تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى على هر كس حلال بخورد، دينش صفا مى يابد، رقّت قلب پيدا مى كند، چشمانش از ترس خدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815532734




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آش دوغ : آش


واضح آرشیو وب فارسی:آشپز آنلاین: سلام به همه
يه سوال بي مقدمه:
يكي به من آش دوغ ياد بده؟
مرسي

سلام ؛
دوست عزيزم آش دوغ رو ما معمولاً به اين شكل مي پزيم كه ابتدا دوغ به هر اندازه كه مي خواهي آش بپزي را با 1 عدد تخم مرغ و 1 پيمانه برنجي كه از قبل بدون نمك خيس كرده اي مخلوط كرده حدوداً 10 دقيقه هم بزن . بعد قابلمه را روي حرارت متوسط بگذار و دائماً هم بزن تا زمانيكه آش بجوشد ، در آن موقع نخود پخته شده و اگر خواستي گوشت قلقلي كه قبلاً تفت داده اي را اضافه كن به همراه نمك . بعد از كمي جوشيدن سبزي خرد شده شامل جعفري و برگ سير تازه و تره و كمي سير رنده شده را در آش بريز وقتي سبزي هم خوب پخت شعله را كم كن تا آشت جا بيفتد .
آش دوغ خيلي خوشمزه است ، نوش جان

سلام
در تكميل فرمايشات آزاده من آش دوغ را با گشنيز خالي درست مي كنم كه خوشمزه مي شود
و روي آن هم نعنا داغ مي ريزم

موفق باشيد

حالا من ۱ سوال دارم، اينجا اصلا دوغ ِ بى گز پيدا نميشه، ميشه برا آش dough خودم doughesh و درست كنم، اون طور كه يادمه doughesh بايد ۱ ذره ترش باشه ،نه؟

سلام طناز جان
برای تهیه دوغ می تونی هم با تایپ آن توی قسمت chreche همین سایت استفاده کنی و هم اینکه من روشی که خودم باهاش دوغ درست می کنم رو برات می نویسم :
من اول دو تا سه تا ظرف کوچیک ماست (فکر کنم بدونی کدوما رو می گم ، همان ماستهای کوچیک که حاضری از بیرون تهیه می کنیم فکر کنم آلمان هم مثل اینجا باشه ) کاملا بزن تا صاف بشه بعد بریز داخل بطریهای آب 1.5 لیتری و تا نصف توش آب بریز بعد در ظرف و محکم ببند و خوب هم بزن ، بعد توی آن رو تا حدی که دوست داری نمک ببریز و درش ببند و بعد از کمی هم زدن تا نمک توش حل بشه بذار بیرون یخچال به مدت سه روز . حالا دیگه دوغت آماده است .
فقط مطلبی که یک جا خوندم می تونی بعد از این مرحله دوحبه قند داخل ظرف بندازی و بذاری چند روز دیگه هم بمونه اونوقت دوغت گازدار میشه . ولی من تا بحال امتحان نکردم.
موفق باشی

آش دوغ

ارسال شده توسط آشپزباشی در 16/7/1385

مواد لازم برای 6 نفر:

گوشت چرخ کرده=300 گرم
پیاز=2 عدد
آرد برنج=نصف لیوان
تخم مرغ=2 عدد
سبزی(تره،گشنیز و سیر)=1 کیلو

نخود و لوبیای پخته=2 لیوان
[ معمولا در اذربايجان بدون لوبيا مي پزند ]

برنج=نصف لیوان
دوغ=4 کیلو
روغن،نمک و فلفل=بمیزان لازم
پیاز داغ=2 قاشق غذاخوری

طرز تهیه:
گوشت را با نمک،فلفل و پیاز مخلوط می کنیم و بشکل قلقلی ریز درمی آوریم.

[ ميتوان داخل كوفته قلقلي ها دو الي 3 قاشق نعنا خشك و دو الي 3 حبه سير رنده شده هم اضافه كرد . خارج از منزل در رستورانهاي اردبيل اين آش را بدون گوشت مي پزند ]

سپس در کمی روغن تفت می دهیم. دوغ را با آرد برنج، برنج و تخم مرغ مخلوط می کنیم و روی اجاق می گذاریم و مرتب هم می زنیم(برای اینکه نبرد).

وقتی مخوط جوش آمد سبزی،پیاز داغ،کوفته ریزه،نخود و لوبیا را (در صورت تمایل)اضافه می کنیم و همراه فلفل فراوان می گذاریم تا آش جا بیفتد. روی آن را با فلفل،روغن و پیاز داغ تزئین می کنیم. این آش را بدون نخود و لوبیا هم می توان پخت ولی در پخت سنتی این غذا بیشتر از نخود به تنهایی استفاده می شود.

سلام Ana جون. مرسى عزيزم بابتِ ياد دادن دوغ، دستت درد نكنه، حتما امتحانش ميكنم

رستوران سنتى

آشى به نام دوغ
----------------------

يكى از آش هاى محلى آذربايجان، آش دوغ است. گرچه اين آش بيشتر در فصل زمستان كاربرد دارد، ولى از آنجا كه گاهى در زير باد خنك كولر هم آش خوردن مى چسبد، اين هفته تصميم گرفتيم طرز تهيه اين آش آذربايجانى را آموزش دهيم.

موادى كه براى تهيه اين آش لازم داريد عبارتند از:

دوغ ۲ كيلو، سبزى (گشنيز، تره، سير) ۷۵۰ گرم، نخود يك دوم ليوان، آرد برنج نصف فنجان، گوشت چرخ كرده ۲۰۰ گرم، پياز كوچك ۱ عدد، برنج نصف فنجان، تخم مرغ ۱ عدد.

حالا مى رسيم به مرحله اى كه بايد اين مواد را با هم مخلوط كنيد.

گوشت را با پياز رنده شده و نمك و فلفل خوب ورز مى دهيم. وقتى مواد كاملاً با هم مخلوط شدند، آنها را به صورت كوفته قلقلى هاى ريزى درمى آوريم و با كمى كره تفت مى دهيم. در اين مرحله به دوغمان آرد برنج و تخم مرغ اضافه مى كنيم و حسابى هم مى زنيم، سپس برنج را به مواد افزوده و در حالى كه آنها را روى حرارت ملايم قرار داده ايم مرتب هم مى زنيم تاغذاى ما نبرد. وقتى غذا جوش آمد سبزى خردشده و نخودهايى را كه قبلاً پخته ايم به آش اضافه مى كنيم.
در آخر كوفته ريزه ها را داخلى آش مى ريزيم و مى گذاريم آش با حرارت ملايم بپزد و جا بيفتد. وقتى غذاى شما آماده شد، مى توانيد با پياز و نعناع داغ روى آن را تزئين كنيد.

http://www.iran-newspaper.com/1383/8305 ... tm#s362454

سلام
مادرم بلده آش دوغ بپزه


ولی دوست دارم چند تا ترفند دیگه که میتونه آش را بهتر کنه ارائه بدید


*********************************************************************
به دلیل موجود بودن مبحث آش دوغ پست ارسالی شما به مبحث قبلی افزوده شد.
مهرشین

به نظرم اگر کمی سیر داغ داخل آش بریزید و بگذارید با آن بخته شود خیلی طعم آش رابهتر می کند .

مواد مورد نیاز:

سبزی شامل( تره ،شوید و جعفری) ۷۰۰ گرم
نخود ۲۵۰ گرم
برنج ۱ پیمانه
دوغ ترش ۲ لیتر
سیررنده شده ۱ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه آش دوغ:

نخودها خیس کنید و چند بار آب آنها را عوض کنید و موقع پخت آب آن را خالی کنید و خوب بشویید.

از شب قبل برنج را با مقداری نمک خیس کنید.

نخودها را با ۶ لیوان آب روی حرارت بگذارید تا بپزند.

پس از اینکه نخودها تقریبا نرم شدند (تقریبا پختند)، برنج را به آن ها اضافه کنید و صبر کنید تا برنج کاملا مغز پخت شود.

آب آش نباید زیاد باشد تا جا برای اضافه کردن دوغ باشد.

پس از اینکه برنج مغز پخت شد، نمک و فلفل و سبزی خرد شده را نیز به آش اضافه کنید و در ظرف را نیمه باز بگذارید تا سبزی ها رنگشان تیره نشود.

۱۵ دقیقه قبل از آماده شدن آش، دوغ را به آش اضافه کنید و مرتبا هم بزنید تا کاملا با آش مخلوط شود.

وقتی دوغ را اضافه کردید، در ظرف باید کاملا باز باشد تا دوغ نبرد.

غذا را سرو کنید و کمی سیر تازه خرد شده یا رنده شده را روی آن بریزید.

نکته:

روش پخت گوناگونی از این آش در کتابهای مختلف موجود است که در آن از بلغور، آرد ، کلم برگ پخته و بعضی مواد دیگر استفاده می کنند. اما روش اصلی و سنتی پخت این غذا دستوری است که در روش پخت ذکر شد.

آش دوغ به خاطر داشتن دوغ و سیر باعث افت فشار خون می شود. بنابراین در خوردن آن زیاده روی نکنید.

طرز تهیه آش دوغ





مواد لازم:

برنج 1 پیمانه سرخالی (150 گرم)
تخم مرغ 1 عدد کوچک
دوغ پاستوریزه 5-4 لیتر
سبزی آش خرد شده (تره، سیر تازه همراه با برگ سیر، گشنیز) 500 گرم
گوشت چرخ کرده 150 گرم
پیاز رنده شده 1 عدد متوسط
نخود پخته شده 1 لیوان سرخالی
آرد برنج 1 قاشق غذاخوری
کره ی پاستوریزه 50 گرم
روغن مخصوص سرخ کردن 4-3 قاشق غذاخوری
نعنا خشک 3-2 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل به مقدار لازم

روش تهیه:

ابتدا برنج شسته شده و تخم مرغ را در ظرف مناسبی بریزید و با چنگال هم بزنید ،تا تخم مرغ کاملاً با برنج مخلوط شود، در این هنگام دوغ را نیزاضافه کرده، وروی حرارت ملایم مرتب هم بزنید تا دوغ به جوش آید. درصورتی که مرتب هم نزنید، دوغ در هنگام جوش آمدن حالت بریده بریده پیدا می کند.
سپس گوشت، پیاز، مقداری نعنا خشک، نمک و فلفل را مخلوط کرده و از آن کوفته ریزه درست کرده و داخل دوغ جوشیده بریزید. پس از 2-1 جوش، سبزی و نخود را اضافه کنید تا مواد پخته شده و برنج کاملاً لعاب بیاندازد. برای لعاب بیش تر آش، آرد برنج را با 1 لیوان آب سرد حل کنید، وداخل آش بریزید تا آش کاملاً بجوشد. در نهایت نمک، فلفل و کره را داخل آش بریزید.
*برای تهیه نعناع داغ درظرف جداگانه ای روغن را گرم کنید، و نعناع را به آن اضافه کنید. سپس نعنا داغ را داخل آش بریزید و مقداری از نعنا داغ را پس از اینکه آش را در ظرف سرو ریختید، تزیین نمایید.
* باید توجه داشته باشید که دوغ و یا ماست زیاد چرب نباشد، زیرا آش کیفیت خوبی نخواهد داشت. در تهیه ی این آش می توانید از لوبیا سفید نیز استفاده کنید.




من ديروز اش دوغ درست كردم ولي نميدونم جرا سبزيهاش خيلي خوب نرم نشد با اينكه سبزي تازه ريختم و 2 ساعتي هم بهش زمان دادم البته خوشمزه شد ولي سبزيش عجيب بود؟فكر ميكنيد دوغ باعث ديربز شدن سبزي ميشه؟








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آشپز آنلاین]
[مشاهده در: www.ashpazonline.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 978]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن