واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: خبرگزاري فارس:«عزتالله فولادوند» گفت: موضوع سعدي همهجا مبتني بر بهترين سنتهاي اخلاقي ايرانيان و صورت كمال يافته آنهاست. مكتب و رأي او در اخلاق بر محور عدالت استوار است. به گزارش خبرنگار ادبي فارس،«عزتالله فولادوند» مترجم،پژوهشگر و مدرس فلسفه در مراسم در ستايش سعدي كه عصر امروز در «شهر كتاب مركزي» برگزار شد،بيان داشت:فكر سعدي نيز مانند هر هنرمند و متفكر بزرگ ديگر از افلاطون تا فردوسي، از مولوي تا شكسپير، از حافظ تا گوته، و دهها تن مانند آنان، ابعاد و لايههاي متعدد و مختلف دارد. فردوسي را حكيم ميگوييم نه تنها به دليل سرودن حماسه ملي ايران و فراهم آوردن سند هويت و مالكيت ما بر اين سرزمين، بلكه به دليل ديد عميق او به انسانيت و سرنوشت آدمي. وي ادامه داد: فردوسي را استاد تراژدي ميدانيم زيرا در ادبيات ما هيچكس نتوانسته است بزرگ منشي عنصر ايراني و دلاوري بشر را در نبرد با تقدير غالباً تلخ و گردش چرخ نيرنگباز بهتر از او آشكار سازد. شاهان در حماسه ملي ايران با همه بزرگي و اقتدار، اسير سرپنجه تقديرند، تقديري كه همچون ترجيعبندي سرشار از اندوه، ناله شاعر را درآورده است. پختهترين اندرزها و انديشههاي اخلاقي كه از نياكان دور دست ما به يادگار مانده، در شاهنامه آمده است. فولادوند در ادامه تصريح كرد: نخستين جنبه سعدي كه به آن ميپردازيم، اندرزگويي است. مهمترين آثار سعدي كه آوازه جهانگير او مرهون آنهاست، بوستان و گلستان و قصايد و غزليات كه در همه آنها، جايجاي و به مناسبت، سعدي زبان به نصحيت ميگشايد. نصحيت و نصحيتگري هيچگاه چنانكه ناصحان اميدوار بودهاند، عموماً با حسن قبول و گوش شنوا مواجه نبوده است، و در عصر ما به علت دگرگونيهاي شگرف يكي دو قرن اخير در احوال دنيا و بخصوص نزد جوانان مزه ناخوش به خود گرفته است. اين پژوهشگر ادامه داد: محور توجه سعدي نيز مانند بسياري از ديگر صاحبان اندرزنامهها سه موضوع است: سياست، خانواده و تهذيب نفس. موضوع سعدي همهجا مبتني بر بهترين سنتهاي اخلاقي ايرانيان و صورت كمال يافته آنهاست. مكتب و رأي او در اخلاق بر محور عدالت استوار است، و عدالت به سلطان بستگي دارد كه سنگ بناي جامعه است و بنابراين، تربيت و آموزش او در صدراولويتهاست. فولادوند تاكيد كرد: اما هنر و بسا اعجاز سعدي در اين است كه حتي مكررترين و واضحترين نصايح را چنان با استادي در لفاظي از الفاظ دلاويز بيان ميكند كه هيچكس، مگر بيذوقترين و خشكمغزترين افراد، از آن احساس خستگي و بيزاري نميكنند. وي افزود: سعدي مردي حكيم است. داراي تجربه دنياست و اين تجربه را در تنهايي درويشي كسب كرده است و، بنابراين، در سياست و اخلاق از هركس ديگر برتر است. در افلاطون، كمال مطلوب آن است كه حكيمان شاه شوند؛ در اخلاق ايراني، حكيم و پادشاه در مقابل يكديگر جاي ميگيرند. وي تصريح كرد: بزرگترين خصيصه اخلاق سعدي، واقعنگري است. چنين نيست كه دنيا و اهل دنيا به هيچ گرفته شوند و عدالت همه كارهاي جهان به عالم بالا باشد. سعدي، برخلاف پيشينيان خود، نكات غيرعملي را كنار ميگذارد، زيرا برآن است كه اندرز بايد به مسائل عقل عملي و مربوط به زندگي عادي پاسخ دهد. براي تأمين اين مقصود، زباني نيز كه او به كار ميبرد، زباني ملموس و كاملاً نزديك به زبان مردم و فارغ از تكلف و تصنع است. اين مدرس فلسفه گفت: سعدي نيز مانند همه بزرگان هنر جهان، همواره فرهنگ جامعهاي را كه در آن ميزيسته پاس داشته است. گلستان و بوستان آيينه ارزشهاي پسنديده و فرهنگ مقبول آن روزگار است و هيچچيز در آنها نميبينيم كه در دنياي معاصر سعدي مردود و مطرود بوده است.اما آنچه به اخلاق سعدي ژرفا ميبخشد، در آميختگي آن، در عين التفات تام به واقعيت، با تصوف است. فولادوند بيان داشت:دو خصيصه بارز آثار سعدي يكي واقعنگري يا رئاليسم، يعني توجه به آنچه در اين عالم خاكي بهواقع هست و از آن گريز يا گريزي نيست؛ و ديگري آرمانخواهي يا ايدهآليسم، به معناي آنچه بايد باشد و بايد در عالمي ديگر و بالاتر به جستوجوي آن رفت. انتهاي پيام/ش
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 858]