تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هيچ جلسه قرآنى براى تلاوت و درس در خانه‏اى از خانه‏هاى خدا برقرار نشد، مگر اين...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815628899




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ایلام - جاذبه های طبیعی


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: استان ايلام يک منطقه كوهستاني است و به طور كلي چهره اصلي آن را ارتفاعات متعدد تشكيل مي دهد.استان ايلام يک منطقه كوهستاني است و به طور كلي چهره اصلي آن را ارتفاعات متعدد تشكيل مي دهد. چشم انداز کوهستاني همراه با دره هاي جنگلي يکي از زيباترين چشم اندازهاي طبيعي اين منطقه را تشکيل داده است . كبيركوه ، اهوران ، بانكول ، چمن گير، سامله ، سرخ خاني ، سركب ، شره زول ، شلم ، قلارنگ ، مانشيت ، ملينجه ،ديناركوه ، بهارآب ، بانهراز ، كاک و كوه هاي الله خدا ، بايه ، ‌تالوار ،جمالگير ، چپق باباخان ، ‌چكبور ، سفيد ، سم خر ، كته پيفك ، ملدشاده ،گنو ، بنهر ، دروند ، راوندي ، سرگچ ، ‌سرگچ كوه ، ‌مرزو ، هفت كلک درشهرستان دره شهر، كوه هاي باريک آب ، ‌برک كروي ، بته اش ، پشته گلاب ،‌تپه علي كشت ، ‌خرگهي ، دالپري ، ‌تنيلا ، کلاوندي ، کلويز ، کولونرمه ،گوتبه ، ممله در شهرستان دهلران و کوه هاي بلواند ، بليجان ، ‌چقال زردسياه كوه ، ‌زالو آب ، چنچر ، سرخ ، سه كورند ، ‌سياه ، سياه اردلان ، ‌يکشبه دکبيرکوه : کبيرکوه به مجموعه کوه هاي بلندي است که خود قسمتي از رشته کوه بزرگ زاگرس است گفته مي شود . اين رشته از ديوارهاي جنوبي درة رودخانه آب آفتاب و کنجان چم شهرستان مهران شروع شده و رو به رودخانة کرخه در دهستان الوار گرمسيري از شهرستان خرم آباد لرستان ادامه مي يابد .دامنه هاي شمال و شمال شرقي آن به دره هاي رودخانه سيمره ، کرخه و دامنه هاي جنوب و جنوب غربي آن به مرز ايران و عراق منتهي مي شود .دره کنجان چم تا دره رودخانه کرخه 175 کيلومتر و عرض آن در حد فاصل رودخانه سيمره يا کرخه تا مرز ايران و عراق بين 45 تا 80 کيلومتر است .اين کوهستان پهنه اي به وسعت 9500 کيلومتر مربع را زير پوشش قرارداده است . اين رشته کوه از شاخه هاي بسياري تشکيل يافته که به سمت غرب و جنوب غربي از ارتفاع آن ها کاسته مي شود و بلند ترين آنها که خط الرأس رشتة مزبور را تشکيل مي دهند در بخش شرقي آن واقع شده اند .بلندترين اين کوه ها ، قله اي به نام کبيرکوه استکه 2790 متر ارتفاع دارد و در 18 کيلومتري شرق روستاي ارکواز واقع شده است. از اين رشته که کوهستان وسيعي را تشکيل داده است رودخانه هاي فراواني سرچشمه مي گيرند. و اکثراً به خاک عراق وارد مي شود و تعداد ديگر نيز به رودخانه سيمره و کرخه مي پيوندند . براي صعود به بلندترين قله اين کوه مي توان از راه اتومبيل رو ايلام به دره شهر و از طريق روستاي بهرام خاني و راه کولم به روستاي گوران و پس از طي گردنه پينه به خط الرأس رشته مزبور دست يافت به طول 5/12 کيلومتر طي کرد تا به قله رسيد.


اهوران : کوه اهوران در 83 کيلومتري شمال شرقي ايلام واقع شده است . ارتفاع اين کوه 2120 متراست. اين کوه از دره جزمان رود در غرب شروع شده و به طول 24 کيلومتر رو به سوي جنوب شرقي کشيده مي شود و در آن جا به کوههاي کوليته و کازه تر مي پيوندد .


بانکول :کوه بانکول درناحيه مهراب ، در10 کيلومتري شمال ايلام شده است . ارتفاع اين کوه 2304 متر است . رودخانه هاي مورت ، کنگير و آب زنگان ازکوه بانکول سرچشمه مي گيرند . اين کوه نيمه جنگلي از شمال غربي به سوي جنوب شرقي با طول 30 کيلومتر و با عرض متوسط شش کيلومتر کشيده شده و ازسوي جنوب شرقي به کوه مانشت متصل است . راه اتومبيل رو کرمانشاه به ايلام از غرب آن مي گذرد .


چمن گير : کوه چمن گير درناحيه شيروان و در فاصله 22 کيلومتري جنوب شرقي ايلام واقع شده است . ارتفاع کوه چمن گير 2578 متراست . اين کوه سرچشمه رودخانه هاي گراب و چرداول مي باشد . اين کوه از جنوب شرقي به کوه سيوان واز شمال غربي به کوه قلارنگ متصل مي شود و جزو رشته کبيرکوه از کوهستان زاگرس بشمار مي آيد .


عامله :کوه سامله درناحيه زردلان درفاصله 84 کيلومتري شمال ايلام واقع شده است . ارتفاع اين کوه حدود 2150 متراست . رودخانة گشتاني از اين کوه سرچشمه مي گيرد .


سرخ خاني :کوه سرخ خاني درناحيه چرداول و در فاصله 33 کيلومتري شمال شرقي ايلام واقع شده است . ارتفاع کوه سرخ خاني 2-30 متر مي باشد .


سرکب : کوه سرکب در ناحيه ميشخاص و در فاصله هشت کيلومتري جنوب شرقي ايلام واقع شده است . ارتفاع کوه سرکب 2120 متراست و جزو رشته کبيرکوه ازکوهستان زاگرس بشمار مي رود و رودخانه آب آفتاب از اين کوهستان سرچشمه ميگيرد .


شره زول :کوه شره زول در ناحيه چوار در 23 کيلومتري شمال غربي شهرستان ايلام واقع شده است . ارتفاع اين کوه حدود 2050 متراست و به صورت رشته نسبتاً طويلي به درازاي 41 و پهناي متوسط آن 15 کيلومتر از شمال غربي به جنوب شرقي امتداد و گسترش يافته است . دهستان چوار در جنوب و دهستان هاي سهراب و مرکزي در دامنه هاي شمالي اين کوه جاي گرفته اند . بخش شمال غربي آن از جنگل هاي بلوط پوشيده شده است . رودخانه هاي کنگير ، گلال رود ،کزاب و مورت از اين کوه سرچشمه مي گيرند.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن