تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821009433




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش تحليلي مهر /رابطه ناگسستني ترور با پاكستان


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش تحليلي مهر /رابطه ناگسستني ترور با پاكستان
خبرگزاري مهر-گروه بين الملل : وقوع يك ترور نافرجام ديگر در پاكستان، آنهم درست در فاصله چند روز مانده به انتخابات رياست جمهوري، اين پرسش را در ذهن تداعي مي كند كه چرا اين كشور همواره در آستانه تحولات سياسي مهم شاهد ترور سياستمداران است؟

به گزارش خبرگزاري مهر، بعداز ظهر امروز خبري در رسانه ها مخابره شد كه حكايت از ترور نافرجام "يوسف رضا گيلاني" نخست وزير پاكستان داشت. بنابر اعلام وزارت كشور پاكستان، در زمان حمله عوامل ترور، گيلاني در خودرو حضور نداشته و بدين وسيله از مرگ نجات يافته است.

گيلاني نيز همانند ساير سياستمداران ترور شده پاكستان، در شهر راولپندي مورد حمله قرار گرفت؛ لياقت علي خان اولين نخست وزير پاكستان در شهر راولپندي به دست يك افغاني به ضرب گلوله كشته شد. ذوالفقار علي بوتو پدر بي نظير بوتو و موسس حزب مردم نيز در شهر راولپندي به چوبه دار سپرده شد و دست آخر خود بي نظير بوتو نيز در 6 دي ماه سال گذشته در همين شهر مورد سوء قصد قرار گرفت و به عبارت ديگر شهر راولپندي قتلگاه سياستمداران شناخته شده پاكستان است.

نكته اي كه در اين ميان مهم به نظر مي رسد اين نكته است كه اين ترور در فاصله چند روز مانده به انتخابات رياست جمهوري و آنهم درست يك روز بعد از انتشار خبرهايي درباره توافق جديد دولت پاكستان با طالبان، گشايش مدارس ديني وابسته به طالبان با موافقت دولت و به جريان افتادن مجدد پرونده فساد "نواز شريف" نخست وزير اسبق پاكستان، انجام گرفته است.

به عبارت ديگر اين ترور در حالي به وقوع پيوست كه حزب حاكم مردم به رهبري "آصف علي زرداري" همسر نخست وزير فقيد اسبق پاكستان، تلاشهايي را براي قطعي كردن پيروزي خود در انتخابات رياست جمهوري آغاز كرده بود. بطوري كه احتمال پيروزي زرداري در انتخابات و نشستن او به جاي پرويز مشرف بسيار محتمل به نظر مي رسيد.

دولت پاكستان كه اغلب وزيران آن را اعضاي حزب مردم تشكيل مي دهند، در روزهاي گذشته مجوز بازگشايي مدارس ديني متعلق به طالبان را صادر كرد و با اين كار در جهت كاهش تنش ميان دولت و گروه هاي شبه نظامي گام برداشت و در اقدامي ديگر ديروز خبر امضاي توافقنامه ميان اسلام آباد و مناطق قبيله نشين براي مبارزه با طالبان مخابره شد كه همين دو تحول پيروزي حزب مردم در انتخابات را تا حد زيادي تضمين مي كند.

از سوي ديگر نبايد در ناآرامي هاي اخير پاكستان نقش طالبان را از ياد برد، زيرا به رغم آنكه با فرا رسيدن ماه رمضان دولت پاكستان از برقراري آتش بس در اين ماه مبارك ميان خود و طالبان در مناطق قبيله نشين خبر داده بود اما طالبان با رد اين خبر، اعلام كرد كه همچنان به حملات خود عليه نيروهاي امنيتي دولتي ادامه مي دهد.

نكته ديگر آنكه، "نواز شريف" رهبر حزب مسلم ليگ شاخه نواز مهمترين رقيب سياسي حزب مردم، از ديروز موقعيت خود را در خطر ديد. شريف كه به اميد شركت در انتخابات سال گذشته پس از كش و قوسهاي بسيار وارد پاكستان شد در ابتداي ورود با "بي نظير بوتو" مقتول رهبر آنروزهاي حزب مردم، ائتلاف كرد تا از اين طريق بتواند مشرف را از سر راه خود بردارد، اما زماني كه بحث توافق بوتو و مشرف براي تقسيم قدرت به ميان آمد ناگهان نخست وزير اسبق پاكستان در ميان هواداران خود در شهر راولپندي ترور شد و اين ترورعاملي شد بر پيروزي قاطع حزب مردم و مسلم ليگ شاخه نواز در انتخابات پارلماني پاكستان.

بعد از پيروزي در انتخابات، شريف دو هدف را براي خود تعريف كرد يكي بازگرداندن قضات بركنار شده از كار توسط مشرف بر سر كارهايشان و ديگري استضياح پرويز مشرف. تلاشهاي شريف در اين راه ادامه داشت تا آنكه مشرف پس از 9 سال حكمراني ماه گذشته از سمت رياست جمهوري پاكستان استعفا داد و شريف نيز بعد از چند روز با بهانه قرار دادن اين مطلب كه حزب مردم در بازگشت قضات بركنار شده بر سر كارهاي سابقشان همكاري نمي كند از ائتلاف با حزب مردم خارج و نامزد مستقلي را براي انتخابات رياست جمهوري معرفي كرد، اما روز گذشته و پس از مخابره خبر احتمال بازگشايي پرونده فساد نواز شريف، اين سياستمدار كهنه كار پاكستاني بار ديگر موقعيت خود را در خطر ديد.

به گفته برخي آگاهان سياسي، ترور نافرجام امروز پاكستان مي تواند اقدامي باشد براي به تعويق انداختن انتخابات رياست جمهوري و يا از دستور كار خارج كردن رسيدگي به پرونده فساد مالي نواز شريف.

نكته آخر آنكه، انتخابات رياست جمهوري پاكستان در تاريخ 16 شهريور برگزار مي شود و از آنجا كه پيروزي زرداري در اين انتخابات محتمل به نظر مي رسد، امكان به جريان افتادن دوباره پرونده فساد مالي شريف دور از ذهن نيست؛ تحولي كه در صورت وقوع اوضاع داخلي پاكستان را پر تنش تر از وضعيت فعلي مي كند و اين در حالي است كه شريف صبح چهارشنبه اعلام كرده بود اگر وضعيت پاكستان ناآرام تر از وضعيت فعلي شود، ارتش بايد وارد صحنه شود.

-----------------------

گزارش: حميد بياتي
 چهارشنبه 13 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 112]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن