تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 2 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):در روز جمعه هيچ عملى برتر از صلوات بر محمد و خاندان او (ع) نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812118142




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

محمد طريقتي:40 اثر قرآني خود را در نمايشگاهي 15 روزه در تونس به نمايش مي‌گذارم


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: محمد طريقتي:40 اثر قرآني خود را در نمايشگاهي 15 روزه در تونس به نمايش مي‌گذارم
گروه هنر: «محمد طريقتي» نگارگر و دارنده عنوان خادم‌القرآن، آثار قرآني خود و تعدادي از آثار استاد محمد احصايي و استاد غلامحسين اميرخاني را كه توسط وي تذهيب شده، براي نمايش به تونس مي‌برد.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا)، جمعي از هنرمندان خادم‌القرآن در ماه رمضان به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي به خارج از كشور اعزام مي‌شوند كه در اين ميان «محمد طريقتي» نگارگر و هنرمند خادم‌القرآن نيز از جمله هنرمنداني است كه براي برپايي نمايشگاه آثار قرآني خود به كشور تونس اعزام مي‌شود. گفت‌وگويي با او در اين زمينه انجام داده‌ايم كه از نظر مي‌گذرانيد.

«محمد طريقتي» نگارگر و خوشنويس خادم‌القرآن در گفت‌وگويي با خبرنگار هنرهاي تجسمي ايكنا درباره نمايشگاه خود در تونس گفت: اين نمايشگاه حاصل 22 نمايشگاه انفرادي و در حدود 40 اثر با مضامين قرآني در شاخه‌هاي تذهيب، تشعير و آرايش قرآن است.

وي كه در حدود 25 سال است كه به هنر نگارگري مشغول است، افزود: اين نمايشگاه از روز سه‌شنبه 26 شهريورماه به مدت 15 روز و با هماهنگي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و رايزني فرهنگي تونس برپا مي‌شود.

طريقتي در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره مكان دقيق نمايشگاه بيان كرد: هنوز مكان دقيق نمايشگاه و نام گالري كه قرار است آثار در آن نمايش داده شود، مشخص نشده است.

مدرس انجمن خوشنويسان ايران كه از سرپنجه اساتيدي چون استاد احمري، مهرگان، فرشچيان و در دوره قدما اساتيدي چون رضا عباسي، بهزاد و آقا ميرك خوشه‌چيني كرده است، ادامه داد: الهه خاتمي كه از خوشنويسان كشور است و او نيز دارنده رتبه خادم‌القرآن است در اين نمايشگاه همراه من است.

طريقتي كه در حدود دو دهه فعاليت هنري خود 168 جلد كتاب هنري، ادبي، عرفاني را در كارنامه هنري خود دارد، تاكيد كرد: سعي من بر اين بوده كه تمام كتاب‌هاي مذهبي و قرآني كه در طول 30 سال كار كرده‌ام در غرفه خود در تونس ارائه كنم.

اين خادم‌القرآن در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبني بر چگونگي انتخاب وي توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي براي اعزام به خارج، گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي معمولاً همه ساله نمايشگاهي براي هنرمنداني كه به عنوان خادم‌القرآن انتخاب مي‌شوند، در خارج از كشور ترتيب مي‌دهد و فهرست تمامي هنرمندان خادم‌القرآن را در ليست خود دارد.

وي كه تذهيب و تشعير بسياري از قطعات خوشنويسي اساتيد را اجرا كرده، افزود: من نيز در پنجمين نمايشگاه قرآن كريم با 22 اثر هنري به عنوان خادم‌القرآن (تذهيب قرآن) در مقام اول به دريافت لوح افتخار و تقدير از رياست محترم جمهوري اسلامي ايران آقاي خاتمي شدم.

طريقتي درباره معرفي نمونه‌هايي از آثار هنري خود كه قرار است در تونس به نمايش گذاشته شوند، گفت: تذهيب تمام صفحات قرآن مرحوم احمد نجفي زنجاني كه از قرآن‌هاي نفيس جمهوري اسلامي است را به قطع رحلي آماده كردم. قرآن مرحوم سيف‌اله يزداني به خط نستعليق و با قطع سلطاني كه در مدت 7 ماه زمان برد تا آرايش و تذهيب آن به انجام برسد نيز از ديگر كارهايم در اين نمايشگاه است.

وي كه همزمان با نمايشگاه‌هاي خوشنويسي انجمن خوشنويسان ايران در كشورهاي فرانسه، آلمان، آذربايجان، لبنان، سوريه، انگليس، پاكستان و تركيه نمايشگاه داشته است، در ادامه افزود: علاوه بر اين‌ها، در حدود 15 اثر از آثاري كه به قلم استاد محمد احصايي و استاد غلامحسين اميرخاني است را تذهيب كردم و به همراه آثار ديگرم به تونس خواهم برد و به نمايش خواهم گذاشت.

طريقتي در پايان گفت‌وگوي خود استقبال از نمايشگاه‌هاي سال‌هاي گذشته را چنين تصوير كرد: در سال‌هاي گذشته بسياري از آثار توسط بازديدكنندگان خريداري شد و پيش‌بيني مي‌كنم امسال نيز نمايشگاه با استقبال خوبي مواجه شود.

لازم به توضيح است اخبار مربوط به نمايشگاه اين هنرمند خادم‌القرآن در طي برگزاري 15 روزه نمايشگاه در تونس در سايت ايكنا منعكس خواهد شد.

بيوگرافي و سابقه هنري استاد محمد طريقتي

«محمد طريقي» نگارگر معاصر در سال 1327 در شهرستان رودسر از شهرهاي استان گيلان متولد شد و مدت 25 سال است كه به هنر نگارگري (تذهيب ـ تشعير ـ گل و مرغ ـ نقاشي ايران) فعاليت دارد و در اين دو دهه 168 جلد كتاب هنري، ادبي، عرفاني (حافظ ـ خيام ـ خواجوي ـ كرماني ـ نظامي گنجوي ـ شاهنامه ـ فردوسي ـ مولوي و ...) انجمن خوشنويسان ايران (كتاب آرايي) را تذهيب و 26 جلد آلبوم (مرقع ـ فولدر) را تذهيب و تشعير كرده به مناسبت‌هاي برگزاري كنگره‌ها و سمينارها (كنگره فردوسي ـ حافظ ـ خيابان ـ خواجوي كرماني ـ نظامي گنجوي و ... نيز تذهيب و تشعير بسياري از قطعت خوشنويسي اساتيد، را در اين زمينه اجرا كرد و بالغ بر 1680 قطعه خوشنويسي و پوستر نيز حاصل تلاش و فعاليت او در اين مدت است.

وي در ابتداي دوران نوجواني به نقاشي رنگ روغن گرايش پيدا كرد و پس از كسب تجربياتي در اين زمينه، احساس كرد تصويرگري سنتي و توجه به هنرهاي غني گذشته نيازهاي دروني او را بيشتر غنا مي‌بخشد. از اين رو براي كسب تحصيل به تهران آمد. دوران متوسطه را به اتمام رسانيد و در ضمن كار به مطالعه آثار قدما و گذشتگان پرداخت و از سرپنجه استادان بزرگواري چون استاد احمري، استاد مهرگان، استاد فرشچيان و در دوره قدما (رضا عباسي ـ بهزاد ـ آقا ميرك) خوشه‌چيني كرد.

همزمان به عنوان مسئول نمايشگاه‌هاي انجمن خوشنويسان ايران مشغول به كار شد در اين گذار توفيق فراوان يافت كه آثار بزرگان و پيشكسوتان خط خوشنويسي معاصر (كه از ديرباز ارتباط تنگاتنگي با هنر خوشنويسي داشته) را تذهيب كرده و مقدماتي در اين زمينه به انجام رساند.

همچنان تا آنجا كه توان و بضاعت او اجازه مي‌داد به مدت 25 سال را به هنر نگارگري پرداخت كه هم اكنون نيز با هنرجويان زيادي در اين زمينه ارتباط دارد و از طريق كلاسهاي حضوري و مكاتبه در انجمن خوشنويسان ايران تدريس كلاسهاي كارگري در شاخه‌هاي تذهيب و تشعير و گل و مرغ و نقاشي ايران (مينياتور) عهده‌دار است.

همزمان با نمايشگاه‌هاي خوشنويسي انجمن خوشنوسان ايران در كشورهاي فرانسه، آلمان، باكو، لبنان، سوريه، انگليس، آنكارا و استانبول و در نمايشگاه‌هاي داخلي شركت و در پنجمين نمايشگاه قرآن كريم به عنوان خادم قرآن كريم(تذهيب قرآن كريم) در مقام اول به دريافت لوح افتخار و تقدير از رياست جمهوري اسلامي ايران حجت‌الاسلام خاتمي نايل شده است.

نمايشگاه انفرادي وي در سوريه، لبنان، باكو، انجمن فرهنگي ايران ايتاليا، جده، لندن، منچستر، ليورپول، استامبول، آنكارا، لندن، منچستر، گريت يارموس و كانادا بوده است.

محمد طريقتي

كتابهاي ارائه شده وي به طور اختصار:

-قرآن مرحوم استاد احمد نجفي زنجاني(قطع چيني ـ وزيري ـ رحلي تذهيب: استاد محمد طريقتي)

-قرآن مرحوم استاد سيف‌الله يزداني (نستعليق قطع رحلي تذهيب: استاد محمدطريقتي)

-قرآن مرحوم استاد تبريزي (نسخ قطع سلطان، رحلي، وزيري، تذهيب: استاد محمد طريقتي)

-قرآن كاظم صادق نجفي (قطع رحلي، رقعي، وزيري، سلطاني تذهيب، استاد محمد طريقتي)

- هزار فراز (شاهنامه فردوسي) به خط اساتيد و مدرسين انجمن خوشنويسان ايران، تذهيب استاد محمد طريقتي

- خواجوي كرماني (اشعار) به خط استاد غلامحسين اميرخاني تذهيب استاد مجيد مهرگان و استاد محمد طريقتي

- صحيفه هستي به خط استاد اميرخاني، تذهيب: استاد محمد طريقتي

- كليات سعدي به خط فتحعلي حجاب به قطع سلطاني تذهيب: استاد محمد طريقتي

- كليات مثنوي به خط سيد علي سجادي به قطع سلطاني تذهيب: استاد محمود طريقتي

- آلبوم صبح اميد به خط استاد امير فلسفي به قطع وزيري تذهيب: استاد محمد طريقتي

- آلبوم سحر شب به خط استاد جواد بختياري تذهيب: استاد محمد طريقتي

- شاهنامه فردوسي (داستان زال و رودابه) به خط استاد فرادي تذهب: استاد محمد طريقتي

- شاهنامه فردوسي (دفتر دانايي) به خط استاد شيرازي تذهيب: استاد محمد طريقتي

- تضمين گلچين سعدي به خط استاد اميرخاني تذهيب: استاد محمد طريقتي

- گلشن راز به خط اسماعيل نيكبخت تذهيب: استاد محمد طريقتي مقدمه دكتر حسين الهي قمشه‌اي

- زندگي زيباست به خط استاد جواد بختياري (تذهيب استاد محمد طريقتي)

- آلبوم استاد شهريار به خط اسرافيل شيرچي (تذهيب: استاد محمد طريقتي)

- آلبوم رباعيات باباطاهر به خط استاد كابلي (تذهيب: استاد محمد طريقتي)

و ...

نمايشگاه گروهي همراه با اساتيد انجمن خوشنويسان ايران:

1364- كنگره بزرگداشت حافظ

1366- كنگره انجمن خوشنويسان ايران

1366- موزه لاهور

1368- كنگره انجمن خوشنويسان ايران

1364 – انجمن فرهنگي ايران ايتاليا

1368- كنگره بزرگداشت حكيم ابوالقاسم فردوسي

1370- كنگره بزرگداشت حكيم نظامي گنجوي

1371- سمينار انجمن خوشنويسان ايارن

1372- نمايشگاه دوسالانه نگارگري

1375- نمايشگاه قرآن كريم (بخش هنري)

1376- نمايشگاه قرآن كريم (بخش هنري)

1377- نمايشگاه قرآن كريم (بخش هنري)

1376- نمايشگاه خوشنويسي جهان اسلام، موزه هنرهاي معاصر

1379- مجمع نمايندگان انجمن خوشنويسان ايران

1379- نمايشگاه قرآن كريم
 چهارشنبه 20 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1776]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن