تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس سه روز آخر ماه شعبان را روزه بگيرد و به روزه ماه رمضان وصل كند خداوند ثواب روزه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821128816




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رييس فرهنگستان زبان و ادب فارسي واژه گزيني در رسانه‌هاي عمومي، كمرنگ است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: رييس فرهنگستان زبان و ادب فارسي واژه گزيني در رسانه‌هاي عمومي، كمرنگ است
فرهنگي. گردهمايي. زبان فارسي
رييس فرهنگستان زبان و ادب فارسي، روز چهارشنبه، با انتقاد از اين كه واژه گزيني در رسانه‌هاي عمومي كمرنگ شده است، گفت: در زمان حاضر، گروه واژه گزيني فوري در فرهنگستان تشكيل شده است.

حسن حبيبي، روز چهارشنبه در مراسم گشايش سومين گردهمايي انجمن ترويج زبان و ادب فارسي ايران، خاطرنشان كرد: اگر مي‌خواهيم كه زبان فارسي تا ‪۵۰‬ سال ديگر زبان اول دنيا باشد، بايستي به آن توجه كرده و در جهت حفظ و گسترش آن تلاش نماييم.

وي با تاكيد بر ضرورت گسترش زبان فارسي در دانشگاه ها، گفت: تدريس نكردن زبان فارسي در دانشگاه‌هاي كشور، اولين تيشه‌اي است كه به زبان فارسي وارد مي‌شود و آن را سست خواهد كرد.

حبيبي افزود : تاسيس گروه واژه گزيني در فرهنگستان، موجب مي‌شود كه جلوي قاچاق زبان گرفته شود و درست مثل گمركي‌ها از واردات قاچاق در عرصه زبان جلوگيري شود.

وي درباره دفاتر فرهنگستان گفت: از دفتر اول به بعد همه واژه‌ها آزمايشي است و مدت آزمايشي را هم شوراي عالي فرهنگستان بين سه تا پنج سال تعيين مي كند.

وي با اشاره به اينكه تاكنون ‪ ۱۵‬هزار واژه در فرهنگستان مصوب شده است، گفت: دو هزار و ‪ ۲۰۰‬واژه مصوب دفتر اول، دو هزار و ‪ ۹۸۰‬واژه مصوب دفتر دوم، هزار و ‪ ۶۰۰‬واژه مصوب دفتر سوم، سه هزار و ‪ ۲۰۰‬واژه مصوب دفتر چهارم و چهار هزار و ‪ ۸۲۲‬واژه مصوب دفتر پنجم بوده است.

رئيس فرهنگستان زبان و ادب فارسي، از شوخي‌هايي كه درباره واژه‌هاي مصوب فرهنگستان مي‌شود، انتقاد كرد و گفت: ما مردم شوخ طبعي داريم، ولي با برخي مراكز و برخي كارها نبايد شوخي كرد، چرا كه اين شوخي‌ها يا هجو است و يا با غرض انجام مي‌شود.

حبيبي، از كار ميداني بر روي چهار هزار كلمه سخن گفت و تصريح كرد: ‪۹۵‬ درصد واژگان در گروه‌هاي تخصصي تصويب مي‌شود، چرا كه استادان گروه‌هاي تخصصي، عالم اين كار هستند.

وي افزود: حداكثر دو درصد از آنچه كه به شوراي واژه گزيني فرهنگستان مي آيد، رد مي‌شود.

همچنين در اين مراسم مهدي محقق رييس انجمن ترويج زبان و ادب فارسي، هدف از برپايي سومين گردهمايي انجمن ترويج زبان و ادب فارسي را، آشنايي استادان و پژوهشگران با تحقيقات جديد در گستره زبان و ادب فارسي، تعامل و گفت و گوي محققان زبان و ادب فارسي در عرصه‌هاي پژوهشي، تشويق و ترغيب پژوهشگران جوان به انجام تحقيقات علمي و پرداختن به زبان فارسي به مثابه يكي از مولفه‌هاي مهم وحدت ملي و يكپارچگي ايران، ذكر كرد.

محقق، اظهار داشت: در اين گردهمايي، فعاليت‌هاي پيشنهادي نخستين و دومين گردهمايي انجمن در اصفهان و مشهد (شهريور ‪ ۸۵‬و ‪ (۸۶‬مورد ارزيابي قرار مي گيرد و اعضاي انجمن تازه‌ترين يافته‌هاي علمي خود را در محورهاي مختلف ارايه مي‌دهند.

وي با تاكيد بر اينكه نگارش تاريخ ادبيات ايران توسط غير ايرانيان و مرجع قرار گرفتن اين كتابها در دانشگاه‌هاي ايران شرم آور است، گفت:ضروري است كه محققان و كارشناسان داخلي نسبت به گردآوري و نگارش تاريخ ادبيات ايران همت گمارند.

محقق، با اشاره به اينكه اين انجمن از نظر امكانات در حد صفر است، افزود:
تمام آثار منتشر شده در اين انجمن و برپايي اين گردهمايي، بوسيله افراد خير صورت گرفته است.

وي در پايان از برگزاري همايش بين‌المللي بزرگداشت مولانا جلال‌الدين محمد بلخي، در آبان ماه سال ‪۱۳۸۸‬در رودهن خبر داد.

سومين گردهمايي انجمن ترويج زبان و ادب فارسي ايران تا هشتم شهريورماه در بنياد ايرانشناسي در تهران ادامه دارد.
 چهارشنبه 6 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 237]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن