تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خوشبختى انسان خوش اخلاقى و از بدبختى انسان بد اخلاقى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806769570




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مصاحبه اختصاصی با پسر عموی پیامبر اسلام (ص) !


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: مصاحبه اختصاصی با پسر عموی پیامبر اسلام (ص) !

اشاره« عبدالله بن عباس » پسر عموی پیامبر اسلام (ص ) از صحابی ایشان و از محبان امام علی (ع ) است . به عنوان مقدمه عرض می كنم كه ایشان از نظر علم و دانش در میان صحابی بی نظیر است . وی نه تنها در فقه و حدیث عالم بود، بلكه در تفسیر و تاویل قرآن كم نظیر شمرده شده است . هم چنین وی در اشعار عرب و نسب شناسی و نیز حساب و ریاضیات و تاریخ استاد بود و در هر قسمت شاگردانی داشت . شاید به همین سبب است كه بزرگان اهل تسنن به وی « حبر » (1 ) و « بحر » (2 ) گفته اند . در خدمت ابن عباس هستیم تا گفت وگویی با ایشان داشته باشیم . (3 )خوب جناب ابن عباس خرسندیم كه در خدمت شما هستیم ، لطفا به گذشته علمی خود اشاره كنید تا استفاده كنیم .شما از گذشته ام مطالبی را ذكر كردید و از این بابت سپاس گزارم اما سخن اصلی را فرو گذاشتید. من هرچه داشتم از استادم آموختم . لذا اجازه می خواهم سخن خود را با آیات قرآن آغاز كنم . خداوند عزوجل در قرآن می فرماید : « ویقول الذین كفروا لست مرسلا قل كفی بالله شهیدا بینی و بینكم و من عنده علم الكتاب » (4 ) و كافران گویند كه تو فرستاده (خدا) نیستی ؛ بگو همین بس كه خدا گواه میان من و شما باشد و آن كس كه علم كتاب نزد اوست . منظور از « آن كس كه علم كتاب نزد اوست » علی ابن ابیطالب (ع ) است . من نیز شاگرد او بودم .دانش تمام اصحاب پیامبر(ص ) در مقابل علم علی (ع ) مانند یك قطره در مقابل هفت دریای بزرگ جهان است .پس شما به دلیل علم آن بزرگوار دركنار ایشان بودید؟تنها به دلیل علم آن بزرگوار نبود ، زیرا فضیلتهای زیادی از رسول خدا(ص ) درباره او شنیده بودم و خود شاهد آن بودم .می توانید چند فضیلتی را كه درباره ایشان شنیده اید ، برای ما نقل كنید ؟از رسول خدا(ص ) شنیدم كه می فرمود : « علی (ع ) نخستین كسی است كه به من ایمان آورده ، و نخستین كسی است كه (در قیامت ) با من دست خواهد داد ، او فاروق این امت است كه میان حق و باطل فرق می نهد ، اوست صدیق اكبر ، او باب من است كه از راه او به من وارد شوند ، و او پس از من جانشین من است . » با توجه به این حدیث من نیز به دیگران توصیه می كردم كه در فتنه ها و آشوب ها دست از دامن قرآن و علی (ع ) برندارند . (5 )در واقعه ای كه باعث آزردگی علی (ع ) شده بود ، پیامبر(ص ) فرمودند : « ای مردم ، هركه علی را بیازارد مرا آزرده است ؛ علی نخستین ایمان آورنده از شماست و وفادارترین شما به عهد خداست .ای مردم ، هر كه علی را بیازارد ، در قیامت یهودی یا نصرانی برانگیخته می شود.با وجود این فضائل ، چرا عده ای از صحابه در جنگها در سپاه مقابل علی (ع ) بودند؟راستش نمی دانم چه بگویم ... ! ولی در حقانیت او و یارانش آیه و روایاتی برای شما می گویم و قضاوت را به عهده خودتان می گذارم . « ان الذین آمنوا و عملوا الصالحات اولئك هم خیر البریه » (6 )(آنان كه ایمان آوردند و كارهای شایسته كردند ، آنان بهترین آفریدگانند). وقتی این آیه نازل شد، پیامبر(ص ) فرمودند : اینان تو هستی و شیعیان تو كه در روز قیامت خشنود و پسندیده اند . (7 )علی (ع ) نزدیكترین مردم به رسول خدا(ص ) بود. یك روز مرغی را برای پیامبر(ص ) آوردند ، پیامبر فرمود : خداوندا ! مردی را نزد من آر كه خدا و رسولش او را دوست بدارند ، در آن هنگام علی ابن ابی طالب (ع ) وارد شدند . (8 )من شاهد بودم كه به مدت نه ماه رسول خدا(ص ) هر روز به هنگام نماز به در خانه علی (ع ) می آمد و بر آنان سلام می كرد . (10 )حتی پیامبر(ص ) فرمودند : هر كه نگوید علی (ع ) بهترین مردم است ، حقا كافر شده است . (9 )دیگر قضاوت با خودتان ...برای من جای تعجب دارد كه با این همه فضائل ، باز هم عده ای در مقابل علی (ع ) ایستادند ، آیا پیامبر(ص ) به طور رسمی تری ایشان را معرفی كرده بودند ؟بله ، پیامبر(ص ) در مقاطع مختلف این مطلب را كه علی (ع ) جانشین ایشان است را بیان فرموده بودند ، اما رسمی ترین آن را به دستور خداوندعزوجل در روز غدیر خم اعلام كرد. حتی پیامبر(ص ) در آن روز از اینكه مردم او را مورد طعنه قرار دهند كه جانب پسر عموی خود را گرفته و به او تمایل نشان داده ، بیم و هراس داشت . پس خداوند این آیه را به او وحی كرد : « یا ایهاالرسول بلغ ما انزل الیك من ربك و ان لم تفعل فمابلغت رسالته والله بعصمك من الناس ان الله لایهدی القوم الكافرین » . ای پیامبر ، آنچه را كه از سوی پروردگارت بر تو نازل شده به مردم برسان . كه اگر نرسانی ادای رسالت نكرده ای ، و خداوند تو را از گزند مردم نگاه می دارد؛ خدا گروه كافران را راه نمی نماید . (11 ) رسول خدا(ص ) نیز در آن روز به معرفی ولایت علی (ع ) برخاست و دست او را گرفت و گفت : « هر كه من مولای اویم پس علی مولای اوست ؛ خداوندا ، دوست او را دوست بدار ، و دشمن او را دشمن باش . » (12 )برای اینكه جای هیچ سئوالی نماند این را هم بگویم كهحتی خلیفه دوم نیز در آن روز با علی (ع ) بیعت كرد و چنین سخنانی را بر زبان آورد : « گوارایت باد ای پسر ابوطالب ، تو مولای من و مولای هر مرد و زن مومنی شدی » !!(13 )با این اعلام رسمی پس چرا گروهی علی (ع ) را برحق دانسته و گروهی دیگران را ؟سئوال خوبی را مطرح كردید. پیامبر(ص ) در احادیث خود نه تنها به حق بودن علی (ع ) اشاره كرده اند ، بلكه ایشان را محور حق معرفی كرده اند و جالب این است كه رسول خدا(ص ) حتی به امامان بعد از او هم اشاره فرموده اند. چنان كه خود از رسول خدا شنیدم كه فرمود : « علی با حق است و حق با علی است، و او امام و خلیفه پس از من است ، هر كه به دامن او چنگ زند رستگاری و نجات یابد، و هر كه از او بازماند گمراه و سرگردان خواهد ماند؛ او كار غسل و كفن مرا به عهده دارد و دین مرا می پردازد و پدر دو نوه من ، حسن و حسین است ؛ و از صلب حسین امامان نه گانه بیرون آیند ، و مهدی این امت از ماست . » (14 )اما این كه عده ای با وجود بیانات پیامبر آن را اجرا نكردند ، اتفاق بدیعی نیست ، شیطان هم به واسطه با وجودی كه به روشنی به وظیفه خود آگاه بود با آن مخالفت كرد و مستحق عذاب ابدی گشت . دنیا جایگاه امتحان است و این نیز یكی از امتحانات مردم پس از رسول خدا بوده است .شما گفتید كه پیامبر(ص ) در واقعه غدیر خم ، به ولایت و محبت علی (ع ) اشاره كرده بودند. به نظر شما پذیرش ولایت و محبت علی علیه السلام چه اثری دارد ؟عاقبت به خیری انسان وابسته به آن است . پیامبر(ص ) جواز عبور و رهایی از جهنم را دوستی علی بن ابی طالب دانستند . (15 ) در روز قیامت علی (ع ) بر سر حوض است ، احدی به بهشت نمی رود مگر با اجازه او . (16 )اتفاقا همین سئوال را با جمعی از صحابه ، از رسول خدا(ص ) پرسیدیم . ایشان نیز از جبرئیل سئوال كردند ، جبرئیل به آسمان رفت و از خداوند جواب را مسئلت نمود. آنگاه فرود آمد وگفت : « ای محمد ، خدای متعال تو را سلام می رساند و می گوید علی را دوست بدار ، كه هركس او را دوست بدارد مرا دوست داشته ، و هر كه او را دشمن بدارد مرا دشمن داشته است .ای محمد ، هرجا تو باشی علی آنجاست ، و هر جا علی باشد دوستانش آنجایند . (17 )با تشكر از جناب ابن عباس به خاطر فرصتی كه در اختیار ما گذاشتند.************برایم جالب بود كه بعدها فهمیدم جناب عبدالله بن عباس ، از كثرت گریستن بر امیرالمومنین (ع ) و امام حسن و امام حسین (ع ) كور شد(18 ) و با این جمله « خداوندا ! من به واسطه محمد و آل محمد به تو تقرب می جویم . خداوندا ! من به واسطه ولایت علی بن ابی طالب به تو تقرب می جویم » ، دارفانی را وداع گفت . (19 ) وی در سال 69 هـ . ق در سن 71 سالگی از دنیا رفت و « محمد حنفیه » ـ یكی از فرزندان امام علی (ع ) ـ بر او نماز خواند.پی نوشت1 ـ « حبر » به معنای عالم است .2 ـ « بحر » در این جا به معنای دریای علم است .3 ـ این متن یك گفت وگوی سمبلیك است كه براساس سخنان ابن عباس تنظیم شده است .4 ـ سوره رعد،435 ـ كفایه الطالب ، باب 46 ، ص 1876 ـ سوره بینه ،77 ـ تفسیر در المنثور 6 ، 3798 ـ مناقب ابن مغازلی ص 156 ـ 1679 ـ الصراط المستقیم 188,110 ـ تاریخ بغداد 421,711 ـ سوره مائده 67,12 ـ شواهدالتنزیل 192,113 ـ تفسیر فخر رازی 49,1214 ـ كفایه الاثر21,15 ـ تاریخ بغداد 161,216 ـ دلائل الصدق 587,217 ـ بحارالانوار 294,3918 ـ تحفه الاحباب 272,19 ـ كفایه الاثر21,





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 315]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن