرفاً از قانون جديد ماليات برارزش افزوده تبعيت خواهد كرد كه در آن دو نوع نرخ عمومي و خاص براي تمام كالا و خدمات مشمول پرداخت ماليات وضع شده است.

نرخ عمومي مشمول تمام كالا و خدمات و نرخ خاص صرفاً شامل فرآورده‌هاي نفتي و سيگار مي‌شود. بنابراين از هفته آينده ماليات بر خريد و فروش كالا و خدماتي نظير نوشابه و يا خدمات مخابراتي كه قبلاً شامل كالا و خدمات خاص بود نيز بصورت عمومي محاسبه خواهد شد.‌

وي گفت: صادركنندگان كالا و خدمات نيز موظف به پرداخت ماليات به فروشندگان كالا هستند ولي تمام ماليات و عوارض پرداخت شده براي تمام كالا و خدمات صادراتي معاف و يا مشمول ماليات برارزش افزوده به آنها مسترد مي‌شود.وي گفت: مؤديان مالياتي صرفاً تا 15 روز پس از شروع هر فصل سال فرصت دارند تا گزارش صورتحساب‌هاي مالياتي (اظهارنامه‌هاي مالياتي) سه ماهه‌ گذشته خود را به سازمانهاي امور مالياتي ارائه دهند و در صورت تأخير مشمول عوارض ديركرد ارائه اظهارنامه مي‌شوند.‌

وي افزود: همه‌ ارقام عوارض و ماليات‌ها تحت هرعنوان از اين پس صرفاً به حساب درآمدهاي عمومي خزانه‌داري كل كشور واريز مي‌شود.

از ارقام پرداختي هر مؤدي، درصدي به حساب متمركز به عنوان عوارض كلان كشور و نيز درصدي به عنوان عوارض شهرداري محل فعاليت اقتصادي وي واريز مي‌شود.‌

همچنين طبق قانون شوراهاي اسلامي شهر و روستا همچنان حق وضع عوارض روي برخي خدمات شهري را دارند كه قبوض آنها بصورت مجزا به مؤديان مالياتي عرضه مي‌شود.




 سه شنبه 26 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن