تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816748831




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در سرن، بزرگترين مجموعه آزمايشگاهي جهان بزرگترين آزمايش علمي جهان با حضور دانشمندان ايراني انجام مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: در سرن، بزرگترين مجموعه آزمايشگاهي جهان بزرگترين آزمايش علمي جهان با حضور دانشمندان ايراني انجام مي‌شود
علمي آموزشي. فيزيك . سرن
معاون پژوهشي پژوهشگاه دانشهاي بنيادي، اعلام كرد كه بزرگترين آزمايش علمي جهان با حضور دانشمندان برجسته ايراني در سرن، انجام مي‌شود
سرن ‪ cern‬بزرگترين مجموعه آزمايشگاهي دنيا در زمينه فيزيك ذرات بنيادي و فيزيك هسته‌اي در مرز مشترك فرانسه و سوئيس واقع است.

تحقيقات آزمايشگاه سرن، بزرگترين كار علمي بشر است كه دانشمنداني از تمام كشورهاي معتبر جهان از جمله ايران در آن حضور دارند.

حسام‌الدين ارفعي كه مسئوليت پروژه همكاري ايران با سرن را بر عهده دارد، در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: از سال ‪ ۲۰۰۱‬همكاري پژوهشگاه دانشهاي بنيادي با مركز تحقيقات فيزيك سرن با حضور سه دانشجوي ايراني آغاز شد كه اين تعداد دكترا گرفته اند. در حال حاضر چهار دانشجوي ايراني از دانشگاههاي مختلف كشور در اين مركز كار مي‌كنند و رفت و آمد پژوهشگران بين مراكز علمي كشور و سران وجود دارد.

وي اين آزمايش علمي را، بزرگترين كار علمي بشر بيان كرد كه دانشمنداني از تمام كشورهاي معتبر جهان در آن حضور دارند.

استاد دانشگاه صنعتي شريف، درباره دستاورد همكاري دانشمندان ايراني در اين طرح عظيم گفت: مهمترين دستاورد اين همكاري، شريك شدن در كشف علم است.

وي با بيان اينكه نام دانشمندان در تاريخ مي‌ماند، گفت: در مركز سرن كشفيات بزرگي انجام مي‌شود و قدمهايي در راه شناخت جهان برداشته مي‌شود.

با اين همكاري، علاوه بر دستيابي به فناوريهاي زيادي، به مديريت پروژه‌هاي كلان دسترسي پيدا مي‌كنيم.

ارفعي، افزود: در حال حاضر، هزاران نفر در سرن كار مي‌كنند، كار عظيمي كه گوشه‌اي از آن را ما نيز گرفته ايم.

وي با اشاره به سابقه درخشان علمي كشور در گذشته و اينكه در ‪ ۵۰۰‬سال اخير نقش بزرگي در جهان علم نداشته ايم، گفت: اين همكاري، جايگاه ما را در مجامع علمي تثبيت مي‌كند.

استاد دانشگاه صنعتي شريف، بودجه كارهاي پژوهشي را براي جايگاه كشور ايران، ناچيز بيان كرد و افزود: ما يك دهم پاكستان خرج كرده ايم، در حالي كه پاكستان، كشور غني و ثروتمندي نيست. در مقايسه با ارمنستان نيز خيلي كمتر حضور داريم و كمتر خرج كرده ايم.

ارفعي كه خود فيزيكدان ذرات بنيادي و تئوريسين اين حوزه است، خاطرنشان ساخت: اگر بودجه كافي داشته باشيم، مي‌توانيم نيروي زيادي در آنجا بكار بگيريم.

وي اين آزمايشگاه را آزمايشگاه مشتركي توصيف كرد و با اشاره به اينكه هزينه فعاليت آن را اعضا مي‌پردازند، ابراز اميدواري كرد درصورت افزايش بودجه ايران در اين طرح، گروه ايراني در سرن شكل بگيرد و كارهايي را در دست بگيرد و در مسايل علمي صاحب نظر شود.

در حال حاضر از پاكستان حدود ‪ ۵۰‬نفر و از تركيه بيش از ‪ ۱۰۰‬نفر در سرن حضور دارند. در حالي كه شمار دانشمندان ايراني به ‪ ۱۰‬نفر هم نمي‌رسد.

وي با بيان اينكه اين تحقيقات كار تجربي و آزمايشگاهي است، افزود: ما در فيزيك نظري افراد صاحب نظر داريم، اما متخصص آزمايشگاهي نداريم.

وي گفت: براي آنكه در مجامع علمي جهان نقش داشته باشيم، به امكاناتي از قبيل سفر راحت و تشكيل سمينارهاي متعدد براي رفت و آمد محققان ايراني و خارجي نياز است.

وي تصريح كرد: اگر كشوري بخواهد رهبران علمي جهاني تربيت كند، بايستي شمار زيادي را بكار بگيرد تا از بين آنها چند نفرشان به اين سطح دست يابند.

معاون پژوهشي پژوهشگاه دانشهاي بنيادي، گفت: بايد بر علم جهاني تاكيد كنيم و خود را با بقيه دنيا چه كشورهاي پيشرفته و چه كشورهايي كه بتازگي توسعه يافته اند، مقايسه كنيم.

استاد دانشگاه صنعتي شريف، اعلام كرد: كشور ما در بخش آشكار ساز كه يك ميليارد دلار هزينه آن شده است، حضور دارد.

وي درباره داده‌هاي اين آزمايش بزرگ كه حجم بسيار زيادي دارد، گفت اين حجم داده‌ها قابل نگهداري در يك آزمايشگاه يا يك كشور نيست. اين داده ها بايد از طريق خطوط اينترنت به كشورهاي مختلف ارسال شود تا در آنجا تجزيه و تحليل شود و نتايج علمي بدهد.

اين اطلاعات در وهله اول به ‪ ۱۱‬مركز علمي در كشورهاي مختلف داده مي‌شود.

كشورهاي طبقه دوم، كامپيوترهاي ضعيف تري دارند كه از آنجا داده‌ها به كشورهاي طبقه سوم ارسال مي‌شود.

وي ابراز اميدواري كرد تا پايان امسال در طبقه سوم قرار گيريم و در صورت گسترش شبكه گريد ، برخورداري از حافظه و كامپيوترهاي پرسرعت ظرف دو يا سه سال آينده، خود را به طبقه دوم برسانيم و بتوانيم نقش مهمتري ايفا كنيم.
 جمعه 22 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن