واضح آرشیو وب فارسی:مهر: سيد محمد خاتمي:بايد اصلاحات را تعريف كنيم / دموكراسي بايد با معيارهاي ديني ما بسازد
رئيس جمهور سابق كشورمان ضمن نقد ديدگاه رايج در كشورهاي غربي در خصوص دموكراسي تاكيد كرد: بر خلاف اين ديدگاه، ما ميگوئيم دموكراسي يك روش است و ميتوان هم مسلمان بود و هم دموكرات اما دموكراسي بايد با معيارهاي ديني ما بسازد.
به گزارش خبرگزاري مهر ، حجت الاسلام سيد محمد خاتمي در ديدار با رئيس و اعضاي انجمن اسلامي دانشگاه تهران ضمن تقدير از فعاليت اين انجمن، پايبندي آنها به دين و در عين حال روشنبيني و اعتدال آنان اظهار داشت: انجمن اسلامي پيوندگاه دو امر است : يكي دين و ديگري دانش به معني عام و اين مسئله خيلي مهم است.
وي خاطرنشان كرد: دانشجو كسي است كه در روز گار خود به سر مي برد، با مسائل روز آشناست، دغدغههاي روز را دارد و در واقع دانشجوي ديني كسي است كه در عين حال كه همه اين دغدغهها را دارد يك دغدغه ديگر دارد و آن دغدغه دين است.
رييس بنياد باران با بيان اينكه "اسلام درمورد نسبت ميان دين و انديشه، دين و زندگي، دين و تكليف اجتماعي انسان، بسيار سخن دارد" ادامه داد: امام يك عالم ديني و مرجع تقليد بودند ولي خيليهاي ديگر نيز اين موقعيت و عنوان را داشتند اما بايد ديد تفاوت در كجاست؟ همه ميگفتند نماز بخوانيد، روزه بگيريد، دروغ نگوئيد و... امام هم بر اين امور اصرار و تاكيد و پافشاري ميكردند اما امام امر دين را به گونه اي ميبيند كه با زندگي اجتماعي پيوند پيدا ميكند و معتقد است دين بايد در امر زندگي اجتماعي دخالت كند.
خاتمي همچنين گفت: يك انسان روشنبين و مسئول ديني، چشمانداز روشني از زندگي اجتماعي را تصوير مي كند كه دين به آن سو فرا ميخواند و به همين جهت هم نهضت مردمي – اسلامي به رهبري امام بر اين تاكيد داشت كه رژيم سابق برود و نظام جمهوري اسلامي بيايد.
رييس موسسه بينالمللي گفتوگوي فرهنگها و تمدنها ادامه داد: سالهاي سال و حتي قبل از مسائل رياست جمهوري روي كلمه جمهوري اسلامي تاكيد ميكردم و اينكه چرا امام جمهوري اسلامي را پيشنهاد كردند و مردم به آن راي دادند؟ وقتي از مسئوليت هاي انجمن اسلامي صحبت ميكنيم، بايد پرداختن به مساله روشنفكري ديني و اصلاحات مورد نظر ما باشد.
رئيسجمهور سابق كشورمان در ادامه سخنانش اظهار داشت: اگر روشنگري آن است كه غرب مي گويد ما چگونه ميتوانيم آن را با معيارهايي كه اعتقاد داريم متناسب كنيم؟ در عين حال همراه صنعت، تكنولوژي، علم اينها هم آمده است، منتهي فرهنگ، سخت جان تر است و رويه زندگي سستتر و زودتر عوض ميشود. ماشين، شهرسازي، برق و... جا ميافتد اما فرهنگ چون در عمق جان است، سخت جانتر است و يك نوع آشفتگي ايجاد ميكند كه معتقدم اين آشفتگي هنوز هم وجود دارد.
وي تاكيد كرد: يكي از كارهايي كه بايد در مواجهه با چنين شرايطي صورت بگيرد، اين است كه معنا و جايگاه روشنفكري و به خصوص وقتي با دين توام ميشود معين شود؛ مثلاً در مورد روشنفكري، كساني كه پاينديهاي سخت به معيارهاي ديني دارند تا كساني كه اصلا از دين تعبيرهايي ميكنند كه از دين چيزي نميماند به اعلام نظرات خود مي پردازند اما در مجموع يكي از كار هايي كه بايد بشود و بحمد الله بدون سرو صدا نيز شده است اينكه بيائيم اصلاحات را تعريف كنيم. يك سلسله بحثهاي تئوريك و فلسفي ميشود كه اشكالي ندارد اما عليالقاعده بايد به عنوان اصول موضوعه اموري را مشخص كنيم و مبنا قرار دهيم.
رييس بنياد باران خاطرنشان كرد: اينكه دين را چگونه ميپذيريم، حقوق بشر را چگونه ميپذيريم، آزادي، مردمسالاري را چگونه ميپذيريم، نسبت ميان آنها را چگونه برقرار ميكنيم كه توضيح هم بايد داشته باشد،اينها بايد مشخص شود كه فكر ميكنم مشخص است. ممكن است در آينده اعلام شود هر كسي اين را قبول دارد بيايد و شروع كنيم بر مبناي آن دانش خودمان را و پشتوانههاي تئوريك براساس اصول موضوعه را بالا ببريم.
خاتمي همچنين گفت: من بر اين عقيده هستم كه مرحوم نائيني، آخوند ملامحمد كاظم خراساني، مرحوم محلاتي، حضرت امام (ره) يا كسان ديگري بوده اند كه مي توان آنها را مصاديق روشنفكري ديني دانست گرچه آن طرف هم برويم به سيد جمال الدين و افرادي امثال او برمي خوريم. قطعا ما خيلي دلمان ميخواهد موضع كسي كه مي خواهد دين داشته باشد درعين حال در شرايط امروزهم زندگي كند و درجامعه حضور داشته باشد لرزان نباشد اما حقيقت آن است كه درمواردي چون نسبت دين و روشنفكري، نسبت دين و آزادي، دين و مردم سالاري به يك گفتمان جمعي نرسيده ايم كه بتوانيم از آن دفاع نمائيم.
وي ادامه داد: درست است كه دموكراسي در غرب در دوران جديد محور و مبنا قرار گرفته و انسان نيز محوريت يافته كه اين تحولات بسيار بزرگ بوده اما انساني كه آنها تعريف كردند با انساني كه ما تعريف مي كنيم و با خدا نسبت خاصي دارد متفاوت است.
خاتمي خاطرنشان كرد: به هر حال در انقلاب اسلامي گفته ايم كه نظامي كه ما داريم جمهوري اسلامي است؛ در جمهوري اسلامي مردم سالاري داراي اهميت است و اين يعني حقوق انسان را به رسميت شناختن و براي آن حساب باز كردن. معتقدم اگر بخواهيم حكومت كنيم راهي جز دموكراسي وجود ندارد. مساله رضايت و راي مردم حتي در زمان معصوم هم معتبر است. امام زمان (عج) هم كه بيايند ديكتاتوري نخواهند كرد، همچنان كه پيامبر اكرم(ص) و امير المومنين(ع) نكردند.
وي با اشاره به اينكه " تفاوت ما با دنياي مدرن اين است كه دنيا ميگويد دموكراسي يك مصداق دارد و آن ليبرال دموكراسي است كه درغرب تحقق يافته " ادامه داد : بر خلاف اين ديدگاه ما ميگوئيم دموكراسي يك روش است؛ ميتوان هم مسلمان بود هم دموكرات؛ دموكراسي بايد با معيارهاي ديني ما بسازد. واقعا اگر بخواهيم ميزان راي مردم باشد و جمهوري اسلامي داشته باشيم بايد دين را بگونهاي بفهيميم كه تعارضي با آن نداشته باشد.
پيش از سخنان سيدمحمد خاتمي، دبير انجمن اسلامي دانشگاه تهران و اعضاي شوراي مركزي اين تشكل نيز توضيحات مفصلي درباره فعاليتهاي اين انجمن و وضعيت دانشگاهها و انتظاراتشان بيان كردند.
سه شنبه 29 مرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 229]