تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن مجتبی (ع):كسى كه در دلش هوايى جز خشنودى خدا خطور نكند، من ضمانت مى‏كنم كه خداوند دعايش را ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816313043




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آسوشيتدپرس: با افزايش تنش‌ها بر سر گرجستان، روابط روسيه با سوريه و ايران گرم تر شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: آسوشيتدپرس: با افزايش تنش‌ها بر سر گرجستان، روابط روسيه با سوريه و ايران گرم تر شد
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي خارجي

خبرگزاري آسوشيتدپرس در گزارشي با اشاره به درگيري‌هاي اخير گرجستان و مناقشه‌ي آمريكا- روسيه در پي آن نوشت كه اين مناقشات روسيه را به سوريه و ايران نزديك‌تر كرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، خبرگزاري آسوشيتدپرس در گزارشي نوشت: بشار اسد، رييس جمهور سوريه در روزهاي اخير در تلاش آشكار براي بهره برداري از اختلاف جديد روسيه- آمريكا به دنبال دريافت كمك براي تقويت نيروي نظامي سوريه بوده و در عوض به مسكو پيشنهاد كمك كرده است.

مقامات آمريكا خاطر نشان كرده‌اند كه كاندوليزا رايس ، وزير امور خارجه آمريكا در هفته‌ي جاري به رهبران خاورميانه هشدار داد كه بايد در خصوص تلاش‌هاي سوريه براي به دست آوردن تسليحات پيشرفته‌تر نگران باشند.

اين گزارش حاكي است: با اين حال هدف بلند مدت سوريه هم چنان نامشخص است؛ زيرا اسد هم چنان به دنبال كردن تلاش‌هاي صلح با اسراييل (رژيم صهيونيستي) كه متحد كليدي آمريكا و اروپا است ادامه مي‌دهد.

اقدامات اخير سوريه مستقيما نگراني‌هاي بزرگتر غرب را برانگيخته است مبني بر اينكه بن بست روسيه – آمريكا كه با تهاجم روسيه بر گرجستان آغاز شد – مي تواند به ارايه‌ي كمك بيشتري نظامي و ديپلماتيك روسيه به كشورها و گروه‌هاي شبه نظامي منجر شود كه آمريكا آنها دردسرساز مي‌داند.

جاشوآ‌ لنديس، يك كارشناس مسايل سوريه در آمريكا گفت: اقدام روسيه در گرجستان تغييري را در منطقه (خاورميانه) آغاز كرد.

اين گزارش حاكي است: برخي مقامات در ايران، مانند سوريه، به طور علني از اقدامات روسيه از گرجستان حمايت كرده‌اند و وزارت امور خارجه‌ي ايران درگيري‌ها را نتيجه‌ي محاسبات غلط "قدرت‌ها" دانست و گفت‌وگو را خواستار شد. برخي رسانه‌هاي ايران هم عنوان كردند كه اكنون احتمال حمايت روسيه از تلاش‌هاي آمريكا براي اعمال فشار عليه ايران كمتر شده است.

الكساندر سادونيكف، سفير روسيه در ايران به رسانه‌هاي ايراني گفت كه مسكو از دور جديد تحريم‌هاي شوراي امنيت عليه ايران حمايت نخواهد كرد. اما به نظر نمي‌رسد كه اين موضع نتيجه مستقيم تنش‌هاي جديد روسيه و آمريكا باشد؛ زيرا روسيه اغلب به صورت علني گفت‌وگو را خواستار مي‌شود.

سفير روسيه گفت: روسيه هرگز به دنبال قطعنامه‌ي جديد (تحريم) نيست. اميدواريم تماس‌هاي مستقر ميان ايران و آژانس بين المللي انرژي اتمي به حل واقع گرايانه‌ي (اين مساله) منجر شود و تضمين كند كه ايران به دنبال فن‌آوري تسليحات هسته‌يي نيست.

آسوشيتدپرس در ادامه اين مطلب به نقل از لنديس افزود: موضع بد سوريه در مذاكرات (با تل آويو) آن را به سوي دريافت نكردن تسليحات بيشتر و تلاش براي مجهزتر شدن پيش از بازگشت بر سر ميز مذاكره با اسراييل سوق داده است.

ايران و سوريه هر دو روابطي بلندمدت با روسيه دارند كه باعث شده است برخي حوادث اخيرا را داراي اهميت كمي بدانند. روسيه در گذشته به سوريه تسليحات از جمله سيستم پيشرفته موشكي زمين به هواي "استرلتز" را فروخته و ناوهاي جنگي به بندر تارتوس در شمال سوريه توقف داشته‌اند. ايران نيز سيستم‌هاي تسليحاتي از روسيه تهيه كرده است.

آسوشيتدپرس ادامه داد: اسد در سفر اخيرش به مسكو به وضوح در صدد تعميق روابط بوده و درخواست سلاح كرده و سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه گفت كه دولتش آماده است به سوريه تسليحاتي با ماهيت "دفاعي" كه توازن استراتژيك خاورميانه را به هم نزند، بفروشد. ظاهرا سوريه به سيستم هاي دفاع موشكي و هواپيماهاي روسي علاقمند است؛ به ويژه اسد به روزنامه‌هاي كامرسانت گفت كه سوريه حاضر است با روسيه به هر شكلي كه بتواند امنيتش را تقويت كند همكاري كند؛ از جمله مذاكره درباره استقرار سيستم‌هاي دفاع موشكي اسكندر در خاك سوريه براي تقويت امنيت روسيه.

اسد هم چنين گفت كه سوريه در اصل حاضر است به مسكو كمك كند تا به طرح سپر دفاع موشكي آمريكا در اروپا پاسخ دهد؛ اگرچه روس‌ها چنين كمكي را درخواست نكرده‌اند.

در حالي كه اين اخبار در راس تيترهاي خبري در خاورميانه قرار گرفت دولت سوريه تكذيب كرد كه اسد چنين پيشنهادي را در خصوص استقرار موشك‌هاي روسي در خاك سوريه داده باشد و يا حتي در اين باره با روسيه مذاكره كرده باشد.

اين تكذيب ظاهرا به اين دليل صورت گرفته است كه اسد نمي‌خواهد خشم آمريكا را بيش از حد برانگيزد. اسد خواستار بازپس گيري بلندي‌هاي استراتژيك جولان است و تنها شانس رسيدن به آن از طريق توافق صلح با رژيم صهيونيستي است. او از مدت‌ها قبل مشاركت آمريكا در مذاكرات با اسراييل رژيم صهيونيستي را خواستار بوده است و پيشرفت در اين باره بدون اين امر بعيد به نظر مي‌رسد.

سوريه در حال انجام مذاكرات در سطح پايين صلح با رژيم صهيونيستي از طريق تركيه است.

انتهاي پيام
 چهارشنبه 6 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 149]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن