تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به زيادى نماز و روزه و حج و احسان و مناجات شبانه مردم نگاه نكنيد، بلكه به راستگويى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815423565




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سفير تاجيكستان در گفتگو با فارس: عضويت ايران در شانگهاي قوت تازه‌اي به اين سازمان مي‌بخشد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: سفير تاجيكستان در گفتگو با فارس: عضويت ايران در شانگهاي قوت تازه‌اي به اين سازمان مي‌بخشد
خبرگزاري فارس: سفير تاجيكستان در ايران با بيان اينكه "ايران يك قدرت پراقتدار در منطقه است" تصريح كرد: عضويت ايران در سازمان همكاري‌هاي شانگهاي قوت تازه‌اي به اين سازمان مي‌بخشد.


«رمضان ميرزايف» سفير تاجيكستان در ايران در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي خبرگزاري فارس با بيان اينكه نشست سران سازمان همكاري شانگهاي اواخر هفته جاري در دوشنبه پايتخت تاجيكستان برگزار مي‌شود، گفت: محمود احمدي نژاد رئيس جمهور اسلامي ايران به عنوان عضو ناظر در اين نشست شركت خواهد كرد.

* باور عميق دارم كه مشكل آيين‌نامه‌اي عضويت ايران در شانگهاي برطرف مي‌شود

وي با اعلام اينكه تاجيكستان از عضويت ايران در سازمان شانگهاي حمايت مي‌كند، مشكلات موجود در آيين نامه را از جمله موانع عضويت ايران در اين سازمان برشمرد و افزود: در آيين‌نامه سازمان همكاري‌هاي شانگهاي مكانيسم وسيع شدن اعضاء وجود ندارد اما من باور كامل دارم كه در هشتمين نشست اين موضوع برطرف خواهد شد.
«رمضان ميرزايف» به حمايت رئيس جمهور و وزير خارجه تاجيكستان از عضويت ايران در اين سازمان اشاره كرد و گفت: عضويت ايران در سازمان همكاري شانگهاي به اين سازمان قوت تازه‌اي مي‌بخشد و به همين دليل مقامات تاجيكستان از نامزدي ايران براي عضويت در اين سازمان طرفداري مي‌كنند.
سفير تاجيكستان در ايران خاطرنشان كرد: وضعيت سياسي جهان و از جمله منطقه جغرافيايي كشورهاي عضو سازمان شانگهاي زمينه را براي عضويت دولت‌هاي ناظر از جمله ايران در اين سازمان فراهم كرده است.
وي در عين حال يادآور شد كه مغولستان به عنوان عضو ناظر و افغانستان به عنوان ميهمان در هشتمين نشست سران سازمان همكاري شانگهاي پذيرفته شده‌اند.
«رمضان ميرزايف» در خصوص اقدامات تاجيكستان در نشست سران سازمان همكاري شانگهاي نيز خاطرنشان كرد:‌ جلسه سه جانبه روساي جمهور ايران، افغانستان و تاجيكستان درباره منطقه در حاشيه نشست سران شانگهاي برگزار مي‌شود كه اين جلسه بسيار حائز اهميت خواهد بود.
سفير تاجيكستان در ايران با بيان اينكه در اين جلسه موضوعات سياسي، اقتصادي و فرهنگي مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت، تاسيس شوراي همكاري‌هاي اقتصادي، تجاري و فني را از جمله موضوعاتي برشمرد كه در اين جلسه بررسي مي‌شود.
وي اظهار داشت: كميسيون مشتركي در ارتباط با همكاري‌هاي اقتصادي در سال 2009 و 2015 در مورد برنامه‌هاي همه جانبه تاجيكستان، افغانستان و ايران تاسيس مي‌شود، علاوه بر اين روساي جمهور در مورد اجرايي شدن پروژه‌هاي مشترك نيز گفتگو مي‌كنند.
سفير تاجيكستان در ايران با اشاره به بحران مواد غذايي گفت: روساي جمهور سه كشور بحران گراني مواد غذايي در وضعيت كنوني را مورد بررسي قرار مي‌دهند و درباره اينكه چگونه مي‌توانند در اين زمينه با يكديگر همكاري كنند نيز تبادل نظر خواهند كرد.

* تاسيس شوراي هماهنگ‌سازي كشورهاي فارس‌زبان

وي به برگزاري نشست وزراي خارجه سه كشور فارسي زبان در دوشنبه اشاره كرد و گفت: در اين نشست مقرر شد تا شوراي هماهنگ سازي ملي بين سه دولت فارسي زبان تاسيس شود و جلسه اول شوراي هماهنگ سازي با حضور معاونين وزراي خارجه در شهر كابل برگزار شد و وظايف اين شورا را معين كردند، يكي از وظايف اين بود كه همزمان با نشست شانگهاي جلسه سه جانبه‌اي براي تاسيس تلويزيون فارسي زبانان برگزار شود.
«رمضان ميرزايف» يادآور شد: روساي جمهور سه كشور در اين جلسه مراحل نهايي تاسيس اين شبكه را بررسي مي‌كنند و طبق توافقات مركز اين شبكه در دوشنبه پايتخت تاجيكستان خواهد بود.
وي همچنين اضافه كرد كه مساله اجرايي شدن جاده زميني كه از مشهد تا هرات و از هرات تا مزار شريف و از مزار شريف تا كندوز و پنج پايان تاجيكستان در اين جلسات بررسي شده و اين موضوع يكي از مسائل اساسي است كه در گفتگوي روساي جمهور سه كشور مطرح مي‌شود، همچنين احداث خط ريل راه‌آهن از طريق اين مسير نيز بررسي مي‌شود.
«رمضان ميرزايف» همچنين خبر داد كه خط انتقال برق (500 كيلووات) بين ايران، تاجيكستان و افغانستان احداث خواهد شد چرا كه دولت ايران در فصل تابستان و تاجيكستان در فصل زمستان با كمبود برق مواجه هستند. به همين دليل در صورتي كه اين خط برقي بين سه كشور احداث شود كمبودها در زمينه برق‌رساني برطرف خواهد شد.
وي احداث خط انتقال برق بين ايران، تاجيكستان و افغانستان را حائز اهميت برشمرد و تصريح كرد: اين خط سه دولت فارسي زبان را بيش از پيش به يكديگر نزديك مي‌كند و مناسبات را زنده نگه خواهد داشت.
«رمضان ميرزايف» در عين حال خاطرنشان كرد كه جلسه روساي جمهور ايران، افغانستان و تاجيكستان به عضويت در شانگهاي ارتباطي ندارد و سه دولت قصد دارند كشورهاي خود را از نظر اقتصادي، سياسي و فرهنگي آماده كنند، در عين حال صلح و ثبات در منطقه نيز از جمله موضوعات مورد بحث در اين جلسه خواهد بود.
سفير تاجيكستان در ايران همچنين گفت كه بيانيه مشترك سياسي بين اعضاء سازمان همكاري شانگهاي به امضاء خواهد رسيد.
وي خاطرنشان كرد:‌ همچنين همزمان با سفر روساي جمهور سه كشور، جلسه‌ سه جانبه وزراي انرژي كشورهاي فارسي زبان درباره احداث خط برق مشترك برگزار مي‌شود.

* جشنواره 1150 سالگي رودكي برگزار مي‌شود

«رمضان ميرزايف» با اشاره به وضعيت روابط فرهنگي دو كشور نيز اظهار داشت: از 5 تا 10 سپتامبر در دوشنبه جشنواره هزار و يكصد و پنجاه سالگي رودكي برگزار مي‌شود و در اين جشنواره نمايندگان فارسي زبانان دنيا شركت خواهند كرد.
وي گفت:‌ هدف از برگزاري جشنواره رودكي اين است كه فارسي زبانان يكجا اين روز را جشن بگيرند. همچنين در جلسه روساي جمهور سه كشور نوروز را مجدداً به عنوان جشن ملي فارسي زبانان مطرح مي‌كنند همچنان كه مقرر شده بود نوروز در سال آينده در افغانستان و سال بعد از آن نيز در ايران گرامي داشته مي‌شود.
سفير تاجيكستان در ايران يادآور شد كه جمهوري اسلامي ايران بعد از ماه مبارك رمضان جشنواره رودكي را در تهران و شهر طوس برگزار مي‌كند.
وي در عين حال خاطرنشان كرد: يكي از موضوعات بسيار مهمي كه در اين نشست فراهم شد، شركت كشورهاي ناظر و ميهمان در نشست‌هاي بسته سران سازمان همكاري شانگهاي است.
«رمضان ميرزايف» در ادامه به وضعيت مناسبات سياسي، اقتصادي و فرهنگي ايران و تاجيكستان پرداخت و با بيان اينكه مناسبات دو جانبه ايران و تاجيكستان در زمينه‌هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي خوب و برادرانه است، گفت: طي پنج سال اخير مناسبات اقتصادي دو جانبه دو چندان شده است.
وي در اين زمينه به پروژه‌هاي اقتصادي كه با همكاري ايران در تاجيكستان در حال انجام است، اشاره كرد و آن را نشان دهنده نزديكي مناسبات دو كشور دانست.
سفير تاجيكستان در ايران گفت‌: براي نيروگاه آبي و برقي سنگ توده 2 كه با مبلغي حدود 250 ميليون دلار در حال ساخت است، تاجيكستان 40 ميليون دلار تامين اعتبار كرد و مابقي آن از سوي جمهوري اسلامي ايران سرمايه‌گذاري شده است. علاوه بر اين ساختمان تونل استقلال كه ساختمان آن در ماههاي نزديك به بهره‌برداري خواهد رسيد به واسطه وام‌هاي ايران در حال ساخت است.
وي در اين خصوص به كارخانه‌هاي مشترك ايران و تاجيكستان كه با سرمايه‌گذاري تاجران ايراني و پاكستاني مشغول فعاليت است، اشاره كرد.
«رمضان ميرزايف» با بيان اينكه كميسيون مشترك اقتصادي دو كشور بسيار فعال است، گفت: آخرين نشست مشترك اقتصادي دو كشور در تهران برگزار شد كه مسائل اقتصادي و تجاري و دورنماي روابط مشترك اقتصادي دو كشور مورد بررسي قرار گرفت.
وي همچنين گفت كه تاجيكستان از رئيس جمهور و وزير خارجه ايران براي سفر به تاجيكستان دعوت به عمل آورده است اما تاريخ دقيق اين سفرها مشخص نيست.
سفير تاجيكستان در ايران در بخش ديگري از اين گفتگو به موضوع هسته‌اي ايران اشاره كرد و حمايت كشور مطبوع خود را از انرژي صلح آميز هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران اعلام داشت.
وي تاكيد كرد: تاجيكستان، ايران را يك قدرت پراقتدار در منطقه مي‌بيند، مي‌شناسد و درك مي‌كند، دولت ايران از لحاظ جايگاه جغرافيايي در منطقه آسياي مركزي و خليج فارس موقعيت برجسته‌اي دارد.
سفير تاجيكستان در ايران همچنين با اشاره به خطوط پروازي ايران و تاجيكستان (3 خط پروازي) گفت: برقراري سه خط پروازي بين دو كشور نشانگر اين است كه مردم دو كشور همديگر را مي‌شناسند و بر افزايش رفت و آمدها تاكيد دارند.
«رمضان ميرزايف» در پايان ابراز اميدواري كرد كه روابط دو جانبه ايران و تاجيكستان بيش از پيش گسترش يابد.
انتهاي پيام/ي
 چهارشنبه 6 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 91]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن