تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانايى، ريشه همه خوبى‏ها و نادانى ريشه همه بدى‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821082390




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

18 سال پيس ازخاموشي راوي چاووشي خوان شعر نيمايي عبدالجبار كاكايي: اخوان ثالث معتبرترين و مهمترين شاگرد نيما بود


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: 18 سال پيس ازخاموشي راوي چاووشي خوان شعر نيمايي عبدالجبار كاكايي: اخوان ثالث معتبرترين و مهمترين شاگرد نيما بود


تهران – خبرگزاري ايسكانيوز: عبدالجبار كاكايي گفت: مي گويند اخوان معتبرترين و مهمترين شاگرد نيما بود به اعتبار اينكه در كارهايش عمدتا از قالب نيمايي بهره مي برد.

به گزارش روز خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران "ايسكانيوز"،كاكايي در پاسخ به اين سوال كه تاثير اخوان را در شعر معاصر پس از نيما چگونه ارزيابي مي كند، گفت: به طور كلي مي توانم بگويم تاثير گذاربوده است اما حرف بدون سند حرف علمي نيست و اين مساله مستلزم اين است كه سند آورده شود.
وي خاطر نشان كرد: مي گويند اخوان معتبرترين و مهمترين شاگرد نيما بود به اعتبار اينكه در كارهايش عمدتا از قالب نيمايي بهره مي برد، قالبي كه شايد پس از نيما كمتر ظرفيت هايش مورد استفاده شاعران قرار گرفت و حد و اندازه قالب غزل نتوانست كه عرض اندام كند و شعر وارد دنياي سپيد و بي وزن و بي قافيه شد.
عبدالجبار كاكايي افزود: اخوان با اعتباري كه به قالب ساخته و پرداخته نيما داد و كارهاي خوبي كه دراين قالب كرد و همچنين نظريه پردازي هايي كه درباره اين قالب در كتابها كرد،از جمله كتاب بدعت ها و بدايع او،به طور كلي مجموعه اين عوامل در معرفي قالب نيمايي به عنوان يك قالب ارزشمند و مورد توجه موثر بود.
اين شاعر اظهار داشت: اگر قالب نيمايي در روزگار ما باقي مانده است شايد اثركارهاي درخشان اخوان در كتاب زمستان و آخر شاهنامه و... است و به نظر من پلي براي انتقال ميراث نيما از دهه 30 و 40 به دهه 50 و 60 بود و اين مهمترين اثري بود كه اخوان گذاشت.
كاكايي افزود: و مساله ديگر اينكه فاخر بودن زبان اخوان مي تواند ميراث گرانبهايي براي نسل امروز ما باشد.
وي در خصوص اينكه چرا اخوان شاعر شكست ناميده شد و آيا اين فضا بر شعرش هم حاكم بود يا نه، گفت: اوج خلاقيت اخوان دهه 30 بود ،پس از كودتاي 28 مرداد و اوج گرفتن دستگيريها و اعدام هايي كه ساواك انجام مي داد ،در آن فضا شعرهاي اخوان گل كرد؛ از جمله زمستان كه به نظر من به نوعي ، مانيفيست شعر اجتماعي و مقاومت ايران بود. به خاطر مضمون ها و موضوعات آثارش بود كه شعر اخوان از سوي برخي منتقدان شعر شكست ناميده شد.
عبدالجبار كاكايي در خصوص اينكه چرا اخوان در جشنواره شعر فجر به عنوان شاعر ملي- ميهني جايزه گرفت، خاطر نشان كرد: به خاطر توجه ويژه اي كه به موضوعات ملي دارد ،اولا خراساني نژاد و يك ايراني اصيل خودش را مي داند و به آيين هاي ايران باستان اعم از آيين هاي ديني، مذهبي، سنتي و ملي توجه در آثارش ويژه اي دارد. شايد كمتر بتوان شاعري را به مصداق اخوان پيدا كرد كه شخصيتش به مليتش گره خورده باشد. شكل زندگي كردن و مجموعه آثارش گواه اين است كه يكي از ملي ترين شعراي معاصر بود.
وي در پاسخ به اين سوال كه به غير از زمستان كه به آن اشاره كرديد كداميك از شعرهاي او در ذهنتان ماندگارتر است گفت: به نظرم كتيبه، لحظه ديدار و شعر سفر زيبا هستند.
كاكايي در خصوص اينكه چرا اخوان مقبره درست و حسابي اي ندارد، گفت: مكان مقبره مكان خوبي است كنار قبر فردوسي، ولي شايد جايي كه انتخاب كردند جاي نامناسبي باشد.
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا به اخوان ثالث آن چنان كه شايسته اش بوده پرداخته شده است يا نه گفت: به هيچكدام از شعراي معاصر ما آنچنان كه شايسته اشان است پرداخت نشده و اين فقط مختص اخوان نيست. اما جا دارد به خاطر ظرفيت هايي كه اخوان در قالب نيمايي كشف كرد به عنوان يكي از برجسته ترين شاگردان نيما به او بيشتر پرداخته مي شد،و ديگر اينكه نسبت به شعرايي كه پيش از انقلاب در زمينه شعر درخشش داشتند هم طي اين سال ها كمتر توجه شده و اين يك بي توجهي عمومي بوده است./110
 سه شنبه 5 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 161]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن