تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):فاطمه بانوى زنان بهشت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821158601




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تغذيه صحيح در ماه رمضان


واضح آرشیو وب فارسی:ابتکار: تغذيه صحيح در ماه رمضان
يك متخصص تغذيه با تاكيد بر اينكه در ماه رمضان، سحري بايد وعده اصلي غذايي را تشكيل دهد، نسبت به عوارض ناشي از عدم مصرف آن هشدار داده و گفت: بعد از ماه رمضان نه تنها نبايد عارضه اي ايجاد شود بلكه در طول ماه رمضان تغذيه بايد اصلاح شود. دكتر «برليانت بزرگمهر» مي گويد: «برخي از افراد به دليل بي توجهي به توصيه هاي پزشكي و الگوهاي غلط غذايي، در طول ماه رمضان يا بعد از آن دچار اختلالاتي مانند يبوست، سنگ مجاري ادراري، سردرد، سرگيجه، بي حوصلگي، عصبانيت، پرخاشگري و كاهش ديد چشم شده و مقاومت بدنشان در برابر بيماري ها كاهش مي يابد. در حاليكه با تغذيه صحيح در ماه رمضان نه تنها هيچ عارضه اي بروز نمي كند بلكه كمك شاياني به سلامت بدن مي شود.»
سحري، وعده اصلي غذايي
وي با تاكيد بر اينكه سحري بايد وعده اصلي غذايي در ماه رمضان باشد، مي افزايد: نخوردن سحري در ماه رمضان مي تواند مشكلات جدي را به دنبال داشته باشد. در ماه رمضان نيز بايد سه وعده غذايي در نظر گرفته شود; وعده سحري كه غذاي اصلي را تشكيل مي دهد، موقع افطار غذاي مختصري مصرف شده و وعده شام بهتر است يك يا دو ساعت بعد از افطار در نظر گرفته شود.
بجاي زولبيا باميه از خرما و عسل استفاده شود
به گفته اين متخصص تغذيه، بايد براي خوردن سحري فرصت كافي در نظر گرفته شود. همچنين بهتر است هنگام افطار، روزه با نوشيدني نسبتا گرم مانند شير و مقداري عسل، خرما يا نان و پنير و گردو باز شود. بهتر است به جاي زولبيا، باميه و شيريني هايي مانند آن از خرما و عسل استفاده شود. اين در حاليست كه در خوردن آن نبايد افراط شود چراكه چاقي را به دنبال دارد.
عوارض تغذيه نادرست در ماه رمضان
وي با اشاره به عوارض ناشي از تغذيه اشتباه در ماه رمضان مي گويد: عدم مصرف سحري و همچنين پرخوري در افطار، چاقي و ناراحتي هاي گوارشي را به دنبال دارد. به دنبال عدم مصرف وعده سحري، قند خون افت پيدا كرده و تمايل به مصرف غذاهاي سرخ كرده و بويژه شيرين افزايش يافته و باعث چاقي مي شود. همچنين افت قندخون، سردرد، سرگيجه و عوارض عصبي را به دنبال دارد.
يبوست، عارضه طبيعي روزه نيست
به گفته وي، يبوست عارضه طبيعي روزه نيست. عدم مصرف كافي آب، سبزيجات و سالاد در ماه رمضان يبوست را به دنبال دارد. مشاهده مي شود برخي از افراد بعد از يك ماه روزه گرفتن، چاق مي شوند; پرخوري در وعده سحر و بويژه افطار و افراط در مصرف مواد چرب، غذاهاي سرخ كرده و مواد شيرين مانند زولبيا و باميه، چاقي را به دنبال دارد. در مجموع انباشتن معده از انواع غذاها در وعده افطار اشتباه است.
پياده روي و ورزش فراموش نشود
دكتر بزرگمهر با تاكيد بر اينكه در ماه رمضان هم بايد طبق معمول ديگر ماه ها زندگي كرد; اضافه مي كند: در اين ماه نيز پياده روي و ورزش نبايد فراموش شود. به اين ترتيب افرادي كه قبل از افطار دچار ضعف مي شوند بايد قبل از ظهر براي اين امر اقدام كنند.
پرهيز از مصرف زياد نمك، گوشت و مرغ
وي مي گويد: در ماه رمضان از مصرف زياد موادي كه تشنگي را به دنبال دارند مانند نمك، گوشت و مرغ بايد پرهيز كرد. از آنجا كه پروتئين هاي حيواني بصورت اوره دفع مي شوند و دفع اوره مستلزم مقدار زيادي آب است، تشنگي ايجاد مي كند. به اين ترتيب انواع خورشت ها و خوراك هاي كم چربي و كم نمك و مصرف نان و برنج به ميزان كافي در ماه رمضان لازم است.
ضرورت توجه به تغذيه گروه هاي سني
در حال رشد
دكتر بزرگمهر با تاكيد بر ضرورت توجه به تغذيه جوانان و نوجوانان در ماه رمضان، به ايسنا توضيح مي دهد: از آنجا كه اين گروه هاي سني در دوره رشد بوده و از فعاليت فكري و جسمي بيشتري برخوردارند، بايد به تغذيه آن ها در اين ماه بيش از پيش توجه شود. اصولا جوانان و نوجوانان در مواقع عادي صبحانه كافي مصرف نمي كنند كه اين امر در ماه رمضان تشديد مي شود.
كاهش تشنگي با استفاده زياد از سبزيجات، سالاد و ميوه
وي با تاكيد بر مصرف وعده سحري در جوانان و نوجوانان يادآور مي شود: اين گروه سني بايد در وعده سحري از مواد داراي آب زياد مانند ماست، شير، سوپ، سبزي ها و ميوه ها به ميزان كافي استفاده كنند. استفاده كافي از سبزي، سالاد و ميوه، ميزان تشنگي را كاهش مي دهد. همچنين عدم مصرف لبنيات به ميزان كافي، اختلال در رشد را به دنبال دارد. افت فشار خون در اين گروه سني كاهش قدرت يادگيري و تمركز را به دنبال دارد.
وزن بايد در محدوده طبيعي باشد
وي همچنين خاطر نشان مي كند: كم غذايي يا بدغذايي در ماه رمضان، در جوانان و نوجوانان لاغري ايجاد مي كند; بنابراين در ماه رمضان نيز مانند ساير ماه ها بايد وزن در محدوده طبيعي باشد.
 شنبه 16 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ابتکار]
[مشاهده در: www.ebtekarnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 173]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن