واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: بررسي اصول عقايد شيعيان بهره داوودي در آخرين شماره از فصلنامه شيعهشناسي
گروه انديشه: مقاله «بررسي تاريخ تطور و اصول عقايد شيعيان بهره داوودي»، نوشته «اميربهرام عرب احمدي» در آخرين شماره از فصلنامه «شيعهشناسي» منتشر شده است.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، در اين مقاله علاوه بر بررسي كلي تاريخ اين فرقه، برخي از اصول اعتقادي و آداب و رسوم شيعيان «بهره داوودي» به طور مختصر مورد بررسي قرار گرفته، تصويري كلي از وضعيت ديني اين مذهب ترسم شده است.
فرقه «بهره داوودي» يكي از مذاهب منشعب از تشيع است كه در سطح جهان چند ميليون نفر پيرو دارد. اساس اين فرقه بر انتخاب داوطلبانه آن قرار گرفته است؛ لذا افراد هر يك از جوامع «بهره»، آزادانه اين مذهب را پذيرفتهاند و در قبول و يا رد آن آزادند.
به زعم نگارنده، فرقه بهره داوودي نظير فرقه آقاخانيه (اسماعيليه) تا زمان امام جعفر صادق(ع) داراي تاريخچه مشتركي با شيعيان خوجه اثني عشري بوده و اختلاف و انشعاب آنها را شيعيان دوازده امامي، عمدتا بدان سبب است كه آنان معتقدند پس از شهادت امام جعفر صادق(ع) نص امامت بر اسماعيل قرار گرفت و نه امام كاظم(ع).
نويسنده ميآورد: شيعيان بهره پس از اسماعيل نيز محمد پسر وي را امام دانستند و به طور كامل از شيعيان دوازده امامي جدا شدند و تاريخ پيدايش اين فرقه از آن زمان آغاز شد. افراد اين فرقه در قرن ششم هجري ابتدا به يمن و از آنجا به هند مهاجرت كردند و در اين سرزمين سكونت يافتند، به طوري كه هنوز نيز بخش اعظم بهرهها در هند سكونت دارند و پيشواي آنان (امام بيست و يكم بهرهها) در شهر بمبئي اقامت دارد.
به زعم مؤلف، بر طبق اين اعتقادات اين فرقه، امامت به صورت جانشيني نبوده و پس از فوت هر يك از امامان، امام بعدي طي انتخابات و به وسليه مردم انتخاب ميشود و داراي اختيارات و قدرت كامل است. در طول پيدايش اين فرقه ـ كه 850 سال را در بر ميگيرد ـ 52 داعي مطلق رهبري جامعه بهرهها را بر عهده داشتهاند كه آخرين آنها «سيدمحمد برهانالدين داعي مطلق» امام بيست و يكم است كه اكنون بيش از نود سال داشته، در بمبئي هند سكونت دارد.
عرب احمدي مينويسد: بهرهها داراي اصول و مقررات مذهبي خاص خود هستند و به اجراي فرائض مذهبي، برگزاري نماز جماعت، برگزاري مسابقات تلاوت قرآن و شركت در رقابتهاي بينالمللي حفظ و قرائت قرآن كريم در كشورهاي مختلف اسلامي، برپاي مراسم شهادت و تولد ائمه اطهار(ع) (تا امام ششم)، زيارت قبور ائمه اطهار(ع) به ويژه كربلا و نجف، اختصاص مبالغ كلان جهت ترميم و توسعه اين زيارتگاهها و ارسال نذورات و هدايا به حضور امام فعلي خود، سيدبرهانالدين بسيار معتقد و پايبند هستند.
به اعتقاد نويسنده اين مقاله، در مجموع ميتوان گفت بهرههاي داوودي با وجود آداب و رسوم خاص خود، شيعيان معتقدي هستند كه اگر چه تنها به شش امام اول شيعه اعتقاد دارند، ولي از نقطه نظر ديني داراي اصول ثابتي هستند. و به اجراي تعاليم مذهبي خود تأكيد ميورزند. اين جامعه با تكيه بر قوانين خود ـ كه تا حدودي صبغه آهنين دارد ـ توانسته است نظم و نسق خود را به خوبي حفظ كند و به جامعهاي مذهبي با دارا بودن مقررات خاص مبدل شود، و به نظر نميرسد در آينده نيز خللي در اصول و تعاليم آنها پديد آيد.
آخرين شماره از فصلنامه تخصصي «شيعهشناسي» به صاحب امتيازي مؤسسه شيعهشناسي و مدير مسئولي محمود تقيزاده داروي به تازگي وارد بازار نشر شد.
شنبه 23 شهريور 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 183]