تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عبادت را نزد خويش ناپسند مگردانيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798338939




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

یائسگی یأس از زندگی نیست


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: ● تعریف:
یائسگی یا Menopause عبارت است از کلیه تغییرات و علائم جسمی و روانی زن که در اواخر دوره فعالیت تولید مثل بروز می‌کند و تدریجا پیشرفت می‌نماید. این تغییرات شامل خشک و چروکیده شدن پوست، کوچک و شل شدن سینه‌ها و کم‌شدن موی سر و احیانا رویش مو در پشت لب بالا، روی چانه، چاق شدن، استئوپوروز، اختلالات روانی به صورت تحریک‌پذیری، حساسیت و حالت‌های عصبی می‌باشد.
سن بروز یائسگی در قدیم حدود ۴۷ سالگی بود، ولی امروزه با بهبود شرایط زندگی، چه به صورت بهبود وضع تغذیه و پیشرفت‌های فرهنگی که عامل موثر در تداوم کار فیزیولوژیک اعضای مختلف بدن از جمله سیستم غدد داخلی می‌باشند، یائسگی دیرتر بروز می‌کند؛ لذا امروزه سن متوسط بروز یائسگی ۵۰ الی ۵۱ سالگی است. یائسگی در بانوان لاغر زودتر و در بانوان چاق‌ دیرتر می‌شود و حتی شدت علائم و ناراحتی‌ها نیز متفاوت است، به طوری که در بانوان لاغر و سفیدپوست، علائم و ناراحتی‌ها شدیدتر می‌باشد.
● علائم یائسگی:
اثرات پیری بر روی اعضای تولید‌مثل واضح و آشکار می‌گردد، ترشحات دوره‌ای و منظم استروژن و پروژسترون از چند سال قبل از منوپوز بهم می‌خورد و ترشح استروژن کاهش‌یافته و تولید پروژسترون قطع می‌گردد و در نتیجه علائمی در بدن ظاهر می‌شود که نحوه بروز علائم و شدت آنها در افراد مختلف متفاوت است. بعضی به علت نامنظمی قاعدگی و برخی با قطع ناگهانی قاعدگی و احتمال حاملگی ناخواسته و بالاخره بسیاری به علت گرگرفتگی، بی‌خوابی و افسردگی به پزشک مراجعه می‌نمایند.
فعالیت‌ تخمدان‌ها تقریبا هیچ وقت به طور کامل قطع نمی‌گردد و سال‌ها پس از یائسگی، تخمدان‌ها فعالیت مختصری خواهند داشت و گاهی فولیکولی از فولیکول‌‌های اولیه موجود در تخمدان رشد نموده وتولید استروژن بیشتر می‌شود و باعث خونریزی و گاهی حتی حاملگی بعد از یائسگی می‌شود.
به طور کلی علائم یائسگی را می‌توان به چهار گروه تقسیم کرد:
۱) اختلال قاعدگی به صورت نامنظمی و نهایتا قطع آن
۲) اختلالات وازوموتور به صورت تپش قلب، تعریق و گر گرفتگی که معمولا به صورت ناگهانی بروز می‌کند.
۳) اختلالات عصبی و روانی که به صورت بی‌خوابی، هیجان و تحریک‌پذیری، افسردگی و سردرد بروز می‌کند.
۴) تغییرات نسجی در اعضای هدف، از قبیل خشک شدن و چروکیدگی پوست، کوچک و شل شدن سینه‌ها، آتروفی، خشکی و شکنندگی مخاط مهبل، کوچک شدن رحم و تخمدان‌ها، اختلال در سیستم ادراری به صورت تکرار سوزش ادرار و پوکی استخوان‌ها که باعث دردهای استخوانی و کوتاهی قد تظاهر می‌نماید.
تغییرات وازوموتور و عصبی و روانی، پس از مدتی به تدریج تخفیف می‌یابد، قاعدگی قطع می‌شود، اما تغییرات نسجی ادامه یافته و پوکی استخوان ممکن است باعث شکستگی‌های متعدد و خود به خود گردد.
● درمان عوارض:
یائسگی خود یک روند فیزیولوژیک در دوران حیات زنان می‌باشد؛ ولی به علت علائم و عوارضی که ایجاد می‌شود و گاهی باعث کاهش فعالیت بدنی و افسردگی می‌گردد، باید به گونه‌ای درمان شود که زن بتواند کماکان مسئولیت‌های خانوادگی و اجتماعی خود را ادامه دهد.
متاسفانه این روند فیزیولوژیک به صورت بیماری شناخته شده است و نام یائسگی که از یاس گرفته شده معنی غلطی به خود گرفته است؛ یعنی زن باید دیگر تمام فعالیت‌های خود را فراموش کند در صورتی که تمام زحماتی که تاکنون متحمل شده، خانواده ای را اداره کرده، فرزندان را تربیت کرده و از لذایذ زندگی به نوعی محروم بوده و اینک که باید با فراغ بال ادامه حیات بدهد، گفته می‌شود که تو دیگر یائسه شده‌ای و باید کنج خانه بمانی!!
براین اساس، درمان مفهوم خاص خواهد یافت. یعنی می‌توان با درمان مناسب، علائم ظاهری یائسگی را برطرف کرد و از عوارض عصبی و وازوموتور و تحریک‌پذیری و همین طور از عوارض گرگرفتگی و پوکی استخوان جلوگیری نمود، به نحوی که خانم‌ها بتوانند تا پایان عمر نه تنها شاداب مانده و از زندگی لذت ببرند، بلکه برای فرزندان و شوهر مایه دلگرمی باشند و اگر در اجتماع مسئولیتی دارند، با تجربه‌‌ای که آموخته‌اند،‌ منشا اثری باشند.
اینک که خداوند وظیفه تولید مثل با تمام مسائل و عوارض آن را به زن محول کرده است، دور از انصاف است که پس از انجام وظایف خود به کنج‌خانه رانده شود.با درمان هورمونی مناسب که برای هر فرد فرق خواهد داشت، می‌شود قاعدگی را حتی تا ۶۵ سالگی یا بیشتر تداوم بخشید که خود از نظر روحی و روانی نشانه سلامت زن بوده و عملا علائم یائسگی تظاهر نمی‌کند.
دیگر نشانه پوکی استخوان، چروکیدگی پوست و عدم تناسب جسمی مطرح نخواهد بود و افسردگی و تحریک‌پذیری بروز نخواهد کرد. این وظیفه مهم حفظ سلامت جسمی و روانی و اجتماعی به عهده پزشکان می‌باشد که با اطلاع‌رسانی و آگاهی خانم‌ها و مراجعه آنان به پزشکان متخصص زنان قابل اجرا است.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 252]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن