تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خشم از شيطان و شيطان از آتش آفريده شده است و آتش با آب خاموش مى شود، پس هرگاه يكى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804609306




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بزرگداشت حافظ


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: تأثیر پذیری حافظ از عطار نیشابوری

· تأثیر پذیری حافظ از سعدی شیرازی · تأثیر پذیری حافظ از  نظامی گنجویتأثیر پذیری حافظ از خواجوی کرمانی عطار (متوفای حدود 618 ق)فرید الدین ابو حامد محمد بن ابی بکر ابراهیم عطار کدکنی نیشابوری از بزرگترین عرفا و شعرای ایران است. صاحب منظومه ها یا مثنویهای عرفانی متعددی است. در ادبیات منظوم عرفانی می توان او را در طراز سنائی و مولانا به شمار آورد.حافظ که شغل شاغلش تتّبع در دواوین شعر فارسی و عربی بوده طبعاً عطار را نادیده نگرفته است. به شهادت بعضی از مضامین و تعابیر عطار که شبیه آنها در شعر حافظ یافت می شود و ذیلاً به اهم آنها اشاره خواهیم کرد، تأثیر شعر عطار برشعر حافظ مسلم است؛ گر چه این تأثیر به اندازه تأثیر سنائی بر عطار یا عطار بر مولانا نیست، و با میزان تأثیر کمال الدین اسماعیل و سعدی و خواجو بر حافظ قابل مقایسه نیست، اما در حد خود قابل توجه است.قیاس در شباهتهای لفظی و معنائی:1) عطار: همه کس طالب یارند ولیک   مفلسی مست پدیدار کجاست (دیوان، ص 21)حافظ: همه کس طالب یارند چه هشیار چه مست2) عطار: خورشید را ز پرده مشکین نقاب بست (دیوان، ص 27)حافظ: گلبرگ را ز سنبل مشکین نقاب کن3) عطار:بیا که قبله ما گوشه خراباتست   بیار باده که عاشق نه مرد طاماتست(دیوان، ص 33)حافظ:بیا که قصر امل سخت سست بنیادست   بیار باده که بنیاد عمر بر بادست4) عطار: مرکب لنگست و راه دورست (دیوان، ص 48)حافظ: پای ما لنگست و منزل بس دراز5) عطار:نگاهی می کند در آینه یار        که او خود عاشق خود جاودانه استبه خود می بازد از خود عشق با خود    خیال آب و گل در ره بهانه است(دیوان، ص 72- 73)       حافظ:که بندد طرف وصل از عشق شاهی     که با خود عشق بازد جاودانهندیم و مطرب و ساقی همه اوست         خیال آب و گل در ره بهانه6) عطار: حدیث عشق در دفتر نگنجد (دیوان، ص 130)حافظ: که علم عشق در دفتر نباشد7) عطار: پیر ما از صومعه بگریخت در میخانه شد (دیوان، ص 209)حافظ: دوش از مسجد سوی میخانه آمد پیر ما8) عطار: درد هر کس به قدر طاقت اوست (دیوان، ص 216)حافظ: فکر هر کس به قدر همت اوست9) عطار:به هوا داری گل ذره صفت در رقص آی          کم ز ذره نه ای او هم ز هوا می آید(دیوان، ص 289)حافظ:به هوا داری او ذره صفت رقص کنان   تا لب چشمه خورشید درخشان بروم10) عطار: ببستم خانقه را در، در میخانه بگشودم (دیوان، ص 424)حافظ: در میخانه ام بگشا که هیچ از خانقه نگشود11) عطار: چو من جمعیت از زلف تو دارم ... (دیوان، ص 536)حافظ: کسب جمعیت از آن زلف پریشان کردم12) عطار: ای صبا گر بگذری بر زلف مشک افشان او (دیوان، ص 548)حافظ: ای صبا گر بگذری بر ساحل رود ارس13) عطار: کوتاه کرد قصه زلف دراز تو ( دیوان، ص 552)حافظ: کوتاه کرد قصه زهد دراز من14) عطار:گر چه میان دریا جاوید غرفه گشتی      هشدار تا ز دریا یک موی تر نگردی(دیوان، ص 623)حافظ:یک دم غریق بحر خدا شو گمان مبر     کز آب هفت بحر به یک موی تر شوی15) عطار:از عشوه های خلق به حلقم رسید جان    نه عشوه می فروشم و نه عشوه می خرم(دیوان، ص 779)حافظ:مقصود ازین معامله بازار تیزیست         نه جلوه می فروشم و نه عشوه می خرم (دیوان، ص 695)ناگفته نماند که شخصیت عرفانی و شعری شیخ صنعان که عمدتاً پرداخته عطار است بر حافظ تأثیر ماندگاری داشته و حافظ بارها به گوشه هائی از داستان او تلمیح کرده است.منبع : حافظ نامه(جلد1)- بهاءالدین خرمشاهی





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 580]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن