تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):لباس پاكيزه غم و اندوه را مى برد و موجب پاكيزگى نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819792969




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نقش رسانه ملي در مقابله با تجمل‌گرايي و مصرف‌گرايي / 3 سياوش تهمورث:برنامه‌هاي غني و ارزشي اگر پرهزينه هم باشند مصداق اسراف نيستند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: نقش رسانه ملي در مقابله با تجمل‌گرايي و مصرف‌گرايي / 3 سياوش تهمورث:برنامه‌هاي غني و ارزشي اگر پرهزينه هم باشند مصداق اسراف نيستند
گروه هنر: وقتي كار ارزشمندي با هزينه بالا در رسانه ملي توليد مي‌شود، به دليل ارائه مفاهيم سودمند آن، تجمل‌گرايي و اسراف محسوب نمي‌شود. ساخت آثار مفهومي و غني براي ارتقاي فرهنگ مخاطبان ضروري است.
«سياوش تهمورث» بازيگر تئاتر، تلويزيون و سينما در گفت‌وگو با خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) گفت: اصولا تجمل‌گرايي در همه جا معني نمي‌يابد. اسراف كردن به اين معني است كه ما در ساخت يك سريال و يا فيلم هزينه بسياري متحمل شويم ولي نتيجه‌اي كه براي مخاطب مطلوب و مفيد باشد را بدست نياوريم.

وي تصريح كرد: وقتي يك كار خوب ساخته شود كه از محتوايي با كيفيت و كارگرداني اصولي برخوردار است، اگر هزينه زيادي هم بابت توليد آن متحمل شويم بلامانع است زيرا نتايج سازنده و مفيدي به همراه دارد.

وي با بيان اين مطلب افزود: وقتي كار ارزشمندي با هزينه بالا توليد مي‌شود، به دليل ارائه مفاهيم سودمند آن، تجمل‌گرايي محسوب نمي‌شود. ساخت آثار مفهومي و غني براي ارتقاي فرهنگ مخاطبان ضروري است.

تهمورث ادامه داد: وقتي كارهاي بي‌ارزش و بي‌مفهوم ساخته مي‌شود كه متاسفانه تعداد آن هم كم نيست، فقط درحال اشاعه فرهنگ مصرف‌گرايي و رواج ‌تجمل‌گرايي هستيم. بدون آنكه پيام‌هاي اخلاقي و فرهنگي مناسبي را به مردم منتقل كنيم.

اين بازيگر با بيان مطلب فوق اذعان كرد: در عرصه هنر كارهاي بي‌كيفيت هم توليد مي‌شود كه روي آنها مديريت صحيحي نيز اعمال نمي‌شود. آنچه كه از حاصل اين قبيل كارها برمي‌آيد، فقط نشان‌دهنده يك خلاء محض است. كه اين كار هم اسراف و اجحاف در حق مخاطبان است.

وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا نمايش تجملات روي زندگي مردم تاثيرگذار است يا خير، اظهار كرد: بايد ديدگاه‌هاي موجود در اين زمينه را بررسي كرد. بطور مثال اگر پايه و اساس يك سريال يا تله‌فيلم، نمايش زندگي مرفه و تجملاتي يك خانواده باشد، لازم است اين زندگي به شكلي كه در جامعه رايج است به نمايش درآيد.

وي در ادامه اين مطلب گفت: اگر اقتضاي يك سريال، نمايش تجملات است بايد مطابق با واقعيت جامعه عمل كرد. نمي‌توان به صرف نمايش ندادن تجملات از ارائه واقعيت اجتناب كرد. زيرا ديگر براي مخاطب قابل قبول نيست. لازمه برقراري نظم و باورپذيري مجموعه‌هاي توليدي رعايت اعتدال است.

تهمورث درباره مخاطبان تلويزيون عنوان كرد: در وهله اول بايد بررسي كنيم مخاطب ما كيست، چه فرهنگي دارد و جزو كدام قشر جامعه است. زماني كه مخاطب را درست پرورش دهيم و تربيت كنيم، چيزي به نظرش تجمل نمي‌آيد، زيرا مي‌پذيرد بازنمايي تجملات، اقتضاي يك سريال بوده است.

وي با اشاره به اين مطلب يادآور شد: متاسفانه در برخي موارد تصور تماشاگران اين است كه همه وسايل و ابزاري كه مي‌بينند متعلق به بازيگران است. اينجاست كه تجمل برنحوه زندگي‌اشان تاثير مي‌گذارد.

تهمورث تاكيد كرد: بايد هر واقعيتي از جامعه چه تلخ و چه شيرين در جاي خودش به تصوير درآيد و بازنمايي شود. اگر بخواهيم فقط با بالا بردن حجم كارهاي توليدي و فراواني آنها فضاهاي خالي را پر‌ كنيم لطمه بزرگي به فرهنگ زده‌ايم.

تهمورث بهترين راه مقابله با ترويج روند مصرف‌گرايي را مديريت صحيح عنوان كرد و در پايان خاطرنشان كرد: تا زماني كه مديريت ما ماهيت هنر را حس نكند و براي شناخت آن تلاشي نكند مشكلات و معضلات همچنان گريبانگير ما خواهد بود. همچنين اگر مديريت به شكل صحيحي ارائه نشود و هنر و مضامين آن را اصولي و هدفمند نكند ما به جايي نخواهيم رسيد.
 شنبه 23 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 111]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن