تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 29 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ واعـظـى مـؤثرتر از نصيحت نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1811624994




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش خبرگزاري ريانووستي درباره وضع توافقنامه هسته اي بين امريكا وروسيه


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: گزارش خبرگزاري ريانووستي درباره وضع توافقنامه هسته اي بين امريكا وروسيه
تهران / واحد مركزي خبر / سياسي 87/06/10
پايگاه اينترنتي خبرگزاري روسي ريانووستي در گزارشي به قلم تاتينا سينيتستينا درباره توافقنامه روسيه و امريكا در خصوص توافقنامه هسته اي غير نظامي بين امريكا و روسيه نوشت به سبب مناقشه گرجستان دولت بوش اماده است مانع اجراي يك توافقنامه دولتي با روسيه درباره همكاري در زمينه هسته اي شود. اين خبر را كه رسانه هاي غربي منتشر كرده اند و احساسي توصيف شده است به منابع بي نام و نشان استناد مي كند. روزنامه فايننشيال تايمز نوشت اين توافقنامه يكي از بديهي ترين قربانيان تنش هاي بين واشنگتن و مسكو است كه به حد بي سابقه اي پس از جنگ جهاني دوم رسيده است .
نشريات ژاپني اين وضع را با كلمات گزنده تري تفسير كرده و نوشته اند كه هدف از اين اقدام كه هدف از ان ممانعت از اجراي اين توافقنامه است چشم اندازهاي همكاري دوجانبه روسيه و امريكا را در زمينه هسته اي نامشخص مي سازد.
در عين حال اين همكاري از سال ها پيش ادامه دارد و هيچ كس قصد ندارد به ان پايان دهد. رهبران اين دو قدرت بزرگ درباره اصل تضمين هاي جهاني در زمينه منع گسترش جنگ افزارهاي هسته اي و توسعه هسته اي غير نظامي اطمينان مي دهند. در اين هنگام مسئله چه توافقي در ميان است ؟ ما در اينجا از سندي كه ششم مه دوهزار وهشت در مسكو به امضا رسيد سخن مي گوئيم.
اين توافقنامه جنبه اي ساختاري دارد ،‌اصول اساسي همكاري بين دو كشور را در زمينه هسته اي مشخص مي كند و قرار است مبناي حقوقي ضروري براي يك همكاري مستقيم بين شركت هاي روسي و امريكايي اين بخش را فراهم كند. به عبارت ديگر اگر تاكنون همه كار و همه قراردادها بر توافقنامه هاي بين دولتي انحصاري متكي بود سند جديد به شركت هاي دو كشور امكان مي دهد كه با هم همكاري كنند بدون انكه براي هر معامله به امضاي روساي جمهوري كشورهاي خود نياز داشته باشند.
محافل بازرگاني از سال ها پيش منتظر اين توافقنامه بودند. فقدان چنين توافقنامه اي بيش از انكه اقتصادي باشد ناشي از دلايل سياسي است .اگر ساده تر بگوئيم تبعات جنگ سرد بر مبناي وضع رويارويي بين دو قدرت در زمينه فوق حساس هسته اي كه در ان حتي برنامه هاي غير نظامي بسيار سياسي شده اند هنوز به طور قطعي از بين نرفته است .
اما اوضاع تغيير كرده است . روسيه و امريكا كه امكانات زيادي در زمينه هسته اي در اختيار دارند تصميم گرفته اند اين بخش را از اين موانع مغاير با بازار عبور دهند. گرايش هاي عيني و ‌تمايل به تقويت مشاركتي كه براي دو طرف سودمند است اين توافقنامه را ايجاب مي كند.سرگئي كرينكو رئيس روس اتم (‌اژانس انرژي اتمي روسيه )‌ اين توافقنامه را به نمايندگي از مسكو و ويليام برنز سفير سابق امريكا در مسكو كه مسئول اين پرونده بود از طرف واشنگتن امضا كرد.ويليام برنز به ويژه اعلام كرد " در گذشته امريكا و روسيه در زمينه هسته اي رقيب بودند اما اكنون ما شريك يكديگر هستيم ."
براي اينكه اين توافقنامه ارزش حقوقي بگيرد بايد كه به امضاي نمايندگان كنگره برسد. در عين حال در شرايط رخدادهاي تسخينوالي درحالي كه مسكو قاطعانه به دفاع از صلح بانان خود و غير نظاميان اوستياي جنوبي عليه تجاوز گرجستان (‌متحد نزديك امريكا ) برخاست طرفداران مخالفت با اجرايي كردن اين سند در كنگره افزايش يافته است .
در نتيجه سئوال اينجا است كه ايا اين سند بخت ان را دارد كه در اين زمان به تصويب برسد يعني در زماني كه روابط دو كشور اينقدر پرتنش است . احتمال ناچيزي وجود دارد كه عقل سليم و فايده دوجانبه بر شرايط سياسي چيره شود به ويژه در شرايطي كه تبليغات انتخاباتي رياست جمهوري امريكا در مراحل پاياني خود قرار دارد.
موضع مسكو عملگرايانه است : در ابتدا بايد فشارها كاهش يابد. علاوه بر اين احتمال ناچيزي وجود دارد كه واشنگتن از اين توافق خارج شود و به اين ترتيب از توافقنامه اي سودمند چشم پوشي كند.
رسانه هاي غربي مطمئنا با تفسير منفي اقدامات كاخ سفيد خيلي تند رفته ا ند. كاملا بديهي است كه در اوضاع سياسي فعلي پس گرفتن اين سند از كنگره به دو طرف سود خواهد رساند.
كنستانتين زيتسف نايب رئيس كميته انرژي دوما (‌مجلس سفلاي پارلمان روسيه ) اعلام كرد اوضاع انفجار اميز است . به اين سبب هرگونه تصميمي درباره اين اسناد سرنوشت ساز همكاري بعدي بين دو كشور زودهنگام خواهد بود و بنابراين لازم است عناصر ناشي از موج احساسي كه ا كنون در روسيه و امريكا ظاهر شده است مهار كرد.
بهتر است كه كاخ سفيد منتظر بماند تا اين مسئله سياست زدايي و وارد عرصه عملگرايي و شفافيت شود.
در واقع خارج نكردن اين توافقنامه از دستور كار كنگره به معناي محكوم كردن ان مخالفت است . حتي اگر دولت فعلي نتواند ان را در زمان لازم (‌يا نود روز از تاريخ امضا ) به تصويب كنگره برسند اين كار مانوري نجات بخش خواهد بود كه به اين توافقنامه امكان خواهد داد تا فرصت اجرا را پس از ورود رئيس جديد كاخ سفيد پيدا كند.
132/129/0003/1013/10101
 يکشنبه 10 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 94]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن