تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مرگ آرى امّا پستى و خوارى هرگز، به اندك ساختن آرى امّا دست سوى اين و آن دراز كردن هرگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803299753




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بازخواني تاريخ پس از انقلاب صنعت و معدن در گفت وگو با سيدحسين هاشمي روزگار صنعت از مصادره تا عزيز شدن بخش خصوصي


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: بازخواني تاريخ پس از انقلاب صنعت و معدن در گفت وگو با سيدحسين هاشمي روزگار صنعت از مصادره تا عزيز شدن بخش خصوصي
عليرضا بهداد

وارد كميسيون صنايع و معادن كه مي شوي آنچه بيشتر نظرت را جلب مي كند اسامي جديدي است كه پس از 11 سال روي پيشخوان ميز رياست اين كميسيون قرار گرفته است. لازم به فكر كردن نيست، هرچه درباره 17 عضو جديدي كه به كميسيون صنايع و معادن وارد شده اند فكر كني چيزي به ذهنت خطور نمي كند. آنها آنقدر غريبه اند كه حتي گوگل هم نمي تواند كمكت كند. بايد بگردي تا از فلان اداره يي كه در آن مشغول بوده اند، شايد سابقه يي صنعتي پيدا كني. سيد حسين هاشمي كه كروبي او را «آسد حسين» در مجلس خطاب مي كرد پس از 11 سال كه سكاندار كشتي صنايع و معادن در پارلمان جمهوري اسلامي بود اينك جايش را به نماينده مردم قائمشهر داده است تا رئيس سابق صنايع و معادن استان تهران كه چندي پيش استعفايش را تقديم محرابيان كرد اينك در جايگاه رياست يكي از مهم ترين كميسيون هاي مجلس بر آنچه كه در بخش صنعت و معدن مي رود نظارت كند. هاشمي بخشي از تاريخ صنعت و معدن پس از انقلاب را در گفت وگو با اعتماد بيان مي كند؛ تاريخي كه از مصادره بخش خصوصي آغاز مي شود و با عزيز شدن آن بخش ادامه مي يابد.

---

-اسم هاي جديدي روي ميز است. ما كه نمي شناسيم، شما چه اطلاعي از همكاران تان داريد؟

به هر حال اين تغييرات طبيعي است. اميدوارم اين تركيب بتواند موثر باشد. از دور قبل فقط شش نفرمان در اين اتاق حفظ شده است؛ سه اصولگرا و سه اصلاح طلب.

- اجازه بدهيد گريزي بزنم به مسووليتي كه اوايل انقلاب داشتيد. شما در آن زمان عضو هياتي بوديد كه در آن از كارخانه هاي مصادره يي به نفع دولت حمايت مي شد، فكر نمي كنيد بخش خصوصي قوي كه در آن زمان وجود داشت از بين رفت؟

آن هيات از صنايعي حمايت مي كرد كه متصدي نداشت. صاحب كارخانه ول كرده و رفته بود. بايد توليد ادامه پيدا مي كرد. ما براي آن كارخانه ها هيات مديره مي گذاشتيم و در وزارت صنايع پشتيبان هيات مديره جديد بوديم. روزگار سختي بود. برخي از مديران را كارگران مي گرفتند يا به كارخانه راهشان نمي دادند. اما كاري كرديم كه تنش ها به حداقل رسيد و توليد به حيات خود ادامه داد. هم دوران سختي بود و هم دوران خوبي، به هر حال جوان بودم با انرژي فراوان،

- چند سال داريد؟

متولد 1332 هستم. رشته مهندسي صنايع را تا تز دكترا ادامه دادم اما در آن دوران احساس كردم بايد به جاي درس خواندن كار كنم. البته اكنون در مجلس خيلي از نامه هايي كه به من مي نويسند عنوان «دكتر هاشمي» را به كار مي برند.

- صاحب كارخانه هايي كه مصادره شدند، بعداً ادعاي مالكيت نكردند؟

آنهايي را كه دنبالش آمدند، برگردانديم. بقيه هم زير نظر سازمان صنايع ملي بود كه قانون خاص خودش را داشت. اجازه بدهيد خاطره يي از وزارت صنايع اوايل انقلاب تعريف كنم. من آن زمان مدير تشكيلات بودجه بودم. قرار شد وزارت صنايع سنگين شكل بگيرد. 23 نفر از مديران وزارت صنايع علاقه مند بودند كه به وزارت صنايع سنگين منتقل شوند. من و آقاي هاشمي طبا كه وزير صنايع بود هم جزء آن ليست بوديم. تلاش مان را براي شكل گيري اين وزارتخانه آغاز كرديم. مجوزها را گرفتيم. ساختمان فعلي وزارت آموزش وپرورش در خيابان سپهبد قرني كه آن زمان در اختيار گروه صنعتي بهشهر بود را نيز به عنوان ساختمان وزارت صنايع سنگين تجهيز كرديم اما يك دفعه آقاي بهزاد نبوي به عنوان وزير انتخاب شدند. آقاي هاشمي طبا جمله يي به من گفت كه هيچ وقت يادم نمي رود. گفت ببين هاشمي، ما همه كار كرديم، تشكيلات را به تصويب رسانديم، ميز و صندلي گذاشتيم اما خدا را فراموش كرديم. اين براي من نكته جالبي بود.

- باز هم مي خواهم پرسش قبلي را مطرح كنم. بخش خصوصي قوي وجود داشت اما انقلاب كه شد با مصادره ها از بين رفت. دوباره شكل گيري بخش خصوصي مورد بحث قرار گرفته اما هنوز نتوانسته ايم چنين بخشي را به وجود بياوريم. خيامي، رضايي و... كجا هستند؟ چرا چنين شركت هايي دوباره در بخش صنعت و معدن شكل نمي گيرد؟

به هر حال شرايط انقلاب بود. انقلاب ما هم استثنايي بود. مشابه چنين انقلابي در هيچ كجاي دنيا سابقه نداشت. اين تغييراتي كه شما از آن نام مي بريد طبيعي بود. اين مصادره ها قرار نبود به آن شكل ادامه يابد. جنگ باعث شد مانعي بر سر راه بخش خصوصي به وجود بيايد. به قانون اساسي جمهوري اسلامي توجه كنيد. تعاوني، بخش خصوصي و دولت هم رديف يكديگر قرار گرفته اند. به خاطر شرايط ويژه آن زمان نتوانستيم كاري انجام دهيم اما در زمان آقاي هاشمي كارهاي بزرگي انجام شد. مثلاً در مصالح ساختماني و فلزات پايه واردكننده بوديم اما در زمان آقاي هاشمي خودكفا شديم. تصميمات بزرگي در آن زمان گرفته شد كه يكي از آن تصميمات زمان آقاي محلوجي به وقوع پيوست. اگرچه با آقاي محلوجي اختلاف نظرهايي داشتم اما بايد بگويم آقاي محلوجي دو كار بزرگ كرد. يكي از اين كارها اين بود كه آدم هاي وزنه دار را دور خودش جمع كرد. مديران قوي وارد مجموعه شدند كه بعضي ها از خود مجموعه قوي تر بودند. قراردادهايي كه آن زمان بسته شد چون به لحاظ بازگشايي LC مشكلات زيادي داشتيم شايد از استثنائات بود. قراردادهايي مثل معادن سنگ آهن گل گهر، چادرملو، فولاد مباركه، فولاد آلياژي يزد و... يادم مي آيد براي MIS (مديريت پروژه) فولاد مباركه هزينه زيادي شد. خيلي ها مي گفتند چرا اينقدر پول مي دهيد. الان نتيجه آن هزينه ها مشخص شده است. فولاد مباركه يكي از واحدهاي نمونه توليدي كشور است به طوري كه هر كس از هر كجاي دنيا بخواهد اين واحد را بخرد مي تواند به آن اعتماد كند. فولاد مباركه امروز سوگلي صنايع ايران است.

- اين وضعيت در زمان آقاي محلوجي در كل معادن و صنايع وابسته به آن اپيدمي شد؟

بعد از اينكه پروژه فولاد مباركه موفقيت آميز به بهره برداري رسيد با هزينه كمتري در ساير واحدها MIS اجرا شد. كارهايي كه در زمان آقاي محلوجي به انجام رسيد كارهاي «بزرگمهري» بود.

- فولاد مباركه قرار بود ابتدا در بندرعباس ساخته شود اما به يكباره بناي آن در اصفهان گذاشته شد، چرا؟

اين مصوبه شوراي انقلاب بود كه تصويب كرد پروژه در اصفهان اجرايي شود. الان نمي شود بحث كرد، بايد شرايط آن زمان را در نظر گرفت.

- وضعيت بخش خصوصي در آن دوران به چه شكلي بود؟

كشور از لحاظ فرهنگي آمادگي پذيرش بخش خصوصي را نداشت. هر جا مي خواستيم كارها را به بخش خصوصي واگذار كنيم شوراي نگهبان با استفاده از اصل 44 جلويش را مي گرفت. اما پس از ابلاغيه اخير مقام معظم رهبري تقريباً اين موانع برداشته شد. فضاي جديدي به وجود آمد كه اگر درست اجرا شود من اسمش را گذاشته ام انقلاب اقتصادي.

- از 8 سالي كه آقاي محلوجي وزير معادن و فلزات بود شش سال رئيس كميسيون صنايع و معادن بوديد، با توجه به اينكه گفتيد اختلاف نظرهايي با هم داشتيد در اين شش سال چگونه با وزارت معادن و فلزات به تعامل رسيديد؟

من اعتقاد دارم آقاي محلوجي هوشمندي خوبي داشت، مديريتش هم خوب بود، اما در برخي مسائل بي دقتي كرد كه با هم روي آن بحث مي كرديم.

- مثلاً ساختماني كه در خيابان سميه بازسازي كرد؟

نه، اتفاقاً بازسازي آن ساختمان به نفع كشور تمام شد كه يكي از كارهاي خوب آقاي محلوجي بود. يادم مي آيد آقاي ماهاتير محمد وقتي از اين ساختمان بازديد به عمل آورد تازه به وجود ذخاير متنوع و عظيم معادن سنگ ايران پي برد.

- پس چه مسائلي باعث شد نسبت به آقاي محلوجي حساسيت به وجود آيد؟

در برخي موارد مي توانست جلوي فضاي تندي كه عليه اش وجود داشت را بگيرد. به نظرم قدري «قدي» كرد. كلمه «قدي» خوب است.

-«قدي» يعني چه؟

خصلتي داشت كه روي مسائل يكدنگي مي كرد، در بعضي انتصابات كه رويش حساسيت بود دقت لازم را به عمل نياورد. حتي فردي بود كه من درباره اش صحبت كردم اما ايشان نمي پذيرفت. آن فرد بعداً از ايران رفت. مي گفت اگر قرار باشد به اين حساسيت ها توجه كنيم بايد فقط من و تو در اين وزارت بمانيم. به هر حال در برخي انتصابات قدي مي كرد.

- اما زمان ايشان وزارت معادن و فلزات پول زا شد.

اين را بگويم كه تصميمات عمده در زمان آقاي آيت اللهي صورت گرفت. طرح هاي سه گانه فولاد و توسعه معادن در آن زمان حركت خودش را شروع كرد. مصوبه كارخانه يي همچون مباركه در زمان آقاي آيت اللهي گرفته شد، اما اجراي قراردادها در دوره آقاي محلوجي صورت گرفت كه انصافاىً خوب اجرا كرد. براي اولين بار معدن از غربت بيرون آمد و نشان داد كه مي تواند بخش مولد و سودآوري در اقتصاد كشور باشد.

- چرا محلوجي از سيستم مديريت كشور كنار گذاشته شد؟

طبيعي است. اين بلا سر خيلي از مديرها آمد. آقاي نژادحسينيان، بانكي، آخوندي و... مثل محلوجي زياد است كه كنار گذاشته شدند.

- به استيضاح ايشان مي رسيم. آقاي محلوجي معتقد است در اوج كارش استيضاح شد.

آقاي كامران نماينده اصفهان و جبارزاده در آن زمان از افراد كليدي مجلس بودند، موارد استيضاح را كه با من در ميان گذاشتند ديدم دقيقاً جايي كه حسن كارهاي محلوجي بود به عنوان بندهاي استيضاح مطرح شده بود. به شوخي گفتم اگر قرار است استيضاح كنيد چيزهايي مي دانم كه آنها بيشتر به درد شما مي خورد، نه اينها. آنها نقاط قوت محلوجي را به استيضاح كشاندند. از من خواستند از استيضاح دفاع كنم يا سكوت در پيش گيرم. حتي پيشنهاد دادند اگر با استيضاح موافقت كني 140 امضا از مجلس جمع كرده و شما را به عنوان وزير معادن و فلزات به آقاي هاشمي رفسنجاني معرفي مي كنيم. من گفتم دنبال وزارت نيستم. درست است كه با آقاي محلوجي سر خيلي مسائل اختلاف نظر داشتم كه خيلي هم جدي بود و به خاطر همان اختلافات تصميم گرفتم به مجلس بيايم اما نمي خواستم نقاط قوت اين وزارت زير سوال برود.

- در مورد اختلافات تان بيشتر توضيح مي دهيد؟

بحث ما روش كار بود. البته دو سالي كه در وزارتخانه در پست معاونت امور حقوقي،مجلس و استان ها بودم با تمام وجود با ايشان كار كردم. سلايق مان به يكديگر نمي خورد. بهترين كار استعفا بود. بعضي انتصابات به ضررش تمام شد. اگر در روش كار تغييراتي مي داد، حساسيت ها به حداقل مي رسيد.

- برويم به مجلس پنجم و رياست دوباره شما بر كميسيون صنايع و معادن.

در مجلس پنجم فضايي به عنوان كارگزاران به وجود آمده بود. انتخابات خيلي خوبي بود چون فضا حزبي شده بود. هر دو جناح چپ و راست آن زمان سهم حزبي در مجلس به دست آوردند. به اعتقاد من مجلس پنجم تركيب خوبي داشت. گروه هاي سياسي با هم تعامل داشتند. در اين مجلس من هم عضو هيات رئيسه بودم و هم رئيس كميسيون صنايع و معادن. در آن زمان آيين نامه يي به تصويب رسانديم كه اعضاي هيات رئيسه به طور همزمان نمي توانند رئيس كميسيون نيز باشند.

- براي رياست كميسيون صنايع و معادن مجلس پنجم رقيبي هم داشتيد؟

نه، تقريباً به اتفاق راي آوردم تا جايي كه راي من در كل مجلس پنجم اول بود.

- يكي از انتقادهايي كه به مجالس پنجم و ششم به ويژه شخص جنابعالي و آقاي جهانگيري وارد است، تلاش براي ادغام دو وزارتخانه معادن و فلزات و صنايع است. آيا اين ادغام را پس از گذشت حدود هشت سال موفقيت آميز مي دانيد؟

من خودم موافق ادغام بودم. حتي معتقدم وزارت بازرگاني هم بايد با صنايع و معادن ادغام شود كه اين موضوع در برنامه دولت نيز هست. به نظرم ادغام آن دو وزارت به موقع انجام شد.

- اما عملاً اين وزارتخانه تبديل شد به وزارت خودرو.

چون مردم بيشتر به خودرو اهميت مي دهند بيشتر اخبار اين وزارتخانه حول محور خودرو مي چرخد. دقيقاً مثل اينكه در خبرگزاري هاي دنيا نام ايران در راس قرار دارد، تحولات مربوط به صنعت خودرو نيز در راس اخبار داخلي است. وزير هم اتوماتيك وار به اين سمت كشيده مي شود تا اخبار خودرويي به مردم تحويل دهد. اصلاً به نظر من دولت بايد سهامش را در صنعت خودرو به طور صد درصد به بخش خصوصي واگذار كند. چرا اين صنعت را هنوز در آغوش خود نگه داشته؟

دولت بايد نقش نظارتي و هدايتي را در اين صنعت در پيش گيرد، هر وزيري آمده حول محور خودرو خبررسان بوده. الان خبرهاي خودرو در راس اخبار قرار دارد. اين اشتباه است. به هر حال بقيه صنعت هم اهميت دارد. در مجلس چهارم وقتي قانون خودرو را به تصويب رسانديم زمينه يي شد براي توسعه صنعت قطعه سازي و اين صنعت جان تازه يي گرفت. پايه گذار آن پيشرفت، قانون خودرو بود. اين قانون فضا را براي رقابتي كردن به وجود آورد. البته قطعه ساز ها در بخش كيفيت فعلاً بايد كار كنند. اگر پيشرفت را مي خواهند راه آن جوينت شدن با قطعه ساز هاي بزرگ است. ما مي توانيم به پايگاهي براي صادرات قطعه تبديل شويم.

-اوج صنعت خودرو در چه دوره يي شكل گرفت؟

آقاي غروي مديرعامل سابق ايران خودرو را مي توان حركت دهنده اين صنعت نامگذاري كرد. غروي براي اين صنعت وقت و آبرو گذاشت. برخي از تهمت ها را به جان خريد اما كارها خوب پيش رفت. پروژه خودروي ملي بهترين پروژه يي بود كه در دوره ايشان شكل گرفت.

-اما پس از 7 سال از تولد سمند، اين خودرو نتوانسته آن گونه كه بايد به عنوان يك برند ملي در كشور جايگاهي به دست آورد. شديدترين كاهش توليد مربوط به اين خودرو است و مي توان گفت سمند پروژه يي شكست خورده است.

خير، سمند شكست خورده نيست. برندمان را به چند كشور صادر كرده ايم و سايت هاي توليدي آن در برخي از كشورها كه اقتصاد آزادتري نسبت به ما دارند و رقابت پذيري بيشتري در آنها در جريان است، ايجاد شده. پس به اين نتيجه مي رسيم كه خودروي توليدي ما به حدي رسيده كه در كشورهاي ديگر قابل استفاده باشد. بايد قبول كنيم اين حركت افتخاري براي بخش صنعت كشور است. نبايد مشكلات اين خودرو را بزرگ كنيم.

-آقاي غروي حضانت سمند را كه نوزادي بيش نبود به آقاي منطقي سپرد. به نظر شما مديريت آقاي منطقي بر ايران خودرو چگونه بوده؛ با توجه به اينكه اين روزها بحث هايي هم بر سر تغيير وي به وجود آمده است؟

آقاي منطقي ايران خودرو را خوب هدايت كرده. مشكلي كه امروز صنعت خودرو درگير آن است محدوديت هايي است كه دولت پيش پاي آن گذاشته است. قيمت مواد اوليه بالا رفته اما خودروسازها به فرمان دولت حق افزايش قيمت خودرو را ندارند. حال كه دولت اجازه افزايش قيمت ها را نمي دهد پس حقوق دولتي را كاهش دهد. تمام اين مشكلاتي كه براي صنعت خودرو به وجود آمده به سبب دولتي بودن اين صنعت است. اگر خودروسازها از دام دولت بيرون بيايند توان اين صنعت در كشور چندبرابر خواهد شد.

-چرا دولت دست از سر خودرو برنمي دارد؟

براي اينكه خودرو جاي خيلي مهمي است. نمي خواهد اين بچه ته تغاري را ول كند محكم به آن چسبيده است.

-حضور بذرپاش در سايپا را چگونه مي بينيد؟

جوان خوبي است با آرزوهاي زياد.

-رفتن قلعه باني به سازمان گسترش؟

حداقل آقاي محرابيان در اينجا عاقلانه عمل كرد. افراد باتجربه يي را در راس مديريت ايدرو و ايميدرو گذاشت.

-آينده صنعت خودرو را چگونه مي بينيد؟

با اين تحريم ها اوضاع سخت شده. مي توانيم به لحاظ صدور قطعه و توليد برند مشترك مثل ال90 موفق باشيم.

-خيلي مبهم مي گوييد.

به هرحال اما و اگرهاي زيادي در اين ميان است.

-اما مجلس ششم. شما در اين مجلس رئيس نبوديد؟

عرض كردم در مجلس پنجم آيين نامه يي را به تصويب رسانديم كه براساس آن نمايندگان نمي توانند به طور همزمان هم جزء هيات رئيسه باشند و هم رئيس كميسيون. در مجلس ششم من عضو هيات رئيسه بودم، بنابراين نمي توانستم كانديداي رياست كميسيون صنايع و معادن هم بشوم.

-در مجلس ششم به رغم اينكه عضو هيات رئيسه بوديد اما ميانه روي خود را حفظ كرديد.

به همين خاطر است كه نماينده مردم ميانه هستم، من هميشه از تندروي پرهيز كرده ام. به اعتدال اعتقاد دارم. كشور مجبور است روزي به اعتدال برسد؛ هم به لحاظ سياسي و هم از نظر اقتصادي. نمي شود يك جناح يا يك گروه به تنهايي مملكت را اداره كند. يكي از اشتباهاتي كه مجلس ششم انجام داد در اولويت قرار دادن تغيير قانون مطبوعات بود. به اعتقاد من بايد اين كار با تاخير صورت مي گرفت آن هم با ارائه لايحه يي از سوي دولت. از طرفي مقام معظم رهبري هم بر سر اين بحث بسيار حساس بودند. نبايد سراغ چنين موضوعي مي رفتيم. مجلس ششم مجلس خوبي بود. تصميم هاي مهمي در حوزه اقتصادي گرفت ولي برخي از موارد باعث شد عملكرد اين مجلس به چشم نيايد، چون فضاي سياسي زياد بود.

-در مجلس هفتم چند سال رئيس كميسيون بوديد؟

خيلي تلاش شد در كميسيون تغييراتي ايجاد شود اما دوستان لطف كردند مرا به عنوان رئيس انتخاب كردند. در سال دوم چون انتخابات رياست جمهوري بخشي از وقتم را گرفته بود، آقاي سيدهاشمي كه از دوستان نزديكم به شمار مي آمد رئيس كميسيون شد اما در دو سال بعدي باز هم من رئيس كميسيون شدم.

-اوج كار كميسيون صنايع و معادن، آمدن و رفتن آقاي طهماسبي بود. از آن يك سالي كه ايشان وزير بودند بيشتر مي گوييد؟

طهماسبي هوش خوبي داشت اما در تصميم گيري ها عجله مي كرد. اگر چه صاحب نظر بود ولي به ديگر مديرانش كمتر فرصت مي داد تا حرف بزنند. مي خواست خودش فقط در راس باشد. شنوايي اش كم بود.

-اما خوبي اش اين بود كه از بيرون كسي را به مجموعه تزريق نكرد.

كار در اين وزارتخانه تخصصي است. نمي شود آدم از بيرون آورد و گفت ان شاءالله موفق مي شود، حتماً موفق نمي شود. تعامل آقاي طهماسبي با مجلس كم بود. مقطعي رسيد كه ديديم بيشترين سوالات نمايندگان در مجلس از ايشان مي شد. مانده بوديم از دست اين همه سوال چه كنيم. اينقدر سوال از يك وزارتخانه درست نيست. بارها به ايشان گفتم بياييد يك روز مجلس صحبت كنيد. با مجلس تعامل كنيد ولي گوش نداد. ديديد كه با مطرح شدن استعفاي وي مجلس مقاومتي نشان نداد. يكي از اشتباهات همين موبايل بود. ما مخالف توليد موبايل و افزايش تعرفه بوديم. موبايل كالايي است كه هر سه ماه يك بار برند هاي معتبر مدل جديدي رو مي كند. هيچ ضرورتي نداشت وارد موبايل شويم.

- با رفتن طهماسبي انتظار بر اين بود تا فردي متخصص به عنوان وزير صنايع و معادن معرفي شود اما اين گونه نشد و آقاي محرابيان را معرفي كردند. چرا ايشان راي آوردند؟

بخش صنعت نمي شد بدون وزير بماند. آقاي محرابيان در سه ماه سرپرستي اش مطالب خوبي را گفت. در كميسيون احساس كرديم مي توانيم با وجود محرابيان به كمك بخش صنعت برويم.

-اشتباه نكرده ايد؟

هنوز نه البته تذكرهايي مي دهيم. ايشان بحث هايي را كه قول داده تا حدودي به اجرا رسانده است. بحث ما كمك به صنعت است. اگر صنعت نجات پيدا كند اقتصاد مملكت نجات پيدا مي كند. صنعت، موتور محركه توسعه اقتصادي است.

-اما مجلس هشتم. در اين مجلس شما نه عضو هيات رئيسه هستيد و نه سمت ديگري را پذيرفته ايد. پس از حدود 11 سال فردي تازه كار و تازه وارد به عنوان رئيس كميسيون صنايع و معادن انتخاب شد. چرا راي نياورديد؟

من در آخرين لحظه با استخاره كانديدا شدم. موقع راي گيري همين جاي شما نشسته بودم. لابي هم انجام ندادم. با اختلاف دو راي انتخاب نشدم. به نظر من مجلس هشتم در انتخاب اعضاي كميسيون ها خوب عمل نكرد. افراد شايسته تري مي توانستند بيايند.

-اعضاي جديد چه ديدي در رابطه با بخش صنعت و معدن دارند؟

مجموعه خوبي است. دوستان خوبي در كميسيون داريم. مجلس تازه كار است. بايد مدتي با هم كار كنيم تا بعد در اين باره نظر بدهم.

- زماني وزير با ترس و لرز وارد اين كميسيون مي شد، آيا امروز چنين فضايي حفظ شده؟

بحث ترس و لرز نيست. وزير بايد پاسخگو باشد.

-منظورم اين است برخي نمايندگان به جاي سوال از وزير امتياز گرفتن را در برنامه كاري خود قرار داده اند. يكي دنبال كارخانه سيمان است يكي هم دنبال فولاد.

فرمايش شما درست اما اين چيزي كه شما مي گوييد امكان پذير نيست.
 چهارشنبه 23 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 121]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن