تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دوست ندارم كه در كودكى از دنيا مى رفتم و وارد بهشت مى شدم و بزرگ نمى شدم تا پروردگارم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816311135




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تيرگي روابط روسيه و امريكا باعث كاهش نفوذ ديپلماتيك امريكا مي شود


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: تيرگي روابط روسيه و امريكا باعث كاهش نفوذ ديپلماتيك امريكا مي شود
تهران واحد مركزي خبر سياسي 1387/06/15

دو سال و نيم پيش كاندوليزا رايس وزير امور خارجه امريكا گفته بود روابط امريكا با روسيه در سالهاي گذشته به بهترين وضعيت خود رسيده است ولي اكنون رايس و همتاي روسي وي طوري درباره گرجستان حرف مي زنند كه تحليل گران سياست خارجي نگران ان هستند كه روابط متشنج بين دو كشور از نفوذ ديپلماتيك واشنگتن در سراسر جهان خواهد كاست .
به گزارش رويترز از واشنگتن ، رابطه رايس كارشناس شوروي و مسلط به زبان روسي قبل از بروز جنگ بين روسيه و گرجستان متحد امريكا با همتاي روسي خود عملا پيچيده بود . ولي انها از نزديك درباره مسائلي چون برنامه هسته اي ايران كار كرده اند.
ولي با وخيم شدن روابط روسيه و امريكا درباره گرجستان ، مسئولان امريكايي گفتند رايس دو هفته است با سرگئي لاوروف صحبت نكرده است . دو هفته اي كه از اتش بس در گرجستان مي گذرد ولي امريكا روسيه را به عدم پايبندي به ان متهم مي كند.
وزير امور خارجه امريكا امروز جمعه گفت روسيه به علت اقدامات خود در گرجستان درحال روبرو شدن با انزواي بيشتر است و به اين مسئله پي برده است كه هزينه هايي را بايد به علت رفتارش متقبل شود .
رايس پس از ديدار با لوئيس امادو وزير امور خارجه پرتغال در مصاحبه با خبرنگاران افزود كاملا اطمينان دارم كه روس ها متوجه شده اند بطور روزافزون با انزواي بيشتر روبرو هستند و هيچ راهي براي خروج از اين انزوا ندارند مگرانكه به تعهدات خود عمل كنند.
رايس به مسكو نرفت وي به گرجستان رفت تا از ميخائيل ساكاشوييلي رئيس جمهور گرجستان حمايت كند.
كاخ سفيد روز سه شنبه اعلام كرد امريكا تلاش مي كند بررسيهاي خود را درباره رابطه با روسيه در پي مناقشه اخير مسكو با تفليس بر سر منطقه جدايي طلب اوستياي جنوبي به پايان برساند و در اين ميان اعمال اعمال مجازاتهاي احتمالي برضد روسيه را منتفي نمي داند.
دانا پرينو سخنگوي كاخ سفيد در پاسخ به سوالي درباره اظهارات اخير يك مسئول كرملين كه تحريمهاي امريكا برضد روسيه را بعيد دانسته است اعلام كرد روي حرفهاي يك مسئول دولت روسيه كه گفته است مسئله تحريمهاي امريكا برضد مسكو در دستور كار واشنگتن قرار ندارد نمي توان حساب كرد. دانا پرينو ادامه داد سخنان من نيز به اين معنا نيست كه تصميم خاصي در اين زمينه گرفته شده است. وي افزود ما هنوز در حال بررسي موضوع هستيم و تصميم قطعي اتخاذ نشده است.
دولت امريكا هفته گذشته تصميم گرفت با توجه به عملكرد روسيه در مناقشه با گرجستان بر سر منطقه جدايي طلب اوستياي جنوبي و اشغال بخشي از خاك گرجستان، كل روابط خود را با روسيه مورد بازبيني قرار دهد.
ارتش گرجستان اوايل ماه اوت تهاجم نظامي گسترده اي را به جمهوري جدايي طلب اوستياي جنوبي كه از حمايت مسكو برخوردار است اغاز كرد تا به گفته مقامات تفليس كنترل كامل اين منطقه جدايي طلب را به دست گيرد. در واكنش به اين اقدام روسيه نيز نيروهاي نظامي خود را به اين منطقه اعزام كرد و بخشهايي از گرجستان را هدف قرار داد. جمهوري جدايي طلب اوستياي جنوبي از زمان فروپاشي اتحاد جماهير شوروي سابق در سال هزار و نهصد و نود و يك مستقل
است و از جانب كرملين حمايت مي شود.
كاخ سفيد اقدام نظامي روسيه را برضد گرجستان در منطقه اوستياي جنوبي و اشغال بخشي از خاك گرجستان به شدت محكوم كرد. وزارت امور خارجه امريكا همچنين مانند برخي از متحدان اروپايي خود، تصميم كرملين را در به رسميت شناختن استقلال دو منطقه جدايي طلب اوستياي جنوبي و ابخازي از گرجستان محكوم كرد اما درباره اعمال مجازات و تدابير تنبيهي برضد مسكو تصميمي اتخاذ نكرد.
يك مسئول امريكايي هم روز پنج شنبه اعلام كرد احتمال دارد واشنگتن به زودي توافقنامه همكاري هسته اي غير نظامي با روسيه را به علت جنگ ماه گذشته مسكو عليه تفليس بر هم بزند.
امريكا در نظر دارد مبلغ يك ميليارد دلار كمك در اختيار گرجستان قرار دهد تا اين كشور را در زمينه بازسازي خرابي هاي ناشي از جنگ ياري دهد، و به دنبال ان است كه روسيه را به علت تجاوزش به خاك گرجستان مجازات نيز كند.
دولت بوش در نظر دارد توافقنامه همكاري هاي هسته اي بين دو كشور امريكا و روسيه را بر هم زند. اين توافقنامه به دنبال برداشتن محدوديت هايي است كه در زمان جنگ سرد در زمينه همكاري هاي هسته اي دو ابرقدرت سابق وجود داشت.
از سوي ديگر گوردون جاندرو سخنگوي كاخ سفيد روز پنج شنبه از اظهار نظر در اين باره خودداري كرد. با اين حال،‌ در هفته گذشته مقامات امريكايي از كنار گذاشته شدن توافقنامه هسته اي بين دو كشور سخن گفتند.
توافقنامه همكاري هسته اي غير نظامي در ماه مه بين دو كشور امضا شد. جرج بوش رئيس جمهور امريكا اين توافقنامه را براي تصويب نهايي به كنگره فرستاد ولي هنوز به تصويب كنگره نرسيده است.
نمايندگان كنگره امريكا مي گويند جنگ اخير روسيه عليه گرجستان باعث شده است اين توافقنامه عملا موضوعيت خود را از دست بدهد.
تحليل گران بر اين باروند اين بحران هاي شديد با مسكو سردي روابط با روسيه را در پي دارد .
ريچارد هاس عضو شوراي روابط خارجي در ستون مجله نيوزويك نوشت اين استراتژي براي امريكا در حالي كه بسياري از برنامه هاي مان درباره روسيه است سئوال برانگيز است .
رابرت هانتر سفير سابق امريكا در ناتو گفت امريكا بايد مسئول ديپلماسي با متحدان خود باشد و اين يعني ادامه رابطه با روسيه .
سخنگوي وزارت امور خارجه روسيه امروز با هشدار نسبت به اقدامات مقامات امريكايي گفت كمكهاي مالي و نظامي امريكا به گرجستان باعث تشديد اقدامات جنگ طلبانه تفليس خواهد شد.
اندري نسترنكو اين اظهارات را در حالي مطرح كرد كه ديك چني معاون رييس جمهور امريكا سرگرم ديدار از سه جمهوري سابق شوروي، يعني اوكراين،
گرجستان و اذربايجان است.
درحاليكه كاخ سفيد كمك اقتصادي يك ميليارد دلاري به گرجستان را تصويب كرده است دولت جرج بوش رييس جمهور امريكا اكنون بايد تصميم بگيرد كه گام بعدي را نيز بردارد و به بازسازي ارتش اسيب ديده اين جمهوري سابق شوروي كمك كند يا خير كه اگر چنين كند بيش از پيش خشم روسيه را برخواهد
انگيخت.
ديدار ديك چني از گرجستان اين گمانه زني را باعث شده است كه امريكا قصد دارد علاوه بر كمك اقتصادي كمكهاي نظامي نيز دراختيار گرجستان قرار دهد. باب كوركر سناتور امريكايي كه عضو كميته روابط خارجي سنا است اوايل هفته در جريان ديدار از گرجستان تاكيد كرده بود كه كمكهاي اقتصادي امريكا به گرجستان فوري اما كمكهاي نظامي يك برنامه دراز مدت يا ميان مدت خواهد بود.
ديك چني كه از سخت ترين منتقدان روسيه است با اين هدف به سفر دوره اي به گرجستان و ديگر جمهوريهاي شوروي سابق امده است كه بر حمايت امريكا از متحدانش در منطقه قفقاز تاكيد كند. وي پس از جمهوري اذربايجان و گرجستان به اوكراين خواهد رفت. اين نخستين سفر چني به اين كشورها به عنوان معاون رييس جمهور امريكا است. تحليلگران مي گويند هدف اصلي چني از اين سفر اطمينان دادن به متحدان امريكا درباره پايبندي واشنگتن به حمايت از انها در قبال روسيه است. اين سفر درحالي صورت مي گيرد كه روابط امريكا و روسيه به شدت برسر بحران گرجستان متشنج شده است. طرح امريكا براي استقرار سامانه موشكي در اروپا و امضاي قرارداد استقرار موشكهاي رهگير امريكا در لهستان در بحبوحه بحران گرجستان نيز بر تنش ميان امريكا و روسيه افزوده است.
روسيه هشدار داده است كه قرارداد لهستان و امريكا براي استقرار بخشي از سامانه موشكي امريكا در خاك لهستان يك مسابقه تسليحاتي جديد را در اروپا و فراتر از ان براه خواهد انداخت. امريكا مدعي است كه روسيه نبايد از طرح سپر موشكي امريكا هراس داشته باشد و اين مسئله را كه جهان درحال ورود به يك جنگ سرد جديد است رد مي كند. روسيه تاكيد دارد كه طرح سپر موشكي امريكا باعث بي اعتمادي خواهد شد و اروپا و جهان را درگير يك مسابقه تسليحاتي جديد خواهد كرد. زمان اعلام توافق امريكا و لهستان براي استقرار بخشي از سامانه موشكي امريكا در خاك لهستان كه در بحبوحه تشديد تنشهاي بين المللي برسر حمله روسيه به گرجستان صورت گرفت خشم روسيه را بيش از پيش نسبت به طرح سپر موشكي امريكا برانگيخته است. روسيه كه از قبل نيز طرح استقرار سامانه موشكي امريكا در شرق اروپا را تهديدي براي امنيت خود مي دانست اكنون تاكيد دارد كه با توجه به اعلام توافق لهستان و امريكا در بحبوحه بحران گرجستان روشن است كه سپر موشكي امريكا تهديدي براي روسيه است. روسيه اين ادعاي امريكا را كه هدفش از استقرار موشكهاي رهگير در لهستان مقابله با تهديد حملات موشكي احتمالي كشورهاي به اصطلاح سركش است رد مي كند. لهستان كه از كشورهاي اقماري شوروي سابق به شمار مي رفت اكنون يكي از متحدان سرسخت امريكا است. لهستان در سال هزار و نهصد و نود و نه به سازمان پيمان اتلانتيك شمالي ناتو پيوست و در سال دو هزار و چهار نيز به عضويت اتحاديه اروپا در امد. ديميتري مدودف رييس جمهور روسيه تاكيد كرده است كه استقرار سامانه موشكي امريكا در اروپا تهديدي برضد روسيه است.
امريكا همچنين در نظر دارد يك پايگاه راداري در جمهوري چك مستقر كند.
دولت جمهوري چك پيشتر با امريكا درباره استقرار اين پايگاه راداري كه بخشي از سامانه دفاع موشكي امريكا است به توافق رسيده است.
روسيه همچنين از تلاشهاي ناتو براي پذيرش عضويت گرجستان و اوكراين نگران است. روسيه نمي خواهد ناتو به نزديك مرزهايش گسترش يابد.
جيمز كولينز سفير سابق امريكا در روسيه گفت من شخصا معتقدم علائم كافي وجود دارد كه ما دو سال پيش به سوي موقعيتي متشنج و داغ با روسيه در حال حركت بوديم .
روسيه روز سه شنبه از سران كشورهاي عضو اتحاديه اروپا به علت متوقف كردند مذاكرات استراتژيك با مسكو برسر بحران گرجستان انتقاد كرد اما ازسوي ديگر از اينكه در نشست سران اروپا هيچگونه تحريم اقتصادي عليه روسيه تصويب نشد احساس ارامش كرد.
سران كشورهاي عضو اتحاديه اروپا در نشست روز دوشنبه خود در بروكسل تصميم گرفتند مذاكرات درباره موافقتنامه جديد اتحاديه اروپا و روسيه متوقف كنند . اين تصميم درحالي اتخاذ شد كه انگليس و كشورهاي اروپاي شرقي تلاش كردند در اين نشست موضعي سخت درقبال مسكو اتخاذ شود .
وزارت امور خارجه روسيه در بيانيه اي اعلام كرد تصميم اروپا به توقف مذاكرات درباره موافقتنامه همكاري جديد بين اتحاديه اروپا و روسيه باعث تاسف است .
در اين بيانيه امده است بطور كلي ما معتقديم همكاري ما با اتحاديه اروپا نبايد گروگان اختلاف عقايد باشد.
روسيه پيوسته درباره اعمال تحريم هاي اقتصادي عليه اين كشور به تلافي اقدامات مسكو در گرجستان هشدار داده است.
روزنامه هاي روسيه درعين حال از يك پيروزي ديپلماتيك به علت خودداري اروپا از اعمال تحريم هاي اقتصادي عليه مسكو خبر دادند .
سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه قرار است براي مذاكره با علي باباجان همتاي ترك خود درباره بحران در گرجستان عازم تركيه شود.
خبرگزاري اينترفكس روسيه اعلام كرد سرگئي لاوروف وزير امور خارجه اين كشور روز دوشنبه تحريم تسليحاتي بين المللي را عليه گرجستان خواستار شد تا زمانيكه ميخائيل ساكاشويلي رئيس جمهور گرجستان از سمت خود بركنار شود .
سخنگوي وزارت امور خارجه روسيه روز چهارشنبه اعلام كرد سرگئي لاورف وزير امور خارجه اين كشور هفته اينده براي مذاكرات در خصوص طرح استقرار بخشي از سامانه دفاع موشكي امريكا در خاك لهستان ، به اين كشور سفر مي كند.
اندري نسترنكو در كنفرانسي خبري گفت " اين سفر برنامه ريزي شده است و من مطمئنم در جريان ان ، موضوع اقدام لهستان در امضا توافقنامه اي با امريكا در خصوص استقرار بخشي از سامانه دفاع موشكي واشنگتن در خاك لهستان ، مطرح خواهد شد ".
نسترنكو خاطر نشان كرد لاوروف همچنين در اين سفر با مقامات لهستان در خصوص مناقشه در گرجستان و روابط روسيه با اتحاديه اروپا بحث و گفتگو خواهد كرد.
لهستان يكي از جدي ترين منتقدان مداخله نظامي روسيه در گرجستان بوده است.
سخنگوي وزارت امور خارجه روسيه گفت انتظار مي رود وزير امور خارجه اين كشور يازدهم سپتامبر براي مذاكرات به لهستان سفر كند.
105
 جمعه 15 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 185]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن