تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خير دنيا و آخرت با دانش است و شرّ دنيا و آخرت با نادانى. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806898266




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هاليوود نگاهي از درون-2


واضح آرشیو وب فارسی:کيهان: هاليوود نگاهي از درون-2
هاليوود اگر چه در جهان به عنوان يك صنعت سينمايي با توليد سالانه حدود 700 فيلم شناخته شده است، ولي عملكرد آن اثبات كرده كه اين صنعت بيش از آنكه در خدمت هنر باشد در خدمت سياستمداران آمريكايي و صهيونيسم و اهداف جنگ طلبانه آنهاست.
اگر نخواهيم در اين رابطه به خيلي قبل بازگرديم مي توانيم نگاهي به 11 نوامبر سال 2001 بياندازيم، دقيقا دو ماه پس از حادثه 11 سپتامبر، در اين روز جلسه اي مخفي در هتل پنينسولاي بورلي هيلز واقع در غرب لس آنجلس با حضور نمايندگاني از كاخ سفيد و بيش از 40 نفر از قدرتمندترين دست اندركاران هاليوود بالاخص يهودي هاي اين صنعت سينمايي برگزار شد.
در اين جلسه كه به بهانه كمك گرفتن دولت از سينماگران براي غلبه بر تروريسم برگزار شده بود، علنا از سينماگران خواسته شد تا فيلم هايشان را هر چه بيشتر با سياست هاي دولت همراه و هم سو كنند و بدين منظور نيز شخصي براي نظارت بر عملكرد هاليوود معرفي شد. البته اين مسئله طي سال ها ي بعد نيز بارها با پنتاگون، سازمان سيا و اف بي اي تكرار شد و اگرچه همگي اين جلسات به طور سري برگزار شدند ولي نتوانستند از ديد تيزبين رسانه ها مخفي نگاه داشته شوند.
تاريخچه سيطره سياستمدارن آمريكايي
بر سينماي هاليوود
دولت آمريكا از همان سال هاي آغازين تاسيس هاليوود، از اين صنعت سينمايي انتظار داشت تا همواره كوركورانه و به دور از هرگونه شعور سياسي، دنباله رو و حامي سياست هاي جنگ طلبانه اش در داخل و خارج از آمريكا باشد.
پنتاگون در سال 1915، تنها 5 سال پس از تاسيس هاليوود، طي حكمي كه از سوي دادستاني كل ايالات متحده، عملا حق آزادي بيان را از هاليوود گرفت، و علي رغم تمام نارضايتي ها، اين ممنوعيت همچنان تا سال 1948 ادامه يافت.
در سال1921 نيز صاحبان كمپاني هاي سينمايي كه در راس آنها كمپاني هاي يهودي چون دريم وركز و برادران وارنر بودند، ضمن تصويب بيانيه اي جديد، ارائه تصويري كمدي و انتقاد آميز از قانون گذاران، ارتش آمريكا، نيروي دريايي يا ساير مقامات دولتي را ممنوع كردند كه در اين ميان تعدادي فيلم از جمله فيلم چرخ و فلك ساخته جيمز كروز در سال 1932 مورد سانسور قرار گرفت.
در سال 1941 در پي وقوع درگيري آمريكا با كشورهاي ژاپن و آلمان، كاخ سفيد براي آنكه بتواند مردم آمريكا را از حالت انزوا درآورد و به چنين جنگي ترغيب كند، نسبت به هاليوود احساس نياز كرد، به همين منظور ديوان عالي كشور، قانوني كه به موجب آن استوديوها از داشتن سينماهاي زنجيره اي محروم مي شدند، را منحل كرد و هاليوود نيز در مدت زماني كوتاه حدود 40 فيلم در اين زمينه ساخت.
در سال 1950 كاخ سفيد پس از آنكه احساس كرد، مدتي است كه هاليوود آن چنانكه كه بايد و شايد در خدمت سياست هاي دولت نيست، بار ديگر استوديوها را از داشتن سينماهاي زنجيره ايشان محروم كرد و لحن آرام خود را به لحني دستوري و تهديد آميز تغيير داد تا اينبار با تشكيل ليست سياه در هاليوود، بيش از 500 نويسنده، بازيگر، تهيه كننده، آهنگساز و كارگردان از جمله هربرت بيبرمن، كارگردان و فيلمنامه نويس، لستر كوله، فيلمنامه نويس، ادوارد دميتريك، كارگردان و آدرين اسكات، تهيه كننده و فيلمنامه نويس، را به بهانه داشتن فعاليت هاي كمونيستي ضد آمريكايي از كار بيكار نمايد و آنها را به ميز محاكمه بكشاند.
اگرچه همواره اين ليست به ليست ضد كمونيستي معروف بود ولي در اين ميان بسياري از سينماگراني كه به نوعي با سياست هاي جنگ طلبانه آمريكا مخالف بودند، نيز با برچسب كمونيست، دستشان از هاليوود كوتاه شد.
در كنار ليست سياه كه اولين بار در سال 1947 به اجرا درآمد، ليست كانال هاي قرمز مصوب 22 ژوئن سال 1950 نيز از ديگر ليست هايي است كه براساس آن برخي افراد به دليل عقايد سياسي و اجتماعي خود حق كار در راديو و تلويزيون آمريكا را نداشتند، البته اين ليست نيز همچون ليست سياه با اهداف ضد كمونيستي تهيه شد ولي در اين ميان 151 بازيگر، نويسنده، ژورناليست، آهنگساز و ... كه برخي از آنها هيچگاه كمونيست بودنشان به اثبات نرسيد، از سيستم راديو و تلويزيون آمريكا كنار گذاشته شدند.
اگرچه امروزه ديگر ليست هاي قرمز و سياه به صورت دهه هاي پيش در هاليوود وجود ندارد ولي همچنان افراد به طور پنهان و آشكار به خاطر عقايد سياسي خود مورد بازجويي و تحريم حرفه اي قرار مي گيرند، آنچنانكه دو سال پيش «مل گيبسون»، كارگردان و بازيگر مشهور هاليوود پس از آنكه يهوديان را عامل بسياري از جنگ ها و بدبختي هاي بوجود آمده در سراسر جهان معرفي كرد، از سوي بسياري از تهيه كنندگان و استوديوهاي هاليوود كه اكثر آنها خود يهودي بودند، تحريم شد.
به گزارش فارس، جالب آن است كه امروزه به راحتي در فيلم هاي آمريكايي به مسلمانان و اعتقاداتشان توهين مي شود و مدعيان حقوق بشر با شعار آزادي بيان، در برابر چنين توهين هاي سكوت مي كنند.
اگرچه روز به روز بر تعداد هاليوودي هاي مخالف با سياست هاي جنگ طلبانه دولت آمريكا، افزوده مي شود، ولي كاخ سفيد همواره با دادن تسهيلاتي ويژه به سينماگران، توانسته تعداد خدمتگزاران خود را در اين صنعت سينمايي در حد قابل توجهي نگه دارد، از جمله اين تسهيلات مي توان به دسترسي آسان و مجاني برخي از تهيه كنندگان و فيلمسازان به ابزار آلات نظامي همچون هلي كوپتر، تانك و انواع سلاح هاي پيشرفته اشاره كرد.
آنچنانكه نيك ترس روزنامه نگار آمريكايي، در اين باره مي گويد: هاليوود، برخلاف انتقادات ظاهري از دولت آمريكا، همواره در خدمت مطامع نظامي و سياسي بوده است.
ترس مي افزايد:امروزه به هر كجاي صنعت فيلم سازي آمريكا نگاه كنيد مي توانيد رد پاي پنتاگون را به وضوح ببينيد. در حقيقت بيشتر شركت ها، از سازندگان كامپيوترهاي شما گرفته تا توليد كنندگان نوشيدني هاي غير الكلي به نحوي مقاطعه كاران وزارت دفاع آمريكا هستند.
اليور استون، كارگردان ضد جنگ آمريكايي كه همواره از سياست هاي بوش انتقاد كرده است، نيز در اين باره مي گويد: هرگز نتوانسته ام از كمك هاي نظامي بهره بگيرم.
استون مي افزايد: مي خواهند از ما موجودات هرجايي بسازند، نمي خواهند به جنبه هاي منفي جنگ پرداخته شود. آنها به فيلم هايي كه در تلاشند تا حقيقت را بگويند، كمك نمي كنند؛ بنا براين اكثر فيلم هاي جنگي در واقع پوسترهايي تبليغاتي براي جلب داوطلباني جديد براي ارتش هستند.
همچنين در يكي از محدود برنامه هاي تلويزيوني كه تاكنون پخش شده است، شبكه اس بي اس استراليا در يك برنامه چند قسمتي با نام عمليات هاليوود با حضور اميليو پاكال، فيلمساز به عنوان مجري و اشخاصي چون ديو راب، روزنامه نگار و كارشناس سينمايي،فيل استراب از وزارت دفاع آمريكا، لارنس سوييد، مورخ، و جوترنتو، نويسنده و رئيس مركز آموزش عمومي ضد جنگ به عنوان كارشناسان برنامه، به نقد و بررسي كمك هايي كه از جانب پنتاگون به تهيه كنندگان و فيلمسازان هاليوودي مي شود، پرداختند.
در اين برنامه تلويزيوني به جزئيات دقيق تغييرات صورت گرفته در فيلم نامه ها پرداخته شده و اسامي تعدادي از فيلم ها و تهيه كنندگاني كه با پنتاگون همكاري كرده اند، منتشر شد،اين برنامه نشان مي داد كه ويراستاران وزارت دفاع چگونه فيلم نامه ها را تغيير مي دهند. ديو راب در اين برنامه به اين مطلب اشاره مي كند كه بسياري از فيلم سازان هاليوود از قبيل جري براك هايمر، تام گلدنبرگ، جان وو با كمال رغبت خود را با سياست هاي پنتاگون هماهنگ كرده اند، او اين فرآيند را راز كثيف هاليوود مي نامد.
 پنجشنبه 31 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کيهان]
[مشاهده در: www.kayhannews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 115]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن