تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اندكى حقّ، بسيارى باطل را نابود مى كند، همچنان كه اندكى آتش، هيزم هاى فراوانى را م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820848805




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مساجد مسئوليت فكري و هدايت انديشه جامعه جوان را بر عهده دارند


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: مساجد مسئوليت فكري و هدايت انديشه جامعه جوان را بر عهده دارند
لاريجاني تربيت انسانهاي بصير در مساجد را ملزم به رعايت دو شرط دانست و گفت : در مرحله اول بايد به جذب جوانان توجه شود كه در اين رابطه به كارگيري جاذبه هاي اخلاقي و نوع رفتار امام جماعت اهميت دارد و گام بعدي رسوخ فكر ديني در اذهان جوانان به شمار مي رود و در صورت رسوخ انديشه ديني در اذهان جوانان مجال براي حرفهاي بي مقدار و بي وزن فراهم نخواهد شد.


به گزارش خبرنگار سياسي برنا ، علي لاريجاني كه به عنوان سخنران در ششمين همايش هفته جهاني مساجد ، در جمع ائمه جماعات سخن مي گفت با اشاره به كاركردهاي مساجد اظهار داشت : دولتها مي آيند و مي روند اما آنچه كه پايدار مي ماند تفكر اسلامي است و مساجد در اين بين نقشي اساسي دارند .

وي افزود : اگر كسي دعواهاي سياسي را به مساجد الحاق كند قطعا دوستدار مساجد نيست.

رئيس مجلس گفت : ضمن اينكه ساحت ارتباط با خدا همه جا و در همه ساعات است، اما آيين مقدس اسلام يك آيين جمع‌گرا است و وقتي مومن در مسجد حضور پيدا مي‌كند ارتباط او با خدا قوي‌تر مي‌شود.

لاريجاني با بيان اينكه مسئوليت مساجد عميق تر كردن مباني نظري افراد است اظهار داشت : اگر كسي به مباني نظري فكري و اسلامي مسلح شود در امواج راه درست را از دست نمي دهد و مسجد جاي تربيت انسانهاي بصير است.

لاريجاني تربيت انسانهاي بصير در مساجد را ملزم به رعايت دو شرط دانست و گفت : در مرحله اول بايد به جذب جوانان توجه شود كه در اين رابطه به كارگيري جاذبه هاي اخلاقي و نوع رفتار امام جماعت اهميت دارد و گام بعدي رسوخ فكر ديني در اذهان جوانان به شمار مي رود و در صورت رسوخ انديشه ديني در اذهان جوانان مجال براي حرفهاي بي مقدار و بي وزن فراهم نخواهد شد.

رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به جايگاه مساجد در صدر اسلام اظهار داشت: در صدر اسلام مساجد جايگاه و نقش‌هاي مختلفي داشتند و اداره امور مساجد در دست حكومت بود. اما امروز در شرايط جديدي هستيم و دولتمردان و احزاب جايگاه ديگري دارند و مساجد جايگاه خاص خود را دارند و كاركرد آنها مانند كاركرد حزب نيست.

لاريجاني خطاب به ائمه جماعات حاضر در اجلاس با تاكيد بر اينكه شما سربازان رهبري و مراجع تقليد هستيد يادآور شد : البته بايد بدانيد كه سرباز مجلس و دولت نيستيد هر چند كه دولت و مجلس بايد به شما كمك كنند اما با توجه به اينكه راهبري فكري جامعه بر عهده مساجد است بايد استقلال مساجد و حوزه هاي علميه همواره حفظ شود.

وي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه پاسخگويي به مسائل اجرايي كشور وظيفه مساجد نيست تاكيد كرد : هر چند مسجد محل رجوع مردم است و مردم براي حل مشكلات زندگي و تورم به سراغ ائمه جماعات مي روند اما مسجد مسئول اين كار نيست و دولت بايد پاسخگو باشد و اين را هم بايد در نظر داشته باشيد كه ميزان ارزيابي عملكرد دولتمردان به نظريه پردازي نيست بلكه به عرضه آنان در انجام امور اجرايي كشوراست و دولت بايد پاسخگو باشد كه چرا وضعيت برق اينگونه است و چرا تورم به اين شكل است.

لاريجاني طراز كار مساجد را طراز كار فكري خواند و بيان داشت : نمي توانيد بگوييد كه جوانان امروز در معرض مسائل ديني نيستند بلكه بايد مساجد به تربيت ذهني و عقلاني مسلح باشند چرا كه موج گسترده ليبراليسم، سكولاريسم و ماديگرايي به شدت در حال افزايش است و مساجد مسئوليت فكري و هدايت انديشه در جامعه را بر عهده دارند.

وي اضافه كرد : تفاوت تفكر اسلامي با ساير اديان در اين است كه به اعتقاد ما مومن در همه جا مي تواند ارتباط خود را با خدا برقرار كند و احتياجي به زمان و مكان خاصي نيست و از طرفي ديگر احاديث و روايات مختلفي در باب اهميت مساجد داريم و ما نبايد اين دو را منافي هم بدانيم بلكه هر دو مكمل يكديگرند چون آيين مقدس اسلام يك آيين جمع گراست و كل آيين اسلام انفرادي نيست ضمن اينكه حضور در مساجد باعث همافزايي ارتباط با خدا مي شود.

رئيس خانه ملت با تاكيد مجدد بر اينكه مسجد جولانگاه احزاب و بوستان دولت نيست گفت : امروز در مختصات جديدي هستيم و بايد مساجد را به خوبي بشناسيم و درك جديدي از شرايط دنيا داشته باشيم چرا كه در شرايط امروز برخي تئوريها از جمله تئوري يكجانبه گرايي ادعاي مديريت جهاني و تئوري حمله پيش دستانه در جهان مطرح هستند و كشورهاي غربي براي مقابله با اسلام اين فرهنگ را اشاعه مي دهند كه لزومي ندارد انسانها در چارچوب يك حقيقت قرار بگيرند و به همين دليل بايد تنوع فرهنگي وجود داشته باشد.

وي افزود : امروز نه قدرت نظامي و نه قدرت اقتصادي و نه داشتن فناوري نمي تواند عامل قدرت باشد بلكه قدرت خطر پذيري براي كساني كه اهل جهاد باشند جايگزين همه تئوري هاي سابق شده است .

وي با تاكيد بر اينكه در چند دهه گذشته در باب اقتدار جهاني تئوريهاي مختلفي مطرح شده است بيان داشت : برخي قدرت نظامي را عامل اقتدار تعريف كرده اند و در برخي ديگر از اين تئوريها قدرت مسلط اقتصادي عامل اقتدار جهاني توصيف شده است و حتي برخي تسلط بر دانش و فكر و دانايي را موجب تسلط و اقتدار جهاني عنوان كرده اند.

لاريجاني ادامه داد : بعد از فروپاشي شوروي آمريكا تئوري يكجانبه گرايي كه در حقيقت نوعي توحش مدرن است را مطرح كرد اما امروز اين تئوري هم دچار مشكل شده به خصوص با آزمونهايي كه آمريكا در عراق و افغانستان انجام داد نقص اين تئوري به اثبات رسيد.

رئيس مجلس خاطرنشان كرد : امروز نه قدرت نظامي و نه قدرت اقتصادي و نه داشتن فناوري نمي تواند عامل قدرت باشد بلكه قدرت خطر پذيري براي كساني كه اهل جهاد باشند جايگزين همه تئوريهاي سابق شده است و اين تئوري مي تواند شرايط را تغيير دهد و به همين دليل كشورهاي غربي در كتب و سخنان خود سعي مي كنند روحيه شهادت طلبي را برابر با تروريسم مطرح كنند.

انتهاي خبر // شبكه خبري برنا//22 - 22 - 56//www.BornaNews.ir
 پنجشنبه 31 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 165]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن