تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):قصد ما این است که نمیریم تا توبه کنیم، ولی توبه نمی کنیم تا اینکه می میریم
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815580073




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حق كنكوري ها ضايع شده است


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: حق كنكوري ها ضايع شده است


سرمايه، ترانه بني يعقوب: داوطلبان معترض به نتايج كنكور سراسري سال 87 دانشگاه ها امروز مقابل سازمان سنجش تجمع كردند. اين داوطلبان كه معتقدند با وجود رتبه هاي قابل قبول در كنكور پذيرفته نشده اند با كارنامه هايي كه در دستان شان ديده مي شد مقابل درهاي بسته شده اين سازمان در خيابان كريم خان جمع شدند. ساعتي از تجمع اين داوطلبان و خانواده هايشان نمي گذشت كه به خاطر جمعيت زياد خيابان كريم خان تهران مسدود شد. اين دومين روز متوالي است كه داوطلبان براي اعتراض در مقابل سازمان سنجش حضور مي يابند.

چند روز قبل نتايج نهايي كنكور سراسري امسال اعلام شد. داوطلبان معتقدند سياست هاي غلط سازمان سنجش موجب مردودي نابجاي بسياري از آنان شده و حق شان ضايع شده است.
پسر جواني كه كارنامه اش را در دست دارد، فرياد مي زند: «چطور ممكن است با رتبه 41 هيچ جا قبول نشوم. اين چه مدل برگزاري آزمون است كه حتي
دو رقمي ها هم در آن پذيرفته نمي شوند.»
دختر جوان ديگري كنار جدول خيابان بر زمين نشسته و ناي حرف زدن ندارد. مادرش كه در چندقدمي اش ايستاده به جاي او حرف مي زند: «رتبه دخترم 600 شده ولي با اين وجود مردود اعلام شده چطور ممكن است كه او حتي در يك شهر دورافتاده هم پذيرفته نشود؟ چرا مسوولان سازمان سنجش به جاي پاسخگويي درهاي سازمان را بسته اند و خود را پنهان كرده اند چرا به جمع ما نمي آيند تا پاسخگوي خطاي شان باشند؟» بين داوطلبان معترض دائماً اين جمله پي درپي شنيده مي شود كه امسال بومي گزيني كرده اند و هركس فقط در شهر خودش قبول شده است.
يكي از داوطلبان كه از شدت عصبانيت دستانش مي لرزد، ادامه مي دهد: «من رتبه 95 منطقه سه از خوزستان هستم و كد رشته 1147 رشته رياضي محض دانشگاه تربيت معلم سبزوار را قبول شده ام در حالي كه اين كد اصلاً در انتخاب رشته من نبوده و من فقط رشته هاي مهندسي را انتخاب كرده بودم. اينچنين قبولي با بحث بومي سازي هم همخواني ندارد.»
داوطلب پسري كه چند قدم
آن سوتر ايستاده با پوزخندي مي گويد: «وضع من از همه شما خنده دار تر است چون من در گروه علوم انساني آزمون دادم و حالا در يك رشته هنر پذيرفته شده ام. اصلاً انتخاب رشته اينترنتي بهتر از اين هم نمي شود.»
در بين داوطلبان معترض رتبه هاي
دو رقمي يا سه رقمي زياد ديده مي شوند. داوطلباني كه با وجود رتبه هايشان شكي به قبولي در آزمون سراسري نداشته اند و حالا در نااميدي نمي دانند چه كنند.
آفتاب ظهر شهريور هر لحظه تندتر مي تابد اما داوطلبان بي توجه به گرما قصد رفتن ندارند. زني كه چادر مشكي رنگي به سر دارد، مي گويد: «دخترم روزي 14 ساعت درس مي خواند اما الان با رتبه 3000 در گروه علوم تجربي مردود اعلام شده اگر امسال به دانشگاه نرود ديوانه مي شود آخر چطور ممكن با سرنوشت جوانان ما اينگونه بازي شود. دختر خواهرم با رتبه 21000 قبول شده اما دختر بدشانس من مردود.»
يكي از داوطلبان رو به اين مادر نگران مي گويد: « رتبه من 2800 است و با اين رتبه مردود شناخته شده ام و كاركنان سازمان سنجش نيز در پاسخ به اعتراض هايم گفتند كه اعتراض نكنم زيرا به اين اعتراض ها رسيدگي نخواهد شد.»

معاون فني سازمان سنجش: داوطلبان با آگاهي از بومي گزيني انتخاب رشته كرده اند

ابراهيم خدائي معاون فني سازمان سنجش در پاسخ به اين اعتراض ها مي گويد: «ما براساس مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي مبني بر اينكه 65 درصد ظرفيت دوره هاي روزانه دانشگاه ها بايد به صورت بومي پذيرش شوند. داوطلبان را پذيرفتيم.»
به گفته او سازمان سنجش فقط مجري مصوباتي است كه به آن اعلام مي شود، با اين حال اعمال بومي گزيني در دفترچه شماره دو انتخاب رشته به اطلاع داوطلبان رسيده و داوطلبان با آگاهي از اين مساله انتخاب رشته كرده اند. البته سازمان سنجش كل رقم بومي گزيني را اجرايي نكرده است به عنوان مثال در دانشگاه صنعتي شريف در كل 52 تا 53 درصد بومي گزيني انجام گرفته است.
او درباره اعتراض هاي برخي از داوطلباني كه رتبه هاي دو رقمي دارند با مثالي اينگونه به آنها پاسخ مي دهد: «به عنوان مثال 80 درصد ظرفيت پذيرش رشته مهندسي برق دانشگاه صنعتي شريف كه 150 نفر ظرفيت دارد به صورت ناحيه اي پذيرش شده است به اين معني كه 80 درصد ظرفيت آن از داوطلبان ناحيه يك شامل استان هاي تهران، سمنان، زنجان، قم، مركزي و قزوين پر شده است و20 درصد مابقي اين ظرفيت يعني حدود 30 نفر مربوط به ساير استان هاي كشور مي شود. پس با توجه به اينكه فقط 30 نفر از ظرفيت رشته مهندسي برق دانشگاه صنعتي شريف مربوط به داوطلبان غير از ناحيه يك است، با اين حساب فردي با رتبه 34 كشوري از شهر مشهد در اين رشته قبول نشده است، چرا كه مشهد شامل استان هاي ناحيه يك است و مربوط به اين رشته نمي شود.»

رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات: مصوبه نبايد اجرا مي شد
رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس به اين نحوه پذيرش داوطلبان اعتراض مي كند: «وزارت علوم در اجراي مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي مرتكب اشتباه شده و اگر هم بنابر اجرا بود بايد براي سال آينده اين كار انجام مي شد.»
علي عباسپور تهراني مي گويد: «ما از ابتدا نگران اجراي اين مصوبه بوديم. اين مصوبه با ابهاماتي همراه بود به همين دليل كميسيون آموزش و تحقيقات نامه اي به وزارت علوم نوشت و درخواست كرد جزئيات اين طرح به مجلس منعكس شود ما نگران بوديم كه مبادا با اجراي آن حق عده اي از داوطلبان ممتاز ضايع شود به همين دليل درخواست كرديم قبل از هر كاري كميسيون آموزش و تحقيقات در جريان قرار گيرد. امروز هم نامه اي تهيه كرده ايم و جزئيات طرح بومي شدن را درخواست كرده ايم و روز سه شنبه هم وزير علوم قرار است با حضور در كميسيون در
اين باره توضيح بدهد.»
به گفته او اگر هم قرار بود اين مصوبه اجرا شود بايد براي سال آينده مورد نظر قرار مي گرفت چون داوطلبان خود را براساس شرايط قبولي سال هاي قبل آماده كرده بودند در حالي كه قانون پذيرش جديد دو هفته مانده به اعلام نتايج ابلاغ شد.
داوطلبان معترض و خانواده هايشان كه از شهرهاي مختلف به تهران آمده اند اما معتقدند در حق آنها و فرزندانشان بي عدالتي شده؛ اجحافي كه سازمان سنجش حاضر به قبول آن نيست و داوطلبان را مقصر اصلي مي داند.
 دوشنبه 18 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2956]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن