تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):كوتاه كردن ناخن، از آن رو لازم است كه پناهگاه شيطان است و فراموشى مى آورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806968490




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي بر وضعيت پخت نان و نانوايي ها در گيلان (بخش سوم- پاياني )


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نگاهي بر وضعيت پخت نان و نانوايي ها در گيلان (بخش سوم- پاياني )
* صنعتي شدن نانوايي ها، يك ضرورت طبق آيين نامه اجرايي بند(الف ) تبصره (15) قانون بودجه 86 كشور، مقرر شده تا واحدهاي نان صنعتي انبوه توسط بخش خصوصي، تعاوني و بخش عمومي غيردولتي با اولويت شركتهايي كه از تجميع واحدهاي نان سنتي تشكيل مي شوند، احداث شود.


اما اينكه نانوايي صنعتي به چه نوع نانوايي اطلاق مي شود، در همين آيين نامه تصريح شده است كه منظور از نانوايي هاي صنعتي واحدهايي با ظرفيت حداقل 20 تن آرد در روز و توانايي توليد انواع نان مسطح،نيمه حجيم، حجيم، بهداشتي، قابل بسته بندي و عرضه و داراي ماشين آلات تمام خودكاراست.
هدف از اجراي اين طرح و صنعتي شدن نانوايي ها، بهبود كيفيت، كاهش ضايعات، كاهش هزينه توليد، جلوگيري ازافزايش بي رويه قيمت نان و رعايت اصول بهداشتي وتامين سلامت مردم بوده است.
به گزارش ايرنا، با وجود عزم جدي دولت مبني بر ايجاد نانوايي هاي صنعتي در كشور و قراردادن تسهيلات براي متقاضيان اين بخش، هنوز رغبت چنداني به سرمايه گذاري در توليد نان صنعتي در استان گيلان وجود نداشته و اين بحث فراگير نشده است.
در همين حال كه گروهي از كارشناسان فرهنگ تغيير ذائقه مصرف كنندگان را سخت برشمرده و معتقدند اغلب مردم گرايش مثبتي نسبت به استفاده از نان هاي ماشيني ندارند، برخي ديگر از كارشناسان بر اين باورند كه تغيير الگوي پخت از روش سنتي كوچك فعلي به صنعتي بزرگ موجب بهبود كيفيت نان ، كاهش ضايعات و رعايت بيشتر اصول بهداشتي مي شود.
علاوه بر آنكه پخت نان به اين شيوه مدرن، به دليل جلوگيري از افزايش بي رويه قيمت نان به دليل كاهش هزينه هاي توليد و صرفه جويي يارانه پرداختي، در افت قيمت ها نيز نقش تعيين كننده اي ايفا مي كند.
از سوي ديگر اقتصادي نبودن فعاليت نانوايي و نگراني جمعي از نانوايان از تعطيل شدن واحدهاي فعلي نيز دليلي شده است تا سرمايه گذاران رغبت كمتري به اين كار نشان دهند چرا كه معتقدند درصورت عرضه نان صنعتي به چند برابر قيمت نان سنتي، نان صنعتي از رقابت پذيري بالايي دربازار برخوردار نخواهد بود.
"نيافر" مدير عامل شركت غله و خدمات بازرگاني منطقه هفت، تنها راهكار برون رفت از مشكلات نانوايان گيلان، را تجميع واحدهاي كوچك فعلي در قالب نانوايي هاي صنعتي و نيمه صنعتي و پخت نان در حجم زياد (انبوه پزي ) بيان مي كند.
وي صنعتي شدن نانوايي ها را در شرايط فعلي يك ضرورت اجتناب ناپذير و حياتي دانست و تاكيد كرد: مهمترين راهكار تغيير ساختار فعلي نانوايي ها، صنعتي كردن توليد نان در مناطق شهري است.
"نيافر" در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، گفت: به طور متوسط يك واحد كوچك نانوايي با 250 كيلوگرم سهميه آرد، چهار نفر كارگر دارد، درصورتي كه در يك كارخانه بزرگ نان صنعتي با ظرفيت 20 تن در روز حداكثر 30 نفر مي توانند جذب كار شوند كه با اين اقدام به رغم افزايش توليد نان، هزينه توليد آن كاهش مي يابد.
وي اظهارداشت: تاكنون 63 مورد جواز تاسيس نان صنعتي با ظرفيت حداقل 20 تن آرد در روز در استان گيلان صادر شده است كه به جز يك مورد كه در شهرك صنعتي صومعه سرا اقدام به ساخت كرده است، مابقي اقدامي نداشته اند.
مدير عامل شركت غله و خدمات بازرگاني منطقه هفت، علت عمده عدم حضور افراد و شروع به كار آنان را مشكل تهيه زمين و دريافت تسهيلات بيان كرد.
وي با اشاره به تلاش جدي دولت براي احداث كارخانجات نان صنعتي دراستان و حمايت از سرمايه گذاران ، از پرداخت تسهيلات به ميزان 80 درصد حجم سرمايه گذاري ها و تضمين خريد سه ماه از نان توليدي واحدهاي صنعتي را از جمله راهكارهاي حمايتي دولت در اين زمينه برشمرد.
"نيافر" خاطر نشان ساخت: اولويت صنعتي كردن نانوايي ها با خود نانوايان ويا تشكلهاي صنفي نانوايي است امامتاسفانه آنان به دليل مشكلات مالي تمايلي به اين كار ندارند.
وي ادامه داد: در صورت مشاركت خود نانوايان در احداث نانوايي هاي صنعتي، علاوه بر سهامدار شدن در آن كارخانه، دولت هزينه بازخريد كارگران آنها را پرداخت كرده و واحد خبازي آنها نيز مي تواند به عنوان فروشگاه عرضه محصولات توليد نان صنعتي استفاده شود.
"نيافر" افزود: متقاضيان احداث چنين نانوايي مي توانند با ارايه طرح توجيهي به اين اداره مراجعه كنند كه پس از بررسي اين طرحها براي اخذ مجوز و پروانه تاسيس به سازمان صنايع و معادن گيلان معرفي مي شوند.
"پوراوزان" فرماندار رشت هم با اشاره به استقبال دولت از تجميع و صنعتي شدن نانوايي ها، گفت: نياز به سرمايه گذاري بالا، دريافت تسهيلات براي احداث واحدهاي صنعتي و نو بودن اين كار، موجب شده است تا به رغم اعتقاد همه كارشناسان به ضرورت صنعتي شدن نانوايي ها، سرمايه گذاران تمايلي به اين كار نداشته نباشد.
وي افزود: با وجود ارايه تسهيلات از سوي دولت براي تامين آرد و پرداخت وام، ضروري است تا با توجه به سرمايه گذاري بالا در احداث نانوايي هاي صنعتي، حمايت هاي ويژه اي از سوي دولت براي سرمايه گذاران آن صورت گيرد.
"مهندس محمد آراسته" رييس اداره برنامه ريزي و توسعه صنعتي و معدني سازمان صنايع و معادن گيلان، گفت: در زمان حاضر تعدادي از نانوايان استان در زمينه توليد نان حجيم در قالب نان صنعتي با حجم كم و سرمايه گذاري كمتر فعاليت مي كنند اما در نان صنعتي كه جزو برنامه هاي دولت است، اين واحدها بايد در مقياس انبوه توليد داشته و با ماشين هاي مدرن و پيشرفته و با سرمايه گذاري بالا احداث شوند.
رييس سازمان صنايع و معادن گيلان هم گفت: 60 جواز تاسيس نانوايي صنعتي در گيلان صادر شده است كه متوسط 40 درصد پيشرفت فيزيكي دارند، علاوه بر اينكه سه واحد نان صنعتي هم در مرحله توليد قرار دارند.
"محمدحسين اصغريان" در گفت و گو با ايرنا، افزود: نياز به سرمايه گذاري بالا، نگراني از اقتصادي نبودن اين فعاليت و عدم قابليت رقابت با نانهاي سنتي سبب شده تا سرمايه گذاران تمايل كمتري به احداث اين واحدها داشته باشند.
وي گفت: احداث يك نانوايي صنعتي با ظرفيت هاي متفاوت بين 25 تا 100 ميليارد ريال هزينه دارد.
"اصغريان" با اشاره به تاكيد دولت بر صنعتي شدن نانوايي ها، براي پرداخت تسهيلات و حمايت از سرمايه گذاران اعلام آمادگي كرد.
بايد اذعان داشت با در نظرگرفتن مشكلات موجود در پخت نان و مزايايي كه اجراي صنعتي شدن نان در رفع اين مشكلات خواهد داشت، اطلاع رساني به موقع و صحيح در زمينه ضرورت و چگونگي اجراي اين طرح و آگاهي دادن ازسيستمهاي تشويقي، در رفع ابهامات موجود در اين زمينه راهگشا باشد.
ك/4/ 506/7289/1552/ شماره 904 ساعت 19:22 تمام
 چهارشنبه 23 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 197]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن