واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: جامعه > خانواده - تعیین مهریه تابع اراده و خواست طرفین است بنابراین هرنوع دخالت در آن صحیح به نظر نمی رسد. الهه محمدی:این روزها بحث قانون حمایت از خانواده دوباره به بحثی داغ در صحن مجلس شورای اسلامی تبدیل شده است که منجر به ارائه پیشنهاداتی مبنی بر سقف قرار دادن مهریه و همچنین تقسیم مهریه به دو بخش متعارف و غیر متعارف، شده است که موافقت ها و مخالفت های بسیاری در بین نمایندگان و همچنین فعالین حقوق زنان ایجاد کرده است. "بهمن کشاورز" رییس کانون وکلای ایران یکی از این مخالفین است. آقای کشاورز، به نظر شما تعیین سقف برای مهریه و تقسیم آن به دو بخش متعارف و غیر متعارف صحیح است؟تعیین مهریه تابع اراده و خواست طرفین است . بنابراین هرنوع دخالت در آن صحیح به نظر نمی رسد. اصل براین است که افرادی که عقل و بلوغ و رشد ایشان ثابت شده باشد و از این جهات در معرض خدشه ای نباشند می توانند هرنوع تعهدی را برعهده گیرند یا هرنوع تعهدی را از طرف مقابل بپذیرند. گفته شده است که وقتی طرفین آگاهند که متعهد، قادر به ایفای تعهد نیست،چنین تعهدی به اعتبار فقدان قصد باطل است. شاید این بیان از جهت نظری و در مقام بحث قابل طرح باشد ولی در مقام عمل و آنجا که بحث تعیین مهریه مطرح می شود،حتی به این مناقشه نیز کمک نمی توان کرد. آیا ضابطه ای برای تعیین مهریه در فقه و قانون کشور ما پیش بینی شده است؟تا جاییکه بنده اطلاع دارم البته تعیین مهرالسنه یعنی مهریه حضرت فاطمه(س) مستحب اعلام شده است.یعنی تعیین آن خوب و شایسته است.اما جز این هیچ ضابطه ای برای تعیین مهرالمسمی یعنی مهریه مورد توافق طرفین که اعلام می شود وجود ندارد.اگر ضابطه و محدودیتی هست،مربوط به مهرالمتعه و مهرالمثل است. مطرح کنندگان این پیشنهادات، طرح چنین ماده ای را حمایت از بنیان خانواده و جلوگیری از به زندان افتادن مردان به خاطر عدم پرداخت مهریه می دانند.به نظر شما چنین است؟در خصوص مهریه به عنوان دین، ضابطه خاصی وجود ندارد. اگر مردی در نتیجه عدم پرداخت مهریه همسرش پس از مطالبه، به زندان می افتد به خاطر آن است که دینش را نپرداخته و در مقابل عدم پرداخت هر دینی، مدیون ممکن است زندانی شود. بنابراین در این خصوص امتیاز خاصی برای خانم ها قائل نشده اند که اینک درصدد افزایش یا کاهش آن باشند.هرچند اینجانب به هیچ وجه معتقد نیستم که تعیین مهریه بالا باعث دوام و قوام خانواده خواهد شد اما آنچه مسلم است درج چنین ضابطه ای در قانون هیچ ارتباطی به حمایت از خانواده ندارد. گمان می رود نظر قانونگذاران از یکسو شاید تسهیل ازدواج باشد و از دیگرسو حذف عامل فشار بر مردانی که قادر به پرداخت نیستند که به نظر می رسد این امر نه در مورد اول موثر خواهد بود و نه حذف عامل فشار باعث تحکیم خانواده ها خواهد شد. شما برای کم شدن زندانیانی که برای عدم پرداخت مهریه زندانی شده اند چه راه حلی را موثر می دانید؟گمان می رود در مورد مهری که پرداخت آن از توان مرد خارج است،وضعیت مرد از دو صورت خارج نیست. یا عاقل است و می داند چه می کند یا سفیه است.در حالت دوم جنبه مالی ازدواجش غیرنافذ است و در حالت اول باید آثار وتبعات تصمیم و اقدام خود را تحمل کند که از آن جمله زندان رفتن به علت عدم پرداخت مهریه است. می توان گفت که به طور کلی هیچ مدیونی را بابت نداشتن و عدم پرداخت نباید زندانی کرد که اگر این را بپذیریم-که نظر درستی به نظر می رسد- آنگاه این ضابطه مردان عاجز از پرداخت مهریه را هم در برخواهد گرفت. مشروط به آنکه دامنه این تعبیر انسان دوستانه، کلاه برداران،سارقان و متخلفین را شامل نشود.به نظر می رسد با بررسی و توضیح در دو محور فرهنگی و اقتصادی، باید با این مساله برخورد کرد. منظورشما از محور فرهنگی و اقتصادی چیست؟محورفرهنگی اینکه بالا بودن مبلغ مهریه،وسیله تفاخر نباشد و پایین بودن آن موجب خفت نگردد و محور اقتصادی اینکه دختران در شرایطی از نظر اقتصادی قرار گیرند که متکی به خود باشند و چنین نپندارند که مهریه بالا در یک حالت احتمالی و مفروض وسیله ای برای تامین زندگی ایشان خواهد بود.(مثل وقوع طلاق یا مرگ شوهر)
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 163]