تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 23 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1828875008




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ما آن شب در آلمان اركستر دیگری بودیم


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: ما آن شب در آلمان اركستر دیگری بودیم 

 اركستر سمفونیك تهران به رهبری نادر مشایخی فستیوال موسیقی شرقی در اوسنابروك آلمان را با اجرای آثاری از چایكوفسكی، بتهوون، فرانك زاپا، حسن ریاحی و همچنین خود مشایخی افتتاح كرد كه با استقبال زیادی روبه رو شد. نادر مشایخی در گفت وگویی با صدای آلمان كه ساعاتی پس از پایان كنسرت انجام شد، از این برنامه و اهداف آتی خود به همراه اركستر سمفونیك تهران سخن گفته است.آقای مشایخی، شور و مستی تشویق و كف زدن های شب افتتاحیه از سرتان پریده، یا همچنان ادامه داردمن خودم باورم نمی شد كه مردم در این كنسرت چقدر ما را تشویق می كردند. برای من غیرقابل باور بود، چون فكر نمی كردم كه موسیقی مدرن و موسیقی اصیل ایرانی تا این اندازه برای شنوندگان جالب باشد كه حتی بلند شوند و این طور برای ما كف بزنند.از كنسرت راضی بودیدخیلی. اركستر سمفونیك در خارج كشور ظاهرا اركستر دیگری می شود. خیلی عالی بود. این صدای اركستر را شما در ایران نمی شنوید خود بچه ها هم راضی و خوشحال بودند، به خاطر اینكه هیچ اتفاق غیرمترقبه ای پیش نیامد. همه چیز خوب و درست پیش رفت و اشتباهات پایه ای پیش نیامد. بچه های اركستر سمفونیك در كنسرت های خارج كشور طور دیگری می شوند. اصلا فرم و حالت دیگری می گیرند، چون می گویند ما باید خودمان را در خارج نشان دهیم.انتخاب قطعات و تنظیم برنامه به چه ترتیب بود چرا این قطعات را برای كنسرت افتتاحیه فستیوال موسیقی شرقی در اوسنابروك انتخاب كردیدچون می خواستم كه از اهدافی كه دارم و در تلاشم در فصل آینده به آن برسم، چكیده ای ارائه كنم. در برنامه ما سمفونی بود، به هر حال ما یك اركستر سمفونیك هستیم و در رپرتوآر ما باید آثار سمفونیك هم باشد كه در برنامه آلمان بتهوون و چایكوفسكی را در برنامه قرار داده بودیم. یكی دیگر از اهداف من این است كه در هر كنسرت حداقل یك اثر از یك آهنگساز معاصر ایرانی اجرا كنیم كه در كنسرت افتتاحیه اوسنابروك قطعاتی از آقای حسن ریاحی بود. موسیقی تلفیقی سومین هدف ما است. یعنی تلفیقی از موسیقی سمفونیك با صدای سمفونیك و موسیقی اصیل ایرانی كه در این زمینه هم قسمتی از ساخته خودم «فیه مافیه» را اجرا كردیم.اتفاقا «فیه ما فیه» یكی از قطعات جالب و تا اندازه ای غافلگیركننده كنسرت بود، چون اكثر كارهای اركستری كه از موسیقی ایرانی ارائه می شود، در آواز بیات اصفهان است، یا در دستگاه های ماهور و همایون. اما در ساخته شما، از جمله آواز بیات ترك كنار موسیقی اركستری قرار گرفته استببینید، من خودم تا به حال هیچ گونه الگویی ندیده ام كه عمل كند در مورد اینكه ما موسیقی اصیل ایرانی را با موسیقی اركستری تلفیق كنیم. به نظر من تنها امكانی كه وجود دارد، همین چیزی است كه در كنسرت اوسنابروك در «فیه ما فیه» عرضه كردم. به نظر من این دو موسیقی باید در كنار هم وجود داشته باشند. اگر این دو موسیقی در مقابل هم واكنش سیستماتیك نشان دهند، یكی از این دو ناگزیر است كه از برخی عناصر و قابلیت های خود صرف نظر كند و معمولا هم این موسیقی اصیل ایرانی است كه این كار را می كند. به همین دلیل نمونه های خوبی وجود ندارد. مجبور می شوند زیباترین و ظریف ترین نكات موسیقی ایرانی را حذف كنند تا این دو موسیقی همخوانی داشته باشند. و این دقیقا كاری است كه من نكرده ام و این دو را همان گونه كه هستند كنار هم گذاشته ام.لازمه این تلفیقی كه به آن اشاره كردید، استفاده از سازهای ایرانی است یا می توان با سازهای غربی فضای ایرانی به وجود آوردبدون شك می توان با سازهای غربی هم این فضا را تولید كرد. تمامی سازهای زهی این توانایی را دارند. دقیقا به این خاطر است كه می گویم اركستر سمفونیك تهران تك است، چون تنها نوازندگان این اركستر هستند كه می توانند بیات ترك و فواصل آن را با ویولن بنوازند. البته مسئله فقط اجرای این فواصل نیست. وقتی ما بیات ترك را اجرا می كنیم، در واقع داریم یك فرهنگ را اجرا می كنیم و اگر یك نفر بیات ترك بخواند و در جایی دچار اشتباه شود، شنونده شاید به رغم آشنایی سطحی با موسیقی اصیل فوری متوجه می شود.من تمام بیات ترك را با آن فرهنگ تداعی می كنم. برای من اذان تداعی می شود. این تجربه اول ما با اركستر سمفونیك در این زمینه بود. ما این كار را حتما ادامه خواهیم داد، چون واقعا موفق بود. مسئله تلفیق یكی از مهمترین اهدافی است كه برای فصل آینده دارم. تاكنون صحبت هایی انجام شده است با هنرمندان موسیقی اصیل از جمله حمید متبسم، حسین علیزاده و محمدرضا شجریان.منبع : روزنامه شرقلینک : موسیقی  گفت و گو با رهبر ارکستر سمفونیک تهران 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 539]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن