تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بدانيد هر كس قرآن را بياموزد و به ديگران آموزش دهد و به آنچه در قرآن است عمل كند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820637797




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روش هاي حقوقي تضمين حقوق زندانيان


واضح آرشیو وب فارسی:مردم سالاری: روش هاي حقوقي تضمين حقوق زندانيان
در قسمت گذشته با قانون اساسي جمهوري اسلا مي ايران در رابطه با پاسداري حقوق مردم و همچنين اصل برائت آشنا شديم و به اين نكته رسيديم كه هيچ كس را نمي توان دستگير كرد مگر به حكم و ترتيبي كه قانون معين كند همچنين متوجه شديم كه سن مجرم در قوانين جزايي از جهت مسئوليت پذيري و اجراي مجازات اهميت زيادي دارد و مجازات مناسب با جرم يا خسارات وارده است. همچنين پس از قطعي شدن حكم صادره متهم متناسب با بزه انجام شده روانه زندان مي شود.
در خصوص نحوه نگهداري زندانيان، مقرراتي جهت امور داخلي زندان مانند برنامه هاي روزانه، تغذيه و بهداشت نحوه مراقبت از زنداني و تكاليف هر يك به عنوان زنداني و زندانيان را مشخص شده است. در مقابل انجام اين تكاليف حقوقي چون برخورداري از بهداشت و رفاه نسبي و غذاي مناسب، آموزش و حرفه آموزي بمنظور اشتغال آتي، نحوه ارتباط با خارج از زندان و خانواده زنداني، مشاهده فيلم هاي آموزنده اخلاقي، استفاده از برنامه هاي آموزشي حرفه اي، تفريحي و ورزشي كه همه تحت عنوان اقدامات تاميني مطرح شده تدابيري است كه براي جلوگيري از تكرار جرم خصوصا توسط مجرمين خطرناك اتخاذ مي شود.
مجرمين خطرناك با تعريف قانونگذار كساني هستند كه مرتكب جنحه يا جناياتي مي شوند كه مجازات آن حبس است. درباره همين افراد نيز قانونگذار با ديد ارفاقي با وجود شرايطي مجازات را درباره آنها بلا اجرا مي گذارد.
1 - در صورتي كه فاعل، شخص ولگرد يا قواد بوده و از راه فحشا يا تكدي يا نظاير آن امرار معاش مي كرده و ارتكاب جرم ناشي از اين طرز زندگي او بوده
2 - در صورتي كه فاعل استعداد جسمي و فكري براي كاركردن داشته باشد (با جلب نظر كارشناس )
3- در صورتي كه فاعل سابقه محكوميت جزايي نداشته باشد و دو سوم محكوميت خود و يك سال دركارگاه نگهداري شود بعد مي تواند حكم آزادي مشروط خود را بگيرد. اگر اين مجرم بعد اصلاح نشد و رويه سابق خود را ادامه داد دادگاه حكم به اعاده او به كارگاه و يا اجراي مجازات را خواهد داد و اگر در مدت آزادي مشروط رفتار خوبي داشت آزادي او قطعي و مجازات ساقط مي شود و اينها همه مشروط و موكول به آنست كه امكان و زمينه اصلاح براي آنها فراهم شود.
در خصوص كودكان، كانون اصلاح و تربيت كه مركزي است براي نگهداري و تهذيب و تربيت اطفالي كه مرتكب جرم مي شوند و مجازات آنها حبس مي باشد. هدف اين كانون اصلاح و تهذيب اطفال بزهكار مي باشد و اين اطفال در طي دوران مجازات از همه امكانات تربيتي، تحصيلي، رفاهي و تفريحي در حد مناسب برخوردار خواهند شد. اين كانون با حمايت قانون قادر خواهد بود اصلاح و بازپروري كودكان مجرم زا را برعهده بگيرد.
طبق مقررات مربوط به مراكز مراقبت بعد از خروج زندانيان، در جهت اصلاح و تربيت زندانيان با هدف پيشگيري از وقوع جرم از طريق حمايت مادي و معنوي از زندانيان آزاد شده و فراهم نمودن زمينه مساعد جهت بازگشت آنان به يك زندگي سالم اجتماعي در مركز هر استان و در صورت نياز در شهرستانها، اداره مراقبت بعد از خروج زنداني تشكيل مي شود كه اين مراكز با اهداف ايجاد زمينه جهت كارآموزي، اشتغال، ازدواج، ادامه تحصيل، تامين مسكن و اعطاي تسهيلات وام بانكي براي زندانيان آزاد شده قادر خواهند بود خدمات ارزنده اي ارائه كنيد.
تشكيل و ايجاد مراكزي چون بنگاه تعاون و حرفه آموزي و صنايع زندانيان كشور
پيش بيني انجمن هاي حمايت زندانيان، طرق مختلف و قانوني خدمت به زنداني و خانواده آنها و ارائه خدمات مختلف حقوقي و اجتماعي به آنها است.
انجمن حمايت زندانيان كه طبق قانون مصوب سال 1360 اساسنامه آن به تصويب رسيده متشكل از مسوولان و معتمدان در مقر هر دادگاه عمومي، دادگاه شهرستان و دادگاه بخش مستقل (در صورت وجود زندان) است.
ترديدي نيست كه وجود انجمن ها و جمعيت هائي با نيات خيرخواهانه خدمت به زنداني و خانواده او و تسهيل شرايط امرار معاش و بازگشت به جامعه پس از طي دوران زندان حائز اهميت به سزائي مي باشد. خصوصا كه تشكيل اين جمعيت ها و از جمله جمعيت دفاع از حقوق زندانيان از زمينه مساعد قانوني براي فعاليت خود برخوردار باشد.
تشكيل، ايجاد و تاسيس انجمن دفاع از حقوق زندانيان با اهداف عالي و نيات خيرخواهانه بانيان آن مبارك و حضور در اين عرصه خدمت گذاري نويدبخش كمك هاي ارزنده موسسين و علاقمندان و دلسوزان به دستگاه قضا، سازمان زندان ها، كانون اصلاح و تربيت و همه متوليان امور زندانيان به منظور نيل به هدف مقدس كمك به زنداني و خانواده آنان خواهد بود.
و وجود تضمين هاي مختلف از جمله تضمين حقوقي به شرحي كه به عرض رسيد و تطابق قسمتي از اهداف انجمن كه انجام و اجراي فعاليت هاي حقوقي مي باشد با آنها امكان خدمت رساني حقوقي به زنداني و خانواده آنها و نيل به اهداف والاي انجمن را ميسر مي سازد.
گرچه همه ما بطريقي زنداني زندان نساخته و ناخواسته تنيم و چنين قفسي را سزاي خود نيز نمي دانيم.
ولي به اميد آن روز كه واژه اي به نام زندان و زنداني در جهان نباشد نه زنداني داشته باشيم و نه كس را در بند ببينيم.
 چهارشنبه 6 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مردم سالاری]
[مشاهده در: www.mardomsalari.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 193]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن