تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نادان كسى است كه نافرمانى خدا كند، اگر چه زيبا چهره و داراى موقعيتى بزرگ باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814810088




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سروده‌هاي«قربانعلي»،شعر مذهبي


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: خبرگزاري فارس: حميدرضا شكارسري در جلسه نقد كتاب «به‌وقت البرز» سروده «مهرنوش قربانعلي» گفت: من در نقد مجموعه شعر قبلي اين شاعر، بشارت تولد نوعي شعر آئيني و مذهبي خاص را داده بودم. به گزارش خبرنگار ادبي فارس، به نقل از كانون ادبيات، دويست و پنجمين نشست هفته كانون ادبيات ايران روز دوشنبه 12 آذر به نقد و بررسي مجموعه شعر «به وقت البرز» سروده «مهرنوش قربانعلي» اختصاص داشت. حميدرضا شكارسري با بيان اينكه در جلسات نقد بايد ميان دو مقوله مدرنيسم و مدرنيته تفكيك قائل شد، گفت: من در نقد مجموعه شعر قبلي اين شاعر، بشارت تولد نوعي شعر آئيني و مذهبي خاص را داده بودم. شعري كه با موضوعات مألوف و حوادث آشناي تاريخ و مذهب ما كاري ندارد و به شكلي مدبرانه و منتقدانه و با تشخيص فضاي امروز به آوردن احاديث يا روايت هاي گذشته مي پردازد. در دو بخش اول اين مجموعه نيز نشانه هاي بازر اين نوع شعر و مختصات فكري يك شاعر مذهبي به روشني ديده مي شود. اميدوارم كه اين روند چه در شعر خانم قربانعلي و چه در روند كلي اشعار آئيني ادامه پيدا كند. محمود معتقدي نيز در اين نشست گفت: به وقت البرز مجموعه اي است شامل 3 دفتر ،‌كه چشم انداز آن جستجويي است در پي هويت گمشده و كويري بي زمان ، كه در كنار دريايي مي گذرد كه از پنجره كناري آن ، شاعر به روايت سرزمين مادري خويش مي پردازد. وي افزود: ايستگاه ارجاعي به خصوص در ميان موقعيت هاي آئيني و بهره گيري از قصص قرآني ، آن هم در حد اشارت، بارديگر حس تفرد و تجربه هاي شخصي شاعر،‌مخاطب را به موقعيت هاي تلفيقي مي برد، كه حس روايت ، مضمون پردازي و ايستادن در فضاهاي پديدار شناسانه در چشم انداز آن، حرف اول را مي زند. معتقدي ادامه داد: دفتر اول به وقت البرز يك شعر بلند روائي است كه به نوعي سرگذشت تاريخي «كوه البرز» در گذرگاه تاريخ است كه نگاهي است به ديروز و امروز تهران كه شاعر در نشان دادن اقليم آن ، به سفرهايي تاريخي و همراه با نوعي مقايسه ميان ديروز و امروز تمدن اين شهر مي پردازد. وي تصريح كرد: شاعر در گردش اش در قلمروهاي «البرز» كه نمادي از تمدن كهن و سرفرازي تاريخي مردم اين سرزمين را در خود دارد،‌ فرايند دگرگوني اين نقطه در گذرگاه زمان، را به صورت نقل قول هايي همانند جمله معترضه اي در لابلاي متن روايت مي كند. معتقدي درباره دفتر دوم عنوان كرد: شهادت دوربين مدار بسته، در اين دفتر ،‌كه نوعي نمادگرايي و حس استعاري چشمگيري در آن ديده مي شود ،‌ اغلب شعرها ، برگرفته از قصص قرآني است. از جمله داستان «طوفان نوح» است. شاعر در اين فضا خود را در سرزميني كويري مي بيند و در آن جريان آفرينش ، در چشم اندازهاي مختلف و در قالب زني و مادري روايت مي شود كه به نوعي ارتباط «توفان» ديروزي به «توفان» امروزي را در فرايند هجوم تمدن ها و كشتي هاي بزرگ نشان مي دهد. معتقدي چشم انداز دفتر سوم را نوعي فرافكني و گام زدن به دور از فضاهاي عادت دانست و اضافه كرد: شاعر در صيد لحظه ها همواره به فرديت خود تكيه دارد، كه در اين چشم انداز بي گمان، دنياي شعر حسي تر و دروني تر مي شود. اما گاهي شاعر به بيرون از خود پرتاب مي شود و به ايجاد فضاهايي دست مي زند كه اغلب به دنياي بيرون تعلق دارند كه به همين خاطر حس شاعرانگي در آن چندان دروني به نظر نمي رسيد. پگاه احمدي نيز در اين نشست گفت: به وقت البرز به حوزه ادبيات حماسي و ملي ـ ميهني پاي مي گذارد و در عين حال به قرادادهاي زبان‌ي شناسايي شده مربوط به اين حوزه را نيز دوباره به خدمت نمي‌گيرد. بلكه اين حوزه از انديشه را به خدمت عناصر و عادت‌هاي لحني و زباني شعر شناسنامه دار خود در‌مي‌آورد. به تعبيري ديگر، قربانعلي در اين مجموعه تاريخ را به متن قرائت امروزين خود فرا ميخواند . متني كه در آن عناصر مألوف تاريخي در تأويل هايي متفاوت باز سرايي مي شوند. محمد رمضاني فرخاني نيز گفت: مهرنوش قربانعلي در صدد برآمده ضمن تلاش براي راهيابي به حافظه بومي و مردمي خطه خود تمايلش را به ماندگار شدن در حافظه جهاني نشان دهد. انتهاي پيام/




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 245]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن