تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه نيّت ها فاسد باشد، بركت از ميان مى رود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820983578




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آب زلال حيات و روز روشن زندگي


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: آب زلال حيات و روز روشن زندگي
در روايات ديني تعابير زيبايي درباره ظهور مهدي موعود(عج ) و نجات و رهايي انسان آمده است كه از آن جمله مي توان از دو تعبير « روز » و « آب » ياد كرد. زيرا روز با زندگي روشن و گرم ارتباط دارد و شب با زندگي تاريك و سرد. روز به دوران عدالت بنياد ظهور تفسير شده و شب به روزگار ستم بنياد حكومتهاي طاغوتي دوران پيش از ظهور.
محمدبن مسلم (راوي معروف ) مي گويد : از امام باقر « ع » پرسيدم : مقصود از آيه « والليل اذا يغشي » (سوگند به شب هنگامي كه فرو پوشد همه چيز را) چيست فرمود : شب اشاره به آن است كه سد راه علي (ع ) شد و (فروغ روشني بخش حكومت قرآني ) او را فرو پوشاند. « والنهار اذا تجلي » (سوگند به روز هنگامي كه آشكار شود) روز اشاره به قائم ماست كه چون خروج كند دولتش به همه دولتهاي باطل چيرگي يابد . (1 )
همچنين تعبير « آب » و از دست دادن آب و دستيابي به آب گوارا و زلال تعبير نمادين (سمبليك ) و لطيف از وضع انسان در روزگاران پيش از ظهور است .
علي بن جعفر برادر امام كاظم (ع ) مي گويد : به امام گفتم تاويل اين آيه چيست « قل ارايتم ان اصبح ماوكم غورا فمن ياتيكم بما معين : بگو اگر آبتان در زمين فرو رود چه كسي شما را آب روان خواهد داد » (2 )
امام فرمود : يعني هرگاه امامتان را از دست داديد كيست كه امام ديگري براي شما بياورد (3 )
اين دو تعبير درباره حضور و ظهور امامت در جامعه يعني تعبير آب و روز تعبيري بسيار گويا است و ترسيمگر چگونگي حيات انساني است در دوران پيش از ظهور و پس از آن . زندگي انسان پيش از ظهور زندگي در كوير خشك و بي آب زندگي است يا چون زندگي در شب تاريكي است كه راه از چاه باز شناخته نمي شود. زندگي بدون عنصر حياتي آب همآغوش زوال و نابودي است چنانكه زندگي در شب پويايي و تپش زندگي را ندارد و ايستايي و بي تحركي بر آن حاكم است . انسان در شب بايد پلكها را برهم نهد و از فعاليت و كار دست بشويد و به انتظار سپيده و روشني به سر برد. و بدينسان و با اين تعبيرها وضع زندگي انسان در روزگاران پيش از ظهور امام و راهنما تبيين گشته است . (4 )
پاورقي :
1 ـ بحار ج 51 ص 49
2 ـ سوره ملك (67 ) آيه 30
3 ـ غيبت نعماني ص 176
4 ـ عصر زندگي ص 237
 چهارشنبه 23 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 169]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن