تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر که بر خدا توکل کند دشواریها برایش آسان شده و اسباب برایش فراهم گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820761754




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تحليل آريا بر موضع انتخاباتي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي// نبرد اصلاحات با اصلاحات آغاز شد


واضح آرشیو وب فارسی:آریا نیوز: تحليل آريا بر موضع انتخاباتي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي// نبرد اصلاحات با اصلاحات آغاز شد
خبرگزاري آريا- سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي بيگمان از مهمترين تشكل هاي جزء جريان موسوم به اصلاحات محسوب مي شود.

اين اهمييت نه از تعداد اعضاء يا حتي چهره هاي سياسي مطرح بلكه از ميزان تاثير گزاري بر خط مشي كلي اين جريان مايه مي گيرد.

در طول فرآيند حاكميت دوم خرداديان بر اركان حاكميت اجرايي كشور(1376-1384) عملا اين سازمان توليد گر سوخت تئوريك جريان اصلاحات بود لذا بسياري از تحليلگران بر اين باورند كه مسئوليت راديكاليسمي كه جريان مقابل دوم خرداد ادعا دارد بر دوش اين تشكيلات است.

اكنون كه انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري فرا مي رسد تحركات سياسي اين سازمان رو به فزوني گذاشته است.

از شاخصه هاي روشن ديدگاه انتخاباتي اين تشكيلات حمايت كامل از حضور سيد محمد خاتمي چهره شاخص جريان اصلاحات و رييس جمهور دوران اصلاحات از يكسو و مخالفت كامل با محوريت شيخ مهدي كروبي رييس مجلس دوران اصلاحات و دبير كل حزب اعتماد ملي است.

اخيرا كروبي با اقدامي پيشگيرانه از طريق حزب اعتماد ملي حضور خود را به عنوان كانديداي رياست جمهوري اعلام نمود تا هم دست پيش را داشته باشد و هم شايد حضورش مانعي فراروي خاتمي نهد.

مجاهدين انقلاب:فقط و فقط خاتمي

روزنامه هاي امروز (چهارشنبه ششم شهريور) مواضع سازمان را از زبان محسن آرمين در دوازدهمين كنگره سازمان مجاهدين انقلاب به عنوان نماينده شوراي سياسي- عقيدتي اين سازمان را انعكاس داده اند.

وي در اين مواضع با تاكيد بر موضع سازمان مجاهدين انقلاب مبني بر كانديداتوري سيدمحمد خاتمي در دهمين انتخابات رياست جمهوري اظهار داشت: تنها حضور ايشان مي‌تواند برنامه سازمان‌يافته‌اي را كه از سوي جناح حاكم براي انتخابات آينده طراحي شده است برهم بزند و اثر مداخلات و اعمال نفوذها و تقلبات را در نتيجه انتخابات كاهش دهد.

به عبارتي سازمان بر اين باور است حضور كروبي اگر به اصولگرايان كمك نكند حداقل هيچ فايده اي براي اصلاح طلبان نخواهد داشت.

سه طيف مخالفان خاتمي از منظر مجاهدين انقلاب

1. مخالفان اصلاح طلب خاتمي

عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب با اشاره به وجود سه طيف و گرايش در بين مخالفان كانديداتوري خاتمي در انتخابات، تصريح كرد: يك گرايش در بين اصلاح‌طلبان است كه شامل دوستاني است كه تحت هر شرايطي مي‌خواهند در انتخابات شركت كنند، اما در عين حال به دلايل و انگيزه‌هاي مختلف مي‌خواهند كانديدايي غير از خاتمي داشته باشند و اينها مخالفت خودشان را در برخي از مجلات ونشريات به صورت ويژه‌نامه‌هاي كامل درج كرده‌اند.

اشاره اين جمله آرمين بطورروشن به حزب اعتماد ملي يعني هواداران كروبي و نيز حزب كارگزاران است كه شنيده شده سازمان مواضع آنها را مشكوك ارزيابي مي كند و بر آن هستند كه آنها يا در پي كساني چون نجفي مي باشند و يا در پي ائتلاف با طيفي از اصولگرايان معتدل هستند.

2 . تحريمي ها

مجاهدين انقلاب معتقدند كه گروه دوم؛ تحريمي‌هاي داخل و خارج از كشور هستند كه مسئله آنها آقاي خاتمي نيست.

3. جريان حاكم

مجاهدين انقلاب طيف سوم را «جريان حاكم» دانسته و مي گويند:: آنها حضور خاتمي را براي خودشان خطرناك مي دانند.

منظور سازمان از طيف سوم اشاره به طيف وسيعي است كه از دولت احمدي نژاد تا لايه هاي معتدل اصولگرايان را در بر مي گيرد.

شنيده شده است در درون جبهه اصلاحات بحث هايي جدي مطرح است كه آمدن خاتمي مساوي است با پيروزي احمدي نژاد زيرا در يك كنتراست انتخاباتي اصولگرايان همگي مجبور مي شوند عليرغم تمامي اختلاف نظرها در پشت احمدي نژاد جمع شوند. ضمن آن كه افرادي نيز بر اين باور هستند كه اساسا خاتمي هيچ سخن و گفتمان جديدي در شرايط كنوني نداشته و تكرار شعارهايي كه در طي هشت سال اصلاحات با آن همه پشتوانه اجتماعي عملي نشد اكنون نخوهد توانست رايي را به ارمغان آورد.

همه اصلاحات زير پرچم خاتمي نه كروبي(؟!)

سازمان در كنگره در تبيين علت نگراني نيروهاي داخلي اصلاحات كه مخالف حضور خاتمي هستند تاكيد مي كند: دوستان اصلاح‌طلب ما كه كانديدايي غير از خاتمي دارند، مي‌دانند كه اگر خاتمي بيايد همه حتما از ايشان حمايت خواهند كرد و به همين دليل تلاش مي‌كنند كه آقاي خاتمي نيايد تا كانديداهاي آنها امكان حضور داشته باشد.

به نظر مي رسد اين موضع سازمان حزب اعتماد ملي را براي دادن پاسخي محكم تحريك كند.

كنگره غيردموكراتيك اصلاحات ضد خاتمي است

سخنگوي سازمان در ادامه به «طرح كنگره اصلاحات» اشاره كرد و افزود: اين طرح كه اصلاح‌طلبان از سراسر كشور جمع شوند و كانديداهاي مختلف بيايند و خودشان را عرضه بكنند و يك بحث جامعي بين اصلاح‌طلبان صورت بگيرد تا نهايتا يك نفر را انتخاب كنند .به نظر ما اين طرح البته ظاهري دموكراتيك دارد اما نتيجه عملي آن نيامدن خاتمي است، زيرا صرفنظر از شرايط عدم‌سلامت حاكم بر عرصه رقابت سياسي و فعال بودن برخي دستگاه‌هاي اطلاعاتي، امنيتي و تبليغاتي موازي و غيرموازي براي ايجاد اختلال در عرصه رقابت سياسي و ايجاد تفرقه و اختلاف در ميان جريان سياسي منتقد حاكميت، اين طرح براي زماني مفيد است كه قرار باشد ميان كانديداهاي معين كه آمادگي خود را براي حضور در صحنه انتخابات اعلام كرده‌اند، بررسي صورت گيرد، در حالي كه آقاي خاتمي برخلاف ديگر كانديداهاي محتملي كه آمادگي خود را رسمي و غيررسمي اعلام كرده‌اند، تا كنون حاضر به اعلام كانديداتوري خود نشده است و در واقع، شخصا تمايلي به اين كار ندارد و تنها در صورتي كه همه بر آمدن وي اجماع كنند، حاضر است در اين مورد فكر كند. او ترجيح مي‌دهد اصلاح‌طلبان، كانديداتوري افرادي غير از او را مورد بررسي قرار دهند تا اين تكليف از وي برداشته شود.

انتقاد ممنوع!

سازمان توضييح داده است: كافي است در چنين كنگره‌اي، در مقابل اكثريتي كه از خاتمي حمايت مي‌كنند، اقليتي عليه او سخن بگويند و دستگاه تبليغات رسمي و كليه امكانات تبليغاتي در اختيار حاكميت كه از حجم آن مطلع هستيم، به بزرگنمايي در اين زمينه بپردازند و مانند آنچه در انتخابات مجلس قبل اتفاق افتاد و بسيار گسترده‌تر و پرحجم‌تر از آن، مخالفان خاتمي، ميهمانان ويژه تمام برنامه‌هاي خبري و سياسي صدا و سيما شوند. در اين صورت، قطعا خاتمي هرگز به صحنه نخواهد آمد.

موضع سازمان در اين مورد حاكي از نگراني شديد از تزلزل راي خاتمي است. سازمان عملا تمامي جريان اصلاحات را به سكوت مطلق مي خواند تا مبادا خاتمي دچار تزلزل راي نشود.اين موضع نشانگر نگاه كاملا منفي سازمان به اعتماد به نفس خاتمي است.

ترجيح نظر عام بر نظر نخبگان

سازمان تصريح دارد كه نتيجه كنگره اصلاحات، تبديل ترديد خاتمي به قطع و يقين براي نيامدن خواهد بود، لذا با اجراي اين طرح حضور آقاي خاتمي در انتخابات منتفي خواهد شد از اين رو بر اين باورند كه به جاي اينكه اول دنبال اجماع بگرديم و بعد برويم سراغ كانديدا، بايد بدوا سراغ كانديدايي برويم كه احتمال اجماع در موردي زياد باشد. راهكار ساده‌اي براي رسيدن به چنين كانديدايي وجود دارد و آن نظرسنجي از جامعه است. كنگره اصلاحات زماني صلاحيت تعيين كانديدا به نمايندگي از طرف بدنه اجتماعي اصلاح‌طلب را دارد كه از طرف اين بدنه انتخاب شده باشد. در غير اين صورت، تصميم اين كنگره، تصميم بخشي از نخبگان خواهد بود نه تصميم بدنه اجتماعي اصلاحات. از اين رو اگر واقعا هدف ما التزام به دموكراسي و نظر جامعه است، مي‌توان با نظرسنجي در بخش‌هاي مختلف كشور، دريافت كه رأي مردم با كدام كانديدا خواهد بود و اصلاح‌طلبان روي همان فرد اجماع كنند.

بطور روشن نظر سازمان بر اين است كه استدلالات نخبگان اصلاح طلب در شرايط كنوني راهي را براي خاتمي نخواهد گشود لذا بهتر آنست كه سراغ نظر سنجي به عنوان عاملي غير استدلالي و حتي از منظري پوپوليستي بروند كه در آن دلايل حضور يا غير حضور مطرح نمي شود.

مسابقه فضا سازي

عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب در تبيين دومين نكته راهبردي مدنظر شوراي سياسي- عقيدتي سازمان در قبال انتخابات رياست جمهوري اظهار داشت: در مقابل گروه‌هايي كه از هم‌اكنون براي منتفي كردن حضور خاتمي تلاش خود را آغاز كرده‌اند، دوستان و احزابي كه به دنبال كانديداتوري آقاي خاتمي هستند و از جمله مشاركت و سازمان، بايد فعاليت خود را آغاز كنند، يعني در حال حاضر نوعي رقابت و تقابل در اين زمينه ميان طرفين وجود دارد. وي افزود: آنهايي كه مخالف هستند، از حالا تلاش مي‌كنند كه اين بستر فراهم نشود و آقاي خاتمي به اين نتيجه نرسد كه بيايد. گروه‌هاي حامي نامزدي آقاي خاتمي نيز بايد در جهت عكس، تلاش كنند و تنها هدف اين نباشد كه برويم با آقاي خاتمي صحبت كنيم، صحبت كردن با آقاي خاتمي و قانع كردن شخص ايشان يك بحث است و فضاسازي، زمينه‌سازي و ايجاد يك بستر اجتماعي سياسي براي حضور آقاي خاتمي بحث ديگري است. آرمين با تاكيد بر اينكه «ولو اينكه آقاي خاتمي شخصا قانع شود كه خوب است وارد انتخابات بشود، اما اگر اين بستر فراهم نباشد معلوم نيست كه اين تصميم نهايي را بگيرد»، گفت: بنابراين اگر جريان حاكم و طرفدارانش با اين تهديدها تلاش مي‌كنند خاتمي را منصرف كنند و برخي از دوستان هم با «تو دل خالي كردن» و طرح احتمال رد صلاحيت و تخريب شخصيت خاتمي، سعي مي‌كنند كه آقاي خاتمي به صحنه نيايد و صحنه اجتماعي را به گونه‌اي نشان دهند كه خيلي طالب حضور آقاي خاتمي نيست، گروه‌هاي حامي خاتمي بايد برعكس عمل كنند، لذا فقط اين مسووليت دوستان تهران‌نشين نيست كه اين مسئله را دنبال كنند چرا كه مسئله محدود به قانع كردن شخص آقاي خاتمي نيست، بلكه مسئله ايجاد يك بستر و فضاي آماده سياسي اجتماعي و تبليغاتي در سطح جامعه است. محسن آرمين خاطرنشان كرد: بنابراين دوستان ما در شهرستان‌ها و شاخه‌هاي استاني درست مثل مركزنشين‌ها در اين جهت مسوول هستند، كار زيادي در پيش دارند و بايد بستر اجتماعي و سياسي را فراهم كنند، قانع كردن شخص آقاي خاتمي هم با خود دوستاني كه به ايشان نزديك‌تر هستند. ضمن اينكه همين فضاسازي و بستر‌سازي هم در قانع كردن ايشان تاثير دارد.

ظاهرا از اين به بعد شاهد ارسال تومارها از شهرستان ها به تهران براي تشويق آقاي خاتمي به كانديداتوري خواهيم بود در حالي كه كروبي در مقابل با حضور خودش سنگين ترين گام را براي مايوس سازي خاتمي از حضور برداشت.
 چهارشنبه 6 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آریا نیوز]
[مشاهده در: www.aryanews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 151]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن