واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: تابش نور حسینعلیه السلام بر قلوب دانشمندان و بزرگان غیر مسسلمان
مهاتما گاندی، پیشوای هندوستان میگوید:من زندگی امام حسین، آن شهید اسلام را به دقت خوانده و توجه كافی به صفحات تاریخ كربلا نمودهام و بر من روشن است كه اگر هندوستان بخواهد كشوری پیروز گردد بایستی از امام حسین سرمشق گرفته و از او پیروی كند. نظریه فردریك جمس:درس امام حسین و هر قهرمان و هر رهبر شهید دیگری این است كه در دنیا اصول ابدی عدالت و ترحم و محبت وجود دارد كه تغییر ناپذیر است و این اصول همیشه در دنیا باقی و پایدار خواهد ماند. بورش تامداس توندون میگوید:نهضت حسین از همان زمان كودكی برایم آثاری داشت كه حزنآور بود و یك خاطره بزرگ تاریخی است. این گونه فداكاریها سطح فرهنگ بشر را ارتقا میدهد وخاطرهی شایسته و جاودانیای است. نظریه توماس كارلایل:بهترین درسی كه از تراژدی كربلا میگیریم این است كه حسین و یارانش ایمان استوار به خدا داشتهاند و پیروزی حسین با وجود اقلیتی كه از یارانش داشت باعثشگفتی من است. نظریه واشنگتن ایرونیك مورخ آمریكایی:برای امام حسین كه زندگی خود را با تسلیم نشدن به ارادهی یزید نجات بخشید لیكن مسئولیت پیشوایی و نهضت نجات بخش اسلام اجازه نمیداد كه یزید را به عنوانخلافت بشناسد، لذا خود را برای قبول هر ناراحتی و فداكاری برای رها ساختن اسلام ازچنگال بنی امیّه آماده ساخت. در زیر آفتاب سوزان و روی ریگهای تفتیده عربستان روح حسین فنا ناپذیر است، ای رهبر نمونه شجاعت و ای شهسوار من ای حسین! توماس ماساریك:بسیاری از مورخان و پژوهشگران به حقیقت این نهضت درست واقف نبودند و جاهلانه قضاوت كردهاند و نمیدانند كه این انقلاب چه تحولاتی در جهان اسلام به وجودآورده است. با بررسی ترقیات دویست سالهی پیروان علی در هندوستان كه عزاداری را شعار خود نمودهاند تصدیق خواهیم كرد كه بزرگترین عامل اصلی را آنها پیروی میكنند و مزیت را آنها دارند. امروزه در ممالك مترقی و ثروتمند مسیحی اگر بخواهند چنین عزاداری به پا كنند باید میلیونها دلار صرف نمایند، بازهم نمیتوانند چنین تشكیلات ماتم و عزاداری با عظمت به پا دارند و موفق نخواهند شد آن شور و هیجان را به وجودآورند، زیرا مصائب مسیح در مقابل مصائب حسین پركاهی است در مقابل یك كوهعظیم پیكر.
نظریهی موریس دوكبریاین دانشمندِ بزرگ مسیحی بعد از آن كه مطالبی در مورد شكوه و عظمت روزعاشورای امام حسین بیان كرده و دین اسلام را میستاید و احترام خاصی میگذارد ـ خصوصاً عدالت و دانش پژوهی اسلام (ز گهواره تا گور دانش بجوی) از شعائر اسلام میداند ـ میگوید:حسین برای شرف و ناموس و اجرای احكام اسلام و از بین بردن ظلم و ستم وجلوگیری از حیف و میل اموال مسلمین و حمایت از مستضعفین و بینوایان برای خدا از جان و مال و فرزند گذشت و زیر بار استعمار نرفت، پس بیایید ما هم شیوه او را سرمشق قرار داده و از زیر دست استعمارگران خلاصی یابیم و مرگ با عزت را بر زندگی با ذلت ترجیح دهیم، زیرا مرگ با عزت بهتر از زندگی با ذلت است.بازمیگوید:اگر مسلمانان مذهب را نادیده انگارند و به نام میهن پرستی بخواهند ترقیات سیاسی حاصل كنند به جای نفع، زیان خواهند برد. امروز اگر استقلالی در مسلمانان مشاهده میشود عامل اصلی آن پیروی از دستورات قرآن و اسلام است و خواهیم دید روزی كه سلطنتهای اسلامی در سایه همین نكته اساسی قوت گیرند و بدین وسیله مسلمانان عالم در سایه اتحاد و اتفاق واقعی ـ مانند صدر اسلام ـ شرق و غرب عالم رامطیع اوامر خود سازند. حسین شبیهترین روحانیین به حضرت مسیح است، ولی مصائب او سختتر و شدیدتر است. نظر دانشمند و محقق آلمانی "مسیو ماربین"وی میگوید: حسین بن علی وارث امیرمؤمنان، علی، از حیث شجاعت و دلاوری است، چون پدرش در نطق و بیان و انتقاد از منافقین ید طولایی داشتهاست. حسین اولین شخصیت سیاستمدار مذهبی بوده است كه تا به امروز چنینسیاستمدار فداكاری در جهان به وجود نیامدهاست.بنی امیه ـ دشمن كینه توز اسلام ـ در مقام هتك حرمت به اسلام برآمدند، در این صورت حسین سكوت را جایز ندانسته به طور جدی و علنی علیه بنی امیه وحكومت وقت قیام كرد و بساط آل ابی سفیان و یزیدیان را به رسوایی و نابودی كشانید. اوعلناً و آشكارا میگفت: من در راه حق و امر به معروف كشته میشوم و كمترین تردیدی ندارم، اگرچه جانم و عزیزانم را در این راه از دست بدهم؛ كما اینكه چنین كرد كه در دنیا چنین سابقه نداشته و نخواهد داشت كه شرحش از حد ایجاز ما خارج است. سخنی از محمد علی جناحهیچ نمونهای از شجاعت و فداكاری بهتر از آن كه امام حسین از لحاظ جانبازی و تهوّر نشان داد در جهان پیدا نمیشود. بهعقیده من تمام مسلمین باید از شهیدی كه اینگونه در سرزمین عراق فداكاری كرد و قربانی داد سرمشق بگیرند و پیروی نمایند.در این جا به فرازی از دعای عرفه امام حسین میپردازیم كه میفرماید:«الهی تردّدی فی الاثار یوجب بعد المزار» كما اینكه در روز عاشورا برای حسین بنعلی جز شهادت و لقای خداوند متعال و اجرای احكام دین جدش محمد چیز دیگری مطرح نبود. در روز عاشورا در برابر شهادت هریك از اصحاب و یارانش لحظه به لحظه چهره مقدسش نورانیتر و زیبا و جذابتر میشد، چون بدون هرگونه حجاب و پردهحق تعالی را رؤیت مینمود كه حتی حجاب نوری هم در این میان نبود و همه اینمصائب و سختی و گرفتاریها برای حسین زیبا بود.همانطوری كه حضرت زینب در خطابه خود با سخنان كوبنده در مجلس ابنزیاد در جواب او فرمود: ای ابن زیاد هرآنچه بر ما گذشت در طول این مدت جمیل بود و ما جز زیبایی چیزی ندیدیم و خداوند همه را به ما زیبایی عطا فرمود.در خاتمه، بر حسین و اهلبیت پاك و فداكارش و یاران باوفایش درود میفرستم.سید علی اکبر قریشی پیوند به :جاوید باد یاد تو در دلعزت مداری در سیرة امام حسینحسین کیست؟!دعای روز سوم شعبانارتباط حضرت مهدى با امام حسین علیه السلام منابع:1ـ تمدن اسلام و ایران، حاج سید ابوالفضل تقوی.2ـ علی و پیامبران، حكیم سیالكوتی، ترجمه سید محمد مختاری.3ـ چهارده معصوم، جواد فاضل.4ـ حقانیت، محمد غلامی.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1133]