واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: به نام خدا و سلام بر شما
در بین اهل تسنن فتوای به حرمت ازدواج اهل برخی فرق با فرق دیگر مطرح شده است:
حرمة الزواج الحنفی من الشافعیة - قال الشیخ أبو حفص فی فوائده: «لا ینبغی للحنفی أن یزوّج بنته من رجل شافعیّ المذهب. وهكذا قال بعض مشایخنا ولكن یتزوج بنتهم . زاد فی البزازیة تنزیلا لهم منزلة أهل الكتاب.»(1)
سزاوار نیست که حنفی دخترش را به مردی از شافعی دهد-اینچنین گفته اند بعضی از اساتید ما – ولی دختر از شافعی ها می توان گرفت. در بزازیه گفته است چون ایشان مانند اهل کتابند!!!
اما در بین شیعه چنین مطلبی به عنوان حکم اولی موجود نیست و بلکه فتوای به جواز داده شده است:
ولعله أشار بذلك إلى ما فی النكاح من عدم جواز تزویج المخالف المؤمنة مخافة على دینها فلا یكون كفوا لها ولكنه كما ترى ، لا یصلح بمجرد ذلك للخروج عن مقتضى العمومات جنسا ونوعا(2)
شاید كه این مطلب اشاره دارد به عدم جواز ازدواج زن شیعه با مرد سنی بخاطر ترس بر دینش پس سنی هم کفو شیعه نیست. اما این مطلب اشکال دارد ونمی توان به مجرد آن از عمومات (روایات وادله مجوز ازدواج با اهل تسنن) خارج شد.
- مرحوم شیخ انصاری (ره) هم در این خصوص چنین می فرمایند:
إلا إذا قلنا بحرمة تزویج المؤمنة من المخالف ، لأخبار دلت على ذلك ... لكن الأقوى عدم التحریم.(3)
مگر اینکه بگوییم جایز نیست زن شیعه با مرد سنی ازدواج کند چون روایاتی داریم ... اما اقوی ( فتوی) عدم تحریم است.
سؤال 1681 : المشهور أنه یكره تزویج الإمامیة من المخالف ، ولهذا فالعلماء فی الخلیج ( حفظهم الله ) یمتنعون من اجراء العقد بینهما فلعل ذلك یكون رادعا للفتاة أو أهلها عن المضی فی هذا الأمر ، والذی یحصل فی بعض الأحیان أنهما یصران على التزویج من بعضهما البعض أو أن الولی یشترط أن یكون العقد عند أحد علماء الإمامیة ، ومع ذلك العالم یرفض والولی یصر على ذلك ، وقد تحصل المعصیة مع مواصلة الرفض فما هو برأیكم الحل المناسب؟
التبریزی: ما ذكره المشهور من علمائنا حكم لتزویج المؤمنة نفسها من المخالف بعنوانه الأولی ، وأما بالنظر إلى بعض العناوین خصوصا ملاحظة أمر أولادها مستقبلا ، فاللازم أن لا تقدم على أمر یخرج معه أولادها عن ولایة أهل البیت ( سلام الله علیهم ) إلى ولایة غیرهم فضلا عما إذا كان خوف من لحوقها بنفسها بولایة غیرهم قبل أولادها ، والله العالم.
ترجمه:
بیان جواب سوال: مشهور (كراهت ازدواج زن شیعی با مرد سنی ) حکم اوّلی است ( یعنی ازدواج فی نفسه حرام نیست ومکروه است) اما بانظر به بعضی از مطالب مخصوصا وضعیت آینده دختر ( حفظ جان ودین وی در آینده) لازم این است که عملی انجام ندهد که موجب خروج اولادش از ولایت اهل بیت گردد. چه برسد که خودش از شیعه بودن دست بردارد.
===========
این مطلب علت فتوای تمامی علمایی است ( که بخاطر وضع موجود جامعه وفشار هایی که بر دختران شیعه از طرف شوهران اهل تسنن ویا خانواده آنان وارد شده است که حتی در بسیاری موارد صدمات جسمی شدید ودر بعضی موارد صدمات جانی بر ایشان وارد آورده است) ازدواج با برادران اهل تسنن را برای دختران شیعه جایز نمی دانند.
-------------------------------------------------------
1- البحر الرائق لابن نجیم المصری ، ج2 ، ص80
2- جواهر الكلام - الشیخ الجواهری - ج 22 - ص 338
3- كتاب المكاسب - الشیخ الأنصاری - ج 3 - ص 592
------------------------------------------------------
ازدواج دختر شیعه با پسری که سنی هست، (به شرطی که ناصبی و دشمن اهل بیت علیهم السلام نباشد)، شرعا اشکالی ندارد و عقد صحیح هست. گرچه خلاف احتیاط است.
یعنی زن شیعه سعی کند با مرد سنی ازدواج نکند چون خواه ناخواه تحت تاثیر شوهرش قرار می گیرد یا اگر اختلافاتی پیش می آید، فرزندان به روش پدر بیشتر تمایل پیدا می کنند. زیرا نقش پدر و مادر در تربیت فرزند بسیار است. لذا اگر زن شیعه مذهب با مرد سنی ازدواج نکند بهتر است.
البته بخش مهمی از این سوال نیز (صرف نظر ار بحث شرعی) به بخش مشاوره مرتبط می شود که اگر کسی واقعا در این موقعیت قرار گرفته است، سفارش می شود با مشاوران پاسخگو نیز مشورت کند.
- اما فتاوای مراجع معظم تقلید معاصر در این خصوص:
1) مرحوم امام (ره) می فرمایند: «تا آنجا که ممکن باشد، این احتیاط ترک نشود».(1)
2): مرحوم آیة الله بهجت (ره) مى فرمایند: «ازدواج با مرد سنی وضعاً صحیح است و اشکالی ندارد. زن شیعه می تواند با مرد سنى ازدواج كند اما چون غالبا زنان تابع شوهران هستند ، زن خواه ناخواه تحت تأثیر شوهر قرار مى گیرد یا اگر اختلافاتى پیش آید، ممکن است فرزندان به روش پدر بیش تر تمایل پیدا كنند. همان گونه که خواستگار شما به تبعیت از پدر سنی شده ، با آن که مادرش شیعه بوده . بهتر است دختر شیعه با مرد سنی ازدواج نکند.»(2)
3) مقام معظم رهبری، آیة الله خامنه ای:
س: ازدواج زن شیعه با مرد سنى چه حکمى دارد؟
ج) اگر خوف انحراف از مذهب نباشد، مانعى ندارد.(3)
4) آیة الله مکارم شیرازی:
سوال: آیا من كه دختری شیعه هستم میتوانم با پسری سنی كه معتقد به خدا و پیامبران می باشد و حضرت علی را "فردی" بزرگ می داند و برای همه امامان احترام قائل است، اما به مسئله امامت آنطور كه ما اعتقاد داریم، معتقد نیست جایز است؟ باید متذكر شوم كه احترام به تمامی امامان می گذارد به عنوان افراد خاص.
جواب: احتیاط اینست كه با آنها ازدواج نكنید چرا كه تكلیف فرزندان شما فردا از نظر مذهب مبهم خواهد بود.(4)
5) مرحوم آیة الله فاضل لنکرانی (ره):
سؤال 1568 :آیا جایز است دختر شیعه به شوهر سنّی داده شود؟
جواب: بهتر است از این كار اجتناب شود.(5)
6) آیة الله العظمی سیستانی:
سؤال:
1ـ آیا ازدواج یك دختر شیعه با مرد سنى جایز است؟
2ـ در صورت جواز آیا نسل او سیّد باقى مى ماند یا از سید بودن خارج مى شود؟
3ـ اگر مرد سنى شیعه شود و والدین او سنى باقى بمانند در آنصورت چطور؟
پاسخ:
1ـ چنانچه بترسد كه بر اثر ازدواج با او به گمراهى بیفتد جایز نیست.
2ـ به هر حال چون شوهر سید نیست نسل او نیز سید (یعنى از بنى هاشم) نیستند.
3ـ در این صورت مانعى ندارد.(6)
7) مرحوم آیة الله تبریزی (ره):
سئوال 1474 ـ آیا ازدواج با كسى كه بر یكى از فرق اسلامى است، صحیح است ؟
جواب: بسمه تعالى چنانچه آن غیر شیعه محكوم به كفر نباشد، ازدواج دختر شیعه با او صحیح است، لكن اگر خوف ضلالت و گمراهى باشد باید اجتناب شود. واللّه العالم.(7)
8) آیة الله نوری همدانی:
س 668: آیا ازدواج زن یا مرد شیعه با زن یا مرد سنى جایز است، یا خیر؟
ج: اگر مطمئن است كه هویت مذهبى خود را حفظ مى كند جائز است.(8)
-----------------
1- تحریر الوسیله، ج 2، ص 286، مسئله 8.
2- آیت ا... بهجت،استفتاآت، ج 4، ، س 4578.
3- سایت ایشان در بخش پرسشهای متداول قسمت ازدواج و طلاق
4- استفتائات ایشان - احکام ازدواج
5- جامع المسائل ج1 ص416 مسائل متفرقه ازدواج
6- بخش سوالها وجوابهای سایت - احکام ازدواج
7- استفتائات ایشان - احکام ازدواج
8- استفتائات ج1 احکام نکاح وطلاق
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 653]