تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):توكّل كردن (به خدا) بعد از به كار بردن عقل، خود موعظه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820455294




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

امام مهدي (عج ) موجود موعود


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: امام مهدي (عج ) موجود موعود
گزيده اي از انديشه آيت الله العظمي جوادي آملي درباره امام زمان (عج )
عالم رباني و مفسر بزرگ قرآن حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي (دامت بركاته ) از آن دسته عالماني است كه علاوه بر تقواي مثال زدني و وارستگي والا و نيز جامعيت كم مانند ـ اگر نگوئيم بي مانند ـ علمي در رشته هاي گوناگون دانش هاي عقلي و علوم نقلي ; از بياني رسا و توان تبيين و تحرير فوق العاده مسائل علمي و در كنار آن قلمي استوار و روان متنعم مي باشند و تاكنون علاوه بر آثار فراوان صوتي كتاب هاي ارزشمند پرتعدادي از ايشان تقديم همه جويندگان معارف و احكام حياتبخش اسلامي گرديده است .
آخرين اثر مكتوب علامه جوادي آملي كتاب ارزشمند « امام مهدي (عجل الله فرجه ) موجود موعود » است كه تابستان 1387 توسط مركز چاپ و نشر اسرا در تقديم همه مهدي پژوهان شده است .
اين كتاب ارزنده مجموعه گفتارها و نوشته هاي حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي درباره حضرت بقيه الله ارواحنافداه مي باشد كه در سه بخش سامان دهي شده است . بخش يكم مباحث امام شناسي را در سه فصل مورد بررسي قرار داده است ; فصل يكم مباحث امامت عامه را عهده دار است و فصل دوم بحث هاي امامت خاصه را در بر مي گيرد. فصل سوم بحث هاي مربوط به مهدويت شخصي را در بردارد.
بخش دوم به انتظار اختصاص يافته است و مباحث آن را در چهار فصل پي گرفته است فصل يكم : شعاع آفتاب فصل دوم ; حقيقت انتظار فصل سوم : منتظر فصل چهارم : انتظار ابعاد و تكاليف .
بخش سوم عنوان از ظهور تا مدينه فاضله مهدوي را در دو فصل به تبيين نشسته است .
فصل يكم : تا ظهور آفتاب وفصل دوم : دولت كريمه مهدوي .
بي اغراق همه مباحث و تحليل و تبيين هاي استاد فرزانه در اين كتاب ماندگار كه به توصيف خودشان در پيشگفتار اين اثر « با استعانت از عقل و استمداد از نقل جريان مهدويت شخصي حضرت حجت بن الحسن مهدي موجود موعود را ارائه مي نمايد » نه تنها ارزشمند و مفيد براي فرهيختگان و عموم مشتاقان طالب معرفت مهدوي مي باشد مباحث و تبيين هايي كه فرهنگ واقعي مهدوي را منعكس مي سازد و جلوي خرافات فراوان و بسياري مطالب انحرافي و دكان داري منحرفان را خواهد گرفت و البته اين همان رسالت اصلي عالمان رباني است كه وجودشان جامعه انساني را حيات مي بخشد و جهاد علمي آنها برابليس رانده شده بسيار گران است و مدادشان افضل از دما ارزنده و تائيده شهدا است .
با توجه به ايام فرخنده نيمه شعبان سال روز ولادت سراسر خير و بركت مهدي فاطمه عليها السلام گزيده هايي از اين اثر ارزنده را تقديم همه عاشقان امام حي حاضر حضرت حجت بن الحسن (ارواحنافداه ) مي كنيم .
شناخت امام
حيات معقول انساني متوقف بر شناخت و آگاهي نسبت به حقايق است و يكي از اين حقايق حجت خدا و امام مردم است و اماشناخت امام هنوز نيازمند گام هاي پيشين است « كسي كه بخواهد امام را بشناسد نخست بايد خدا را بشناسد چرا كه پيامبر نماينده و فرستاده خداست . اگر ذات اقدس حق را كه فرستنده رسول و مستخلف عنه آن خليفه است نشناسيم پيامبرش را نيز نخواهيم شناخت و چنانچه پيامبر را نشناسيم در يقين و تشخيص جانشين و خليفه او به خطا خواهيم رفت در نتيجه شناخت امام با مبناي سقيفه بني ساعده را امكان پذير مي دانيم ! كسي كه مي داند پيامبر جانشين دارد و از سوي ديگر گمان مي كند كه محصول سقيفه مي تواند جانشين پيامبر باشد پيامبر را آن چنان كه بايد نشناخته است زيرا در نگاه او پيامبر چيزي بيش از رهبر يا والي جامعه اسلامي و زعيم مملكت و به ديگر سخن شخص اول مملكت نيست ... پس از شناخت خداوند سبحان تا به ادراك صحيح و شناخت درستي از پيامبر نرسيم ولي امر و جانشين او را نخواهيم شناخت چرا كه وقتي ما منوب عنه را نشناسيم به معرفت امام كه نائب اوست راه نخواهيم يافت . پس از پيمودن اين مراحل شناخت در مي يابيم كه خداي والا مبدا هرگونه كمال علمي و عملي است و هر كرامت اعتقادي اخلاقي يا عملي در سراسر هستي از نبوت و امامت تا مراحل آغازين عبوديت و از عرش عالم لاهوت تا فرش عالم ناسوت همه از ناحيه حضرت ترسيم مي گردد. »
نه تو اعطيناك كوثر خوانده اي
پس چرا خشكي و تشنه مانده اي !
هر كه را ديدي زكوثر سرخ رو
او محمد خوست با اوگير خو
امامت منت و لطف هميشگي خدا
استاد علامه در تبيين حقيقت امامت مي گويد : « امامت اين منت الهي همواره مي ماند و مردم از آن بهره مند و در هر عصري داراي امامي معصوم اند در ملكوت عالم بزرگ است گرچه در زمين مستضعف باشد; و آنان كه در باطن عالم ضعيف و حقيرند هرگز به اين مقام منيع بار نمي يابد هرچند در زمين بزرگ پنداشته شوند... آن صاحب بصيرتي كه مي يابد نبوت و امامت منت خداي سبحان و لطف عظيم اوست امامت را مي شناسد در نتيجه امام شناس هم مي شود سپس از او پيروي مي كند و سرانجام در پرتو انوار ولايت حيات معنوي كه حقيقت آب زندگاني است از درون جانش مي جوشد. »
بشارت ائمه به وجود مبارك ولي عصر(عج )
سلسله انبيا و اوصيا الهي دو سلسله نوراني و استثنائي و منحصربه فردي هستند كه هيچ طائفه و سلسله اي را نمي شود با آنها قياس كرد و تنها ايندو را مي شود به هم مانند دانست و با يكديگر قياس كرد. همان گونه كه انبيا الهي مصدق و مبشر هم بودند ائمه هدي (ع ) نيز اينگونه بودند. استاد حكيم مي فرمايد : « انبيا همه از حقيقت واحد منشا مي گيرند و از يك ذات سخن مي گويند و مردم را به همان مبدا واحد مي خوانند از اين رو هر پيامبري پيامبر پيشين را تاييد مي كند و زمينه تبشير پيامبر بعدي را فراهم مي آورد.ائمه (ع ) نيز هر يك زمينه ظهور امام بعدي را فراهم و امامان گذشته را تصديق مي كردند ولي بشارت تمام امامان به ظهور امام قائم ويژگي منحصر به وجود مبارك ولي عصر(عج ) است كه ختم اوصياست . اين تصديق و تبشير نشانه هماهنگي و هم آوايي سلسله ولايت و نظير هم آوايي سلسله نبوت و رسالت است . »
نيمه شعبان ليله قدر اهل بيت (ع )

از منظر الهي گرچه همه موجودات آيه و نشانه حق تعالي هستند ولي در معنايي خاص برخي از موجودات جايگاهي ويژه دارند كه اين موجودات يا زمان هستند و يا مكان و يا انسان . برخي از زمان ها با تعبير « ايام الله » از آنها ياد شده است كه « شب قدر » يكي از آنها بلكه برترينشان است . شب نيمه شعبان هم يكي از آن زمان هاي مقدس و با شرافت است . « با تولد ولي خدا بهترين بركات بهره مردم مي گردد زيرا او خير اهل الارض است و اثر وجودي بهترين انسان زمين تمام زمين و ساكنانش را بهره مند مي سازد. ولي عصر(عج )و آخرين حجت الهي كه خير اهل الارض زمان ماست در سحرگاه نيمه شعبان سال 255 هـ . ق چشم به جهان گشودند و اين شب مبارك كه ميلاد منور سرور آن حضرت است احتمال دارد شب قدر نيز باشد همان گونه كه به برخي اعمال ليالي قدر در اين شب نيز سفارش گرديده است .
نيمه شعبان شب مباركي است كه در فضائل شباهت بسياري به ليالي قدر دارد و همانگونه كه در برتري شب قدر فرموده اند كه فانهاليله آلي الله علي نفسه الا يرد ائلا له فيها مالم يسال معصيه . در فضيلت شب نيمه شعبان نيز نبي مكرم اسلام (ص ) فرمود كه خداوند در شب نيمه شعبان به اندازه موي گوسفندان قبيله بني كلب بندگانش را مي آمرزد; و اين سخن كنايه از فراواني آمرزيده شدگان در آن شب مبارك است . »
مهدي موعود موجود
اگر يهوديان به ناجي و منجي در آخرالزمان عقيده دارند و مسيحيان در انتظار مصلح مي باشند تا امور بشر را اصلاح و سامان كند; مسلمانان و امت اسلام و پيروان محمد(ص ) براساس احاديث و روايات فراوان غيرقابل انكار به مهدي آخرالزمان باور دارند كه از نسل پيامبر(ص ) است و مي آيد جهان را و انسان را هدايت و امامت مي كند.
اما در اين ميان شيعيان و پيروان قرآن و عترت و متمسكين به ثقلين آن مهدي آل محمد(ص ) را امام حي و حجت موجود و متولد شده و زنده مي دانند « براساس فرموده حضرت ختمي نبوت (صلي الله عليه و آله و سلم ) و گفتار اهل بيت عصمت و طهارت (عليهم السلام ) عدد امامان معصوم و جانشينان راستين رسول اعظم خدا دوازده نفر است و اسامي آن ذوات مقدس و تمام ويژگي هاي هويت آنان ترسيم و تقرير برگزيده است و از مطالعه تاريخ و سيره به دست مي آيد كه يازده نفر از امامان معصوم (عليهم السلام ) به دنيا آمده و امامت كرده و با شمشير يا زهر به شهادت رسيده اند و برپايه حكم مسلم عقل و نقل هرگز جامعه انساني بي امام معصوم نخواهد بود و زمين هرگز از حجت ذي عصمت خالي نيست . نتيجه قطعي اين مبادي سه گانه اين است كه امام معصوم دوازدهم متولد شده و اكنون زنده است و هر زماني كه خدا بخواهد ظهور خواهد كرد. »
راز حيات تشيع
دشمنان ديروز حقيقت و ائمه حق (ع ) هر چه از جنايت و خون ريزي در چشمه داشتند پياده كردند كه صحنه كربلا و حماسه سيدالشهدا (عليه السلام ) مثل اعلاي آن است كه از ميدان آن صحنه تنها امام زين العابدين (عليه السلام ) را باقي گذاردند و به پندار باطل خود مسئله را تمام كردند. ولي آن حقيقت الهيه نهفته در آن سلسله نور با انفاس قدسي علي بن الحسين (ع ) زيور آل محمد صحيفه سجاديه را به عرصه وجود آورد و زمينه فراهم شد براي عصر صادقين (ع ) و به همين ترتيب مكتب اهل بيت در عمق و سطح توسعه پيدا كرد. اين از ديروز و اما امروز هم از عصر حضور سلطه گرانه استعمار و دشمنان اسلام و مسلمانان در ممالك اسلامي اين تعاليم مكتب اهل بيت و عالمان و رهبران مذهبي شيعه بودند كه جلوي سلطه و سبيل بيگانگان را گرفتند و رمز عزت و زندگي و سر زندگي شدند. بويژه انقلاب اسلامي ايران به رهبري امام خميني (س ) چه در دوران مبارزات و چه ايجاد نظام اسلامي و مقابله با دشمني ها و نيز امروز معجزه پيروي از مكتب اهل بيت (ع ) در لبنان و در مقابل ددمنشي هاي اسرائيل توسط حزب الله . راز و رمز حيات جوامع اسلامي در شناخت و پيروي از اهل بيت (ع ) است . اما مركز نقل اين حياتبخش چه مي باشد
استاد بصير مي گويد : « در ميان تمام مذاهب اسلامي اعتقاد به مهدي موجود موعود ويژه شيعيان اهل بيت (عليهم السلام ) است و همين باور عميق سبب پويايي و پايان حيات شيعه است . استاد علامه آيت الله سيد محمدحسين طباطبائي (قدس سره ) از پرفسورهاي هانري كر نقل مي فرمود : هنگامي كه در ميان تمام اديان و مذاهب ملل جهان تنها شيعه است كه مكتبي حياتبخش و قابل عرضه دارد. آنان معتقدند كه رابطه انسان با خدا هرگز قطع نمي گردد و هماره انسان كاملي از ميان خود انسان ها و هم نوع آنان وجود دارد كه ولي الله مطلق و واسطه فيض ميان خلق و خالق است و اين ولي اعظم الهي انساني حي و حاضر است كه جهان به انتظار ظهور آن دادگستر مطلق است . و اين مطلب براي مخاطبان بسيار مهم و شايان توجه بود. »
استاد باطن نبوت و امامت را همانا مقام « خلافت الهي » مي داند و تصريح مي كند : « لازم است حضرت حق دانان انسان كام به عنوان مظهر نام او به منصه ظهور برسد. « خليفه الله » تنها شخصي است كه مي تواند عصمت مطلق را بازتاباند و تجلي بخشد. او همان انسان كاملي است كه مظهر و جامع همه اسماي حسناي الهي و اوصاف خداوندي است . انسان كامل مظهر فيض كامل خداست و تمام موجودات ديگر از فرشته تا جن و بشر و ساير موجودات به واسطه وجود او از انوار الهي فيض مي برند... امروز در سرتاسر جهان هستي انسان كاملي جز وجود مبارك بقيه الله الاعظم مهدي موجود منتظر (عجل الله تعالي فرجه ) نيست . او معلم فرشتگان و آدميان داراي مقام عصمت مطلق و « خليفه الله الاعظم » است .
زندگي آسوده ثمره اطاعت از انسان كامل
امروزه حتي سلطه جويان ستمگر و مستبدين شيطان زده و هواپرست شعار توسعه رفاه و آسايش و بهره مندي و برخورداري ملت ها را سر مي دهند تا اهداف باطل خود را بجويند. يعني تا ديروز زورگويان به شكل عريان و بي نقاب جنايت مي كردند ولي امروزه در پرتو روند تكامل تدريجي عقل و آگاهي بشر به نام آزادي و دموكراسي و توسعه و پيشرفت راه چنگيز و مبقله را پي مي گيرند. ولي بشر بايد دريابد كه زندگي آسوده و « حيات طيبه » در پرتو هدايت انسان كامل و ميوه و ثمره اطاعت از ارشادات و هدايت هاي او حاصل مي شود و فراچنگ مي آيد : « راحت زيستن آرزوي تمامي انسان هاست اما انسان به يقين نمي داند كه راحت حقيقي خود را در كجا بجويد. انسان كامل كه متن و ظاهر و اسرار باطن عالم را مي شناسد بهترين راهنماست كه جامعه با اطاعت او به كمال سعادت مي رسد. آنان مي آموزانند كه براي آسوده زيستن نخست بايد ساده زيست بود و از تجمل دست شست سپس بايد چنان افق انديشه را بالا برد كه دانست هرگز جمالي بيرون از جان انسان يافت نمي شود... حضرت ختمي امامت (عجل الله تعالي فرجه ) همانند حضرت ختمي نبوت (صلي الله عليه و آله و سلم ) عهده دار چنين هدايت است . »
چگونگي ارتباط با امام زمان (عجل الله تعالي فرجه )
بيماري به حال انسان زيان بار است و براي علاج آن بايد به پزشك مراجعه شود و با تجويز او از داروي مناسب بهره جست تا سلامت رفته برگردد. اما همين داروي شفابخش و نجات دهنده اگر برخلاف تجويز پزشك حاذق استفاده شود مثلا به قصد خودكشي مقدار زيادي از آن بلعيده شود خود را به ديار عدم و نابودي سوق مي دهد.
اعتقاد به وجود با بركت امام زمان (ارواحنا فداه ) اگر با هدايت و روشنگري عالمان با ايمان و راهنمايان دلسوز آموخته نگردد و راهزنان جاهل و دكه داران كاسب وارد اين وادي پر مخاطره شوند سامري هاي فراواني بساط گمراهي پهن مي سازند و گوساله هاي رنگارنگي به بازار جهل و خرافه عرضه مي نمايند و در يك چشم بندي و شعبده بازي عامل هدايت و پيشرفت و اصلاح جامعه را به ضد آن بدل مي نمايند كه موجه ترين آنها تفكر انحرافي انجمن حجتيه است كه بزرگ مردي چون امام خميني (س ) مكرر در مكرر خطر انحراف آنها را فرياد زد و حتي نسبت به مارهاي خوش خط و خال آينده هم اعلان خطر كرد چرا كه به حكم « المومن بنظر بنورالله » آن ولي خدا و عبد صالح الهي تنها صداي شكسته شدن استخوان الحاد كمونيستي را از دو نشنيد و لاشه متعفن آن را در موزه هاي تاريخ نديد بلكه اين مسلك هاي انحرافي خودي و داخلي را هم مي ديد و احساس نگراني و اعلان خطر مي كرد. مسئله ارتباط با امام زمان (عج ) و لغزش گاههايي كه در اين وادي هست و آفات و بليات رنگارنگ آن را اين سالها مي بينيم سخت نياز به روشنگري دارد. استاد عاليمقام و فقيه متكلم در اين رابطه مي فرمايد : « تشرف بي واسطه و مستقيم به محضر نوراني امام زمان (عجل الله تعالي فرجه ) لياقت و شايستگي هاي ويژه مي خواهد از اين رو تنها اوحدي از موحدان به باريابي محضر مطهرش توفيق مي يابند. هر خارق عادت يا كرامتي كه به دست ناشناسي صورت مي گيرد و فيضي از ناحيه او به ديگران مي رساند از سرچشمه فياض امام عصر جاري مي گردد اما چنين نيست كه آن ناشناس لزوما وجود مبارك ولي عصر باشد بلكه آن حضرت شاگردان صالحي دارد كه به امر ايشان گره از كار فرو بسته ديگران مي گشايند... ارتباط با امام زمان (عج ) آرزوي هر منتظر مشتاق و افتخار والاي هر صاحب معرفتي است ; اما اين كالاي ثمين به اقتضاي قدر والاي خود در كنار اولياي بي ادعايي كه از خورشيد آن كسب نور كرده اند همواره به مدعياني مبتلا بوده است كه ادعاي ارتباط با قلب عالم را وسيله نيل به اهداف روايا نارواي خويش قرار داده و خواسته يا ناخواسته رهزن مومنان مشتاق اما ساده دلي شده اند كه دائما تشنه رسيدن خبري يا رويت اثري از جان جانان عالم اند.
هر منتظر متعلقي ضروري است با شناخت راه هاي اصيل ارتباط با ولي عصر(عج ) از سويي و معرفت مدعيان ارتباط از سويي ديگر خويش و جامعه را از در افتادن به وادي وهم و خرافه كه مورث گمراهي است رهايي بخشد..... بي شك ملاقات و زيارت آن حضرت امري محال نيست همان گونه كه برخي از انسان هاي صالح در عصر غيبت به اين سعادت رسيده اند.... براساس حكم عقل و برآيند دستورهاي نقل به تكذيب مدعيان سفارت و تلقي حكم يا پيام از سوي آن امام وظيفه دوستان و منتظران واقعي آن حضرت است ; چرا كه با گشوده شدن چنين بابي و پذيرش ادعاي آنان فضايي ساخته خواهد شد تا هر روز بلكه هر لحظه كسي با چنين داعيه اي ديگران را به خويش و پيام ادعايي خود بخواند و چه بسا كه در اين ميان مدعي تغيير يا تبديل يا جعل احكام اسلامي گردند كه خود هرج و مرج مي آفريند. براين اساس نه تنها تكذيب چنين كساني واجب است بلكه هرگونه عملي كه به تقويت آنان انجامد به بداهت عقل و براساس معاونت بر براثم حرام خواهد بود. »
فقيه اهل بيت عصمت و طهارت آيت الله العظمي جوادي آملي در ادامه اين مبحث ميفرمايد : « در عصر غيبت كبراي ولي عصر(عج ) براي رهايي از بي سر و ساماني و نجات از بلاتكليفي از سوي ائمه هدي (عليهم السلام ) امت اسلامي به اطاعت از فقيه جامع الشرايط مامور و موظف گرديده است تا در فروع دين با كارشناسي شده يا با استناد به نظر كارشناس امين و عادلي كه توانايي استنباط احكام شرعي از ادله عقلي و نقلي را دارد زندگي كرده و اعمال فردي و اجتماعي خويش را انجام دهد. »
ايشان با صراحت اضافه مي كنند : « نه خواب و رويا و نه ادعاي ارتباط و تلقي ارشاد از امام معصوم (عليه السلام ) هيچ كدام در تعيين تكليف عملي جامعه در ارتباط با امام عصر ارزش و اعتباري ندارد زيرا اولا امت اسلامي به تبعيت از آن امر نشده اند و ثانيا هيچ ضابطه و قانوني براي اثبات صدق روياها وجود ندارد تا بتوان صحيح آن را از سقيم تشخيص داد; وگرنه بايد پذيرفت كه در هر گوشه اي كسي سري بر دارد و با ادعاي ديدن رويايي با تلقي امري وظيفه شرعي تازه و خاصي را بيان سازد كه در اين صورت بر هيچ عاقلي پوشيده نمي ماند كه نه دين خدا از تحويل و تبديل در امان مي ماند و نه مسلمانان منتظر سير نوراني انتظار را به سلامت مي پيمايند چون سنگ روي سنگ بند نمي شود و نظام فقهي و اجتماعي اسلام و جامعه اسلامي در هم مي پاشد. »
اين اسلام شناس عالي مقام همگان را متذكر مي شوند كه : « بايد هماره به ياد داشت در عصر غيبت كبرا باب سفارت و نيابت خاص آن حضرت بسته است و هيچ كس جز « كذاب مفتر » چنين ادعايي نخواهد داشت و ارتباط عاشقان منتظر با امام منتظر(عج ) از طريق عمل به فتاواي نواب عام حضرتش تامين مي شود اما هماره بايد مراقب بود بر اثر محبت به نواب عام آن حضرت به دام افراط گرفتار نياييم و حكم نائب خاص را به نواب عام تسري نبخشيم . »
حيات معقول انساني متوقف بر شناخت و آگاهي نسبت به حقايق است و يكي از اين حقايق حجت خدا و امام مردم است
« امامت » اين لطف الهي همواره مي ماند و مردم از آن بهره مند و در هر عصري داراي امامي معصوم مي باشند و در پرتو انوار ولايت او حيات معنوي كه حقيقت آب زندگاني است از درون جانش مي جوشد
مباحث و تبيين هاي فرهنگ واقعي مهدوي جلوي خرافات فراوان و مطالب انحرافي بسيار و دكان داري منحرفان را خواهد گرفت و اين شرح و تبيين ها از رسالت هاي اصلي عالمان رباني است
 شنبه 26 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 162]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن