تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805618228




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

منابع روسي خبر دادند پايان همكاري روسيه با آمريكا عليه برنامه هسته‌اي ايران


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: منابع روسي خبر دادند پايان همكاري روسيه با آمريكا عليه برنامه هسته‌اي ايران
مجيد اعزازي - در حالي كه امروز مذاكره سازندگان نيروگاه بوشهر با مقام‌هاي ايراني در تهران آغاز مي‌شود، رسانه‌هاي روسيه از كنار كشيدن اين كشور از اعمال تحريم‌‌ها و فشارهاي بيشتر عليه ايران به منظور متوقف كردن برنامه هسته‌اي آن خبر دادند.


منابع روس همچنين فاش كردند كه مقام‌هاي مسكو افزون بر پايان دادن به همكاري خود با واشنگتن عليه تهران، در تلاشند تا پيش از پايان سال جاري و پس از تاخيرهاي پي در پي به دليل اصرارهاي واشنگتن، نيروگاه بوشهر را تكميل كنند.
آن سوتر اما، رسانه‌هاي آمريكا از نگراني و ترس مقام‌هاي اين كشور نسبت به فروش سيستم موشكي اس-300 روسيه به ايران حكايت مي‌كنند. سيستمي كه توانايي نشانه‌گيري 100 هدف همزمان را دارد.
اگر چه، به گواه صاحبنظران روابط بين‌الملل، يكي از پيامدهاي مهم مناقشه گرجستان در آرايش نيروهاي سياسي منطقه خاورميانه، نزديكي روسيه به ايران و سوريه است؛ اما مي‌توان پيشينه‌اي ديرپاتر از اين مورد، براي شكاف ميان گروه 1+5 در قبال ايران برشمرد؛ و آن مخالفت روسيه و چين با ساير كشورهاي 1+5 (فرانسه، آلمان، انگليس و آمريكا) درباره تعيين ضرب‌الاجل به ايران به منظور پاسخ به بسته پيشنهادي گروه ياد شده است. بسته‌اي كه مشوق‌هاي اقتصادي و امنيتي متعددي را به ايران در قبال توقف غني‌سازي اورانيوم پيشنهاد كرده است. چند روز پس از ديدار و مذاكره سعيد جليلي نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي و دبير اين شورا با خاوير سولانا رييس سياست‌ خارجي اتحاديه اروپايي و نمايندگان كشورهاي 1+5در ژنو، مقام‌هاي آمريكايي از وجود ضرب‌الاجلي براي پاسخگويي تهران به بسته مشوق‌هاي غرب خبر دادند كه افزون بر مقام‌هاي ايراني، مقام‌هاي روسي نيز اين ضرب‌الاجل را تكذيب كردند. اينك اما، گويي اختلاف‌ها و شكاف‌هاي ميان اعضاي گروه 1+5 با بروز جنگ در گرجستان و صف‌بندي كشورهاي منطقه در قبال اين موضوع عميق‌تر و جدي‌تر از گذشته رخ مي‌نمايند، به گونه‌اي كه يك پايگاه اينترنتي به نقل از منابع روسي نوشت: در پي بحران گرجستان، روسيه از تلاش‌ها عليه ايران كنار كشيده و به دنبال تكميل ساخت نيروگاه بوشهر است. پايگاه اينترنتي دبكا به نقل از منابع روس گزارش داد: مناقشه در گرجستان همكاري آمريكا- روسيه در خصوص مساله ايران را تخريب كرد.
اين منابع گفتند كه مسكو نه تنها از جبهه ديپلماتيك تحريم‌ها عليه برنامه هسته‌اي ايران كنار كشيد، بلكه تصميم گرفت كه ساخت راكتور هسته‌اي ايران در بوشهر را تا پيش از پايان سال جاري و پس از تاخيرهاي پي‌در‌پي به دليل اصرارهاي واشنگتن تكميل كند.
ولاديمير پوتين، نخست‌وزير روسيه با اشاره به تاثير بحران گرجستان بر همكاري آمريكا - روسيه در خصوص ايران روز پنجشنبه گذشته گفت: اگر هيچ كس نمي‌خواهد با ما درباره اين مسايل صحبت كند و به همكاري روسيه نيازي نيست، پس به خاطر خدا اين كارها را خودتان انجام دهيد.
براساس اين گزارش، مسكو اكنون متعهد به تكميل راكتور بوشهر ظرف چهار ماه آينده است. اظهارات تند پوتين به معناي آن است كه غرب مي‌تواند حمايت روسيه را براي دور ديگري از تحريم‌ها عليه ايران به دليل خودداري از تعليق غني‌سازي اورانيوم فراموش كند.
وي به روشني گفت كه كشورهاي غربي اگر از همكاري با روسيه در گرجستان خودداري كنند، بايد اين بحران را بدون كمك روسيه حل كنند.
روسيه در عمل كردن به تهديدش تاخير نكرد وبلافاصله هياتي هسته‌اي به تهران فرستاد. آنها دست كم 10‌روز در ايران خواهد ماند تا مشكلات راه‌اندازي و فعال شدن راكتور بوشهر تا آخر سال 2008 را حل كنند.
پوتين در مصاحبه با شبكه خبري سي‌.ان.ان به روشني گفت كه پايان دادن به همكاري گزينه مطلوب او نيست و افزود: روسيه و آمريكا در حل مساله ايران نفعي مشترك دارند. روسيه كه يكي از پنج دارنده حق وتو در شوراي امنيت است از سه قطعنامه تحريم عليه ايران حمايت كرده است. پوتين در اين مصاحبه گفت: روسيه «به طور دايم و وجدانا» با شركاي خود در ارتباط با ايران همكاري كرده است و افزود: نه به خاطر اينكه كسي از ما بخواهد و نه به خاطر اينكه بخواهيم در چشم كسي خوب به نظر برسيم. ما اين كار را انجام مي‌دهيم، زيرا به منافع ملي‌مان ربط دارد؛ زيرا در اين زمينه منافع ما با منافع بسياري از كشورهاي اروپايي و ايالات‌متحده تلاقي مي‌كند.
روابط روسيه و غرب پس از آنكه كرملين براي شكست تلاش گرجستان در باز پس‌گيري اوستياي جنوبي، سربازاني را به منطقه اعزام كرد، در بدترين شرايط قرار گرفته است. كشورهاي غربي گفتند كه روسيه با اعزام سربازان خود به گرجستان بسيار زياده‌روي كرد و كرملين را براي به رسميت شناختن استقلال اوستياي جنوبي و نيز آبخازيا محكوم كردند.
روسيه در زمان ديدار ديميتري مدودوف، رييس‌جمهور روسيه با محمود احمدي‌نژاد، همتاي ايراني خود در نشست منطقه‌اي شانگهاي خاطرنشان كرد كه با وجود اختلافات همچنان با شركاي بين‌المللي در قبال مساله ايران در تعامل است. دو طرف به درخواست مدودوف درباره برنامه هسته‌اي ايران در دوشنبه، پايتخت تاجيكستان گفت‌وگو كردند.
ناتالي تيماكوا، سخنگوي مدودوف بدون اشاره به جزئيات بيشتر به خبرنگاران گفت: رييس‌جمهور روسيه امكان تداوم گفت‌وگو و مذاكره را مطرح كرد.
واشنگتن براي اعمال تحريم‌هاي سخت‌تر عليه تهران تلاش مي‌كند و براي انجام اين كار در شوراي امنيت به حمايت مسكو نياز دارد. روسيه مي‌گويد كه نمي‌خواهد ايران سلاح هسته‌اي داشته باشد، اما جمهوري اسلامي حق دارد برنامه هسته‌اي صلح‌آميز داشته باشد.
روسيه هشتمين و آخرين محموله‌ سوخت هسته‌اي را در 28 ژانويه سال جاري ميلادي به بوشهر منتقل كرد و در كل 82 تن اورانيوم كم غني شده براي استفاده در راكتور آب سبك اين نيروگاه به بوشهر ارسال شده است.
سرگئي كرينكو، رييس روس اتم در اوايل ژوئن اعلام كرده بود كه مقدمات راه‌اندازي بوشهر از جمله عمليات‌ سوخت هسته‌اي در پاييز آغاز خواهد شد. او تاكيد كرد كه در ايمني انبار سوخت هسته‌اي اين نيروگاه هيچ‌ترديدي وجود ندارد.
الكساندر سادوونيكوف، سفير روسيه در ايران چندي پيش اعلام كرده بود كه تا پايان سال جاري ميلادي آزمايش كلي همه فازهاي نيروگاه اتمي بوشهر انجام خواهد شد و اوايل سال آينده ميلادي برق هسته‌اي وارد شبكه توليد برق ايران مي‌شود.
سفير روسيه تاكيد كرد كه مسكو به طور جدي مصمم به تكميل و راه‌اندازي نيروگاه بوشهر است و خود را در قبال تكميل و راه‌اندازي اين پروژه مسوول مي‌داند و به عنوان يك طرف ذينفع، مايل است در كوتاه ترين زمان ممكن اين پروژه را به اتمام برساند و اين يك حقيقت روشن و يك واقعيت است.
وي اطمينان داد كه تاخير يا تعطيل شدن اين پروژه به نفع روسيه نيست، چرا كه طولاني‌تر شدن آن به ضرر طرف روس هم هست و هزينه‌ها را براي آن افزايش مي‌دهد.
رضا آقازاده، رييس سازمان انرژي اتمي ايران نيز اعلام كرده بود كه راه‌اندازي فيزيكي نيروگاه اتمي بوشهر تا پايان آذرماه سال جاري انجام شود.
رييس سازمان انرژي اتمي افزود: ايران تمام تسهيلات لازم را براي هر چه سريعتر راه انداختن اين نيروگاه براي پيمانكار روسي فراهم كرده است و جاي هيچ توجيهي از سوي آنها وجود ندارد.
آقازاده همچنين بر ضرورت اجراي تعهدات از سوي روسيه تاكيد كرد و گفت: توقع داريم راه‌اندازي اوليه نيروگاه در اواخر سال صورت پذيرد.
در حالي كه مقام‌هاي روسيه تلاش مي‌كنند تا هرچه زودتر به تعهدات خود در قبال ساخت نيروگاه اتمي بوشهر جامه عمل بپوشانند، به نوشته هفته‌نامه انگليسي ساندي تلگراف، افزايش تنش ميان مسكو و واشنگتن در مناقشه قفقاز،‌ترس آمريكا از فروش سيستم موشكي اس- 300 به ايران توسط روسيه را افزايش داده است.
به گزارش خبرگزاري مهر، ساندي تلگراف نوشت: تجهيز ايران به سيستم موشكي اس – 300، از آنجا كه اين سيستم توانايي نشانه گيري 100 هدف هم زمان را دارد، به شدت موجب نگراني واشنگتن و تل آويو شده است.
بر همين اساس‌ ترس مقام‌هاي اطلاعاتي آمريكا از اين است كه اگر آمريكا همچنان در مسير الحاق گرجستان و اوكراين به ناتو حركت كند، روسيه نيز تصميم خود براي فروش سيستم موشكي اس- 300 به ايران را عملي مي‌كند و دستيابي به اين سيستم، توان دفاعي ايران را چند برابر مي‌كند.
در همين رابطه دن گور مشاور وزارت دفاع آمريكا گفت: سيستم موشكي اس- 300 سيستمي است كه نيروي هوايي تمام كشورهاي غربي را به هراس مي‌اندازد.
مقام‌هاي ارشد اطلاعاتي آمريكا معتقدند كه روسيه قصد دارد با استفاده از سيستم موشكي اس- 300 رييس‌جمهور آتي آمريكا را امتحان كند و اين در حالي است كه مواضع تند و تيز ضد روسي جان مك كين نامزد جمهوريخواه انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا و حمايت وي از پيوستن گرجستان به ناتو بر كسي پوشيده نيست و باراك اوباما نيز از پيوستن گرجستان به ناتو حمايت مي‌كند.
جورج فريدمن رييس آژانس استارت فور يك آژانس اطلاعاتي خصوصي مي‌گويد: پيام مسكو در اين باره بسيار روشن است. آنها مي‌گويند كه اگر آمريكا دخالت خود در حوزه نفوذ ما را متوقف نكند، اين كاري است كه ما آن را انجام مي‌دهيم.
در همين رابطه يكي از نيروهاي اطلاعاتي آمريكا كه به تازگي از خاورميانه به كشور خود بازگشته است، در اين باره مي‌گويد سفر بشار اسد، رييس‌جمهور سوريه به روسيه، بعد از حمايت آمريكا از گرجستان در مناقشه قفقاز در همين راستا بود، روسيه بخش‌هايي از سيستم موشكي اس- 300 را به بلاروس منتقل كرده و آماده انتقال اين سيستم به ايران نيز هست.

حمايت دوباره مسكو از برنامه فضايي تهران
روسيه بار ديگر از برنامه‌هاي فضايي ايران حمايت كرد.
به گزارش ايسنا ، آندري نسترنكو، نماينده رسمي وزارت امور خارجه روسيه با اشاره به آزمايش موفق سفينه‌بر سفير اميد ايران گفت: اگر ايران از مقاصد اعلام شده در بهره‌برداري مسالمت‌آميز از فضا به‌دقت پيروي كند، برنامه فضايي آن براي ثبات و امنيت بين‌المللي خطري نخواهد داشت. وي افزود: ايران در چارچوب برنامه فضايي خود براي پرتاب مستقل ماهواره به مدار پايين آماده مي‌شود. اين مقام روسي تاكيد كرد: نگراني بيان شده از طرف آمريكا از استفاده از فن‌آوري‌هاي توليد موشك فضايي براي ساخت موشك‌هاي بالستيك اساس كافي ندارد و ايران هم اكنون برخي از انواع موشك‌هاي بالستيك را دارد كه برد آنها تا 2 هزار كيلومتر است.به گزارش شبكه تلويزيوني تي.وي. سنتر روسيه و به گفته نسترنكو ايران موضع سازنده دارد و از دسترسي برابر تمام كشورها به فضا حمايت مي‌كند ؛ از سوي ديگر، تهران از مساعي روسيه و چين براي تصويب قرارداد فراگير در مورد جلوگيري از استقرار هر نوع اسلحه در فضا نيز حمايت كرده است.
 دوشنبه 11 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 242]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن