تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سپاسگزارى منافق از زبانش فراتر نمى رود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821066589




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بيانيه فعالان محيط زيست در اعتراض به ضرب و شتم مديركل محيط زيست استان تهران


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: بيانيه فعالان محيط زيست در اعتراض به ضرب و شتم مديركل محيط زيست استان تهران
اعتماد ملي: 16 نفر از استادان و فعالان محيط زيست كشور در اعتراض به ضرب و شتم مديركل محيط زيست استان تهران بيانيه‌اي صادر كردند. متن اين بيانيه به اين شرح است: ضرب و شتم مديركل محيط زيست استان تهران بدون ترديد مي‌تواند نمايه تازه‌اي از ناامني و بي‌پناهي زيست‌بوم‌ها و ميراث طبيعي ايران به شمار آيد. در حالي كه تاكنون تخريب، تصرف، تغيير كاربري و آلودگي گستره‌هاي وسيعي از مناطق حفاظت‌شده، اراضي ملي و منابع طبيعي به نگاه ناپايدار سيستم اجرايي كشور به مفهوم توسعه نسبت داده مي‌شد، واقعه پيش‌گفته برمي‌تابد، اكنون كار به آنجا رسيده است كه به تحريك عوامل ناشناس گروهي افراد عادي در نيمه روز، به ساختمان اداره كل حفاظت محيط زيست در پايتخت كشور هجوم برده و حتي آنچنان به خود غره باشند كه اقدام به مضروب ساختن مدير زحمتكش و خوشنام اين اداره كنند.

بنا به گزارش‌هاي مندرج در خبرگزاري‌ها و روزنامه‌ها، متاسفانه در اين ماجرا حمايتي بايسته از سوي نهادها و مراجع مسوول حتي ستاد مركزي حفاظت محيط زيست از مضروبان اين ماجرا صورت نگرفته است و با وجود آشكار بودن ماهيت عاملان اين حادثه تحركي در خور براي پيگيري قضايي موضوع تاكنون مشاهده نشده است. نكته‌اي كه متاسفانه شائبه‌هاي ناخوشايند و نگران‌كننده را تقويت مي‌كند.

البته تاكنون در اين نامه قصد قضاوت حقوقي درباره بهانه اوليه اين ماجرا و موضوع پارك ملي سرخه حصار را نداريم و در اين باره قطعا مراجع قضايي در نهايت به‌گونه‌اي تصميم خواهند گرفت كه ضمن رعايت كامل حريم ميراث طبيعي ايران احيانا حقي از شهروندان شريف نيز ضايع نشود، اما صميمانه از تمامي مراكز مسوول تقاضا داريم به همين مناسبت پاسخگوي موارد ذيل باشند.

1- باجود نص صريح اصل پنجاهم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران مبني بر ممنوعيت هر گونه فعاليت مغاير با هنجارهاي زيست‌محيطي، موج شتابناك تخريب و تغيير كاربري اراضي ملي و طبيعي چرا با برخورد قانوني روبه‌رو نمي‌شود؟

2- چرا با وجودي كه تعرض به حريم محيط‌بانان كشور حتي به مواردي همچون قتل فجيع اين هم‌ميهنان مظلوم و فداكار انجاميده، هيچ نشانه‌اي از عزم جدي براي مقابله با اينگونه برخوردها مشاهده نمي‌شود؟ تا آنجا كه گروهي حتي در دل پايتخت به خود اجازه حمله به يك ستاد دولتي و مضروب ساختن مدير آن را بدهند؟

3- آيا براي دادخواهي در ارتباط با موارد نقض هنجارهاي محيط زيست و تخريب منابع طبيعي، ملي ساز و كار معين و كارايي وجود دارد؟ اساسا شهروندان براي دادخواهي در برابر اين موج تخريب و قهقرايي زيست‌بوم‌هاي ايران بايد شكايت به كجا برند؟

4- با عنايت به موارد پيش‌گفته، آيا دور از انتظار است كه دلمشغولان محيط زيست ايران گمان كنند حفظ محيط زيست متاسفانه براي دستگاه اجرايي كشور از هيچ اولويت بايسته‌اي برخوردار نيست؟

5- آيا زيبنده است كه در فهرست نگران‌كننده‌ترين چالش‌هاي زيست‌محيطي كره زمين، همچون فرسايش خاك، جنگل‌زدايي، فرونشست‌هاي آب‌هاي زير زميني، نابودي تالا‌ب‌ها، بيابان‌زدايي و... ايران غالبا در شمار 10 كشور نخست جهان جاي داشته باشد؟

6- چرا با وجود اين همه چالش‌ها و مشكلاتي كه در حوزه محيط زيست وجود دارد، نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي تاكنون كمترين واكنش را در اين‌باره داشته‌اند؟ آيا عملكرد دستگاه اجرايي كشور در اين زمينه تاكنون حتي مستوجب هيچ پرسشي نبوده است؟

7- پرداخت هزينه از محل منابع ملي و چشم‌اندازهاي طبيعي براي ناپايدارترين طرح‌هاي عمراني، از قبيل انواع راه‌سازي‌ها و سدسازي‌ها و شهرك‌سازي‌هاي بدون ضابطه چرا با واكنش هيچ سازمان مسوولي در ايران مواجه نمي‌شود؟

8- آيا در اين زمينه هيچ نهاد نظارتي و هيچ مرجعي براي دادخواهي و پيگيري حقوقي وجود ندارد؟

9- ما فعالان و دغدغه‌مندان محيط زيست ايران ديگربار از واقعه حمله به اداره كل محيط زيست استان تهران ابراز تاسف كرده و نگراني عميق خود را به خاطر گسترش روزافزون موج تخريب و تباهي عرصه‌هاي حيات و طبيعت ايران ابراز مي‌داريم. ترديد نكنيم كه براي زيستمندان ايران كارد به استخوان رسيده است و اين وضعيت نمي‌تواند تداوم پيدا كند. ‌ در پايان اعلام مي‌داريم كه اين رفتار نابهنجار و موهن و رفتارهايي از اين دست نسبت به كساني كه در بدترين شرايط ممكن، عرصه طبيعي ميهن را پاس مي‌دارند براي اينجانبان و تمامي كساني كه دغدغه حفظ ميراث طبيعي ايران را دارند به هيچ عنوان قابل تحمل نبوده، به اين بيانيه بسنده نخواهيم كرد و از تمامي راه‌هاي ممكن قانوني در راه حفظ محيط زيست گرانبهاي كشور و حافظان فداكار آن اقدام خواهيم كرد.

انتهاي خبر // روزنا - وب سايت اطلاع رساني اعتماد ملي//www.roozna.com
------------

------------
 چهارشنبه 20 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن