تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): کسی که از چیزی طرفداری مصرّانه و نابجا کند یا اینکه از جانب دیگران به نفع او طرفداری ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821013137




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نويسنده: اصغر حيدري طرح كودتاي منافقين در زمستان 1358


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نويسنده: اصغر حيدري طرح كودتاي منافقين در زمستان 1358
خبرگزاري فارس: اين طرح با عنوان "عمليات بزرگ" مبتني بر اشغال مراكز مهمي چون راديو و تلويزيون، نخست‌وزيري، زندان اوين، بيمارستان قلب تهران و... توسط نيروهاي سازمان مجاهدين بود و به اين ترتيب آنها كودتاي خود را به مرحله اجرا در مي‌آوردند.
سال 1358 با دسيسه‌هاي خونين گروههاي مختلف ضد انقلاب در كشور، حمايت قدرت‌هاي غربي و شرقي از آنان و صعود انديشه جدايي‌طلبي تحت عنوان فريبنده "خودمختاري" و "خودگرداني" در چهار سوي ايران، سال بسيار سختي براي انقلاب بود. رهبر كبير انقلاب اسلامي امام خميني (ره) با قاطعيت تمام در برابر موج‌خيز حوادث ايستادند اما ناراحتي قلب مهربانشان، ايشان را در بيمارستان قلب تهران (بهمن و نيمه اول اسفند 58) بستري نمود.
مجاهدين خلق به رهبري مسعود رجوي كه در سال 1358 در اكثر اعلاميه‌هايشان، منافقانه از امام خميني (ره) با عنوان "پدر بزرگوار" و از خودشان با عنوان "فرزند مجاهد ايشان" ياد مي‌كردند، در واقع مراحل آماده‌سازي خود را جهت به چنگ آوردن قدرت و تشكيل حكومت "مجاهدتاريا" (مانند پرولتاريا، حكومت خشن كارگري!) طي مي‌نمودند و با اقدامات تند و منحرف خود مسيري در جهت مخالف امام خميني و انقلاب اسلامي مي‌پيمودند. در ابتداي انقلاب سران مجاهدين خلق به ديدار امام رفته و توسط ايشان نصيحت و راهنمايي شدند. امام خميني (ره) در ملاقات سران سازمان مجاهدين خلق با ايشان بعد از پيروزي انقلاب، ضمن اشاره به كتاب "تغيير ايدئولوژي" آنان فرموده بود:
"شما جوانيد، الان انقلاب شده و مردم ما متحول شده‌اند. بايد دست به دست همديگر بدهيم براي سازندگي و شما مي‌توانيد اشكالاتتان را برطرف كنيد. اگر اشتباهي بوده مربوط به گذشته است. برويد خودتان را اصلاح كنيد و بعد با توجه به (اصلاح) اشتباهتان برويد تبليغ كنيد و برويد با مردم باشيد،‌خدا هم كمكتان مي‌كند." (1) ، اما آنها فراخوان جدي امام را جهت تحويل سلاح،‌ عدم ايجاد تشنج در كشور، عدم برگزاري تظاهرات و گردهماييهاي توأم با خشونت، وحدت نيروها و .... و در نهايت، دادن رأي مثبت به قانون اساسي اجابت نكردند و سپس وقيحانه رهبر خود را كانديد اولين دوره رياست جمهوري نمودند !(2)

آري به فرموده امام علي (ع): "گفتار منافقان درمان درد اما عملشان درد بي‌درمان است. "

رجوي و همه اعضا و هواداران سازمان تحت سلطه‌اش به قانون اساسي جمهوري اسلامي رأي مثبت نداده و اصولا آن را ناقص و قابل قبول نمي‌دانستند(3) .

معلوم نبود وي در صورت رسيدن به مقام رياست جمهوري، كشور ايران را با كدام قانون اساسي اداره مي‌كرد؟!

امام خميني (ره) كه خطر را عظيم مي‌ديد، طي حكمي كانديداهايي كه به قانون اساسي رأي مثبت نداده بودند را فاقد صلاحيت براي رياست جمهوري ايران اعلام داشت(4) و با خروج رجوي از جرگه كانديداها، توطئه بزرگ منافقين نقش بر آب شد.

لازم به يادآوري است بر اساس اصل 110 قانون اساسي (مصوب آبان 1358) تصديق صلاحيت كانديداهاي اولين دوره رياست جمهوري بر عهده رهبر گذاشته شده بود.(5)

در واكنش به اين امر، سران منافقين طرح كودتايي را تنظيم كردند با اين هدف شوم كه تا انقلاب تثبيت نشده و بازوهاي اجرايي و نظامي آن قوام نگرفته‌اند و كشور نيز در التهاب و نگراني از سلامتي امام و آينده نامعلوم (از لحاظ رهبري) به سر مي‌برد، قدرت را با اقدامات خشن و خونين به دست گيرند!

اين طرح با عنوان "عمليات بزرگ" مبتني بر اشغال مراكز مهمي چون راديو و تلويزيون، نخست‌وزيري، زندان اوين، بيمارستان قلب تهران و... توسط نيروهاي سازمان مجاهدين بود و به اين ترتيب آنها كودتاي خود را به مرحله اجرا در مي‌آوردند. اين طرح كه به صورت نامه و سندي درون گروهي بود و توسط مرحوم شهيد آيت‌الله قدوسي دادستان كل انقلاب در مصاحبه مطبوعاتي مورخ چهارشنبه 8 اسفند 1358 افشا گرديد،‌چنين بود:

"به نام خدا و به نام خلق قهرمان ايران"

عمليات بزرگ هر لحظه كه بچه‌ها آمادگي و بسيج لازم را داشته باشند [شروع خواهد شد]، درنگ جايز نيست. راديو و تلويزيون و نخست‌وزيري و زندان اوين(6) بايد به طور همزمان به تسخير نيروهاي انقلابي مسلمان در بيايد. بيمارستان مهدي رضايي [قلب تهران] نيز به منظور جلوگيري از هر گونه صدمه احتمالي به [امام] خميني بايد به محاصره كامل نيروهاي انقلابي در آيد. در لحظه شروع عمليات، واحد تسخير كننده نخست‌وزيري، مرا هم همراه خودش بردارد (اصطلاح رمزي)، همين امروز چطور است؟ ستاد ارتش بايد به وسيله نظاميان انقلابي تسخير شود." (7)

شهيد آيت‌الله قدوسي به دليل حساسيت مسئله و لزوم پيگيري آن، از قرائت بقيه سند مذكور خودداري كرد. اما در بيان اينكه چه عللي باعث شد تا اين كودتا و ديگر طرح‌هاي خشن و نظامي مجاهدين خلق در دو سال 1358 و 1359 (تا فتنه خونين 30 خرداد 1360 و ترورهاي متعاقب آن) عقيم ماند، مي‌توان موارد زير را مورد توجه قرار داد:
1.كشف طرح مذكور و در نتيجه سوخته شدن آن و هشياري مسئولان نظام جهت آمادگي در برابر كودتاهاي احتمالي گروه‌هاي مسلح.
2.نداشتن فرصت لازم جهت مسلح ساختن اعضا و هواداران سازمان در سطح وسيع مانند آنچه كه در خرداد 1360 رخ داد.
3.اميد داشتن به مهره باارزشي چون بني‌صدر كه بر رياست جمهوري تكيه زده بود و تعامل نزديك با او جهت رسيدن به اهداف مشترك (كودتا و تقسيم قدرت).
وقتي در 20 خرداد 1360 وي با حكم امام از فرماندهي كل قوايي عزل و عدم كفايت سياسي‌اش در مجلس به تصويب رسيد، در واقع اين مهره و سرپل سوخت و لذا منافقين حركت نظامي خود عليه انقلاب را شروع كردند. اقدام مجاهدين جهت مخفي كردن بني‌صدر و سپس خارج ساختن پنهاني او از كشور همراه مسعود رجوي، تعامل نزديك بني‌صدر را با سازمان مجاهدين به خوبي نشان مي‌دهد. (9)
4.اتخاذ سياست صبر جهت از دور خارج شدن گروههاي مسلح ديگر در درگيري با نظام و خالي شدن ميدان از شريكان و مدعيان احتمالي تقسيم قدرت در صورت پيروزي.

در آخر مطلب بايد در نظر داشت كه اگر خداي نكرده طرح كودتاي مجاهدين در سال 1358 به نتيجه مثبت مي‌رسيد، آنان قادر مي‌شدند در تصرف بيمارستان قلب با عمليات پزشكي مخصوص! امام خميني (ره) را به شهادت برسانند و خود با عنوان واهي "فرزندان مجاهد امام" پرچم خونخواهي را به دست گيرند و آنچه مي‌خواهند بكنند!

بي‌شك با يافتن و انتشار اصل نامه‌ي درون‌گروهي مجاهدين كه شهيد آيت‌الله قدوسي ارائه كرده، زواياي تاريك ديگري را روشن خواهد شد.

--------------------------------------------------------------------------------

ارجاعات:
1 . رضا كيوان‌نژاد از اعضاي برجسته مجاهدين خلق بعد از ذكر سخنان امام خميني (ره) اضافه مي‌كند: از اين ديدار هيچ نوار و متني به طور رسمي تهيه نشد، فقط نواري را به صورت پنهاني خود سازمان تهيه كرد و به عده‌اي از افراد داخلي سازمان دادند و من هم از كساني بودم كه نوار را گوش كردند. كارنامه سياه؛ مناظره زندانيان اوين، تهران، دادستاني انقلاب اسلامي مركز،‌1362، ج 1، صص 135-134.

2. از مصاحبه موسي خياباني، روزنامه اطلاعات؛ 16 دي 1358، ص 2. از مجموع اسامي 106 نفر كانديد دوره اول رياست جمهوري كه توسط وزارت كشور اعلام شد، مسعود رجوي با شماره رديف 104 مشخص شده است. روزنامه اطلاعات؛ 16 دي 1358، ص 2.
3. از اطلاعيه مسعود رجوي، روزنامه اطلاعات؛ اول اسفند 1358، ص 2.
4. روزنامه اطلاعات، 30 دي 1358، ص 10.
5. اصل 110 قانون اساسي و نيز پيام امام در 14 دي 1358؛ روزنامه اطلاعات، 16 دي 1358، ص 12.
6. گويا زندان اوين از اين لحاظ اهميت داشت كه بخشي از نيروهاي مورد نياز كودتا در آن زندان در حبس بودند.
7. روزنامه اطلاعات،‌ پنج‌شنبه 9 اسفند 1358، ص 2.
8. براي مطالعه جنايتهايي كه در 30 خرداد 1360 و پس از آن توسط منافقين و به اعتراف خود آنان روي داد. ر. ك: كارنامه سياه؛ تهران، دادستاني انقلاب اسلامي، 1363، جلد 1 تا 5 و نيز: جزئيات شكنجه سه پاسدار شهيد، تهران، دادستاني انقلاب اسلامي، 1363.
9. ر.ك: خاطرات ابوالحسن بني‌صدر؛ به كوشش حميد احمدي، انتشارات انقلاب اسلامي (خارج از كشور)، 1380، صص 368-367.
...................................................................................
منبع: مركز اسناد انقلاب اسلامي
 شنبه 26 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 146]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن