تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بهترين علم آن است كه مفيد باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816392950




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ابزاري براي واگويي مشكلات زنان


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: تئاتر- آذر مهاجر: از سه‌شنبه گذشته هفتمين جشنواره تئاتر بانوان كارش را آغاز كرده است. اين جشنواره در بدو امر به همت وزارت ارشاد ايجاد شد اما بنا بر مشكلاتي متعدد اين وزارتخانه نتوانست بيش از 3 دوره برگزاري آن را تقبل كند و بعد از آن با تلاش معاونت هنري سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران جشنواره تئاتر بانوان ادامه پيدا كرد تاكنون كه هفتمين دوره آن برگزار مي‌شود و با همه مشكلاتي كه تئاتر در كشور ما با آن روبه‌روست، در اين دوره‌هاي اخير رشد كيفي و كمي محسوسي داشته است. مهم‌ترين مسئله اين است كه به ‌نظر مي‌رسد حالا جشنواره تئاتر بانوان به تعريف مشخص و درستي دست پيدا كرده و مي‌تواند در حوزه‌اي كه تعريف كرده بر تئاتر كشور تاثير بگذارد. درباره اين تاثيرها و سؤالات احتمالي درباره جشنواره‌اي با عنوان تئاتر بانوان با مريم معترف، دبير هفتمين دوره گفت‌وگو كرده‌ايم كه در ادامه مي‌خوانيد: جشنواره تئاتر بانوان بارها اعلام كرده است كه يك جشنواره زنانه نيست. لطف مي‌كنيد درباره ماهيت و اهداف اين جشنواره توضيح بدهيد؟ تئاتر مانند زندگي است و نمي‌توان در آن زن و مرد را از هم جدا فرض كرد با اين وصف جشنواره تئاتر بانوان، قصد دارد به سوژه‌هايي با محوريت بانوان ايراني و فعاليت آنها در تئاتر كشور بپردازد. البته مي‌توان مانند گذشته از حضور كارگردانان يا زنان نمايشنامه‌نويس زن نيز بهره برد. به ‌نظر مي‌رسد هنوز هم خيلي مشخص نيست اين جشنواره قرار است نگاه جنسيتي به تئاتر داشته باشد و فضاي رقابتي زنانه را براي بانوان فراهم كند يا اينكه مي‌خواهد به موضوعات زنانه بپردازد! ببينيد تا زماني كه من به خاطر مي‌آورم و با توجه به اينكه يك دوره در گذشته هم خودم دبير جشنواره بودم و چه بعدها كه كساني چون خانم بروجردي دبيري جشنواره را برعهده داشتند، هميشه صحبت از سوژه و محتوا بود و نه چيز ديگري. در حقيقت جشنواره تئاتر بانوان نمايش‌هايي را مدنظر قرار مي‌دهد كه سوژه يا محور اصلي داستان يك زن يا درباره زنان باشد.اين جشنواره به موضوعات زنانه مي‌پردازد و همواره هم پذيراي مردان هنرمند به‌ عنوان نمايشنامه‌نويس و كارگردان و... بوده و از اين بابت تكليفش روشن بوده است. همچنين در اين سال‌ها جشنواره همواره رو به رشد بوده است. در دوره‌هاي اوليه كارها به لحاظ كيفي ضعيف‌تر بود، اما در 3 دوره اخير كه اعظم بروجردي دبيري جشنواره را برعهده داشت، جشنواره به اهدافش نزديك‌تر شد. البته اين به معناي رسيدن به ايده‌آل نيست، بلكه اگر جشنواره به‌ صورت مستمر و با حمايت بيشتر ادامه پيدا كند و تا سال‌ها برگزار شود، مي‌تواند موفق‌تر عمل كند. شما بعد از انتشار فراخوان جشنواره به ‌عنوان دبير به جشنواره پيوستيد. در راستاي همين اهداف تغييري هم در برنامه‌ها ايجاد كرديد؟ بيشتر سوژه‌هايي كه در فراخوان هفتمين جشنواره مطرح شد، به بانوان مذهبي، اسطوره‌اي و ايران امروز مربوط مي‌شد و من نيز سعي كردم در همين راستا در بخش بازخواني و بازبيني آثار جشنواره شرايطي را براي حضور پررنگ‌تر بانوان هنرمند در داوري ايجاد كنم. كساني كه بخواهند درباره زنان بنويسند هميشه اين امكان را دارند و حتي ممكن است چنين جشنواره‌اي اين حس را براي نمايشنامه نويسان فراهم كند كه قرار است سفارشي بنويسند. اهالي تئاتر چندان حس خوبي درباره متون سفارشي ندارند! كساني كه چنين حسي ندارند و دوست دارند در جشنواره ما شركت كنند، مي‌توانند بنويسند. ما فراخوان جشنواره را در اختيار اهالي تئاتر قرار مي‌دهيم، ممكن است نمايشي متناسب با اين جشنواره قبلا كار كرده باشند و با همان نمايش شركت كنند، ممكن است نمايشي را متناسب با اهداف اين جشنواره تدارك ببينند و ممكن هم هست اصلا نخواهند در جشنواره شركت كنند! يك نكته ديگر هم كه درباره جشنواره تئاتر بانوان وجود دارد اين است كه ممكن است ما نمايشنامه‌نويساني داشته باشيم كه به موقعيت و موضوع زن مي‌پردازند ولي مجالي براي اجرا پيدا نمي‌كنند. من هميشه تاكيد كرده‌ام كه كمبود سالن اجرا از معضلات تئاتر ماست. اگر سالن به اندازه كافي باشد ديگر نيازي به برگزاري اين تعداد جشنواره نيست. زيرا در اين صورت همه هنرمندان مي‌توانند كارهايشان را اجرا كنند. به خاطر مي‌آورم در دوره‌هاي اول مهم‌ترين مشكل جشنواره سالن‌هاي نامناسب و عدم‌استقبال مخاطب بود. برخي نمايش‌ها در سالن‌هاي فرهنگسراها اجرا مي‌شدند و اين سالن‌ها اصولا براي تئاتر ساخته نشده بودند. به ‌نظر مي‌رسد در اين دوره مشكلاتي از اين دست، كمتر شده‌اند! تا جايي كه من مي‌دانم آثار اين جشنواره مورد توجه مخاطب قرار گرفته است. سالن‌ها پر شده بودند و حتي گاه بيش از ظرفيت تماشاگر به تماشاي نمايش‌ها مي‌آمد. البته مشكلاتي وجود داشت. طبيعي است سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران به ‌عنوان برگزار‌كننده از سالن‌ها و امكانات خودش در فرهنگسراها استفاده كند. اما خوشبختانه در اين دوره مشكلي در زمينه سالن، نور، صدا و تجهيزات فني وجود ندارد و فرهنگسراهاي خانواده، خاوران و بهمن كه براي اجراي آثار اين جشنواره در نظر گرفته شده‌اند، امكانات كافي را دارند ضمن اينكه نمايش‌هاي بخش مسابقه در سالن‌هاي مهر، خانه نمايش و تالار بزرگ مولوي اجرا مي‌شوند كه اين سالن‌ها از جمله سالن‌هاي خوب كشورمان هستند. در اين دوره از جشنواره چند نمايش شركت كرده‌اند و چند نمايش اجرا مي‌شوند؟ با وجود محدوديت زماني حدود 500 نمايشنامه به دبيرخانه جشنواره رسيد كه پس از بازخواني 225 متن انتخاب شد و در نهايت 80 متن در اين جشنواره پذيرفته شدند. نيمي از اين نمايشنامه‌ها از هنرمندان تهراني است و نيمي ديگر از شهرستان ها. پس از آن آثار پذيرفته شده بازبيني شدند. در نهايت در اين دوره از جشنواره 21 نمايش صحنه‌اي و 12 نمايش خياباني به اجرا در خواهند آمد. از 21 نمايش صحنه‌اي 18 نمايش در بخش مسابقه به اجرا در مي‌آيند و 3 نمايش ديگر هم مربوط به بخش جنبي هستند. مانند دوره‌هاي قبل اين جشنواره هم بخش‌هاي جنبي دارد: مثلا به جاي نقد و بررسي جلسات گفت و شنود در محل اسكان هنرمندان شهرستاني برگزار مي‌شود و در اين جلسات هنرمنداني مانند گلاب آدينه، نغمه ثميني، رضا كيانيان، حميد سمندريان، فاطمه معتمد آريا و... حضور دارند. فهيمه ميرزاحسيني در فرهنگسراي بانو ساخت عروسك نمايشي به وسيله روزنامه را آموزش مي‌دهد و نمايش‌هاي خياباني در پايانه‌ها و پارك‌ها و دادگاه اطفال اجرا مي‌شوند.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 168]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن