تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش، نابود كننده نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820910619




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در نشست «نقش خانواده در آموزش قرآن» عنوان شد:خانواده؛ راس هرم تربيت قرآني فرزندان


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: در نشست «نقش خانواده در آموزش قرآن» عنوان شد:خانواده؛ راس هرم تربيت قرآني فرزندان
گروه گزارش: نشست «نقش خانواده در آموزش قرآن» ديشب، 22 شهريور ماه با تاخير نسبتا طولاني و بعد از چند بار تاخير بالاخره در سالن نشست شماره يك شانزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم برگزار شد.
در ابتداي اين نشست، حجت‌الاسلام‌والمسلمين تراشيان، مشاور بخش خانواده شانزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم طي سخناني گفت: وقتي درباره تربيت فرزندان با برخي از والدين صحبت مي‌كنيم فرافكني مي‌كنند و آن را به گردن مشكلات زندگي مي‌اندازند، مي‌گويند ما براي يك لقمه نان بايد از صبح تا شب بدويم ديگر وقتي نداريم كه به فرزندانمان برسيم.

تراشيان افزود: ما به اين افراد مي‌گوئيم چنين تفكري بر خلاف آموزه‌هاي قرآني است، حق تربيت فرزند بر گردن والدين است اما تامين رزق و روزي او بر عهده خداوند و خدا خودش روزي را تقبل و تكفل كرده است؛ ما تلاشمان را در جايي(روزي) مي‌كنيم كه خداوند خودش تقبل كرده است و آن وقت آنجايي كه بايد زحمت بكشيم(تربيت فرزندان) را رها كرده‌ايم.

ما والدين واقعا چه‌قدر وقت صرف اعتقادات فرزندانمان مي‌كنيم؟

وي به طرح اين سئوال پرداخت كه ما والدين واقعا چه‌قدر وقت صرف اعتقادات فرزندانمان مي‌كنيم، والدين در روز قيامت بايد پاسخگو باشند. در آن روز از تابستان سال 87 از ما خواهند پرسيد كه براي تربيت فرزندانتان چكار كرده‌ايد ديگر نخواهند پرسيد كه آيا براي آنان موبايل خريده‌ايد و ...

تراشيان تاكيد كرد: اگر فرزندان ما در مسايل تربيتي از طريق رسانه‌ها و اينترنت و ... دچار مشكل شوند اين نشان مي‌دهد كه ريشه اعتقادي و تربيتي آنان در خانواده مستحكم نشده است.

در ادامه اين نشست، خراساني از كارشناسان آموزش و پرورش در پاسخ به سئوال مجري اين برنامه كه والدين براي فرزندان الگو هستند يا مربيان و معلمان و بر اساس روايات، مقام معلم بالاتر است يا والدين تصريح كرد: قرآن خلقت زن و مرد را به صورت زوج معرفي مي‌كند و علت زوج آفريدن را هم ايجاد آرامش مي‌داند و عنوان مي‌كند و در ادامه هم مي‌فرمايد كه ما ميان آن‌ها مودت و رحمت ايجاد مي‌كنيم(جعل بينكم مودة و رحمة) حال اگر بر اساس ازدواج در زندگي ما آرامش ايجاد نمي‌شود دليلش را بايد در جاي ديگري جست‌و‌جو كنيم.

خراساني افزود: قرآن كريم در جاي ديگري درباره اهل‌بيت‌(ع)مي‌فرمايد: «قل لا اسئلكم عليه اجرا الا المودة في القربي» يعني قرآن براي اهل‌بيت‌(ع) طلب مودت مي‌‌كند اما در مورد زن و شوهر مي‌گويد ما خودمان مودت و رحمت را قرار مي‌دهيم(جعل).

وي تصريح كرد: براي داشتن فرزندي آرام بايد ميان زن و شوهر رابطه شديد عاطفي باشد، رابطه شديد عاطفي و عشق ميان زن و شوهر باعث خلق جنين آرام و با اطمينان مي‌شود و بر عكس اگر اين رابطه طوفاني باشد، بچه چگونه مي‌تواند در چنين فضايي سير و رشد كند.

خراساني گفت: شاكله شخصيت فرزند در شش سال نخست ايجاد مي‌شود بنابراين حتما پدر و مادر به عنوان مهمترين الگو براي آنان مطرح هستند به ويژه مادر كه تاثيرش بيشتر است اما نقش مربي و معلم نيز بسيار مهم است.

وي افزود: رفتار و مقام معلم بخصوص در دوره ابتدايي و پيش‌دبستاني خيلي مهم است، معلمان در اين دوران، خداي بچه‌ها هستند و رفتار، گفتار و حتي راه‌رفتن آنان براي دانش‌آموزان الگو است اما با اين وجود نقش اول را از نظر دين والدين بر عهده دارند و مربيان در درجه بعدي هستند.

آموختن قرآن حق خداوند است

در ادامه دكتر عاكفي، مدير دارالقرآن وزارت دفاع در پاسخ به سئوالي مبني بر اينكه نمونه‌هايي از آيات قرآن را درباره بحث تربيت بيان كنيد، گفت: آموختن قرآن حق خداوند است كه آن را از طريق پيامبرش اعمال كرده و به پيامبر(ص) هم دستور داده است كه يزكيهم و يعلمهم الكتاب و... براين اساس خانواده قائم به ذات معلم قرآن نيست بلكه وسيله، ابزار و پلي براي آموزش قرآن به فرزندان است و والدين بايد فضاي آموزش به ويژه آموزش قرآن را در خانواده ايجاد كنند.

وي افزود: خداوند چه از باب عاطفي و چه براي آموزش، بحث خانواده را مطرح كرده است« و وصينا الانسان بوالديه حملته امه ...» و روايتي از حضرت علي(ع) داريم كه وقتي معلمي بسم‌الله را به امام حسين(ع) ياد مي‌دهد دهانش را با طلا پر مي‌كند، اين نشان مي‌دهد كه خانواده كانالي براي آموزش قرآن به فرزندان است و فضا را بايد ايجاد كند.

عاكفي با اشاره به حديث «العلم في الصغر كالنقش في الحجر» اظهار كرد: چون مهمترين دوران يادگيري فرزند يعني همين دوران كودكي و صغر كه يادگيري در آن مانند حك كردن چيزي بر روي سنگ است در اختيار والدين است و خانواده بر اين دوران تسلط دارد بايد در زمينه آموزش تلاش خود را بكند و فضا را ايجاد كند چون شخصيت انسان تا هفت سالگي شكل مي‌گيرد.

در ادامه حجت‌الاسلام تراشيان مجددا در سخناني، آموزش قرآن، انتخاب نام نيكو و تزويج فرزند را سه وظيفه اصلي پدر در قبال فرزند عنوان و با اشاره به سخنان دكتر عاكفي اظهار كرد: دكتر عاكفي با ظرافت و زيبايي ميان بحث آموزش و ايجاد فضاي يادگيري تفاوت قايل شدند. زبان‌آموزي فرزند در دوران طفوليت نياز به آموزش ندارد همين كه والدين در خانه با يك‌ديگر صحبت مي‌‌كنند، خزانه ذهن طفل متبلور مي‌شود و به سخن در مي‌آيد در مورد آموزش قرآن هم همين طور است و والدين بايد فضاي يادگيري را براي فرزند ايجاد كنند.

وي درباره انتخاب نام نيكو براي فرزند از سوي والدين افزود: گاهي تبليغات تلويزيوني با نام‌هاي نيكو معارض است مثلا درباره اسم كلثوم، خانواده‌هاي ما در قديم بيشتر براي فرزندانشان اين اسم را انتخاب مي‌كردند اما در چند سريالي كه از تلويزيون پخش شد و شخصيت افرادي كه كلثوم نام داشتند فضول بود باعث شده كه ديگر كسي چنين اسمي را انتخاب نكند. يعني نقش غير مستقيم تلويزيون بر روي خانواده‌ها.

تراشيان تصريح كرد: به هر حال خود اسم بر روي شخصيت فرزند اثرگذار است، مثلا نام ابوالفضل تداعي‌كننده روحيه ايثار و گذشت است و مي‌تواند اين مفاهيم را به فرزند منتقل كند كه در روان‌شناسي امروز هم اين موضوع اثبات شده است.

وي با بيان اينكه در آموزش‌هاي قرآني ما بايد به صورت غير مستقيم آن را به بچه‌ها ياد بدهيم افزود: امروز اگر در خانه‌اي والدين قرآن بخوانند اما رفتارهاي آنان بر خلاف قرآن باشد با زبان بي‌زباني مي‌گوئيم به آن اعتقادي نداريم.

همچنين دكتر مومنين از كارشناسان ارشد آموزش و پرورش در ابتداي سخنانش در اين نشست با قرائت اين بيت شعر كه من اگر خارم اگر گل/ چمن‌آرايي هست كه به هر دست كه مي‌پروردم مي‌رويم

به نقش جامعه در تربيت فرزند اشاره و تصريح كرد: آيات قرآن توجه زيادي به موضوع اجتماع دارد، در حوزه علوم پزشكي هم تحقيقاتي صورت گرفته است كه آموزش در خواب و آموزش جنين نمونه‌هايي از آن‌ها هستند.

وي افزود: بر اساس اين تحقيقات، انسان‌ها در خواب هم آموزش مي‌بينند به همين دليل هم در روايات و آيات داريم كه فرزندان را در اتاق خواب والدين نخوابانيد چون امواج خواه ناخواه به مغز فرزند منتقل مي‌شود.

والدين در راس هرم تربيت

مومنين تصريح كرد: اگر چه جامعه، رسانه‌ها و ... اثر مستقيم در تربيت بچه‌ها دارند اما اولين اثر را والدين دارند، والدين اگر در خانه دروغ بگويند و حتي تظاهر به آن كنند فرزندان آن را ياد مي‌گيرند بنابراين اصل خانواده است و اگر اصالت خانواده را هم به ايجاد آرامش بدانيم بايد فضاي خانه فضايي قرآني باشد. اگر پدر و مادر نسبت به قرآن، نماز و اخلاقيات حساس باشند اين حساسيت به فرزندان هم منتقل مي‌شود.

در ادامه خراساني، مصونيت فرزند در مقابل تهديدهاي جامعه را به مصونيت آن‌ها در مقابل وبا تشبيه كرد و گفت: اگر سيستم ايمني فردي قوي باشد در مقابل وبا مقاومت مي‌كند بنابراين اگر خانواده‌اي هم محكم باشد فرزند در مقابل ناهنجاري‌ها كمتر آسيب مي‌بيند. در قرآن هم به اين مضمون داريم كه اي كساني كه ايمان آورده‌ايد گمراهي ديگران به شما ضرر نمي‌زند زماني كه شما هدايت شده باشيد.

وي با بيان اينكه در تربيت فرزند، حرف اول را لقمه حلال مي‌زند درباره سرنوشت فرزند نوح اظهار كرد: انسان مختار است و اگر هم در خانواده‌اي مانند خانواده نوح تربيت شده باشد خودش مي‌تواند بعدا مسيرش را انتخاب كند چون مختار است وگرنه حالت جبر پيدا مي‌كند.

در پايان اين نشست، حجت‌الاسلام تراشيان با جمع‌بندي اين بحث گفت: از مجموع بحث مي‌توان نتيجه گرفت كه نقش والدين در تربيت قرآني نقش بسيار موثري است و اگر ضعفي در اين زمينه باشد آنان در قياما مواخذه خواهند شد بنابراين والدين اولا بايد در اين زمينه دانش‌اندوزي كنند از طريق ارتباط با متخصصان و مطالعه كتاب كه در راس آن قرآن است ثانيا بايد در كسب روزي حلال بيار دقت كنند كه در تربيت اثر مي‌گذارد.

يادآوري مي‌شود اين نشست، هفتمين نشست از سلسله نشست‌هاي پانزده‌گانه بخش آموزش شانزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم بود و امشب نيز نشست جايگاه نخبگان و قهرمان‌پروري در آموزش قرآن با حضور تعدادي از كارشناسان قرآني برگزار مي‌شود.
 شنبه 23 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 822]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن