تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):چهار چيز از خوشبختى و چهار چيز از بدبختى است: چهار چيز خوشبختى: همسر خوب، خانه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815557590




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تكليف صفرهاي پول ملي امروز مشخص مي شود


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: تكليف صفرهاي پول ملي امروز مشخص مي شود


سرمايه : همزمان با آغاز نوزدهمين همايش بانكداري اسلامي تكليف حذف چند صفر پول ملي نيز امروز مشخص مي شود.رامين پاشايي فام معاون اقتصادي بانك مركزي در پاسخ به سوال «سرمايه» مبني بر چگونگي جريان بررسي حذف چند صفر پول ملي و تعيين تعداد صفرها به طور مشخص از تشكيل جلسه مشترك بررسي ها با حضور اعضاي كارگروه تحول اقتصادي و بانك مركزي خبر داد و اعلام نتيجه قطعي را به بعد از جلسه موكول كرد.

صفرهاي پول ملي به كارگروه رفت

حذف چند صفر از واحد پولي كشور اين بار علاوه بر بانك مركزي در كارگروه تحول اقتصادي دولت نيز در دست بررسي است. هم اكنون بالغ بر
50 مسوول اجرايي، استاد دانشگاه و اقتصاددان براي بررسي و جمع بندي هفت محور اين طرح شامل تحول در نظام مالياتي، گمركي، بانكي، توزيع كالا، توزيع يارانه ها، بهره وري و ارزش گذاري پول ملي فعال هستند.
به گزارش مهر تاكنون كارگروه تحول اقتصادي دولت با برگزاري سه جلسه در خصوص اصلاح رفتاري و ساختاري نظام بانكي كليات اين طرح را تصويب كرده ضمن اينكه شوراي تخصصي مربوطه نيز بررسي جزئيات اين موضوع را آغاز كرده است.
حذف چندين صفر پول ملي نيز در كارگروه در دست بررسي است ولي تاكنون اين موضوع به جمع بندي نهايي نرسيده است. به عبارت ديگر اصل موضوع كه حذف چندين صفر پول ملي است مورد تاكيد قرار گرفته اما هنوز كارگروه بر سر اينكه اين موضوع چه زماني اجرايي شود به جمع بندي نهايي نرسيده است. البته بايد اشاره كرد
هم اكنون اين پرسش كه حذف چندين صفر پول ملي پس از اجراي هدفمند كردن يارانه ها بايد اتفاق بيفتد يا در زمان هاي ديگر در دست اعضاي كارگروه تحول اقتصادي دولت قرار گرفته است، همچنين هنوز كار گروه با انتشار اسكناس هاي درشت موافقت نكرده است.
اين توضيحات حاكي از آن است كه ضرورت و اهميت راه اندازي بانكداري الكترونيك بيشتر از چاپ اسكناس هاي درشت در كارگروه تحول اقتصادي دولت ترجيح داده شده است.

ارقام پولي از سال 72 تاكنون در راه اصلاحات

از زماني كه طهماسب مظاهري در سال هاي 72 و 73 در بانك مركزي بود موضوع اصلاح ارقام پولي در دستور كار اداره بررسي هاي اقتصادي بانك مركزي قرار گرفت اما برخي مسوولان بعدي با اين اقدام موافق نبودند و بررسي ها در اين باره متوقف شد. اين موضوع از آن زمان تاكنون چند بار در دستور كار اداره بررسي هاي بانك مركزي قرار گرفته به طوري كه در سال هاي اخير به منظور عرضه خدمات مطلوب تر و تسهيل در مراودات تجاري اين موضوع بار ديگر در دستور كار اداره بررسي هاي بانك مركزي قرار گرفت و گزارش مبسوطي نيز در اين باره تهيه شده است.
ترس از عواقب ناشي از اجراي نادرست و تحمل هزينه هاي آن يكي از عمده ترين دلايل مخالفان اصلاح رقم هاي پولي كشور است زيرا اگر اين موضوع درست اجرا نشود آثار تورمي در پي خواهد داشت.
با اين حال گزارش مبسوط بانك مركزي و بررسي هاي كارشناسي به اين نتيجه منجر شد كه مزاياي آن بيش از معايب آن است و مي توان پيامدهاي منفي آن را با اجراي تدابيري به حداقل ممكن رساند. البته گفته مي شود چنانچه اين طرح به تصويب هم برسد تا اجراي كامل حدود دو سال طول خواهد كشيد.
در همين حال اوايل سال قبل برخي نمايندگان مجلس ايده تغيير واحد پولي كشور را مطرح كرده بودند كه همچون كشور تركيه واحد پولي ايران نيز تغيير يابد زيرا يكي از دلايل كاهش نرخ تورم در تركيه كاهش قيمت تمام شده لير تركيه بوده است.
البته وزارت امور اقتصادي و دارايي در دوران داوود دانش جعفري اين موضوع را جزء ضرورت ها و موضوعات روز كشور ندانسته بود ولي بانك مركزي براي اجراي هرچه سريع تر اين طرح در جهت فرهنگ سازي برآمده و با حذف نمايشي چهار صفر از چك پول هاي جديد زمينه سازي لازم براي اجراي طرح را فراهم كرده است. همچنين اين چك پول ها را همچون اسكناس هاي درشت تعريف كرده تا بدون نياز به پشت نويسي سهولت در امر مبادلات را براي مردم فراهم كند.
حال اين پروژه با تعامل مثبت به وجود آمده ميان وزارت امور اقتصادي و دارايي و بانك مركزي كليد خورده است.
 شنبه 9 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 159]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن