تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر پنج خصلت نبود، همه مردم جزوِ صالحان مى شدند: قانع بودن به نادانى، حرص به دنيا، بخ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805458322




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

متفكر‌ي كم نظير در اشراط آخرالزمان


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: متفكر‌ي كم نظير در اشراط آخرالزمان


حكمت‌و فلسفه- دكترسيد احمد فرديد:
هيدگر براي بنده، اگر در تعمق در اشراط و علائم آخرالزمان بي‌نظير نباشد، يكي از متفكران كم نظير متعمق در علائم و اشراط آخرالزمان است.

هيدگر اگزيستانسياليست نيست اصلاً فلسفه هيدگر را مي‌توان گفت كه به يك معني نه فلسفه غربي و نه قرون وسطايي است. تفكر هيدگر Existenzphilosophie هم نيست، مثل ياسپرس. خود او در اين اواخر تصريح كرده است كه كلمه اگزيستانسياليسم رفت و من الاغم از كرّگي دُم نداشت.اگزيستانسياليسم كه هيچ، Existenzphilosophie هم نيست.

حالا ببينيد اين مردك فاقد ذكر و فكر كارتيه لاتني فرانسوي، سارتر، يك كلمه آورده «اصالت وجود». آخر خسن و خسين هر 3خواهران مغاويه‌اند! اگزيستانس وجود نيست. تازه مذهب و مكتب اصالت وجود است كه مكتب و اصالت آن را هم قورت داده‌اند، قول به اصالت وجود گفته‌اند. اگزيستانسياليسم مذهب اصالت وجود هم نيست. بايد توضيح كنم كه اگزيستانس در مملكت ما چه بوده و چيست.

هر كس براي توضيح اگزيستانس مي‌گويد انسان پرتاب شده. از كجا پرتاب شده؟ اين كلمه چيست؟ سروصداي هيدگر بر سر اين «طرح» ژان پل سارتر بلند شد كه كي من گفتم عالم مطرح به طرح من است. اين من هستم كه طرح هر چيز مي‌كنم؟ كجا من گفتم كه وجود و عدم‌اعتباري است و اين منم كه وجود را طرح مي‌كنم؟ مسئله دقيق تقدير و افتادگي است. انسان افتاده در عالم و بي‌عالمي است. مقدرّ انسان افتادگي است. ابيات خواجه را در باب افتادگي بخوانيم. اصل معني قَدَر cadere، يعني افتادن است. هيدگر خود توضيح كرده است و رساله‌اي دارد كه در آن يك فرانسوي از او سؤال كرده كه آيا مي‌شود از نو به لفظ اومانيسم معني داد. هيدگر مي‌گويد ديگر محال است. دوره اومانيسم و نئواومانيسم تمام است. اومانيسم اصلاً اصالت ناس است.

مي‌خواهم در نظر عام و شامل كه غير از كلي‌گويي و جزئي‌گويي و كلي‌بافي و جزئي‌بافي طرح مطلب كنم، ولي گاهي اشاره به مصاديق لازم است. اصالت ناس چيست؟ مگر العياذ بالله قرآن تابع كارتينه لاتن و اگزيستانسياليسم ژان پل سارتر يا اگزيستانسياليسم ماركسيسم يا اگزيستانسياليسم كليساي مسيحي 400 سال است؟ اصالت ناس چيست؟ بارها گفته‌ام و بايد با صداي بلند فرياد زد كه اگزيستانسياليست دنياي غرب چه اگزيستانسياليستي است. حوالت تاريخي غرب بدانسان كه ما فعلاً با آن مواجه هستيم، مذهب اصالت نسناس است، مذهب اصالت قِرَدِه خاسئين است. پرتاب شده چيست؟ من نمي‌خواهم بگويم كتاب‌هايي كه راجع به اگزيستانسياليست نوشته شده است، چيست و چه اشخاصي اين كتاب‌ها را ترجمه‌هاي بي‌معني فاقد ذكر و فكر كرده‌اند.

جوان‌ها تقصير ندارند. اين سو و آن سو حتي قم مي‌روند. اينكه مي‌گويند انسان پرتاب شده چيست؟ لغت را عرض كردم. در اين عصر پايان تاريخ بلبله بابلي زبان همينطور كلمات را بي‌توجه ترجمه مي‌كنند و به كار مي‌برند. بايد از نو پرسش شود كه اين زبان و ترجمه امروزي از اول مشروطه تا امروز نشانه چيست؟ الآن داريم به روايات، احاديث، كلمات و قرآن مي‌رويم. زبان ما دارد جان مي‌گيرد.

بر حسب عادت هم بعضي از الفاظ هست كه شايد بنده به بعضي از اين كلمات و الفاظ اشاره كنم تا ببينيم در اين آخر الزمان تاريخ وضع اين ترجمه‌هاي فاقد ذكر و فكر و بارها گفته‌ام چغندري و شلغمي چگونه است؟ عرايضم در اين جلسه تمام شد و همه را به ظل ممتد‌الله و دوام به اين ظلّ مي‌سپارم. ظل ممتد‌الله بر سر همه باد!

تاريخ درج: 23 مرداد 1387 ساعت 10:14 تاريخ تاييد: 23 مرداد 1387 ساعت 11:06 تاريخ به روز رساني: 23 مرداد 1387 ساعت 10:30
 چهارشنبه 23 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 205]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن