واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: ویژگیهای حدیث شیعه ادوار تاریخی حدیثِ شیعه از چهار جهت با ادوار تاریخی حدیثی اهل سنت متفاوت است كه عبارتند از:
1. همانگونه كه در بررسی نخستین دوره از ادوار حدیثی اهل سنت؛ یعنی دوره ممانعت از تدوین حدیث تبیین شد، ممناعت حدیث از سوی پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ و اهل بیت ـ علیه السّلام ـ و نیز محدّثان شیعه محكوم بوده و محققان شیعه آن را دستآویزی برای اهداف سیاسی خلفا و مخالفت با اهل بیت ـ علیه السّلام ـ ارزیابی كردهاند، از این رو عصری با عنوان دوره ممانعت با تدوین حدیث در تاریخ حدیث شیعه یافت نمیشود.
به عبارت روشنتر تاریخ حدیث شیعه تا عصر رسالت و امامت از اتصال كاملی برخوردار بوده و هیچ حلقهای از آن نیافتاده است. به همین دلیل نخستین دوره تاریخی حدیث شیعه را نخستین نگاشتههای حدیثی تشكیل میدهد، البته با این تفاوت كه نخستین نگاشتههای حدیثی اهل سنت حداقل یك سده با عصر رسالت فاصله دارد، اما نخستین نگاشتههای حدیث شیعه با عصر رسالت و امامت كاملاً متّصل است.
2. گردآوردندگان جوامع حدیثی اولیه اهل سنت آنها را براساس سنت شفاهی فراهم آوردند. در حقیقت بخاری و مسلم از روی شنیدههای روایی كه از طریق اساتید به آنان منتقل شد به تدوین صحیحین پرداختند، اما گردآورندگان جوامع اولیه حدیثی شیعه با سنّّت مكتوب روبرو بودهاند كه ما آن را با عنوان اصول اربعمأه میشناسیم و از آن با عنوان شكلگیری میراث روایی شیعه در قالب اصول اربعمأه و دوره دوم از ادوار تاریخ حدیث شیعه یاد میكنیم. این دوره از اختصاصات تاریخ حدیث شیعه است.
3. با توجه به اتصال حلقات حدیث شیعه و نیز تكیه داشتن آن بر سنت مكتوب و نظارت اهل بیت ـ علیه السّلام ـ بر عموم مكتوبات حدیثی، پدیده وضع و جعل در مقایسه با حدیث اهل سنت، به صورت محدودی در حدیث شیعه راه یافته است. این امر پیراستن منابع روایی شیعه از احادیث جعلی را از نگاه محدّثان شیعی در مقایسه با آنچه از نگاه محدثان اهل سنت مشهود است، با ضرورت كمتری مواجه ساخته و بدین خاطر ما به دوره تنقیح جوامع روایی در تاریخ حدیث شیعه برنمیخوریم. هرچند تلاشهایی محدود؛ هم چون تدوین كتاب «الأخبار الدخیله» از علامه شوشتری در دوران معاصر انجام گرفته و خود بر ضرورت پیراسته ساختن كامل میراث روایی شیعه پای میفشریم.
4. باید اذعان كرد كه دانشهای تخصصی حدیث؛ همچون اصطلاحات حدیثی، برای برخورد با بحرانها و ضعفهای سندی و متنی روایات بیشتر در بستر تاریخ حدیث اهل سنت شكل گرفته و آنچه در تاریخ شیعه انجام گرفته ناظر به تحقیقات عالمان اهل سنت است و برای پر كردن خلا این دانشها در فرهنگ شیعی بوده است. البته علم رجال و فقه الحدیث از این امر مستثناست. از اینرو در بررسی ادوار تاریخ حدیث شیعه دورهای را برای شكلگیری این دانشها اختصاص ندادهایم. بر این اساس ادوار تاریخ حدیث شیعه را به هشت دوره به شرح ذیل میتوان تقسیم كرد:
الف. فراهم آوردن نخستین نگاشتههای حدیثی؛
ب. شكلگیری میراث روایی شیعه در قالب اصول اربعمأه؛
ج. دوره تدوین جوامع اولیه حدیثی شیعه ؛
د. دوره تكمیل جوامع حدیثی؛
هـ. دوره تبیین جوامع روایی؛
و. دوره تنظیم جوامع روایی؛
ز. دوره ركود دانشهای حدیثی؛
ح. دوره شكوفایی علوم حدیث؛
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 117]