تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نيت خوب صاحب خويش را به بهشت مى برد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820958539




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جزئيات توافق اسد و سليمان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: جزئيات توافق اسد و سليمان
سفر دو روزه ميشل سليمان درحالي به دمشق انجام شد كه تحليلگران اين سفر را فصلي جديد در تاريخ روابط دو كشور قلمداد كردند.
رئيس جمهوري لبنان شب گذشته در حالي به سفر تاريخي دو روزه خود به سوريه پايان داد كه اين سفر و نتايج آن با واكنش هاي داخلي و بين المللي مواجه بوده است.

به گزارش خبرگزاري مهر، ميشل سليمان و بشار اسد رؤساي جمهور لبنان و سوريه روز گذشته در بيانيه اي بر تقويت روابط دوجانبه به گونه اي كه در راستاي منافع و مبتني بر احترام متقابل براي حفظ استقلال و حاكميت دو كشور باشد؛ تاكيد كردند.

طرفين همچنين درباره پاره اي از مسائل از جمله ترسيم مرزهاي دو كشور از طريق به جريان انداختن كميته ويژه سوري- لبناني كه در دهه 40 قرن گذشته تشكيل شد؛ تاكيد كردند. اين تصميم همچنين شامل كنترل مرزها و ممانعت از قاچاق از طريق سيستم هايي مجهز مي شود.

ضرورت بازنگري در توافقنامه هاي امضا شده ميان دو كشور در سايه تحولات اخير (كه يكي از درخواست هاي جريان 14 مارس در لبنان به شمار مي رود)، حل و فصل پرونده مفقود شدگان و حمايت از توافقنامه دوحه و گفتگوهاي ملي لبنان تحت نظارت ميشل سليمان از جمله موضوعاتي بود كه در اين ديدار در مورد آنها توافق شد.

فوزي صلوخ وزير امور خارجه لبنان نيز در يك كنفرانس خبري مشترك با وليد المعلم همتاي سوري خود اظهار داشت: ميشل سليمان از رئيس جمهور سوريه دعوت كرد كه به لبنان سفر كند.

وي همچنين خاطرنشان كرد: دولت لبنان روز پنجشنبه آينده نشستي را براي بررسي توافقات سليمان و اسد برگزار خواهد كرد.

معلم نيز در واكنش به پرسشي كه درباره آمادگي سوريه براي استقبال از فؤاد سنيوره نخست وزير لبنان تصريح كرد: سوريه به دولت كنوني لبنان به عنوان دولت وحدت ملي مي نگرد و در نتيجه مانع از استقبال هيچ مقام لبناني كه تمايل به سفر به سوريه را داشته باشد؛ نخواهد شد.

وزير امور خارجه سوريه در بخش ديگر سخنان خود تصريح كرد: اسد و سليمان درباره به جريان انداختن كميته ترسيم مرزها توافق كردند اما كشتزارهاي شبعا به دليل اينكه تحت اشغال قرار دارد؛ داراي وضعيت خاصي است.

در رابطه با پرونده مفقود شدگان نيز اعلام شد: رؤساي جمهور لبنان و سوريه با تشكيل كميته مشتركي از قضات دو كشور براي بررسي اين پرونده موافقت كردند.

وزير امور خارجه لبنان نيز درباره سرنوشت شوراي عالي سوريه و لبنان گفت: اين شورا باقي خواهد ماند اما برخي اختيارات آن از بين خواهد رفت.

سفر دو روزه ميشل سليمان درحالي به دمشق انجام شد كه تحليلگران اين سفر را فصلي جديد در تاريخ روابط دو كشور قلمداد كردند.

از سوي ديگر سفر تاريخي ميشل سليمان به دمشق واكنش هاي بسياري در سطح داخلي و خارجي لبنان در پي داشت.

سيد حسن نصرالله دبير كل حزب الله لبنان ضمن استقبال از اين ديدار اظهار داشت: آنچه كه طي دو روز اخير در دمشق رخ داد؛ بيانگر پيشرفت در روابط دو كشور است و ما ابراز اميدوراي مي كنيم كه كسي مانع از ادامه اين روند مثبت كه قادر به حل مسائل موجود ميان دو كشور خواهد بود؛ نشود.

همچنين سنيوره و برخي مقامات لبناني از اهداف و توافقات بدست آمده درسفر ميشل سليمان به سوريه استقبال كردند.

روسيه نيز توافق سوريه و لبنان براي برقراري رابطه ديپلماتيك را اقدامي مهم در راستاي عادي سازي اوضاع منطقه توصيف كرد.

وزارت امور خارجه روسيه در بيانيه اي در اين رابطه اعلام كرد: برقراري رابطه ميان سوريه و لبنان به نفع دو كشور و در برقراري ثبات درمنطقه سهيم خواهد بود.

بان كي مون دبير كل سازمان ملل متحد نيز از تصميم سوريه و لبنان براي برقراري رابطه ديپلماتيك استقبال كرد. وي تصميمات رؤساي جمهور دو كشور براي برقراري رابطه ديپلماتيك از طريق تبادل سفير و نيز اتخاذ اقداماتي براي ترسيم مرزها و كنترل آنها را مهم و مثبت توصيف كرد.

شوراي وزيران كويت نيز در نشست روز گذشته خود از توافق سوريه و لبنان استقبال و اعلام كرد: توافق انجام شده از نظر كويت دستاوردي مهم براي تقويت روابط دو كشور به شمار مي رود.

"شيخ محمد صباح السالم الصباح" وزير امور خارجه كويت با بيان اين مطلب افزود: اين توافق بيانگر نيات صادقانه و تلاشي مناسب براي تقويت روح برادري و همكاري مثبت ميان لبنان و سوريه و نيز گامي در راستاي حفظ منافع دو كشور و كمك به همبستگي عربي و تقويت امنيت و ثبات در منطقه است.

به گزارش مهر، بعد از ترور رفيق حريري در سال 2005 انگشت اتهامات به سمت سوريه و مقامات آن رفت و بعد از اين حادثه اعمال فشار بر سوريه براي خارج كردن نيروهاي اين كشور از خاك لبنان شدت يافت كه سرانجام به اين امر منجر شد.

شدت اتهامات عليه مقامات سوري تا آنجا پيش رفت كه بشار اسد رئيس جمهوري سوريه نيز به دست داشتن در ترور رفيق حريري متهم شد. تا جايي كه رئيس تيم تحقيقات سازمان ملل متحد با وي نشستي را برگزار كرد.

در طول اين چند سال نيز سران گروه 14 مارس هريك در سخناني بر تنش موجود در روابط بيروت و دمشق مي افزودند و سوريه را نه تنها به دست داشتن در اين حادثه متهم مي كردند بلكه مدعي مي شدند : مقامات سوري درصدد به راه انداختن جنگ داخلي در لبنان با هدف تسلط بر اين كشور هستند.

بعد از بروز بحران سياسي در لبنان و بالاگرفتن اختلافات بين دو گروه 14 و 8 مارس و تلاش كشورهاي منطقه براي حل بحران سياسي لبنان ، سرانجام با ميانجيگري قطر توافقنامه دوحه به امضا رسيد كه بر اساس آن ميشل سليمان به عنوان رئيس جمهوري لبنان انتخاب شد.

رئيس جمهوري جديد لبنان در اولين سخنان خود با نگاهي مثبت به روابط بيروت - دمشق نگريست كه اين امر خود بيانگر تلاش ميشل سليمان براي بازگردان روابط دو طرف به روند طبيعي به شمار مي رود.
 جمعه 25 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 85]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن