تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820936092




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بررسي عملكرد شهرداري كلان‌شهرها در تهران مديران IT شش كلان شهر از مخابرات گله كردند


واضح آرشیو وب فارسی:آفتاب: بررسي عملكرد شهرداري كلان‌شهرها در تهران مديران IT شش كلان شهر از مخابرات گله كردند
سرويس خبر- مديران IT شش كلان شهر به عدم ارائه زيرساخت لازم از سوي شركت‌هاي مخابرات استاني براي انجام پروژه‌هاي فناوري اطلاعات معترض‌اند.
به گزارش عصر ارتباط، بيست و پنجمين شوراي راهبردي فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري‌هاي كلان شهرهاي كشور با حضور مديران IT شهرهاي تهران، كرج، مشهد، شيراز، اهواز، قم و اصفهان در تهران برگزار شد.

يكي از موضوعاتي كه مديران IT شش كلان شهر به جز تهران بر آن اتفاق نظر داشتند، عدم همكاري شركت مخابرات در ارائه زيرساخت‌هاي لازم براي انجام پروژه‌هاي گسترده فناوري اطلاعات بود. در واقع به جز شهر تهران كه به دليل برخورداري از يك شبكه اختصاصي پهناور بي‌نياز از حمايت‌هاي مخابرات است، مديران IT ديگر شهرها به اتفاق از بي‌توجهي اين شركت نسبت به در اختيار گذاشتن زيرساخت‌هاي لازم معترض بودند.
يكي از دلايل برپايي اين نشست مربوط به تشريح پروژه‌هاي مشترك بين 7 كلان شهر و نحوه اجراي آنها بود. اعضاي شوراي راهبردي فناوري اطلاعات و ارتباطات از سال 1384 براي اجرايي كردن طرح‌هاي مشترك خود اقدام به تدوين برنامه كلان توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات كلان شهرها كردند. اين كار مطالعاتي پس از گذشت 2 سال در سال 86 به اتمام رسيد و در نتيجه آن سندي به وجود آمد كه خروجي‌اش برنامه‌هاي عملياتي است كه در طول 5 سال بايد به سرانجام برسد.
در تدوين اين برنامه، 6 پروژه به عنوان فعاليت مشترك انتخاب شد و در حال حاضر نيز مسئولان حاضر در شهرداري‌ها براي اجراي پروژه‌هاي عملياتي در حال مذاكره‌اند.
راه‌اندازي مركز تماس شهرداري، سيستم جامع ارتباطات مردمي‌(137)، سيستم جامع آماري، سيستم مديريت كانال‌هاي دسترسي (شامل كيوسك‌ها)، سيستم جامع مديريت الكترونيكي ناوگان اتوبوسراني يا بليت الكترونيكي و سيستم روابط عمومي، 6پروژه‌اي است كه به صورت مشترك از سوي 7 كلان شهر به اجرا درخواهد آمد.
بر اساس مطالعات صورت گرفته، بودجه مورد نياز براي انجام پروژه‌هاي برنامه 5 ساله توسعه IT در هر يك از كلان شهرها به جز تهران سالانه حدود 30 ميليارد تومان برآورد شده است. به بيان ديگر هزينه اجراي پروژه‌ها براي 6 كلان شهر در مجموع سالانه حدود 200 ميليارد تومان است.
شهروندان تهراني اسناد املاكشان را دريافت كنند
علي اصغر قائمي‌– مديركل سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري تهران – در خصوص پروژه بايگاني الكترونيكي اسناد املاك شهروندان تهراني، گفت: اجراي اين طرح كه از اوايل سال 85 آغاز شده بود، امسال به اتمام رسيد. در اين فرآيند 150 ميليون برگ، اسكن و دسته‌بندي شده و قابل استفاده است كه در فراخواني به مردم اعلام مي‌شود براي دريافت اسناد خود اقدام كنند.
تاسيس و توسعه مركز داده براي شهرداري تهران فعاليتي ديگر از اين مجموعه است كه به دلايل امنيتي و به منظور پشتيباني اطلاعات در نقطه‌اي امن خارج از تهران چنين مركزي راه‌اندازي و قابل بهره‌برداري است.
همچنين، براساس قانون توسعه دفاتر خدمات الكترونيكي، تعداد اين دفاتر در تهران حداكثر 120 دفتر بايد باشد كه در فاز نخست 70 دفتر تاسيس مي‌شود.
سيستم شهرسازي و نوسازي كرج تا پايان سال راه‌اندازي مي‌شود
حميدرضا محمدي - مديركل سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري كرج - درباره فعاليت‌هاي صورت گرفته در شهرداري كرج، گفت:‌ اين شهرداري مدتي است كه راه‌اندازي سيستم شهرسازي و نوسازي را در دستور كاري خود قرار داده و براي اين كار هزينه‌هاي گزافي را متقبل شده است.
اين سيستم جامع تا پايان امسال در 7 منطقه كرج راه اندازي مي‌شود.
او، راه اندازي پروژه ون شهرداري كرج، ارتقاي بستر از سيستم پيشين مالي – اداري به نوين، راه‌اندازي سيستم جامع آماري، ارائه بليت الكترونيكي و كنترل خدمات رفت و روب تحت GIS را از جمله طرح‌هاي در دست اجرا برشمرد.
به گفته محمدي، فاز يك طرح جمع‌آوري اطلاعات معابر و AVL تحت GIS و نيز سيستم امور ‌حقوقي براي رسيدگي به شكايات شهرداري كرج امسال راه اندازي مي‌شود.
او با لحني گلايه‌آميز خطاب به وزارت ICT، گفت: وزارت فناوري اطلاعات و ارتباطات در واقع متولي اجراي پروژه‌هاي كلان ملي است اما بيش‌تر در زمينه‌هاي سخت‌افزاري و واگذاري تلفن همراه فعاليت مي‌كند.
محمدي با بيان اينكه اجراي پروژه‌هاي ملي نيازمند عزمي‌ راسخ است،‌ گفت: ايجاد معاونت شهرداري در زيرمجموعه رياست جمهوري مي‌تواند نسبت به نگاه جدي‌تر مسئولان به اين موضوع موثر باشد.
80 درصد اسناد املاك اصفهاني‌ها الكترونيكي شد
به گفته همايون يزدان پناه - مديركل سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري اصفهان- اجراي طرح بايگاني الكترونيكي تمامي ‌اسناد املاك شهري با 30ميليون برگ در حال انجام است كه تاكنون 80 درصد كار صورت گرفته است.
امسال 35 پروژه فعال و 30 فعاليت پشتيباني از پروژه AVL موقعيت‌ياب اتوماتيك وسايط نقليه در شهر اصفهان در دست انجام است.
همچنين، طرح اتوماسيون اداري با 500 كيلومترمربع وسعت و فعاليت هزار كاربر در شهرداري اصفهان اجرا مي‌شود كه بيش از نيمي ‌از آن عملي شده است.
يزدان‌پناه افزود: شهرداري اصفهان در حال پيگيري پروژه SDI است كه به عنوان زيرساخت نياز است در سراسر كشور اجرايي شود. توسعه GIS شهر اصفهان نيز از ديگر اقدامات در دست انجام است كه در حال حاضر 200 لايه اطلاعاتي در اين GIS تهيه شده است.
اهواز صاحب بانك جامع اطلاعاتي شد
با مميزي جامع اهواز، اين شهر صاحب يك بانك جامع اطلاعات شهري شده است. همچنين به ابتكار شهرداري اهواز، آمارنامه اين شهر با 243 فرمت پيش‌بيني شده كه اطلاعاتي اعم از اطلاعات درماني، خدماتي، دانشگاهي و ... در آن جمع‌آوري مي‌شود.
علي حيدري - مديركل سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري اهواز – درباره مقوله مديريت واحد شهري، گفت: در اين باره بيش از وجود اشكالات اجرايي، مشكلات زيربنايي قانوني وجود دارد. در واقع مشكل در جاي ديگري است كه مديران IT نمي‌توانند خيلي در آن دخيل باشند.
در اين خصوص، پروژه مطالعاتي صورت گرفته تا وظايف قابل واگذاري از ديگر سازمان‌ها به شهرداري‌ها محول شود. در اين پروژه 23 وظيفه شناسايي شده است.
او افزود: در صورت تصويب قوانين متناسب با شرايط روز تا حدودي مي‌توان از موانع پيش روي مديريت واحد شهري كاست. به تازگي نيز مجلس و شوراي شهرها روي اين موضوع متمركز و فعال شده‌اند، به طوريكه مسئولان خواستار لايحه پيشنهادي مديريت واحد شهري شده‌اند و در حال تدوين اين لايحه هستند.
حيدري، در ادامه گفت: اهواز از جمله شهرهايي است كه از سال 76 در حوزه مكانيزه كردن فرآيندهاي شهرسازي و نوسازي فعاليت خود را آغاز كرد به طوريكه هم اكنون 90 درصد از پراسيجرها به صورت مكانيزه انجام مي‌شود.
او يادآور شد: تشكيل كميته فناوري اطلاعات به منظور تهيه برنامه 5 ساله توسعه كلان شهرها نيز بر عهده شهرداري اهواز است كه در رديف پروژه‌هاي مشترك محسوب مي‌شود.
نخستين فاز مركز داده شهرداري مشهد امسال راه‌اندازي مي‌شود
در اين نشست، حميدرضا سنجي – مديركل سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري مشهد – نيز با اشاره به فعاليت‌هاي اين شهرداري، گفت: فاز نخست مركز داده شهرداري مشهد تا پايان امسال راه‌اندازي و در سال‌هاي آينده به تدريج تكميل مي‌شود.
به گفته وي،‌ اين مركز براي تمامي‌ دستگاه‌هاي اجرايي قابل استفاده است.
سنجي، همچنين از اجراي فاز اول شبكه فيبر نوري در اين شهر خبر داد و افزود: وزارت ICT در خصوص ارائه زيرساخت‌هاي لازم همكاري نكرده و از طرفي مخابرات در واگذاري زيرساخت فيبر به شهرداري‌ها مشكلات عديده‌اي ايجاد مي‌كند. از جمله اينكه هزينه در برابر سرويس‌هايي كه شهرداري مي‌خواهد ارائه دهد مقرون به صرفه نيست.
حتي توسعه دوربين‌هاي نظارتي به دليل نبود زيرساخت مناسب و سرويس‌هاي وبي به علت متمركز نبودن مراكز داده متوقف باقي مانده است.
او گفت: با توسعه فيبر نوري اختصاصي مشهد حتي امكان قطع سرويس از سوي شركت مخابرات نيز وجود ندارد.
شبكه وايمكس در شيراز راه اندازي مي‌شود
مهدي آتش باز - مديركل سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري شيراز- در خصوص مهم‌ترين پروژه‌هاي در دست اقدام اين شهرداري، گفت: مشاركت در ايجاد بستر ارتباطي وايمكس با همكاري بخش خصوصي يكي از اولويت‌هاي كاري شهرداري شيراز است، به طوريكه در گفت و گو با مسئولان حاضر در شركت مخابرات توافق شد كه شبكه وايمكس به صورت پايلوت در شيراز راه‌اندازي شود.
همچنين، فاز صفر و يك طرح ارائه خدمات الكترونيكي به شهروندان در دو منطقه به اتمام رسيده است.
آتش باز در ادامه از راه‌اندازي فرهنگسراي IT تا پايان شهريورماه خبر داد و گفت: اين فرهنگسرا خدماتي همچون كتابخانه و موزه الكترونيكي، كافي‌نت، گيم نت و... را به مردم ارائه مي‌دهد.
بليت الكترونيكي نيز در ناوگان اتوبوسراني شهر شيراز تا پايان امسال به جريان مي‌افتد. همچنين، طرح سيستم مديريت و ارائه خدمات آتش نشاني و ايجاد زيرساخت مورد نياز شهرداري براي انجام فعاليت‌هاي جاري اين سازمان، از ديگر برنامه‌هاي در دست اقدام شهرداري شيراز است.
راه اندازي پورتال خدمات الكترونيكي شهرداري قم
كوروش محمدحسيني – مديركل سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري قم – با بيان اينكه پورتال خدمات الكترونيكي شهرداري قم امسال راه‌اندازي شده است، گفت: اطلاعات پرونده املاك مردم از طريق اين پورتال قابل دستيابي بوده و امكان پرداخت الكترونيكي نيز در آن تعبيه شده است.
به گفته وي، سيستم جامع حمل و نقل و ترافيك شهرداري و اطلس جغرافياي شهر قم از جمله فعاليت‌هايي است كه در سال جاري هنوز به بهره‌برداري نرسيده است.
 سه شنبه 19 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 357]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن