تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند متعال، به بنده‏اش در هر روز نصيحتى عرضه مى‏كند، كه اگر بپذيرد، خوشبخت و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820960169




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پرتوی از اسرار نماز.....................................


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: اهميت نماز جماعت
------------------------
تاليف: محسن قرائتي
تدوين: جواد محدثي
ناشر: ستاد اقامه نماز
غير از آثار فردي و اجتماعي نماز جماعت(كه به آنها اشاره خواهدشد)پاداش‏هاي عظيمي براي آن بيان شده كه در اينجا به بعضي ازروايات،اشاره مي‏شود. از رسول خدا(ص)نقل شده كه:«من سمع النداء فلم يجبه من غيرعلة فلا صلاة له‏‏» (1) نماز كسي كه صداي اذان را بشنود و بي دليل،در نماز جماعت‏مسلمانان شركت نكند،ارزشي ندارد.
در حديث،تحقير نماز جماعت،به منزله تحقير خداوند بشمار آمده‏است:«من حقره فانما يحقر الله‏‏» (2) شركت دائم در نماز جماعت،انسان را از منافق شدن بيمه مي‏كند. (3) و براي هر گامي كه به سوي نماز جماعت و مسجد برداشته شود،ثواب‏و حسنه در نظر گرفته شده است. (4) همين كه كسي براي شركت در نماز جماعت از منزل خارج‏مي‏شود،يا در مسجد،در انتظار نماز جماعت‏به سر مي‏برد پاداش كسي‏را دارد كه در اين مدت،به نماز مشغول بوده است. (5) تعداد حاضران در نماز جماعت،هر چه بيشتر باشد،پاداش آن بيشتراست.اين كلام رسولخداست كه فرمود:«ما كثر فهو احب الي الله‏‏» (6) حديث جالبي در بيان فضيلت نماز جماعت است كه قسمتي از آن‏در رساله‏هاي عمليه هم ذكر شده است.ترجمه تمام حديث چنين است:
اگر اقتدا كننده 1 نفر باشد،پاداش 150 نماز داده مي‏شود.
اگر اقتدا كننده 2 نفر باشد،پاداش 600 نماز داده مي‏شود.
اگر اقتدا كننده 3 نفر باشد،پاداش 1200 نماز داده مي‏شود.
اگر اقتدا كننده 4 نفر باشد،پاداش 2400 نماز داده مي‏شود.
اگر اقتدا كننده 5 نفر باشد،پاداش 4800 نماز داده مي‏شود.
اگر اقتدا كننده 6 نفر باشد،پاداش 9600 نماز داده مي‏شود.
اگر اقتدا كننده 7 نفر باشد،پاداش 19200 نماز داده مي‏شود.
اگر اقتدا كننده 8 نفر باشد،پاداش 36400 نماز داده مي‏شود.
اگر اقتدا كنندگان و امام جماعت‏به 10 نفر رسيدند،پاداش‏‏72800 نماز دارد.
ولي،همين كه عدد افراد از ده نفر گذشت،حساب آنرا جز خداكسي نمي‏داند. (7) در حديث ديگر است:هر كه نماز جماعت را دوست‏بدارد،خدا وفرشتگان او را دوست مي‏دارند. (8) در زمان پيامبر(ص)هرگاه افراد نماز جماعت كم مي‏شدند،آنحضرت به جستجو و تفقد از افراد مي‏پرداخت و مي‏فرمود:شركت درنماز صبح و عشاء،بر منافقان از هر چيز سنگين‏تر است. (9) قرآن نيز،از اوصاف منافقان،بي حالي و كسالت هنگام نماز را بيان‏كرده است. (10 چرا كه سحر خيزي و حضور در جماعت مسلمين،آن هم ازراه‏هاي دور و در گرما و سرما،نشانه صداقت در ايمان و عشق نمازگزاراست.
حضور در نماز جماعت،خاص يك منطقه نيست.انسان در هر جا كه باشد،خوب است‏به فكر نماز جماعت و حضور در آن و تشويق‏ديگران باشد.
رسول خدا(ص)در باره اهميت جماعت،فرمود:
«صلاة الرجل في جماعة خير من صلاته في بيته اربعين‏سنة.قيل:يا رسول الله!صلاة يوم؟ فقال(ص):صلاة‏واحدة‏‏» (11) يك نماز با جماعت،بهتر از چهل سال نماز فرادي در خانه‏است. پرسيدند:آيا يك روز نماز؟فرمود:بلكه يك نماز.
و مي‏فرمود:صف‏هاي نماز جماعت،همانند صف‏هاي فرشتگان درآسمان چهارم است. (12) اولين نماز جماعتي هم كه بر پا شد،به امامت رسول خدا و شركت‏حضرت علي(ع)و جعفر طيار(برادر حضرت علي(ع))بود.همين كه‏ابوطالب،فرزندش علي(ع)را ديد كه به پيامبر اقتدا كرده،به فرزندديگرش جعفر گفت:تو نيز به پيامبر اكرم اقتدا كن و اين جماعت دو سه‏نفري،پس از نزول آيه «فاصدع بما تؤمر» بود،كه فرمان به علني ساختن‏دعوت و تبليغ مي‏داد. (13)
 






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 258]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن