تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر كس حريم خدا را حفظ كند، حرمتش حفظ مى‏شود و هر كس خدا را اطاعت كند، اطاعت مى‏شود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804744840




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جوانان فعال سياسي در گفتگو با آفتاب مطرح كردند؛ دغدغه‌هاي امروز جوانان ايراني چيست؟


واضح آرشیو وب فارسی:آفتاب: جوانان فعال سياسي در گفتگو با آفتاب مطرح كردند؛ دغدغه‌هاي امروز جوانان ايراني چيست؟
همه ساله سالروز ميلاد با سعادت حضرت علي‌اكبر(ع) كه به نام روز جوان نامگذاري شده‌است، و هفته‌اي كه از اين روز آغاز مي‌شود با عنوان «هفته حوان»، بهانه‌اي براي طرح موضوعات مختلف در حوزه جوانان است.
آفتاب- سرويس اجتماعي: بايد ار خود پرسيد دليل نامگذاري روز و هفته جوان چه بوده‌است؟ آيا نامگذاري به نام جوان فقط نمادي است براي ماندگاري نام جوان درميان روزهاي ديگر سال، يا اينكه يادماني است براي اين‌كه بايد به فكر بود و براي جوانان برنامه ريزي عملياتي و كاربردي داشت. متاسفانه تاكنون درباره جوان حرف‌هاي زيادي شنيده‌ شده اما برنامه‌اي مناسب و در خور شأن جوانان ايراني در جامعه كمتر ديده شده است.

خبرنگاران سرويس اجتماعي آفتاب براي پاسخ به سوالات خود، با جوانان فعال عرصه اجتماعي و سياسي ايراني به گفتگو نشسته‌اند؛ جواناني كه ممكن است درآينده نقش فعال و تعيين كننده در عرصه‌هاي مختلف جامعه ايراني داشته باشند و امروز فعالان حوزه جوانان در عرصه احزاب و تشكل‌هاي سياسي ايران هستند؛

الزامات خوب جواني كردن چيست؟
«مجيد صالحي» رئيس كانون جوانان حزب كارگزاران سازندگي، مفهوم جواني كردن را در شور و شيدايي، آرمان‌گرايي، خروش و جهش يكباره و به تحرك و فعاليت پرداختن مي‌داند. اما درباره جواني كردن مي گويد: «بر اين اساس جواني كردن نيازمند ايجاد فرصت براي روحيه پرالتهاب و همه خصوصيات جوان است، تنگ نمودن عرصه‌ها براي ظهور و بروز جواني، موجب اختلالات شديد در عرصه اجتماع و بروز ناهنجاريها و يا مسائل ومشكلاتي مي‌گردد كه هزينه فرصت بروز آگاهانه جواني به نتيجه تنگ‌نظري براي جواني كردن به مراتب پايين‌تر است».

صالحي در ادامه مي‌گويد: «تعصب بي‌جا، خط‌كشي رفتارهاي جواني، سنگ‌اندازي براي «جواني كردن» مانع از تكامل و رشد انسان در اين مرحله مي‌گردد و مي‌تواند اعتماد به نفس، شور و شوق، تهور و شجاعت، ابتكار و خلاقيت جوانان را تحت تاثير قرار دهد».

به اعتقاد «سيد مهدي جولائي» رئيس سازمان دانشجويي حزب موتلفه اسلامي، جواني كردن، مطلوب و مثبت است چرا كه او مفهوم جواني كردن را در اين مي‌داند كه جوان آينده خود را در اين دوره بسازد و در ادامه مي‌گويد: «جوان بايد آينده خود را با كوشش و تلاش بسازد اين تعريفي از خوب جواني كردن است. اگر جواني در اين دنيا از لحاظ مادي و معنوي خوب بكارد در سنين آينده برداشتي خوب خواهد داشت. جواني كردن يعني تلاش براي بدست آوردن آينده مطلوب و جذب زندگي خوب. طبعا خصوصيات جوان موفق را مي‌توان در صفاتي چون داراي انرژي بودن، اميدواري، تغييرات مثبت در اجتماع خود، ابتكار، حس مسئوليت، حركت بر مبناي ايمان، بصيرت و آگاهي دانست».

«محمد جعفر ايراني» رئيس شاخه جوانان مجمع نيروهاي خط امام(ره) معتقد است: «سير تكاملي و رشد و بلوغ جسمي و فكري آدمي از ديرباز مورد توجه و اهميت انديشمندان و دانشمندان علوم اجتماعي و خصوصا اديان الهي و دين مبين اسلام است. يكي از حساس‌ترين برهه‌ها در رشد و تكامل انسان، دوران جواني است كه دوران طلايي هر انسان تلقي مي‌شود».

او مي‌افزايد: «نيروي جواني در شرايطي مي‌تواند اين دوران را به خوبي طي كند كه از الزاماتي همچون آزادي در گفتار و انديشه و عمل، ارائه و بروز خويش، طرح ناگفته‌ها و بروز

” نعمت الله توان عضو شوراي مركزي شاخه جوانان جامعه اسلامي مهندسين اعتقاد دارد : « قشر جوان به دليل خصوصيت آرمان‌خواهي همواره در تضاد بين ارزشهاي مطلوب خويش و مصلحت سنجي‌هاي ديگران است».... “

و ظهور خلاقيت‌ها و توانمندي‌ها، ‌دفع انرژي‌هاي مثبت و منفي با بسترهاي متناسب ايجاد شده، درك متقابل جامعه و جوان و شناخت توان و ارزش جواني و پروسه‌اي نمودن برنامه‌ها بجاي پروژه‌اي عمل كردن را با خود به همراه داشته‌باشد».

در اين‌باره «نعمت الله توان» عضو شوراي مركزي شاخه جوانان جامعه اسلامي مهندسين، مي‌گويد: «از الزامات خوب جواني كردن استفاده كامل و بهينه اين فرصت گرانبها براي ارتقاء در مسائل روحي و معنوي و رشد جايگاه اجتماعي و نيز ظهور پتانسيل‌هاي دروني را مي‌توان نام برد جوان ايراني بايد تلاش كند با توجه هرچه بيشتر به معنويت رابطه خود با خداي خويش را هر چه مي‌تواند نزديكتر كند».

همچنين «ميثم نيك‌فر» دبير كل تشكل در حال تاسيس جامعه جوانان متحد ايران اسلامي اعتقاد دارد كه؛ «آن‌طور كه در جامعه عرف شده‌است جواني كردن به اقداماتي گفته مي‌شود كه حاكي از بي‌تجربگي و خامي مي‌باشد، اما جواني كردن به معني ثابت شايد استفاده حداكثري از پتانسيل يك انسان باشد.به عبارت‌ديگر شايد استفاده حداكثري از شور و خروش و بلوغ اين دوره به مناسب‌ترين شكل، بهترين راه براي جواني كردن باشد».

وي ادامه مي‌دهد: «لذا بايد جوان امروزي امكانات و تكنولوژي را به خدمت بگيرد و با دورانديشي و تامل گام بردارد، تا علاوه بر نزديك شدن به اهداف خود از گردابها و مشكلاتي كه امروزه گريبان‌گير اكثريت جوان امروزي است عبور نمايد. از الزامات اينگونه جواني كردن كه نهاد پويايي و نشاط مي‌باشد. استقلال شخصيتي جوان است كه مي‌تواند زيربناي فعاليت جوان امروز باشد».

بزرگترين نگراني جوانان ايراني چيست؟
سيد مهدي جولائي رئيس شاخه دانشجويي حزب موتلفه اسلامي معتقد است: «اگر بتوانيم هويت ايراني و اسلام را بصورت مطلوب، واقعي و آرماني تبيين كرده و بصورت جدي ميان جوانان خودمان ارائه كنيم يكي از مشكلات اساسي ما كه هويت جوانان است را حل كرده‌ايم».

از نگاه مجيد صالحي رئيس كانون جوانان حزب كارگزاران سازندگي بزرگترين نگراني جوان ايراني آينده نا آشنا با وضعيت مبهم امروز، مشكلات ناشي از بيكاري، عدم امكان انتخاب آينده شغلي و تحصيلي، ‌عدم دسترسي

” از نگاه مجيد صالحي رئيس كانون جوانان حزب كارگزاران سازندگي بزرگترين نگراني جوان ايراني آينده نا آشنا با وضعيت مبهم امروز ، مشكلات ناشي از بيكاري، عدم امكان انتخاب آينده شغلي و تحصيلي ، ‌عدم دسترسي مناسب به منابع مالي و معيشتي براي داشتن زندگي با حداقل رفاه و تامين اجتماعي، و بسياري از دغدغه‌هاي اقتصادي است.... “

مناسب به منابع مالي و معيشتي براي داشتن زندگي با حداقل رفاه و تامين اجتماعي، و بسياري از دغدغه‌هاي اقتصادي است.

اما از منظر محمد جعفر ايراني رئيس سازمان جوانان مجمع نيروهاي خط امام(ره)؛ «بزرگترين نگراني جوان ايراني درانتخاب آينده تحصيلي و رشته، انتخاب همسر، انتخاب شغل است».

همچنين نعمت الله توان عضو شوراي مركزي شاخه جوانان جامعه اسلامي مهندسين اعتقاد دارد: «قشر جوان به دليل خصوصيت آرمان‌خواهي همواره در تضاد بين ارزشهاي مطلوب خويش و مصلحت سنجي‌هاي ديگران است كه سكوت نسل گذشته در برابر پرسش‌هاي شفاف، اين تضادها را مضاعف مي‌كند تاحدي كه خطر عدول از مباني به علت تلفيق تضادها با هيجانات، همواره نسل جوان امروزي را تهديد مي‌كنند».

در اين‌باره مسعود شفيعي رئيس كانون جوانان حزب اعتدال توسعه به مسئولين هشدار مي‌دهد كه بايد خطر ياس و نا‌اميدي ميان جوانان را جدي گرفت و اعتقاد دارد كه مسئولين بايد به‌ سرعت نسبت به اين نگراني، با حساسيت و جديت وارد صحنه شوند.

شفيعي تصريح مي‌كند: «نگراني از خطر رسوخ ياس و نا اميدي درميان جوانان ايراني از آن‌جا اهميت مي‌يابد كه اين مشكل منجر به بروز خسارات مادي و معنوي بسيار فراتر از تصور يعني اتلاف سرمايه هاي انساني در جامعه خواهد شد».

وي در ادامه مي گويد: «به اعتقاد ما تنها را تقويت روحيه اميد در جوانان، ايجاد اين اطمينان در آن‌ها است كه كشور بر اساس برنامه‌هاي مدون شده در چه مسيري، با چه سرعتي و با استفاده از چه منابعي قرار است حركت كند و نقش و كاركرد نسل جديد كشور در اين فرايند چگونه تعريف شده‌است. تاكيد مي‌كنيم كه تضمين «ايران توسعه يافته» بر اساس الگوهاي اسلامي بزرگترين خواسته جوانان است».

ميثم نيكفر دبير كل تشكل در حال تاسيس تشكل جامعه جوانان متحد ايران اسلامي مي گويد: «متاسفانه بزرگترين نگراني جوانان، به عبارتي دغدغه جوان امروز ايراني كه سالهاست شناخته شده است سه گانه ازدواج، مسكن، اشتغال مهمترين دغدغه‌اي است كه جوان امروز با آن دست به گريبان است. و از اين بين مي‌توان اشتغال را بعنوان مهمترين و اصلي‌ترين نگراني‌ جوانان بيان كرده كه مي‌تواند عامل مهمي براي حل ديگر مشكلات جوان امروزي باشد. كه بحمدا... اقدامات خوبي در سال‌هاي اخير بخصوص در دولت فعلي انجام شده است كه اگر با برنامه‌ريزي و تنظيم پيش برود،‌مي‌توان اميدوار بود كه روند اشتغال زايي با توجه به تقاضا شتاب صعودي بگيرد».

درجامعه امروز ايران نسبت جوانان و سياست را چگونه قابل ارزيابي است؟
در اين خصوص ميثم نيكفر اعتقاد دارد: «در جامعه امروزي متاسفانه دغدغه‌اي كه در بين سياسيون وجود دارد، شكاف بين نسل بنيانگذار انقلاب و پيش كسوتان تحزب اسلامي و نسل‌هاي بعدي انقلاب است. بدين معني كه جوانان بايد با دانش‌اندوزي و كسب تجربه و آموزش از پيشكسوتان سياست و استفاده از اطلاعات آنان خود را جهت اداره كشور و مديريت امور آماده

” از منظر محمد جعفر ايراني رئيس شاخه جوانان مجمع نيروهاي خط امام بزرگترين نگراني جوان ايراني درانتخاب آينده تحصيلي و رشته، انتخاب همسر، انتخاب شغل است.... “

نمايند و معلمان خوبي براي نسل هاي بعد از خود باشند و پيرو رهنمود مقام معظم رهبري مبني بر نخبه‌پروري سياسي جوانان و جنبش علمي و نرم‌افزاري جامعه جوانان متحد تمامي تلاش‌هاي خود را جهت آماده نمودن بسترهاي انجام خواهد داد».

محمد جعفر ايراني تاكيد مي‌كند: «در ايران هيچ‌وقت سياست به صورت متدولوژي درست و صحيحي پايه‌گذاري و شكل نيافت و استمرار پيدا نكرده است اگر سياست‌ورزي در كشور در مسير پويا و مستمر و منطقي شكل يابد و اثر تاثيرگذاري و قدرت سياسي جريانات سياسي و شكل منسجم آن بصورت تحزب ايجاد شود، ريسك‌پذيري و خطرات آنرا معين و محدودتر مي‌كند».

ايراني ادامه مي‌دهد: «با تحقق مقدمات لازم براي فعاليت سياسي، جوان نيز مي‌تواند با نگرش و بالانس خطرات احتمالي آن به اين عرصه وارد شود. هرگاه حضور در عالم سياست همواره يك طرف را برحق و ديگري را مطرود و منفور و ضدنظام و انقلاب تصور نماييم و تقسيم كنيم عرصه را محدود و خطرات و آسيب آن‌را بيشتر نموده‌ايم و بدين دليل حضور فعالانه و آرامان‌گرايانه جوان را با بدنه سياست و احزاب به حداقل مي‌رسانيم. سير تاريخي سياست‌ورزي و تحزب در ايران و صد ساله اخير از مصاديق اين وضعيت مي‌باشد».

اين عضو مجمع نيروهاي خط امام مي‌افزايد: «در كشورهاي جهان سوم در عالم سياست و ساير موارد هيچگاه سنجش‌ها و رقابت‌ها داراي سطوح و حد واسط و حداقل و حداكثر نيست يعني در يك نگاه ديگر نسبتي يا كف است يا سقف يا صفر يا صد در صورتي كه افراد چون‌كه از پيچيدگي‌هاي مختلفي برخوردارند تصميمات و نظراتشان نيز مي‌تواند در قالب سياست اين‌چنين باشد يعني مي‌توان موضعي را نسبي و خلاف موضع را مجددا نسبي تخمين زد و به همين دليل راه را براي ادامه و استمرار سياست ورزي جوان و اتصال به بدنه احزاب وصل نمود در صورتي كه يا صفر يا صد رقم زدن حركت يك عنصر سياسي يا اجتماعي در مسير انسداد و دگماتيسم قدم نهاده‌ايم».

مجيد صالحي رئيس كانون جوانان حزب كارگزاران سازندگي،درباره نسبت جوانان

” سيد مهدي جولائي رئيس شاخه دانشجويي حزب موتلفه اسلامي گفت: «جوان آينده خودش را با كوشش و تلاش بايد بسازد اين تعريفي از خوب جواني كردن است».... “

و سياست در ايران معتقد است كه بدليل فضاي سياست‌زده جامعه ايران جوانان از سياست اجتناب مي‌ورزند زيرا كه جوان اين دهه بيش از پيش طعم ناخوشايند سياست پيشگي را چشيده است و حاضر نيست تجربه تلخ مشاركت سياسي دراين چند ساله اخير را مجدداً تكرار نمايد و هزينه غيرمتعارف و شكننده فعاليت سياسي را پرداخت نمايد.

اما او درنگاهي اميدوارانه ميگويد: «البته مشاركت سياسي جوانان مي‌تواند تحرك را در جامعه سياسي تزريق نمايد و ناخودآگاه جامعه ايران را نسبت به مسائل سياسي و مشاركت سياسي را در آحاد جامعه تقويت كند».

صالحي مي‌افزايد: «بر اين مبنا مي‌بايست حق مشاركت سياسي را در جوانان با هدف تاثيرگذاري آگاهانه در سرنوشت و آينده خويش تقويت نمود و فرصت ابراز و اظهار فعاليت سياسي جوانان در بطن جامعه سياسي كشور ايجاد كرد و از هرگونه سنگ‌اندازي و تنگ‌نظري در اين خصوص نيز پرهيز كرد چرا كه حضور جوانان در عرصه سياست نيز بر مبناي حس جواني جوانان در اين عرصه مي‌باشد و تعجيل، مصلحت‌سنجي و دريك مجمل،‌«خامي كردن» در اين عرصه نيز حق بلامنازعه فعاليت سياسي جوانان است».

اين عضو حزب كارگزاران سازندگي در ادامه تصريح مي‌كند: «با توانمندسازي و آموزش سياسي و تقويت دانش سياسي در جوانان مي‌توان از فعاليتهاي سياسي برگرفته از احساس جواني به نوعي فرهيختگي سياسي دست يافت كه اگر چنين شود مي‌توان بهروزي را براي جامعه جوان سياسي انتظار داشت».

او خاطر‌نشان مي‌كند: «لازمه فعاليت سياسي جوانان، نوعي رضايتمندي از زندگي اجتماعي است تا جوان فارغ از مسائل و مشكلات روزمره زندگي و معيشت با خصلتهاي جواني به عنوان راهي نو با انديشه‌اي نو سبب تحول در عرصه سياست گردد».

جالب است كه فعالان سياسي جوان، با سلايق مختلف در مواردي اشتراك نظر دارند، جملگي آن‌ها تاكيد دارند كه براي استفاده بهينه از انرژي عظيم نسل جوان بايد برنامه‌ريزي كرد، به شعارها نبايد اكتفا كرد و به جاي نگاه سطحي، با راه‌حل‌هاي علمي براي حل مشكلات جوانان وارد عرصه شد.

در اين‌باره همه مسئوليت دارند مخصوصاً آن‌ها كه شعار «جوانگرايي» و «درك مسائل جوانان» را هر روز و هر روز تكرار مي‌كنند. بايد ديد كه سرانجام چه زماني براي چاره‌جويي مسائل جوانان از مسير درستش اقدام مي‌شود.
 دوشنبه 28 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 525]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن