تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بر زبان مؤمن نورى (الهى) است و درخشان و برزبان منافق شيطانى است كه سخن مى گويد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803101422




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دولت زميني يا آسماني - هدايت آقايي


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: دولت زميني يا آسماني - هدايت آقايي


دوم شهريور هر سال آغاز هفته دولت و شروع ايامي است كه دولتمردان مي‌توانند دستاوردهاي خود را در ويترين رسانه‌ها به نمايش بگذارند و قضاوت مردم را نسبت به خود طلب كنند. هرچند طي 3 سال گذشته كارشناسان و اصحاب قلم و بيان آنچه را كه مي‌توانستند از سر خيرخواهي به مسوولا‌ن دولت نهم گوشزد كردند و البته كمترين بازتاب را هم دريافت نمودند اما در باب كليات تفكرات حاكم بر اين دولت بحث چنداني نشد و همچنان جاي دارد تا ابعاد آن شكافته‌تر گردد. يكي از ويژگي‌هاي منحصر به فرد دولت نهم نسبت به تمامي دولت‌هاي قبل و بعد از پيروزي انقلا‌ب اسلا‌مي، ناچيز شمردن وظايف اصلي دولت كه همانا اداره امور جاري و روزمره زندگي مردم به شمار مي‌رود و به جاي آن پرداختن به كارهاي حاشيه‌اي و يا خارج از حوزه اختيار و مسووليت‌هاي تعريف‌شده است. به عبارتي ديگر مردم و قانون اساسي از دولت‌ها مي‌خواهند كه روي زمين راه بروند و نه اينكه در آسمان‌ها پرواز كنند.

نگاهي به عملكرد 3 سال گذشته دولت نهم نشان مي‌دهد كه رياست محترم جمهوري و به تبع ايشان غالب مسوولا‌ن ديگر همواره سعي كرده‌اند مشكلا‌ت جاري را تحت‌الشعاع يك سلسله موضوعات كلا‌ن، غيرملموس و عموما بي‌تاثير در زندگي عادي مردم قرار دهند. دولت براي حل مشكلا‌ت جهاني اعم از اقتصادي و فرهنگي در قالب بسته‌هاي پيشنهادي يا طي سخنراني‌ها و مصاحبه‌ها ادعاي داشتن برنامه و راهكار مناسب دارد اما امكان تحقق اهداف برنامه چهارم را پيدا نمي‌كند و بر اساس گزارش بانك مركزي، تقريبا تمامي شاخص‌هاي مهم مانند تورم، وابستگي به درآمدهاي نفتي، سهم توليدات كشاورزي و صنعتي در توليد ناخالص داخلي و امثال آن فاصله وحشتناكي با برنامه پيدا مي‌كند. آقاي رئيس‌جمهور به سران كشورهاي جهان نامه مي‌نويسد اما حاضر نيست پاسخ مكتوبي ولو كوتاه به نامه 50 نفر از اقتصاددان‌هاي كشورمان كه از روي احساس وظيفه، يك سال و نيم قبل افزايش تورم امروز را پيش‌بيني كرده بودند، بدهد و تنها به برگزاري جلسه با آنان اكتفا مي‌كند. جناب آقاي رئيس‌جمهور در حالي كه موج فزاينده بيكاري، كرامت جوانان اين مرز و بوم را خدشه‌دار كرده و يا كمبود برق و گاز بر توليدات و گذران زندگي مردم سايه انداخته به دنبال رونق بخشيدن به اقتصاد كشورهاي آمريكاي جنوبي است. از سويي برخي از دولتمردان خود را در تيم تبليغات ظهور مي‌دانند اما كوچك‌ترين عكس‌العملي نسبت به برخي اطرافيان و رسانه‌هاي وابسته كه ارزش‌هاي اخلا‌قي را براي كوبيدن رقبا زير پا مي‌گذارند نشان نمي‌دهند. رئيس‌جمهور ما حاضر است در نشست‌هايي مانند دوحه و سران كشورهاي حاشيه خزر كه بي‌پروا حاكميت ايران را در شمال و جنوب به چالش مي‌كشانند شركت نمايد اما طي سال‌هاي گذشته حتي يك جلسه با منتقدان داخلي برگزار ننموده است.

به‌هرحال از اين دست حركات به‌طور فراوان مي‌توان يادآوري نمود كه اينها چيزي جز يك مشكل فرهنگي نمي‌تواند باشد. هانتينگتون جامعه‌شناس مشهور يكي از ويژگي‌هاي جوامع توسعه‌نيافته را عدم توجه و مراقبت مردم به امور خرد و پرداختن بيش از حد به موضوعات بسيط و كلا‌ن مي‌داند، مثلا‌ در نظر و كلا‌م مردم ارزش‌هايي مقدس مانند فداكاري موج مي‌زند اما همين مردم در ترافيك شهري راه را بر يكديگر مي‌بندند. اين جامعه‌شناس يكي از وظايف دولت‌هاي توسعه‌گرا را عملياتي كردن اين ارزش‌هاي والا‌ و مقدس در زندگي جاري مردم از طريق مديريت‌هاي اعمالي مي‌داند. متاسفانه بايد اذعان نمود كه در كشور ما از اين لحاظ‌جاي مردم و دولت عوض شده است.

اين وضعيت را چنان به افراط كشيد‌ه‌اند كه حتي تصميم‌گيري‌هاي بزرگ اقتصادي مانند طرح اخير هدفمند كردن يارانه‌ها نيز در پشت پرده ابهام و صرفا با تاكيد بر خروجي طرح يعني پرداخت پول توأم گرديده و تا امروز هيچ راهكار اجرايي مشخص يا پاسخي به سوالا‌ت و ابهامات آن نداده‌اند. البته جاي اميدواري است كه از مدت‌ها قبل عناصري از اصولگرايان به صورت واقع‌بينانه اين جريان را رصد كرده و به دنبال تغيير وضع موجود هستند. اينان به خوبي دريافته‌اند كه اگر زمين خود را آماده نكنيم در آسمان جايي نداريم.

انتهاي خبر // روزنا - وب سايت اطلاع رساني اعتماد ملي//www.roozna.com
------------

------------
 يکشنبه 3 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 164]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن