واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: فرش ايراني حرمت دارد، اين چه حركتي است كه مدتي است در بين برخي ايرانيان مرسوم شده كه با كفش پا روي فرش مي گذارند. عباس فاطمي نائيني مسئول غرفه نايين در حالي كه دستانش را بر روي فرشي با زمينه لاكي مي كشد، مي افزايد: فرش ايراني معنا و مفهوم دارد، ترنجش ميوه بهشت است و رنگ خاكي اش رنگ سادگي، رنگ آبي رنگ نعمت خدا و رنگ لاكي اش رنگ عشق است و جاودانگي، بايد به معني اين رنگها و بافنده اش احترام گذاشت. با تعصب از فرش ايراني دفاع مي كند و مي گويد :صحبت از اين است كه بازار ايران با سليقه روز دنيا پيش نمي رود، يا كيفيت كار پائين است، پس چگونه مي شود كه قالي بافان ايراني سفارش هاي خارجي شان بسيار بيشتر از سفارش هاي داخلي و با همين طرح هاي قديمي است. اين بافنده و صادركننده فرش به كشورهاي عربي و اروپايي ادامه مي دهد: مسئولان بايد به جاي اين اظهارات با عرضه فرش هاي تقلبي كه اغلب چيني و پاكستاني است و با نام و نقشه فرش هاي ايراني به فروش مي رسد، برخورد مضاعف كنند نه اينكه فرش ايراني را زيرا سوال ببرند. فاطمي نائيني در عين حال استفاده از مواد اوليه نامرغوب و شيميايي را موجب لطمه وارد شدن به فرش ايراني مي داند و از مسئولان مي خواهد كه با تهيه مواد مرغوب با قيمت مناسب، شرايط را براي توليد فرش با كيفيت فراهم آورند. وي تهيه شناسنامه فرش براي نظارت و كنترل كيفيت توليد، معرفي هنرمندان فرش دستباف، فراهم كردن تسهيلات مالي و معنوي و حضور در نمايشگاههاي بين المللي را براي توليد و معرفي و فروش بهتر فرش ايران موثر مي داند. آوازهاي هنگام قالي بافي از جمله هنرهاي شفاهي فرهنگ مردماني است كه انديشه ها، آرزوها، باورها و دردهاي خويش را با تار و پود قالي گره مي زنند. گل قالي، گل قالي، مي بافمت روي داري، حاجي ميره توي بازاري، ميگه آي گل قالي، گل قالي . زيبا منافي اهل دامغان است و در حاليكه فرش زينتي كوچكي را مي بافد مي گويد فرش ايراني شعر است، هنر است، اما سالهاست كه اين شعر ها در پرزهاي فرش ها در كارگاه هاي تاريك بوي نم گرفته است. دو تا قهوه اي، يكي زرد به زير، دو تا نارنجي و ادامه مي دهد: روزي دوازده ساعت پشت دار قالي مي نشيند و گره مي زند، بدون اينكه بيمه يا قانوني از او حمايت كند و از حقوق روزانه پنجهزار توماني اش نيز ناچار است كه راضي باشد. وي مي گويد: سالها پيش با همكاري چند زن روستايي منطقه ام با وام هاي تعاون، كارگاهي راه انداختيم، اما واسطه ها به بازار سپرده بودند كه فرش هاي ما را نخرند و همين هم شد، فرش ما را نخريدند و ناچار فرش هايي را كه با مصالح گران بافته بوديم زير قيمت به واسطه ها فروختيم. وي افزود: واسطه ها فرش را از ما ارزان مي خرند اما در بازار گران مي فروشند كه اين مشكل ما فرشبافان روستايي است، روستائيان به اين دليل و نبود بيمه و بيماري هاي تنفسي، استخواني ، چشم و كمر، كمتر قالي بافي مي كنند و ترجيح مي دهند كارگر كار گاههاي فرش هاي ماشيني شوند. اين بافنده فرش معتقد است : اگر صندوقي براي حمايت از فرش بافان از ابتداي توليد تا فروش آنها وجود داشته باشد، دست واسطه ها كوتاه و شرايط بيمه هم براي قالي بافان فراهم مي شود. نصر اله بختياري از فرشبافان و طراحان فرش ايل بختياري است، مي گويد: در گذشته، زنان قالي باف، دستهاي شاعري داشتند و از طبيعت، زمين، زندگي، كار و از درد و رنج و مشقت نقش مي آفريدند و آنها را همرنگ با ترانه هاي محلي بر تارو پود فرش ها مي بافتند. اما اكنون آن شعرها و فرش هاي بختياري كه زماني براي خود هويت داشت كمتر شنيده و ديده مي شود. بختياري مي گويد: گراني مصالح مرغوب، گراني فرش را به همراه دارد و وقتي فردي نتواند جنس مرغوب و دلخواه خود را خريداري كند روي به جنس تقلبي كه در بازار با قيمت ارزان جاي خود را باز كرده است، مي آورد. زنان ايل هم به دليل كمبود آب براي رنگ كردن نخ ها يا به رنگ هاي شيميايي روي مي آورند يا ترجيح مي دهند با ديگر كارهاي دستي ماندن سكمه دوزي، و سنگ دوزي به جاي قالي بافي در آمدي براي خود كسب كنند. علي صادق زاده از ديگر توليد كنندگان فرش دستباف ايران مي گويد : در سالهاي اخير شناخت نياز بازار جهاني بخصوص در زمينه رنگ، نقشه و اندازه باعث شده است كه بازار فروش فرش ايران در خارج رونق مجدد بگيرد. وي با بيان اينكه آمريكا، آلمان، ايتاليا، فرانسه و كانادا و كشورهاي عربي از جمله عربستان، قطر و امارات با توجه به تقلب هاي موجود و روبه افزايش در بازار فرش، همچنان از خريداران اول فرش دستبافت ايراني هستند، مي افزايد: بسياري از اين فرشها سفارشي براي مكان هاي خاص و شخصيت هاي سياسي است. صادق زاده مي گويد: فرش ايران در دنيا شناخته شده است، اما نياز است براي معرفي و كنار زدن جنس هاي تقلبي موجود در بازار در زمينه تبليغ و تهيه مصالح طبيعي همكاري هاي بيشتري شود. وي ادامه مي دهد: افزايش توان سفارش پذيري، ارتقا توان رقابتي در بازارهاي هدف، نظارت و كنترل بر توليد و صادرات فرش، نظارت بر كارگاهها در استفاده از رنگ هاي طبيعي، برگزاري كلاس هاي باز آموزي برا ي قاليبافان مي تواند در ارتقا سطح كيفي توليد و صادرات فرش تاثير گذار باشد. خلاصه اينكه ديگر توليد فرش دستباف مختص ايران نيست و رقبايي همچون هند، چين و پاكستان با توليدات با كيفيت يا بي كيفيت به اين بازار راه يافته اند ، بنابراين با گستردگي بازار و مشتري آنچه مهم است حمايت از توليد كننده در توليد و بازار فروش در داخل و خارج، كيفيت و شناخت بازار است. بنا بر آمار مركز ملي فرش ايران در پنج ماهه ابتداي سال جاري بالغ بر 207 ميليون دلار فرش به خارج صادر شده است كه نسبت به دوره مشابه سال قبل، از نظر ارزشي و وزني 49 درصد رشد داشته است. انتظار مي رود كه تا پايان امسال روند رو به رشد صادرات فرش دستباف ادامه يابد و حداقل 500 ميليون دلار صادرات فرش وجود داشته باشد. تاريخچه? بافت قالي (يا فرش) تا آنجا كه دانسته شده است به هزاره? پنجم و ششم پيش از ميلاد برميگردد. قالي ايراني پازيريك، قديميترين قالي يافته شده جهان است كه در سيبري كشف شده و بافت ايران در دوران هخامنشيان است. جنگهاي صليبي باعث شد تا قاليهاي تركي به اروپا برود كه در آنجا بيشتر از ديوار آويزان ميشد و يا بر روي ميزها قرار ميگرفت. بنابراين، از آغاز آشنايي اروپاييان با قالي، آنها به آن به ديده يك اثر هنري و نه يك زيرانداز مينگريستند. پس از گسترش تجارت در سده 17، قاليهاي ايراني به شكل چشمگيري به اروپاي غربي شناسانده شد. سيزدهمين دوره نمايشگاه صادركنندگان فرش دستباف ايران در نمايشگاه بينالمللي استان اصفهان با حضور 130 موسسه توليدي و خدماتي پس از چهار روز فعاليت امشب به پايان كار مي رسد. در اين نمايشگاه فعالاني از استانهاي اصفهان، تهران، خراسان رضوي، كرمان، آذربايجان غربي، آذربايجان شرقي،قم، اردبيل، يزد و فارس آخرين توليدات خود در زمينه فرش، گليم، گبه در معرض ديد بازديد كنندگان قرار داده اند. 77133/ 607
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 466]