واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: خبرگزاري فارس: كارگاه تخصصي نقد و بررسي فيلم كوتاه و آثار به نمايش درآمده در دومين جشنواره بين المللي فيلم رحمت در تالار اقبال آذر مجتمع فرهنگي هنري تبريز برگزار شد. به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز، طهماسب صلح جو در جلسه نقد و بررسي آثار به نمايش در آمده در دومين روز جشنواره بين المللي فيلم كوتاه رحمت تبريز گفت: متاسفانه گاهي اوقات يك سوژه خوب بر اثر پرداخت عجولانه كارگردان فدا شده است و برخي از رگههاي اصلي سوژه در ذهن فيلمساز از بين ميرود. وي در نقد فيلم كوتاه «تيكاف» گفت: از جمله ضعفهاي اين فيلم، ديالوگ ها و فيلمنامه آن است كه نوعي حس كمدي را در فيلم ميطلبد. صلح جو با بيان اينكه سينما ضمن تاثيرگذاري بر مخاطب، عميق ترين مباني اعتقادي را منتقل ميكند، افزود: كمدي بودن فيلم هيچ ارزشي از پيام آن كم نميكند، همچنانكه در فيلم به تناسب اكشن، دي اكشن ديده نميشود و يا دير به وقوع ميپيوندد. وي در ادامه با اشاره به فيلم «جايي دنج براي ماهيها» گفت: جذابيت فيلم در اين است كه ما را به نوعي سنت شكني بر خلاف ديدگاه عرف سنت به افراد معلول دارد كه از نبوغ كارگردان ناشر ميشود. گفتني است، طهماسب صلح جو متولد 1331 در شهر سراب است و فعاليت هاي سينمايي خود را از سينماي آزاد در دهه 60 شروع و بعد ها همكاري نزديكي با نشريات سينمايي و مجامع فرهنگي و هنري و صدا و سيما در نقد فيلم داشته است. *تاريخ در ساختار و شكلگيري يك اثر هنري تاثيرگذار است عبدالرضا هشتروديلر، منتقد سينما طي سخناني در كارگاه نقد در تاريخ سينما كه با حضور فيلمسازان شركت كننده در دومين جشنواره بين المللي فيلم كوتاه رحمت در محل تالار شهيد آويني مجتمع فرهنگي و هنري تبريز برگزار شد، ضمن اظهار اين مطلب خاطر نشان ساخت: سينما در مقايسه با ساير هنرها تاريخ مشخصتري دارد و هنر جوانتري است به گونهاي كه مورخين سينما تنها وقايعنگار تاريخ سينما نبودند بلكه منتقد آن هم بودند و با نگاهي تحليلگرانه به جريان سينما نگريستهاند و سينماگر در آفرينش آثار هنري خود لاجرم از تاريخ متاثر بوده است. وي سپس به مسئله نقد در سينما اشاره كرد و گفت: به عنوان مخاطب و منتقد سينما ابتدا بايد فايده و روشهاي نقد براي ما مشخص شود چرا كه گاهي اوقات اين مسئله به ذهن متبادر ميشود كه نقد چيزي جز محصول يك ذهن دست دوم نيست و منتقد چون با اندكي استعداد توان و خلاقيت آفرينش آثار هنري را در خود ندارد ناچارا به واسطهاي فرهنگي تبديل مي شود و فرهنگ و هنر را به نفع خود و به قيمت پايمال كردن هنرمند ( فيلمساز) و افزودن فشار بر مخاطبان او در جامعه ميخواهد . هشتروديلر افزود: متاسفانه در جامعه كنوني منتقد را نوعي طفيلي تلقي مي كنند و فرد منتقد مورد هجمه كساني قرار ميگيرد كه نقد را مصنوعي مي شمارند. وي گفت: فردي كه يك اثر هنري را نقد ميكند ميبايست با چارچوبها و تكنيكهاي آن آشنا باشد و در جامعهاي كه نقد را از عرصه آن بردارند به نوعي هنر را از انديشه عاري ميكنند و آن جامعه حافظه فرهنگي خود را از دست خواهد داد. اين منتقد سينما در خاتمه وظيفه نقد را جستجو كردن در ضمير پنهان هنرمند دانست و گفت: نقد كمك مي كند تا بتوانيم به ارزشهاي نهفته در يك اثر هنري دسترسي پيدا بكنيم و هر علاقمندي كه در وادي هنر قدم ميگذارد خواه يا ناخواه با مسئله نقد روبرو مي شود و به عبارتي كار نقد انتقال لذت به مخاطب ميباشد و نمي توانيم مقوله نقد را كتمان نماييم. گفتني است، عبدالرضا هشتروديلر متولد 1344 تبريز است و فعاليت هنري خود را از اواسط دهه 60 در مطبوعات آغاز كرده و همكاري خود را با صدا و سيما از سال 70 ادامه داده است و از بدو تاسيس از جمله فيلم استان مسئول كميته نقد مي باشد. * سينماي معناگرا به رشد مطلوب خود نرسيده است همچنين كارگاه تخصصي نقد و بررسي فيلم كوتاه و آثار به نمايش درآمده در تالار اقبال آذر مجتمع فرهنگي هنري تبريز برگزار شد. طهماسب صلح جو، منتقد سينما در سخناني اظهار داشت: در آثار هنري پيام و محتوا از اهميت خاصي برخوردار است كه عدم توجه و شناخت كافي از مضامين سوژه مورد نظر بي محتوايي اثر را به دنبال دارد. وي با بيان اينكه امروزه فيلم ها با فكر و ايدههاي نو ساخته مي شوند گفت: متاسفانه كمتر فيلمي را مي توان يافت كه در مقام بيان و قدرت انتقال پيام كاملاً موفق باشد كه به نوعي ميتوان عدم رشد مطلوب سينماي معناگرا را به اين امر منتسب كرد. صلح جو گفت: فيلم زماني خواهد توانست بر مخاطب خود اثر بگذارد كه بتواند به بهترين نحو ممكن هدف و پيام خود را انتقال دهد. اين منتقد سينما در ادامه با اشاره به فيلم كوتاه «نزديك تر از نقس» خاطر نشان كرد: در اين اثر كاملاً مشخص است كه كارگردان با يك دغدغه عمومي، مرگ را يادآوري ميكند و توانسته با استفاده ار عناصر مستندسازي، احساس مرگ را انتقال دهد. وي اين فيلم مستند را عالي ارزيابي كرد و گفت: پيام اصلي اين فيلم اين است كه زندگي هيچگاه از مرگ جدا نيست، البته نبايد از تدوين قوي اين فيلم غافل بود كه تكيه گاه اصلي اين فيلم به مار ميرود. صلح جو در ادامه به ارزيابي آثار به نمايش در آمده در اولين جشنواره بين المللي فيلم كوتاه رحمت پرداخت. گفتني است، طهماسب صلح جو متولد 1331 در شهر سراب است و فعاليتهاي سينمايي خود را از سينماي آزاد در دهه 60 شروع و بعدها همكاري نزديكي با نشريات سينمايي و مجامع فرهنگي و هنري و صدا و سيما در نقد فيلم داشته است. انتهاي پيام/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 322]